Kippen - hok verwarmen met extreme kou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Kippen - hok verwarmen met extreme kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 20:33

We hebben hier in Zweden ong 30 kippen. De meeste zitten in het grote kippenhok, die goed geisoleerd is en in de winter bescherming bied.

Maar we hebben een stelletje, een haan en een kip, die besloten hebben dat zij liever bivakeren in het zomerhok. De haan kan niet met de rest en de hen heeft daar een tijdje gewoond om te broeden, daarna hebben we haar terug gezet bij de andere kippen. Daar heeft ze een dag gewoond en toen besloten dat ze het andere hok leuker vond en is weer terug gelopen naar het zomerhok. Ze heeft dus vrije toegang tot het winterhok, maar ze vind het fijner in het zomerhok.

Maar nu zitten we met het probleem, in de winter word het -30 snachts en het hok is niet geisoleerd of verwarmt. Haar terug zetten en de haan wegdoen vind ik zo sneu, ze wil duidelijk niet bij de andere kippen en de haan kan alleen weg met zijn hoofd eraf. We hebben er nog 9, en zolang het gaat mogen ze van mij blijven.

Het hok is vergelijkbaar met deze:

Afbeelding

Maar dan verrijdbaar. Het isoleren is niet meer handig omdat het hok niet groot is, genoeg voor 1 gezinnetje met een paar kuikens maar niet meer.

Ik dacht aan een warmtelamp of warmteplaat in de winter, maar lees nu alweer over dat er dan constant licht is (bij een warmtelamp) en ik weet niet of een warmteplaat helpt. Ik lees vooral over kuikens die warm gehouden moeten worden. Of misschien een bepaald zuil over het hok.

Of misschien hebben jullie een heel goed idee hoe we dit stelletje in de winter warm kunnen houden :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:39

Kippenhok in de winter in een schuur zetten?
En verder veel stro, eventueel hok bekleden met jute of zeil om de ergste wind/kou buiten te houden.

Marjo89

Re: Kippen - hok verwarmen met extreme kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:44

Kippen kunnen een hoop hebben, je zou wat plexi glas aan de windzijde kunnen maken.

Even nieuwsgierig,.. -30 in welk land woon jij. ??
Nederland haalt dat niet meer geloof ik *helaas :(*

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:50

Nooit gedacht dat kippen het nodig zouden hebben. Goed beschut moeten ze er wel tegen kunnen lijkt me. Maarja, dan denk ik vooral aan de Nederlandse temperaturen.... Je hebt voor konijnen ook warmtematten, misschien is dat wat? Al zou een verwarmde stok misschien beter helpen. Zitten ze op stok? Wie weet kan je die verwarmen, hebben ze in ieder geval warme voetjes.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:33

Marjo89 schreef:
even lezen:
Millanka schreef:
We hebben hier in Zweden
:+

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:46

Dorien66 schreef:
Marjo89 schreef:
even lezen:
Millanka schreef:
We hebben hier in Zweden
:+

Oeps

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:49

Hoe veel last ze hebben hangt ook af van de kammen (grote bevriezen makkelijker) en haan of hen, want hen steekt 's nachts kop tussen de veren, haan niet van wat ik begrijp (opletten voor gevaar).

Verder kan kip goed tegen kou, mits geen nattigheid, tocht en genoeg eten/water.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:22

Donkerstralers geven warmte af zonder licht af te geven. Misschien is dat een idee?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:11

Bedankt voor alle tips! Heb hier alles doorbesproken, ook op basis van wat jullie hier als tips gaven. We gaan het hok nog een keer goed in de verf zetten zodat het volgend jaar nog steeds staat (we hebben het immers opgezet en geverft als een zomerverblijf) en met voldoende stro en beschutting gaan we aankijken hoe ze het doen van de winter. Het hok is goed beschermt tegen vocht en tocht.

De kammen hebben we vorig jaar ingevet van de hennen die grote kammen hadden. De hanen niet (we hadden er toen 16 dus erg veel om allemaal te vangen en in te smeren) en die hadden inderdaad aan het eind bevroren punten. Echter bleven die ook vrijwillig buiten slapen met -30 dus daar konden we niet veel. Ze hebben 2 mooie winterverblijven maar ze vonden de stokken voor de hokken blijkbaar fijner.

Hier het knappe stel voor wie nieuwsgierig is :+
Afbeelding