Tips gevraagd: hoe katten voorbereiden op komst hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_K

Tips gevraagd: hoe katten voorbereiden op komst hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:30

Dag bokkers!

Als alles goed gaat dan krijgen wij in november een Rottweiler pup. :D

Nu heb ik al twee schatten van katten, die echt als prinsesjes behandeld worden en helemaal happy zijn. Dit wil ik graag zo houden! Dus vandaar dat ik zoek naar tips om de katten zo happy mogelijk te laten blijven. Ik besef me namelijk dat het best stressvol kan zijn voor een kat, en ik wil niet dat ze op de 2e plaats komen.

We zullen sowieso loopplankjes hier aan de muren gaan bevestigen zodat ze hoog en droog door de kamer heen kunnen wandelen, en een hoge krabpaal hebben ze al. Evt. Feliway wil ik ook wel overwegen, maar hoorde laatst ook over bepaalde rustgevende oliën die kunnen helpen.

Komt u maar door met de tips :Y) :+
(en de zogenaamde nuchtere aanpak van: je ziet wel hoe het gaat, daar ben ik te veel een tuttebel voor met m'n beestjes :') als ik evt. iets kan voorbereiden voor ze doe ik dat graag!)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:32

Haha, ik wou net zeggen: niet!
Dat komt vanzelf, katten redden zich prima. Als ze het niet eens zijn met de pup dan zijn ze vast erg duidelijk en de pup leert snel dat hij ze met rust moet laten.

Zou mij eerder zorgen maken over de pup die door de katten wordt geterroriseerd dan andersom :P

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:32

Kunt vragen als vrienden een hond hebben of je die een dagje kunt lenen om te zien hoe ze reageren.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:35

@MarliesV: Hahaha oke. Misschien moet ik me ook niet te druk maken hoor! Maar ik dacht wie weet heeft iemand nog tips. Misschien dan meer voor mijn gemoedstoestand als die van de katten haha.

@Ashleytjuhh: In principe hebben ze al wel meerdere keren honden 'ontmoet'. Ze gaan dan met een dikke staart op de krabpaal zitten staren naar de hond. Maar omdat dit natuurlijk voor 'altijd' is, wil ik niet dat ze zich aan de kant gezet voelen. Oh god ik klink echt als een sneu kattenvrouwtje. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:35

Inderdaad zorgen dat de katten naar een andere ruimte kunnen wanneer ze dat willen. Ze komen uit zichzelf dan wel naar de hond toe.

tamary

Re: Tips gevraagd: hoe katten voorbereiden op komst hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:41

Zet ook het kattenvoer hoog zodat pup er niet van snoept en zorg dat pup niet in de kattenbak kan (sommige viespeuken eten kattendrollen).

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:42

Dat dikke staart komt wel goed. Vaak slaat een kat wel een keer van zich af en word de baas van de hond.
Komen van zelf zolang ze maar de ruimte krijgen

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:50

Zorg dat ze in de kamer zijn als de pup daar de eerste keer binnenstapt.
Wij hebben onze kat naar buiten gedaan toen onze eerste hond kwam (praat over 43 jaar geleden), deze was wel een puber 7 maanden. Dit was echt fout, kat kwam daarna nooit meer binnen en is helaas verwilderd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:06

Niet
Hier hebben wij een wolfhondpup zo bij de katten gedropt :D
Wel hebben we gezorgd voor ruimtes waar de katten inkonden maar de hond niet (in het begin het ganse gedeelte van de bijkeuken, slaapkamers, etc, ivm sloopgedrag pup.
In de andere ruimtes hoge plekken (krabpalen, kasten, etc) zodat ze zelf konden kiezen waar en hoe.

Daarnaast uiteraard ook hond proberen op te voeden, maar het heeft toch ruim 2 jaar geduurd voor dat hond een beetje verbod had naar de katten toe :D

Nu laat ze ze 90 % van de tijd met rust, die overige 10 % is natuurlijk nog heel leuk om erachter te jagen en ze te pesten :D

ondertussen is er hier een kitten geboren die het prima doet met de hond (dus nu drie katten in totaal).

Wel is de hond tot twee maand geleden snachts in de bench gegaan (en tijdens werktijden zit ze buiten in een kennel) zodat de katten savonds laat, snachts en smorgensvroeg rustig bij ons konden komen. Nu is de hond snachts in die mate braaf dat ze ook gewoon los ligt om te slapen zonder problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:11

Ik zou inderdaad zeggen zorgen dat de katten naar een aparte ruimte kunnen komen waar de hond niet kan komen (bijvoorbeeld met traphekjes zorgen dat ze boven kunnen rondhangen of iets in die trant). Plankjes schelen ook al erg veel, katten houden sowieso erg van hoog zitten en dan kunnen ze de situatie mooi in de gaten houden. Vaak wennen ze er vanzelf wel aan, dan zoeken ze de hond vast ook op.