Konijn met warm dik oor. Tips gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Konijn met warm dik oor. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:43

Hallo iedereen,

Allereerst hoop ik dat het topic hier zo goed staat. Volgens mij wel.

Ik heb een dwerghangoor konijn van nu ongeveer 8 maanden. Een heerlijk brutaal lief beest die al vrolijk springend de tuin door sjeest. Echter kwam er iets geks. Sinds gisteravond kampt dit konijn, tucker is zijn naam, met een dik warm oor. Het is zijn rechter oor. Hij lijkt verder oke, niet minder actief, eet normaal, drinkt wel behoorlijk veel maar kan ook de warmte zijn.

Toch ben ik verder gaan kijken op google en kwamen er diverse soorten oorontsteking uit. Nu werd ik er alleen maar warriger en banger van dus heb ik vanochtend de dierenarts gebeld. Zij gaven aan dat ik voor alsnog niet naar de dierenarts hoefde. Mogelijk was het een insectenbeet, het moest wel binnen een paar dagen minder worden. Je ziet dat die er soms wel jeuk aan heeft, maar lijkt niet meer dan anders. Pijn heeft hij er sowieso niet aan. Nu gaan we het nog even aan zien en kijken of het ook echt verbeterd, want wil niet dat het doorslaat in een ziekte waarbij ze een scheve nek krijgen oid. Ook zijn er van binnen geen korstjes oid te zien. Wel op het oor 3 stipjes.

Nu vroeg ik mij af of hier nog meer mensen zijn die hetzelfde hebben gehad en of het ook bij hen daadwerkelijk over ging zonder medicijnen oid. Volgende week heb ik sowieso al een afspraak staan om alles in te enten tegen de nieuwe ziekte die hier in Nederland heerst.

Ik hoor het graag. Ook als jullie ander tips hebben om het te verzachten.

Alvast bedankt :)

BrittS

Re: Konijn met warm dik oor. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:46

Ik zou toch bellen dat je langs wilt komen, nu eet je konijn nog, maar als hij meer last krijgt van het oor en stopt met eten ben je verder van huis. Daarnaast weet je niet wat het is en dat kan de dierenarts(assistente) ook via de telefoon niet beoordelen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:47

Ik denk dat je verschil moet maken tussen een ontsteking aan zijn oor en oorontsteking!
Dat laatste is niet leuk en daarvan kunnen ze hun koppie zo scheef houden.

Wat jij beschrijft zit er een onsteking aan zijn oor, dus de buitenkant. Dat kan inderdaad door een insectenbeet komen of door een andere beschadiging.
Gewoon even in de gaten houden of het niet erger wordt en of konijn nog levendig is, eet en poept dan zal het vast goedkomen!

Thats_Me

Re: Konijn met warm dik oor. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:47

Kijk het even aan. Als het gedrag niet anders wordt en de plekmwordt niet dikker of roder dan zou ik er tijdens de enting even naar laten kijken. Als er wel iets veranderd in slechte zin kun je beter eerder langs gaan.

Het is zo te horen geen oorontsteking = in het oor maar een ontsteking of zwelling van het oor = buitenkant.

Hou hem even goed in de gaten en bel bij twijfel de dierenarts.