Benodigdheden en kosten axolotl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Benodigdheden en kosten axolotl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:14

Hallo allemaal. Nu ik mijn hoop op een eigen pony of paard heb opgegeven ben ik me gaan verdiepen in een ander huisdier; namelijk de axolotl :D Ik heb het er gister over gehad met mijn ouders en zij vinden het goed. Althans, ze zeiden het volgende: "prima, ga je er maar eens in verdiepen" Dus dat deed ik. En van wat ik lees lijken me het geen enorm lastige huisdieren :D Ik weet zeker dat er nog wel meer bokkers zijn die een axolotl hebben of er meer van weten, dus ik heb wat vragen:

1. Waar koop je het beste een axolotl?

De Petsplace in het Alexandrium (Rotterdam) heeft axolotls, dus ik dacht er over om er dan daar 1 te kopen. Of moet ik dan beter naar een kweker?

2. Wat heb je nodig voor een axolotl?

Dingen die ik tot nu toe tegen ben gekomen op Google:

- aquarium inclusief accessoires voor de temperatuur enzo

- bodembedekking (fijn zand of caviargrind), al heb ik gelezen dat bodembedekking niet per se nodig is

- voer

- planten

- stenen en keien

- kunststof aquariumdecoratie

Wat moet er nog meer bij?

3. Wat kost het bij elkaar?

En als laatste; wat kosten al deze dingen die je nodig hebt? En wat zijn de jaarlijkse kosten?

Ik hoop dat jullie de vragen een beetje duidelijk vinden :') en zeg niet meteen dat ik er geen moet nemen omdat ik er niks van weet, daarom wil ik me er ook meer in verdiepen.

Groetjes Pichu :wave:

onpaard

Re: Benodigdheden en kosten axolotl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:28

Misschien eens een bezoekje brengen aan ouwehands dierenpark. Daar hebben ze axolotls. Zij kunnen je er misschien wel het een en ander over vertellen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:48

Misschien een stomme opmerking, maar is het niet beter om ergens particulier zo'n diertje te halen in plaats van bij de dierenwinkel?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:04

Ik zou gaan voor een kweker :j Daar zijn ze gezonder en bij kwekers zijn ze ook nog eens een stuk goedkoper dan uit een winkel. Kijk eens op de facebookgroep ''Axolotl land NL'', daar zitten kwekers en liefhebbers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:05

@onpaard een dierentuin is wel anders dan bij iemand thuis :) is bovendien ook niet echt om de hoek :+

Ja klopt, ik keek ook net even op Marktplaats en die beestjes zijn vele malen goedkoper dan ik verwachtte :=

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:32

Ik zou inderdaad eens bij een kweker vragen. Ik heb ze zelf wel eens verzorgd in een dierentuin. Daar leefde ze samen met een bepaalde soort vissen. We voerde ze levende meelwormen.
Maar eigenlijk voor 99 % van de dag lagen ze stil onder in het aquarium, alleen met voeren kwam wat actie (als ze honger hadden). Dus weet niet wat je in een diertje zoekt haha. Want echt actief zijn ze niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:40

Van een paard naar een axolotl is een bijzondere overstap. Bedenk je goed wat je graag wilt met een dier te kunnen. Als je interactie wilt (een band, een wederzijds contact) dan is dit niet je dier.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:16

Ik heb ze gehad en ze zijn grappig om te zien maar saaaaai om te houden.
Ze liggen de hele dag stil, liefst een beetje verstopt en komen bijna alleen in actie als ze eten krijgen.
Ook vind ik ze vrij lastig te houden omdat 's zomers de bak erg op kan warmen en je de bak echt koel moet houden omdat je anders snel ziektes krijgt.
Ik zou eens kijken op http://www.axolotlgroepnederland.nl/ind ... orum/index
Het is geen heel actief forum maar er is daar een berg aan info en ervaringen te vinden, ook zie je dan de verschillende kleurtjes van de axolotl.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:21

F_Orumster schreef:
Van een paard naar een axolotl is een bijzondere overstap. Bedenk je goed wat je graag wilt met een dier te kunnen. Als je interactie wilt (een band, een wederzijds contact) dan is dit niet je dier.

Valt mee hoor, ze reageren heel snel op de (voerende) mens. Als ik vroeger studeerde zweefden ze op ooghoogte door het water, dan bedelden ze om voer :')

Ik heb twee axolotl's TS, al van baby aan, nu al vijf jaar oud. Bedenk dat ze erg groot worden (20-30 cm lang) en best oud (25 jaar). Je zal tzt dus moeten investeren in een groot aquarium (mijn aquarium nu is 1m60 lang) en dat voor lange tijd.

Verder zijn ze qua onderhoud erg gemakkelijk; Ik voer regenwormen en steurkorrels. Ze eten uit de hand.

Axo's kunnen slecht tegen warmte dus je moet je aquarium in de zomer ook goed koel kunnen houden.

edit, een goed forum voor info is: http://www.salamanders.nl/forum/index.p ... 6pjs38rqc7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:53

F_Orumster schreef:

Dit vind ik niet erg. Qua gedrag zijn ze niet veel anders dan vissen, maar dat maakt mij niet uit. Ik vind ze gewoon erg mooi om te zien en nee, je kunt ze niet vasthouden of aaien ofzo maar ik denk wel dat je er gehecht aan kan raken.

Verder bedankt voor de tips allemaal! Ik zal eens een kijkje nemen op die fora.