Onze kat is nooit dik geweest, maar nu is hij wel erg magertjes. Hij heeft geen zin in eten,maar is verder erg levendig. Sinds vanmorgen zag ik dat hij spuugt. Daarin zitten klontjes kleine witte 'draadjes' . Ik denk wormen, maar ze leven niet. Onze kat krijgt regelmatig wormenkuren en vlooiendruppels. Maar ik weet nu eigenlijk wel zeker dat hij een wormbesletting heeft. Ik kom op internet allen niets tegen wat ook maar op deze wormpjes in het braaksel lijkt! Natuurlijk heb ik hem vandaag direct ontwormt ( de laatste kuur heeft hij in mei gehad), maar deze heeft hij toch vrijwel zeker ook uitgespuugd. Ik zag het niet terug in het braaksel , dus misschien heeft het wel al zijn werk kunnen doen... Maandag ga ik sowieso naar de dierenarts met hem. Maar mijn vraag is: is er iemand die deze wormbesletting kent?
nine1987
Geplaatst: 27-08-16 21:52
Heb je eem foto? Als hij blijft overgeven zou ik toch vanavond nog naar de dierenarts gaan.. Met dit weer drogen ze binnen no time uit..
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 27-08-16 22:01
Als eerste zou ik denken aan dat je kat met een kluwen draad heeft gespeeld, maar anders kunnen dit inderdaad goed wormen zijn.
Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen in het dierenasiel, kunnen dit spoelwormen of haakwormen zijn, die hebben wij ook wel eens in kluwen gezien.
Wat is een regelmatige wormkuur? Als ik daar een dier heb dat wormen braakt, krijgt hij/zij een paar keer vrij kort achter elkaar (aantal weken ertussen) een wormenkuur, want dan pak je ook gelijk achtergebleven larven mee.
Dierenartsbezoek is in dit geval zeker aan te raden! Zij kunnen je ook adviseren over de juiste wormenkuur. Handig daarbij is het als je een duidelijke foto van de "Draadjes" hebt of de draadjes in een zakje meeneemt. Dan zien ze gelijk hoe of wat. Bovendien kennen zij verschillende wormkuren en kunnen ze dus eentje adviseren waar je kat waarschijnlijk niet snel misselijk van wordt.
Sterkte met het beestje!
Love2sk8
Geplaatst: 27-08-16 22:02
Een van onze katten had dit laatst ook (een zwerfkat die nu al een tijdje bij ons op het erf woont). Toen bleek het dat we twee weken na de 1e keer ontwormen nóg een keer moesten ontwormen, om ook de laatste wormen dood te maken. Ik zou je DA even bellen voor informatie. Of nog beter, maak een foto van de wormen en laat die aan je DA zien.
Dank jullie wel. De kat is nog erg levendig dus nu direct jaar de dierartsen gaan vind ik niet nodig. Maandag ga ik zeker contact opnemen. De laatste wormenkuur, voor die van vandaag , is van mei. Ik ontworm normaal ieder half jaar. Het gaat om een boerderijkat die in de zomer bijna nooit binnen is. Ik heb dus ook geen idee wat hij buiten zijn eten dat ik geef nog meer naar binnen werkt.
Reken er maar op dat boerderijkatten van alles naar binnen werken wat ze kunnen vangen! Muizen, vogeltjes, enz... En daar krijgen ze natuurlijk ook wormen van. Goed dat je maandag inderdaad even de dierenarts belt!
Sjolvir
Geplaatst: 27-08-16 22:37
Wat is de werkzame stof in je wormenkuur? Niet alle kuren zijn voor alle wormen. 1 x per half jaar als je notoire jager hebt die veel muizen snoept is niet veel, vandaag ontwormd, volgende week besmette muis opeten en weer op nieuw besmet.
Stalkatten hier kan je ook de ontworming zo ongeveer niet voor aanslepen, die killen in de zomer aanzienlijk meer dan in de winter en zijn dan ook magerder en regelmatig tref je hier nog herkenbare uitgebraakte knaagdieren, duiven, waterhoen of konijnen onderdelen aan, jakkus!!! En ze vreten als dijkwerkers.
Verder als je kat vermagert en slechter is in zijn vacht, toch rekening houden met dat hij wat kan mankeren.
Heb je foto van het braaksel?
mirim
Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-16 22:40
ik heb geen foto. Onze jonge teckel liep er ook omheen en ik was bang dat hij eraan zou beginnen te likken....het rook nog naar zalm Dus direct opgeveegd en opgeruimd. De kat is ook in geen velden of wegen te bekennen. Morgen hoop ik dat hij weer voor de deur staat en dan maar kijken hoe hij is.
Klinkt als de katten hier... kat kotst half dier uit, mijn hond is er als de kippen bij.... (vloek vloek en vreet het op of gaat in halve dode beest liggen rollen, beiden smerig)
Kiichi
Geplaatst: 27-08-16 22:42
Voor de gewone katten wordt 4x per jaar ontwormen aangeraden, voor katten die veel jagen wordt om de 2 maanden aanbevolen. Ieder half jaar is dus te weinig. Als je zeker weet dat ie wormen heeft, kan je het best nu ontwormen en 3 weken later herhalen (middelen werken niet op de eitjes, soms onvoldoende op de larven, dus die heb je niet direct mee).
Oke, dank je wel voor deze tip. Maar dan is er nu wel het probleem dat de kat de pil uitspuugt als hij niets binnen houdt. Nu weet ik niet of dit tabletje al dan niet al opgenomen was. Hij had blikvoer gegeten na het tabletje en ik denk dat hij daar toch wel bijna alles van heeft uitgekotst.
Fijn he sjovir honden en katten
Catnip
Geplaatst: 27-08-16 23:05
Ik heb helaas al veel katten in opvang gehad die binnenkwamen met een zware worminfectie. Als een kat op het punt is gekomen dat ie wormen gaat uitbraken, is de worminfectie al behoorlijk ernstig. Als je weer wormen ziet, maak dan even een foto, ik kan je dan wel vertellen wat voor wormen het zijn.
Wat voor middel gebruik je om te ontwormen? Niet alle middelen werken voor alle wormen. Je hebt wel middelen die sowieso erg breed werken, denk aan Milbemax (of het witte product Milbactor) in pilvorm of Broadline in pipetvorm (die laatste werkt ook meteen tegen vlooien). Ik heb met beide erg goede ervaringen.
Je zegt dat de kat heeft gebraakt na het toedienen van ontworming. Was dat binnen 2 uur na toedienen? Sowieso mag je bij een ernstige infectie over 3 dagen weer ontwormen. Daarna moet het weer na 10 dagen.
Als de kat misselijk is en de pil dus niet goed binnen kan houden, zou ik een pipet gebruiken.
Spoelwormen zijn relatief onschuldig bij volwassen katten (onaangenaam, ongezond, maar niet dodelijk), maar als er sprake is van haakwormen is de kat wel in gevaar.
Een van onze katten heeft weleens muis met levende spaghetti (wormen) gebraakt. Gelijk de dierenarts gebeld, omdat ik 2 weken er oor ontwormd had. Dierenarts raadde aan weer te ontwormen. De wormen kwamen waarschijnlijk van de gevangen muizen af.
mirim
Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-16 12:16
Ik heb de kat vanmorrgen weer een half wormtabletje gegeven. Mocht hij hem gisteren niet binnengehouden hebben dan heeft hij weer opnieuw gekregen en mocht hij hem wel binnengehouden hebben heeft hij iets meer gekregen dan nodig is voor zijn gewicht. Zo'n ramp lijkt het mij niet. Hij heeft vanmorgen enkel wat crème fraiche willen eten , maar dat is beter dan niets. Verder oogt hij gezond, behalve dan dat hij broodmager is. Overigens heeft hij geen wormenbuik. Alles is vreemd, ook het feit dat hij na een paar likjes crème fraiche kauwt alsof hij een stuk vlees in zijn bekkie heeft. Ik laat hem morgen nakijken door een dierenarts ( ik hoop dus dat hij zich morgen weer braaf meldt) en zal jullie op de hoogte houden.
Rebel_Jits
Geplaatst: 28-08-16 13:04
Toen ik m'n katten als kittens had opgehaald bij een boer, braakte er eentje na een paar dagen ook (levende) wormen Wormenkuur erin, twee weken later opnieuw en nooit geen last meer van gehad. Wel een paar dagen goede diarree, omdat die wormen er in halfvergane staat uitkwamen
mirim
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-16 14:44
Ik ben vanmorgen met de kat naar de dierenarts geweest. Hij was niet uitgedroogd en had geen koorts. Wel een worminfectie en vlooien. Terwijl ik hem vorige week ontvlooid heb en dan van de week ontwormt, maar de vraag was sowieso wat hij daar an binnen had gehouden. Ook had hij een afgebroken tand, geïrriteerd tandvlees en zijn bovenlippen geschaafd. Waarschijnlijk in de afgelopen dagen toch ook een ongelukje gehad of gevochten of iets dergelijks. Hij heeft twee injecties gehad en een wormentablet. Tevens bravecto tegen vlooien mee naar huis voor as woensdag en pillen om over vier weken weer te ontwormen. Hij is er nu niet helemaal lekker van, maar als het goed is moet hij op gaan knappen. Dus tot zover...
En over 4 weken opnieuw ontwormen is te lang in dit geval, herhaal het weer over 10-14 dagen.
Rebel_Jits
Geplaatst: 29-08-16 15:10
Besje schreef:
Pas aub op met Bravecto...
Lekker onderbouwd, heeft TS echt veel aan
Succes met je katje!
Besje
Geplaatst: 29-08-16 15:15
Rebel_Jits schreef:
Besje schreef:
Pas aub op met Bravecto...
Lekker onderbouwd, heeft TS echt veel aan
Succes met je katje!
Bravecto geeft nare en soms fatale bijwerkingen, die natuurlijk ontkend worden door de producent. Ik wil hierover geen discussie starten, enkel meegeven dat het beter is je er over te informeren... Mensen zijn zijn zich soms niet bewust van wat ze hun dier geven.
snuffie123
Geplaatst: 29-08-16 15:28
Ts ik weet niet met wat je je kat hebt ontwormd en ontvlooit, maar zorg er alsjeblieft voor dat je daar niet op bezuinigd en haal dat spul gewoon voortaan bij de dierenarts (als je dat voorheen niet deed tenminste).
De dierenarts heeft gewoon altijd het laatste middel waartegen de beestjes nog niet resistent zijn. In de dierenwinkel o.i.d. verkopen ze eigenlijk gewoon troep.
Ik heb er sinds een paar weken een kitten bij. Ze zou zijn ontwormd en ontvlooit, maar zat ook onder de wormen en vlooien. Gewoon omdat ze niet het goede spul gebruikte.
Ik zie net rouwens pas je update. Hopelijk is alles snel weg en gaat ze zich weer beter voelen. Beterschap voor de kat!
Deze kat kan heel slecht tegen een aantal middelen om te ontvlooien. Ik ben er dus heel voorzichtig mee wat de kat krijgt en heb dit ook met de dierenarts overlegd. Zij gaf mij toen de bravecto. Ik neem dus aan dat zij wel weet wat ze mij meegeeft. En ondanks de tip om eerder te gaan ontwormen door catnip...ik houd me liever aan de voorschriften van de dierenarts en ga niet zelf rommelen . Het is een dierenarts waar ik zelf goede ervaringen mee heb, het is een praktijk die hoog aangeschreven staat in de wijde omgeving. Dus vandaar....
Je kan gewoon de cyclus van wormen opzoeken op internet hoor daar zul je ook vinden dat er een termijn van 10 dagen tot max 3 weken wordt aangeraden. Zeker bij de meer ernstige worminfecties (waarbij er dus wormen gebraakt worden) wordt er in de praktijk 10 tot 14 dagen aangehouden. Ik werk bij een stichting die honderden zwerfkatten per jaar opvangt, en met meerdere dierenartsen samenwerkt.
Ik wil overigens absoluut jouw DA niet afvallen hoor, ik denk alleen maar mee in het belang van je kat zou zonde zijn, zeker aangezien de kat al wat mager en misselijk is, dat de worminfectie toch niet helemaal onder controle komt. Met een tussenperiode van 4 weken krijg je in mijn ervaring zo'n wormenplaag niet helemaal weg, of het duurt op zijn minst langer.
Vergeet trouwens ook niet nog een derde keer te ontwormen na die keer! Wanneer er al (flink wat) wormen aanwezig zijn, kun je echt best 3 keer na elkaar ontwormen om ze allemaal te pakken te krijgen. Daarna kun je weer om de 2 tot 6 maanden (afhankelijk van binnen- of buitenkat, jagen of niet jagen) ontwormen.