Gerbils blijven elkaar opjagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Gerbils blijven elkaar opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 14:16

Hallo,

Al jaren heb ik gerbils, en nooit heb ik echt problemen gehad. In juli heb ik Nibbit in laten slapen en is bleef Luna alleen over. Ik heb haar bij een fokker laten koppelen aan de pup Sterre. Dit ging voorspoedig en ze deden het prima samen. Een week of 3 geleden begon Luna Sterre opeens op te jagen. Op aanwijzingen van de fokker heb ik ze opnieuw gekoppeld en dit ging goed. Maar nu zijn ze opeens weer begonnen.
Ik heb er (nog) geen filmpje van, maar wat er gebeurd: Luna begint Sterre op te jagen, waarop Sterre zich na een paar seconde ergens onder verschuild en gaat piepen. Dan likt ze Luna en is het weer even goed. Soms wordt ze bijna meteen weer opgejaagd, soms zit er even tussen.

Het vreemde is dat dit uit het niets gebeurd. Gister lagen ze nog samen in hun holletje te slapen. Er is niks veranderd, geen nieuw speelgoed, niet net verschoond. Er zijn voor zover ik kan zien ook geen verwondingen.

Weet iemand wat ik hiermee aanmoet? Op het moment ligt Luna te slapen in het holletje en zit Sterre in een buis.

Weet iemand wat ik hiermee aan moet?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 17:54

Ze blijven doorgaan, maar krijg het niet op film -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:09

Ik heb het ook meegemaakt: het ging mis op het moment dat de jongere gerbil volwassen was. Ik vermoed dat Sterre een grote meid begint te worden en dat Luna dat in de gaten heeft... dat is een kritiek moment, waarbij soms blijkt dat de ene gerbil de andere niet meer accepteert... dit krijg je vooral met gerbils van hetzelfde geslacht. Mijn gerbils heb ik uiteindelijk maar uit elkaar gezet.

Ooit had ik een moeilijk te koppelen vrouwtje dat ik uiteindelijk, toen ze minstens anderhalf jaar oud was, aan een jong mannetje heb gekoppeld. Omdat ze te oud was om jonkies te krijgen kregen ze nooit jonkies, maar hadden samen wel een héleboel plezier <<) ... oftewel: gemengde geslachten werken toch wel beter bij gerbils...
Nadeel: als het vrouwtje vruchtbaar is, kun je wel raden wat er gebeurt... maar vaak kun je de dochters en de moeders dan aan elkaar koppelen (bij elkaar laten) en de vader bij de zoons houden. Zijn ze in ieder geval niet meer eenzaam. :')

Nimfee

Re: Gerbils blijven elkaar opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:43

Hier is het één keer mis gegaan, tussen twee zusjes, na een jaar. Geen idee waar het vandaan kwam. Achteraf denk ik dat één van de zusjes gewoon niet 'goed' was, die heeft later nog een andere gerbil vermoord waar ze aan gekoppeld was.
Ik heb zelf nog nooit gehad dat een koppel elkaar ging najagen omdat eentje volwassen werd en ik heb heel vaak een jonge gerbil bij een volwassen gerbil gehad (vrouwtjes). Het kan misschien zoiets zijn als bij de zusjes die ik had, eentje die toch niet zo heel sociaal is en pas later tot uiting komt wanneer ze volwassen worden.
Waar komt de jongste gerbil vandaan? Hoe heb je ze gekoppeld? Hoe lang heb je over de stappen gedaan?
En niet onbelangrijk: hoe groot is de bak waar ze in wonen? Wat ligt daar allemaal in?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:32

Nimfee schreef:
Hier is het één keer mis gegaan, tussen twee zusjes, na een jaar. Geen idee waar het vandaan kwam. Achteraf denk ik dat één van de zusjes gewoon niet 'goed' was, die heeft later nog een andere gerbil vermoord waar ze aan gekoppeld was.
Ik heb zelf nog nooit gehad dat een koppel elkaar ging najagen omdat eentje volwassen werd en ik heb heel vaak een jonge gerbil bij een volwassen gerbil gehad (vrouwtjes). Het kan misschien zoiets zijn als bij de zusjes die ik had, eentje die toch niet zo heel sociaal is en pas later tot uiting komt wanneer ze volwassen worden.
Waar komt de jongste gerbil vandaan? Hoe heb je ze gekoppeld? Hoe lang heb je over de stappen gedaan?
En niet onbelangrijk: hoe groot is de bak waar ze in wonen? Wat ligt daar allemaal in?

Ik heb ze bij een goede fokker vandaan, waar ze ook gekoppeld zijn. Bij het herkoppelen heb ik ze eerst in een lege reiskooi gehad met wat water, daarna 2 dagen in een reiskooi met wat zaagsel. Daarna 2 dagen in een kleine kooi en daarna in hun eigen kooi.
Hun kooi is 60x40x50cm met 2 plateaus. Is de minimale grootte, het voldoet. Zou graag groter willen, maar dat willen mijn ouders niet. Heb meerdere koppels in deze kooi gehad en nooit problemen.

Er zitten 2 tunnels, een kokosnoot en een hangbrug in.
De volwassene is steeds aan het jagen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:00

Het zou dan heel, heel erg goed kunnen dat je nu een gerbil treft wat gefrustreerd raakt in dze bak. Hij is echt veel te klein... om echt genoeg uitdaging te kunnen bieden. Ik merkte het al toen ik ooit van 80*40 naar 100*40 ging, toen kwamen de echte tunnels tevoorschijn. Bij die 80 cm bak lukte dat steds niet echt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:07

Nimfee schreef:
Het zou dan heel, heel erg goed kunnen dat je nu een gerbil treft wat gefrustreerd raakt in dze bak. Hij is echt veel te klein... om echt genoeg uitdaging te kunnen bieden. Ik merkte het al toen ik ooit van 80*40 naar 100*40 ging, toen kwamen de echte tunnels tevoorschijn. Bij die 80 cm bak lukte dat steds niet echt.

Een grotere bak is zeker te proberen ja.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 20:27

Ik had ze herkoppeld, ging een week goed, voor ze weer opnieuw begonnen. Deze keer heeft Luna echter Sterre verwond. Direct uit elkaar gehaald, in overleg met de fokker besloten om Sterre terug te brengen en een nieuwe pup gaan proberen te koppelen. (Het is geen ernstige verwonding, maar had ze niet langer samen moeten laten zitten).