Stress kippen van katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Stress kippen van katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 16:56

Mijn ouders hadden vóór mijn geboorte al katten, dus ik weet niet beter dan dat er altijd katten om mij heen zijn geweest. En we hebben wat verschillende karakters gehad (zelfs een half wilde). :+ Maar, nu hebben we sinds een half jaar een tweetal geadopteerd waarvan we bij eentje werkelijk geen touw kunnen vastknopen. Beide katten (een cyper en een bengaal) zijn echt heel lief, maar o zo gestrest. We hebben geen idee wat er bij de vorige eigenaar is gebeurd, maar zulke stress/angst hebben we nog nooit aan de hand gehad. We zijn al zover dat we ze een aai over de bol kunnen geven en de cyper komt ook lekker bij je slapen (wil dan graag op haar buik en kop gekroeld worden). De bengaal schrikt van werkelijk elk geluidje. Als je je bladzijde omslaat, als je wat weggooit, als iemand z'n pen aanklikt... Je kunt het zo gek niet bedenken of mevrouw springt met 4 poten tegelijk in de lucht of schiet naar de andere kant van de kamer. Ze wil ook niet benaderd worden, dus laten we haar maar rust. Ze komt sporadisch wel bij je in de buurt liggen en dan laten we haar ook met rust. Soms blokkeert ze de trap en gaat als een halve sloerie op haar rug liggen draaien en moet je haar op haar buik aaien, maar daarna schiet ze dan ook weer weg. Zelf denk ik: laat lekker gaan, gaat vast een keer over. Toch heb ik het idee dat het steeds erger wordt. Haar neurotische gedrag brengt ze ook over op de cyper, die inmiddels net zo hard mee sprin(g)t. Zo kan ik honderd keer de verpakking van het kattenvlees in de prullenbak doen als ze hun eten hebben gehad, maar van de week stonden ze allebei bij de tuindeur toen ik dit deed.
Toen we ze kregen, had ik al het vermoeden dat de bengaal ouder zou zijn dan de eigenaren is verteld. Haar vacht was toen al wat plokkerig, iets wat je doorgaans bij oudere katten ziet. Ik denk wel eens dat ze misschien niet zo goed ziet of hoort, ook omdat ze nogal drollig over de schutting gaat en hele afwegingen lijkt te maken voordat ze eraf springt. Kwestie van (nog) een keer de DA bezoeken, maar wellicht hebben jullie een idee?