Vraagje over mijn vis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Vraagje over mijn vis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 01:05

Hallo,
Ik heb een vis. Ik weet even niet hoe zijn soort heet maar het is een vis met sluierstaart en van die hele bolle ogen. Maar nu heeft hij al een tijdje last (?) van zijn oog of ogen. Tenminste dat denk ik.
Hij heeft namelijk 1 oog die best wel een soort van plat is en klein en het andere oog is groter en boller. Nu heb ik geprobeerd om een foto te maken, en ik hoop dat iemand weet wat het is, en of ik er wat aan kan doen want het ziet er niet zo goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 01:21

ik denk toch dat dat niet goed is morgen even een vissendokter opzoeken. die zijn er, sterkte

Linnie050

Re: Vraagje over mijn vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 02:35

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 05:23

Ziet er me ook een ontsteking uit van het oog. Je ziet dat de lens van de (voor de vis) linker oog uitpuilt.
Bij elk ander dier zou ik zeggen: haal wat oogzalf, bij een vis,... geen idee...

Maar zonder vervelend te willen doen, zou ik je graag aanraden een grotere bak voor het dier te halen.
De bak waarin hij nu zit, is volgens mij veel te klein (deze vissoort heeft eigenlijk een 40 tot 50 liter per vis nodig). Hierdoor ontwikkelt de vis veel stress en gaat zijn algemene weerstand enorm dalen. Ik ben er vrij zeker van dat als je zijn huisvesting gaat verbeteren, het oog ook zal verbeteren of in elk geval niet zal verslechteren. Als je niets doet vrees ik dat dit diertje op termijn het niet zal halen.

Vissen zijn ook dieren zoals elk ander dier, die ruimte nodig hebben. Miljoenen visjes worden veel te klein gehouden of in ronde aquaria... (ik heb zelf sinds een paar jaar een bak met Endlervisjes en garnaaltjes waardoor ik veel ben gaan opzoeken en info heb verzameld, het gaat hier wel om een totaal andere vissoort, maar ik heb ondertussen geleerd dat de kleinste afwijking in waterwaardes etc kan zorgen voor sterfte of "het niet goed doen" van je bak, dus optimale omstandigheden zijn essentieel voor gezonde vissen te kunnen hebben).

Jouw vis (sluiervis/telescoopoog) is familie van de goudvis. Deze vissen staan erom bekend om goed te groeien en ook om voldoende plek nodig te hebben. Bovendien vervuilen ze hun bak enorm. Met hun grote ogen kunnen ze niet echt goed zien, maar wel goed ruiken (dus ze ruiken hun voedsel). Wat ze fijn vinden is voedsel van de bodem zoeken.

Ik weet dat een grotere bak niet zo handig is voor onderhoud etc, maar eigenlijk kan je gemakkelijk een grotere bak aanschaffen met een filtertje (hoeft helemaal niet zoveel geld te kosten, kijk eens op marktplaats of tweedehands, daar staan vaak leuke bakken van 60L te koop met tal van accessoires!). Door het filtertje zal je veel minder de bak moeten verversen bovendien zorgt het voor wat circulatie van het water (= meer zuurstof in het water en betere plantengroei). En als je dat ziet zitten, kan je ook een klein stofzuigertje aanschaffen en de bodem van de bak daar eens regelmatig mee proper maken (zeker voor vervuilers, heel handig effe de "mest" en resten van de bodem zuigen :j af en toe wat water wisselen (wekelijks de helft van de bak) en klaar => veel handiger dan de volledige bak verversen, iets wat overigens niet zo ideaal is voor vissen want de waterwaarden gaan dan erg schommelen).

Wat wel erg positief is, is dat ik waterplantjes zie :) dat zijn echte plantjes toch?

Dus mijn idee: verbeter zijn levensomstandigheden, dan verbeter je sowieso zijn algemene gezondheid en grote kans dat het dan vanzelf wel beter wordt! :j

Veel succes :)

(ik hoop dat je mijn post niet verkeerd opneemt)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 10:02

SofieHavan schreef:
Ziet er me ook een ontsteking uit van het oog. Je ziet dat de lens van de (voor de vis) linker oog uitpuilt.
Bij elk ander dier zou ik zeggen: haal wat oogzalf, bij een vis,... geen idee...

Maar zonder vervelend te willen doen, zou ik je graag aanraden een grotere bak voor het dier te halen.
De bak waarin hij nu zit, is volgens mij veel te klein (deze vissoort heeft eigenlijk een 40 tot 50 liter per vis nodig). Hierdoor ontwikkelt de vis veel stress en gaat zijn algemene weerstand enorm dalen. Ik ben er vrij zeker van dat als je zijn huisvesting gaat verbeteren, het oog ook zal verbeteren of in elk geval niet zal verslechteren. Als je niets doet vrees ik dat dit diertje op termijn het niet zal halen.

Vissen zijn ook dieren zoals elk ander dier, die ruimte nodig hebben. Miljoenen visjes worden veel te klein gehouden of in ronde aquaria... (ik heb zelf sinds een paar jaar een bak met Endlervisjes en garnaaltjes waardoor ik veel ben gaan opzoeken en info heb verzameld, het gaat hier wel om een totaal andere vissoort, maar ik heb ondertussen geleerd dat de kleinste afwijking in waterwaardes etc kan zorgen voor sterfte of "het niet goed doen" van je bak, dus optimale omstandigheden zijn essentieel voor gezonde vissen te kunnen hebben).

Jouw vis (sluiervis/telescoopoog) is familie van de goudvis. Deze vissen staan erom bekend om goed te groeien en ook om voldoende plek nodig te hebben. Bovendien vervuilen ze hun bak enorm. Met hun grote ogen kunnen ze niet echt goed zien, maar wel goed ruiken (dus ze ruiken hun voedsel). Wat ze fijn vinden is voedsel van de bodem zoeken.

Ik weet dat een grotere bak niet zo handig is voor onderhoud etc, maar eigenlijk kan je gemakkelijk een grotere bak aanschaffen met een filtertje (hoeft helemaal niet zoveel geld te kosten, kijk eens op marktplaats of tweedehands, daar staan vaak leuke bakken van 60L te koop met tal van accessoires!). Door het filtertje zal je veel minder de bak moeten verversen bovendien zorgt het voor wat circulatie van het water (= meer zuurstof in het water en betere plantengroei). En als je dat ziet zitten, kan je ook een klein stofzuigertje aanschaffen en de bodem van de bak daar eens regelmatig mee proper maken (zeker voor vervuilers, heel handig effe de "mest" en resten van de bodem zuigen :j af en toe wat water wisselen (wekelijks de helft van de bak) en klaar => veel handiger dan de volledige bak verversen, iets wat overigens niet zo ideaal is voor vissen want de waterwaarden gaan dan erg schommelen).

Wat wel erg positief is, is dat ik waterplantjes zie :) dat zijn echte plantjes toch?

Dus mijn idee: verbeter zijn levensomstandigheden, dan verbeter je sowieso zijn algemene gezondheid en grote kans dat het dan vanzelf wel beter wordt! :j

Veel succes :)

(ik hoop dat je mijn post niet verkeerd opneemt)

Hoi!
Nee ik vat het niet verkeerd op hoor. Een grotere bak was ook wel de bedoeling, maar dat je dan op een foto van alleen de vis kunt zien dat de hele bak te klein is, vind ik wel knap :D. Hij heeft indd echte waterplantjes en een pompje die het water in beweging houd. Het is gelukkig geen ronde kom, en ook krijgt hij voer wat naar de bodem zakt :j

Dankjewel!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:07

Als hij altijd in de bak van deze foto's zit (waarvan je de boven en onderkant kan zien op de foto en die dus écht super klein is) heb je flinke kans dat het dier helemaal vergroeid is, en dat daardoor zijn oog zo opgezet is.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:53

Dank jullie wel allemaal.
We waren namelijk al druk opzoek naar een nieuw aqauria voor hem. Dus dat het te klein is dat weet ik nu wel haha :D

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:54

Dimphyl schreef:
Als hij altijd in de bak van deze foto's zit (waarvan je de boven en onderkant kan zien op de foto en die dus écht super klein is) heb je flinke kans dat het dier helemaal vergroeid is, en dat daardoor zijn oog zo opgezet is.

Super klein valt ook wel weer mee. Bak is 40 x 30 ongeveer. Maar zoals ik al zei we zijn al op zoek :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:01

savannah030x schreef:
Dimphyl schreef:

Super klein valt ook wel weer mee. Bak is 40 x 30 ongeveer. Maar zoals ik al zei we zijn al op zoek :)

Daar gaat echt geen 40 liter in... wat minimaal nodig (en filter) is voor zo'n vis om sowieso vervuiling te voorkomen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:05

Het is een goudvis, die zijn er in heel veel soorten en maten (en afwijkingen). Deze lijkt op een dubbelstaart telescoopoog. Die bolle ogen zijn dus "normaal", als zullen ze meestal ongeveer even bol zijn. Is vergeleken met eerst het linker oog groter geworden, het rechter platter of van beide een beetje?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:14

Ik hou ook van vissen. Wordt altijd verliefd op die aquaria in de dierenwinkel. Maar dat zijn ook geen ideale kommen voor de vissen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 22:00

Rex_Rolfo schreef:
Het is een goudvis, die zijn er in heel veel soorten en maten (en afwijkingen). Deze lijkt op een dubbelstaart telescoopoog. Die bolle ogen zijn dus "normaal", als zullen ze meestal ongeveer even bol zijn. Is vergeleken met eerst het linker oog groter geworden, het rechter platter of van beide een beetje?

Haha dat snap ik. Zijn linker oog is indd meer bol als de andere. De andere is platter en kleiner.
Laatst bijgewerkt door SavannahNx op 29-08-16 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 22:02

Dimphyl, de lengte x breedte is wat ik bedoel. Als je de buitenkant opmeet.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:06

Als de bak idd 40×30 is dan zou dat betekenen dat je vis al 30 cm is, want op de foto's zijn de randen van de bak te zien.

Lees je even in over (telescoop)vissen, deze kunnen namelijk echt enorm groot worden, en zijn sociaal. Ze hebben minimaal 50L per vis nodig (en aangezien je min. 2 vissen dus moet hebben zit je al aan 80 liter (beter 100) wat je dan minimaal nodig hebt.)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:19

SofieHavan schreef:

Alleen jammer dat de loodjes er nog omheen zitten TS. Daar gaat je vis 100% zeker dood aan, is giftig namelijk. Snel er uit halen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 00:04

Thanks you all voor de tips enzo :)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:47

Is her oog dikker geworden of was het al zo?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 01:04

Yvette81 schreef:
Is her oog dikker geworden of was het al zo?

Dit is nu al een dag of 4 zo. En ik zie niets veranderen qua dikker worden of juist slinken.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 01:50

Komt bij de telescoopoog weleens vaker voor dat het ene oog groter is dan het andere. Is de lens van het oog wel gewoon helder?
Over de inhoud van het aquarium is al genoeg gezegd dat weet je inmiddels en ook dat het loodje eraf moet.
Hoe vaak geeft je hem te eten en heeft hij ook vriendjes in de bak?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 02:13

Na mijn weten komt een pop eye vaak door sterk vervuild water en in dit geval lijkt dat niet vreemd.

Goudvissen zijn zeer sterke vervuilers en hebben daarom flinke waterverversingen nodig om het water goed te houden. Zoals eerder genoemd is 50% wekelijks verversen geen overbodige luxe. Ververs absoluut nooit al het water verversen, dit is zeer slecht voor de opgebouwde bacterie cultuur.

Daarbij is het aan te raden om een zeer sterk filter op je bak te hebben het liefst een externe met enkele liters inhoud zodat hier bacterien kunnen gaan groeien die mee helpen aan het schoonhouden van het water.

Ik weet dat het al gezegd is maar je bak is veel en veel te klein. Er word hier 50 liter per goudvis genoemd maar dit is niet geheel waar. 50 liter per vis word aangehouden als je meerdere dieren in 1 aquarium houd het is niet zo dat 50 liter dus genoeg is voor 1 vis.
Goudvissen horen in een aquarium van minimaal 1 meter 20ik zie ze liever in bakken van 1 meter 50 tot zelfs 2 meter. Denk aan 300 tot 400 liter totale inhoud.

Als ik mij niet vergis bestaat er medicatie voor deze ziekte maar dit zet weinig zoden aan de dijk als je het dier in deze veel te kleine bak houd.

Verder ga ik mee met de reactie over het lood. De loodjes om je plantjes zijn zeer giftig, haal deze er dus zo snel mogelijk af.

Ik hoop van harte dat je een echte dierenliefhebber bent en ook dit dier een fijn, gezond en gelukkig leven gunt.

Er is hier ergens een mooi tooic met fotos en uitleg over wat het doet met een goudvis om te klein gehouden te worden. Misschien dat iemand dit kan linken zodat ts de ernst er van in gaat zien? Ik kan de link helaas niet vinden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 18:39

Alsof ik de ernst er niet van in zie :?
Ik vraag niet voor niets of iemand weet wat het is. We zijn opzoek naar een nieuwe bak. (Ook al meerdere keren gezegd.) en het loodje is inmiddels van de plant af. Hij heeft geen vriendjes (meer) in de bak erbij omdat hij die allemaal afgeslacht heeft :roll:

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:13

Oh, geen telescoop goudvis dus maar een telescoop geweervis :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:16

savannah030x schreef:
Alsof ik de ernst er niet van in zie :?
Ik vraag niet voor niets of iemand weet wat het is. We zijn opzoek naar een nieuwe bak. (Ook al meerdere keren gezegd.) en het loodje is inmiddels van de plant af. Hij heeft geen vriendjes (meer) in de bak erbij omdat hij die allemaal afgeslacht heeft :roll:

Mogelijk heeft dat afslachten iets met de liters water te maken gehad?
Ik ben geen vissenexpert maar dat zou ik zo denken.. :o

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:19

Ja, logisch als ze te klein worden gehouden dat ze elkaar gaan uitmoorden. Nee, ernst zie je er niet van in anders had je ze om mee te beginnen al nooit zo klein gehouden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:35

Naja. Ik ga hier niet meer op reageren. Bedankt voor alle goeie reacties. Ik heb al meerdere keren antwoord gegeven op de grootte van de bak. Daar ging het helemaal niet om. Maar om zijn ogen.