Hondje met ontstoken teentje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Hondje met ontstoken teentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 11:32

Vorige week zondag zag ik dat 1 teentje van mijn hondje Terry ontstoken was. Ik heb het die middag meteen 10 minuten in de soda gezet en dat 's avonds weer De volgende dag ben ik meteen naar de DA gegaan. Haar advies was om 3 keer per dag te blijven weken met soda of Biotex. De onstekingsremmer, waar hij een half pilletje per dag van krijgt voor zijn artrose, moet ik er nu 1 hele van geven en ik kreeg antibiotica mee. Woensdag leek het aardig te genezen dus ik was opgelucht. Toen ik donderdagavond thuis kwam van mijn werk was die opluchting over, het teentje was weer bijna net zo dik en vochtig als maandag. De volgende morgen maar weer langs de dierenarts dus. Ik had dezelfde als maandag en nu ging ze in het teentje zitten knijpen...... "Oh, hij gaat bijten, ik doe he maar even een snuitje om"...... Alsof het gek is dat het arme kereltje gaat bijten |o . Maar zij was helemaal tevreden over het herstel. Ik moet zo door blijven gaan en donderdag maar op controle komen. Dit terwijl de vorige keer dat hij een ontstoken teentje had de wond aanvankelijk veel groter was en binnen 1 week dicht was. Maar Terry moest wel met een kapje gaan lopen omdat hij er af en toe, vooral na het voetenbad, aan gaat likken. Alsof stress in het lichaam helpt bij wondheling :roll: . Ik ga nu met hem spelen meteen na het voetbad of hij krijgt iets te kluiven. Voor die 2 of 3 keer per dag dat hij er dan een paar likjes op doet ga ik hem niet pesten met een kap.
Morgen ga ik maar weer naar de dierenarts en vraag ik om een andere arts. Het teentje is sinds vrijdag echt totaal niet verbeterd dus deze behandeling helpt gewoon echt niet bij hem. Nu zit ik er alleen mee dat ik Terry bijna niet meer te pakken krijg voor zijn voetenbadje en dat hij me sowieso mijd als de pest. We worden allebei dus totaal niet vrolijk van een behandeling die echt niet aan lijkt te slaan. Ik vraag me dus af of het kwaad kan dat ik gewoon stop met de voetenbadjes en de wond gewoon op laat drogen en of er misschien andere dingen zijn waarmee ik hem kan helpen. Dit is gewoon echt sneu zo :(:)

luuntje

Re: Hondje met ontstoken teentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:37

Kan je hem geen sok aandoen?
Heeft hij geen stress van en kap, maar kan er ook niet aan zitten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 11:39

Die sok heeft hij binnen 1 minuut al uit, het wijsneusje -:) . Bovendien is de wond nog vochtig en denk ik dat het dan juist echt vies gaat worden.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:49

Ik weet niet hoe de wond eruit ziet, maar is 2x per dag spoelen met zoutoplossing en daarna inpoederen met talkpoeder geen optie? De ontstekingsremmer krijgt hij van binnenuit dus die zouden zijn werk moeten doen. Het spoelen zorgt dat al het vuil en pus eruit gaat en de wond mooi schoon wordt en de talkpoeder zorg er vervolgens door dat de wond snel mooi droog is en kan helen. Ik heb hier zelf hele goede ervaringen mee maar ik ben uiteraard geen dierenarts.

Een sok omdoen en aan de bovenkant met een elastiekje vastmaken kan wel eens helpen. Maar als hij echt alleen likt na zijn badje, dan zou ik hem inderdaad afleiden met een overheerlijk botje oid

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:01

Talkpoeder zodat het kan gaan drogen is inderdaad een goed idee. Thanks. Staat meteen op mijn boodschappenlijstje van vanmiddag :) .
En misschien erg, maar wat bedoel je precies met een zoutoplossing :o? :o ?

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:14

Beste is lucht, maar als ze er aan blijven likken is het ook weer niet goed..

http://www.medpets.nl/hondenschoen+walker/
Lori had eens der nagel helemaal afgebroken, toen is het ook gaan ontsteken. Ik deed het weken met soda. Dan watten met betadine er tussen en verbinden met een schone sok. Dan de schoentjes eromheen en dan de sluitingen afplakken met ducktape :j Mooi dat ze het er niet meer af kreeg. ~~}>

Misschien kan je er wat mee..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:20

Zo te horen had je zelf dierenarts moeten worden, je weet het allemaal beter:)

Ik zou echt die kap wel omlaten als je er niet bij bent, als ze eraan gaan zitten geneest het een stuk slechter...sokjes laten ze helaas bijna nooit lang om.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:26

Tsja TS, natuurlijk is een second opinion nooit verkeerd maar tenzij jij 24/7 langs je hond zit weet je natuurlijk niet wat hij doet als jij er niet bij bent en dan kan hij er alsnog aan gaan likken en bijten, wat natuurlijk funest is voor de wondgenezing. Ik zou hem toch die kap op doen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:30

Heeft hij niet een omhoog gekropen graszaadje in zijn teen zitten?
Want zolang er iets inzit zal het ook niet genezen.

Mijn vorige hond had nl precies hetzelfde, nadat het graszaadje was verwijderd is het teentje pas genezen.
Veel in de sodabaden gehad.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:52

Snap ook niet zo wat jouw dierarts nou verkeerd heeft gedaan.
Jij negeert zijn adviezen en verbaast je erover dat het niet beter wordt...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 13:33

Oh goh, wat een vriendelijke reacties waar ik heel veel aan heb :oo . Zoals er te lezen valt volg ik dus WEL het advies van de dierenarts op en geneest het nog niet. Het was vrijdag ook nauwelijks beter dan maandag en toch kreeg ik geen ander advies en dat zit me dus dwars. Maar jeetje, wat ben ik dwars en eigenwijs omdat ik me zorgen maak om mijn hondje wat, ondanks de stipt opgevolgde behandeling van de dierenarts niet geneest.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 13:34

joey2010 schreef:
Heeft hij niet een omhoog gekropen graszaadje in zijn teen zitten?
Want zolang er iets inzit zal het ook niet genezen.

Mijn vorige hond had nl precies hetzelfde, nadat het graszaadje was verwijderd is het teentje pas genezen.
Veel in de sodabaden gehad.

Vorige keer had de dierenarts inderdaad een graszaadje uit het teentje gehaald en toen was de wond na 3 dagen dicht. Nu zijn we 7 dagen verder en zit er nauwelijks verbetering in

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:34

Als je hondje vanaf maandag steeds als jij het niet ziet aan z'n pootje zit te knagen is het logisch dat het nog niet echt beter is geworden. Inderdaad een kap om, dan maar even wat ongemak. Mocht het dan nog niet binnen een paar dagen verbeteren dan een roesje en kijken of er wat in het abces zit zoals een gras aar.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:37

Talkpoeder zou ik niet zomaar op een open of vochtige wond gooien.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 13:39

Ik ken mijn hondje, als hij er niet aanzit als ik er bij ben, doet hij het ook niet als ik er niet bij ben. Ik heb de dreumes al van pup af aan en hij is nu 15 en bijna doof. Dus soms heeft hij niet eens in de gaten dat ik hem zie en dan is hij niet anders dan wanneer hij het wel weet. Ben ook al eens 1 kwartier thuis geweest voordat hij daar erg in had.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:45

Inoterry schreef:
Oh goh, wat een vriendelijke reacties waar ik heel veel aan heb :oo . Zoals er te lezen valt volg ik dus WEL het advies van de dierenarts op en geneest het nog niet. Het was vrijdag ook nauwelijks beter dan maandag en toch kreeg ik geen ander advies en dat zit me dus dwars. Maar jeetje, wat ben ik dwars en eigenwijs omdat ik me zorgen maak om mijn hondje wat, ondanks de stipt opgevolgde behandeling van de dierenarts niet geneest.

Niet boos worden, gewoon naar de dierenarts gaan en uitleggen dat dit niet helpt en laten weten wat je verwachtingen zijn. Als het niet beter gaat, dan komt de dierenarts vanzelf met een plan B. Bereid je maar voor dat de dierenarts wel weer wil kijken tussen zijn teentjes en dat je hondje een snuitje om moet wat mij toch ook wel gewoon logisch lijkt.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:47

Inoterry schreef:
ondanks de stipt opgevolgde behandeling van de dierenarts niet geneest.

Niet, want anders had de hond inmiddels wel een kap gehad. ;) Ik denk dat een kap noodzakelijker is dan jij denkt.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:55

Lijkt idd wel alsof er een hele hardnekkige gras aar in zit.
Hopelijk wordt het pootje snel beter
Ik kan mij heel goed jou zorgen begrijpen TS. Ik zou alleen toch dat kapje om gaan doen bij hem. Pesten doe je hem echt niet hoor, zo denken honden gelukkig ook niet.
Je weet nooit wat jou Terry in de wond likt.
Nogmaals, ik hoop dat het snel de betere kant op gaat met hem. Succes!! :) :)

Off. topic:
Ik kan al die scherpe en negatieve reacties naar TS toe helemaal niet begrijpen. Alsof er naar gevraagd wordt om die reacties. TS doet niks fout, is heel erg begaan met haar diertje en toch heb je er weer van die zeurpieten tussen zitten die even moeten vertellen wat ze er van vinden! Te treurig voor woorden zijn dat soort bokkers.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 14:04

Yipee schreef:
Inoterry schreef:

Niet boos worden, gewoon naar de dierenarts gaan en uitleggen dat dit niet helpt en laten weten wat je verwachtingen zijn. Als het niet beter gaat, dan komt de dierenarts vanzelf met een plan B. Bereid je maar voor dat de dierenarts wel weer wil kijken tussen zijn teentjes en dat je hondje een snuitje om moet wat mij toch ook wel gewoon logisch lijkt.

Daarom ben ik vrijdag ook meteen terug gegaan, omdat het oorspronkelijke plan niet leek te helpen. Alleen houd ze aan haar behandeling vast en moet ik maar een kapje opdoen. Ik heb dat van dat kapje naderhand nog overlegd met de paraveterinair die daar werkt en die weet ook dat ik mijn hondjes ken en dat mijn gevoel daarin doorgaans aardig klopt en zij is het met me eens dat een kapje nu geen verschil gaat maken.
En dat ze een snuitje opdoet voor het onderzoek vind ik ook logisch en daar heb ik ook geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb is dat ze er hard in gaat knijpen en vervolgens verbaasd is dat hij probeert te bijten terwijl het wel overduidelijk was dat ze hem pijn deed. Ik heb dat ook gezegd tegen haar dat zijn reactie me niet verbaasde.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 14:13

2 maanden geleden had 1 van mijn honden toen ook.. Bleek dat zijn nagel los zat en daardoor ging het binnen ontsteken. Na antibiotica en een aantal x per dag weken moest zijn teentje alsnog geamputeerd worden.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 14:24

Arme Terry :(:) Ik zou morgen de dierenarts even bellen om de mogelijkheid van een grasaar in het teentje te bespreken. Ik vind het nu ook wel lang duren voor het gaat genezen. Als het om een grasaar gaat is nu van de antibiotica afhalen of de wond afdekken niet verstandig. Hopelijk knapt je hondje snel op ts

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:08

Inderdaad terug gaan en nog goed laten bekijken.
De kap kan zeker wel helpen!
ik zou het toch proberen.
Is het bij zijn achterpoot?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 12:15

Net weer terug van de dierenarts en er is nu een aartje uit gehaald. Of tenminste, wat er nog van over is na meer dan 1 week in dat pootje te hebben gezeten :r . Ik had nu ook een andere dierenarts.

En even voor de mensen die me verwijten dat ik kritisch na ga denken als een behandeling niet aan slaat en daarom mijn twijfels kreeg of er niet iets gemist had, hoeveel topics op bokt kom je wel niet tegen waaruit blijkt de dierenarts er helemaal naast heeft geslagen? Dierenartsen zijn ook mensen en kunnen ook fouten maken en ook zijn er goeie en slechte dierenartsen. Ik heb het zowel met paarden als met mijn hondje Terry meerdere malen meegemaakt dat mijn "eigenwijsheid" om niet klakkeloos aan te nemen wat de dierenarts vertelde aan te nemen een hoop leed heeft bespaard en 1 keer heeft dat zelfs het leven van mijn toenmalige paard gered en is er zelfs een heel boos telefoontje vanuit de kliniek waar hij toen stond naar de dierenarts die de eerste diagnose 'paard mankeert niks' gegaan. Terry had, als het aan mijn toenmalige dierenarts had gelegen, een hele nare operatie aan zijn anaalkliertjes moeten ondergaan omdat die steeds ontstoken raakten. Terwijl een collega van me, die dierenartsassistente is geweest, me had geadviseerd om over te gaan op heel ander voer omdat het dan in 95% van de gevallen opgelost is. Dit heb ik ook overlegd met mijn toenmalige dierenarts en die vond dat onzin en wilde een operatie inplannen. Dat heb ik geweigerd en ben over gegaan op ander voer. Sindsdien heeft hij nergens meer last van.
Voor dit topic is dit te laat, maar ik hoop van harte dat jullie volgende keer eerst eens goed nadenken wat en vooral HOE je iets post voordat je iemand die zijn/haar best doet voor een dier op een dergelijke manier afbrand. Want helpen doet zoiets niet en het geeft alleen maar een hele nare sfeer en weerhoud mensen er van om überhaupt nog een topic te openen. Wat wel jammer is want er komen vaak hele nuttige dingen voorbij.