Hond valt aan...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silverheart

Hond valt aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 06:45

Hoi Bokkers!

Vandaag besloot ik er eindelijk een topic over te maken...
Het is zo, dat mijn hond 'aanvalt'.
Het is een Jack Russel teefje, en ze is ontzettend dominant.
Ze is in haar leven al een paar keer aangevallen door grote honden, tenminste, dat dachten we...
Waarschijnlijk is het dus gewoon haar eigen schuld.
Ze is heel wantrouwig en er is maar zelden een hond die ze aardig vind. Zelfs honden die ze al een aantal jaar kent worden welleens afgesnauwd. Als er een onbekende hond is, staat ze meestal te grommen, en meestal is het weer zo ver dat ze er boven op duikt. Ze moet dus altijd aan de lijn voordat ze weer wat doet. Van alle honden die ze gezien heeft vind ze er ongeveer 4 aardig... Gisteren was het ook weer zo ver. Ik ging naar mijn oom en tante en nam Sascha mee. De hond van de buren was er. En eerst begon ze te grommen. Toen dook ze er weer bovenop. We hebben de hond van de bure maar op mijn schoot gezet. Springt ze gewoon omhoog en duikt ze er bijna weer op...

Ik weet echt niet wat ik met haar aanmoet. Ze moest hierdoor al 3x naar de dierenarts...
Heeft iemand tips?

Anoniem

Re: Hond valt aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:47

Gedragscoach/trainer?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:51

Gedragstherapie is hier de juiste oplossing vermoed ik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:05

Als het je niet lukt om het zelf op te lossen zou ik haar vooral goed aan de riem houden en de confrontatie niet opzoeken. Met 3x naar de dierenarts moeten denk ik dat je het niet echt probeerd te vermijden. En inderdaad zoiets los je niet zomaar op. Is ze erg voer gericht? Misschien kun je haar leren met jou langs een hond te laten lopen waarbij ze op jou blijft letten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:28

Mijn jackrussel teefje is ook een loeder naar andere honden. Die heb ik met 5 jaar uit het asiel gehaald, en die heeft een zwaar rot verleden gehad blijkbaar.
Met die van mij gaat het prima, honden die ik buiten tegenkom kan ze absoluut niet mee samen, die vliegt ze aan. Nieuwe honden in huis is ook heeeeel veeeeel tijd wat daar in gaat voordat ze stopt met achter ze aan te keutelen en te grommen en uit te halen als ze te dichtbij komen.
Gedragstherapie zou een mooie zijn. Die van mij ben ik met nog veel meer rust en begeleiding nu 3 jaar verder, en ze maakt nog steeds hele kleine stapjes vooruit. Het is en blijft een loeder en moeilijk zal ze zeker blijven, maar ze gaat wel langzaam beter.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:41

Jou hond valt aan. Jij neemt de hond van de buren in bescherming door die andere hond bij jou op schoot te zetten??
Jij ben het baasje van jou hond. Logisch in dit geval dat jou hond protesteert dat er een ander op jou schoot mag liggen. Ik zo daar zowieso even bij nadenken. Beter om een andere niet gerelateerde schoot uit te kiezen. Er duidelijk zijn. Jij bent de baas niet zij.
En het zijn soms net kleine duiveltjes. die terriertjes.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:46

Je zegt dat ze begint te geommen en dan aanvalt. Wat doe jij op het moment dat ze begint te grommen. Je geeft me namelijk het idee dat je het zelf uit de hand laat lopen. Als je bij iemand bent waar een andere hond is hou haar dan aan de lijn. Bij de eerste teken van je hond het de kop indrukken dus voor ze maar de kans krijgt om te beginnen. Zorg dat je haar aandacht op jou heveatigd krijgt zodat ze niet de tijd heeft om op de andere hond te eeageren. Haal haar uit die staat weg of nog beter geef haar geen kans om in die staat te komen. Dit vergd tijd en heel veel geduld maar het kan behoorlijk verkeerd aflopen als ze de verkeerde hond tegenkomt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:51

Ik heb ook zo'n JR
Hij is hier al sinds hij pup is
Heb altijd gedacht dat hij het over had genomen van onze oude hond
Maar ik hoor steeds meer dat die JR's erg fel zijn

Wij hebben hem altijd aan de lijn
Dat is de enige manier dat we kunnen controleren dat hij niet direct in de aanval gaat naar een andere hond
Niet dat hij direct bijt hoor, dat kan niet gezien hij altijd een bal in zijn bek heeft
Maar vele honden zien het grommen en op hen afrennen natuurlijk al als aanval en die snappen dan ook direct (logisch)

Overigens lost het aan de lijn lopen nog niet alles op omdat de andere honden hier in het dorp altijd los lopen
En ook nog eens niet al te best luisteren

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:11

Jacks kunnen erg dominate karakters hebben. En ik denk aan de hand van jouw verhaal dat zij het baasje is. Tevens aan de hand van het verhaal denk ik dat jij het te ver laat komen voordat je ingrijpt. Op het moment dat ze gromt moet je al reageren. Ik raad ook een gedragstherapeut aan om dit op te lossen. Dit kun je niet zo via bokt even fixen

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:33

Weet je zeker dat er niets medisch aan de hand is? mijn herder was altijd sociaal en op den duur begon ze met snauwen en honden op afstand houden. Ze bleek een gescheurde kruisband te hebben en dat deed veel pijn en was dus de oorzaak van haar asociale gedrag. Nu is dat nooit meer helemaal goed gekomen ondanks de operaties. Ik merk sowieso dat heel erg veel honden niet sociaal zijn, eigenlijk mijn hond niet serieus nemen. Ze heeft nu veel artrose en ze is oud, dus een beetje afstand en rustig kennismaken is prima voor haar. Het probleem is dat honden meteen spelen, duwen, of onder haar buik snuffelen etc. Zij laat in het begin met man en macht zien dat ze dat niet wilt... echt heel duidelijk maar de andere hond negeert dat gewoon. En ipv dat de eigenaar zijn hond opvoed en de hondentaal zou moeten leren, kijken ze mij aan dat ik een rothond heb.
Voor nu mag ze geen contact meer met andere honden en heeft ze hondcontacten met de honden die ze al kent en dat is voldoende voor haar.

Ik zou je hond niet te veel kwalijk nemen en rigoureus besluoten geen hondcontacten op te laten doen, eerst werken aan het negeren van andere honden. Maar omdat je ook zegt dat ze nu ook de honden die ze kent aanvalt, dacht ik aan iets medisch, want dat deed mijn hond ook...

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:42

Alsof ik de beschrijving van mijn hond hier lees _O-

Bij ons helpt het om vooral heel streng te zijn. Zodra ze gromt, gelijk ingrijpen. De pup van mijn broer viel ze regelmatig aan (die loopt haar uit te dagen omdat ze wil spelen). Bij ons werkt het om het escaleren voor te zijn. En vliegt ze er dan toch een keer op? Dan flink op dr flikker geven. Onze hond is heel erg stem gericht dus als je je stem verheft is dat eigenlijk al genoeg straf. Met de pup gaat het na een maand oefenen goed, zolang die doos niet uitlokt natuurlijk :j

Aan de lijn houden we haar naast ons zodra er andere honden in beeld zijn. En als ze op de andere hond focust trek ik zachtjes aan de lijn om haar op mij te laten letten. Dit gaat wel steeds beter.

Ik moet wel zeggen dat ze dit gedrag pas ontwikkelt heeft na de dood van haar partnertje, dus het was voor ons ook heel plots dat ze zich ging misdragen. Maar je moet wel gelijk laten merken dat dit gedrag niet oké is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:42

Snap niet dat je het zover hebt laten komen dat ze er 'bovenop' kan duiken.
Zoals bij de hond van de buren ben je gewoon veel en veel te laat met reageren. Als die van jou gromt dan lijn je hem aan en leg je hem bij je neer.

Daarnaast is dan de hond van de buren bij jou op schoot zetten het meest domme wat je kan doen. Daarmee lok je alleen maar meer reactie bij je eigen hond uit.

Een goede trainer kan je hier prima mee helpen. De basis moet er eerst goed in bij zowel baas als hond.
Dus zitten waar en wanneer de baas het wil. Timing en communiceren met je hond zijn zaken die belangrijk zijn, dit is grotendeels prima aan te leren.

Ze krijgt nu de ruimte om de dominante roedelleider te zijn en maakt daar dus gretig gebruik van.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:48

hoe ik het hier lees zie ik een hond met een probleempje en een baas die hondentaal niet kan lezen waardoor alles enorm escaleert. Je laat eht gewoon veel te ver komen. Volg eens een aantal lesjes hondentaal en je zult al veel eerder signalen oppikken.

9/10 honden die bij ons in het asiel binnenkomen en agressief zouden zijn naar andere honden, blijken in onze handen helemaal niet agressief te zijn, maar vaak onzeker en bang en dan baasjes hebben die die angst enkel maar voedsel. zo wordt een hond angst 'agressief'. Een eigenaar die hier verstandig mee omgaat hoeft hier geen agressief gedrag te krijgen door op tijd gepast te reageren.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 21:02

Bedankt iedereen,
Maar ik laat het niet te ver komen, en ik laat haar aan de lijn. Maar op het moment dat er een hond langsloopt is het knokken... Ik vind het fijn dat ik hulp krijg, maar ik hoef niet allemaal negativiteit over me heen te krijgen.

Gedragstraining lijkt me wel een goede optie, maar ik verbaas me gewoon hoe het komt dat ze opeens zo doet. Misschien begrijp ik hondentaal dan wel niet, maar ik begrijp er niets van... Door dierenarts alles laten checken en niks aan de hand. Behalve een allergie, maar daar heeft ze sinds pup al last van.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:12

Een goede hondentrainer kan je hier vast bij helpen.
Anniek Winters hoor ik goede verhalen over.
In ons dorp, Nieuw-Vennep, nabij Schiphol, hebben we Ronald Brugman.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:13

Wat doe je om te voorkomen dat je hond bij de andere hond kan komen?

Ik heb zelf een hond die erg gesteld is op zijn persoonlijke ruimte, anders valt hij ook uit. Ik waarschuw andere honden eigenaren dus om hun hond aan te lijnen, hou mijn hond aan de andere kant van mij, dan de kant van mijn voorbijganger. en hou hem kort of laat hem zitten en op mij richten. Op deze manier is het voor mijn hond nooit mogelijk bij een andere hond te komen.

Lijkt mij goed om toch eens een training oid te gaan doen, waarschijnlijk leer zowel jij, als je hondje er een boel van :) Succes!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:16

Ik heb ook altijd zo'n monster aan de lijn en ik heb me er bij neergelegd :) Die van mij is als pup wel echt twee keer flink aangevallen door (dezelfde) loslopende Stafford 8)7 en daarna zijn mijn ouders heel voorzichtig geworden met haar, wat ook niet veel goeds heeft gebracht.

Ook die van mij kan maar met 3 honden ongeveer in totaal (dat houdt dan in dat ze die honden negeert en er gewoon niks mee doet) en de rest wil ze het liefst dood maken :+ Dus ik neem een muilkorf mee met wandelen en heb haar altijd aangelijnd. Ik neem mijn verantwoordelijkheid, in tegenstelling tot de eigenaren van de Stafford die haar o.a. zo gemaakt heeft...

Moet zeggen dat het soms wel lastig is aangezien die van mij 40kg weegt xD