Nieuwe kat of kitten bij bejaarde kat of beter van niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Niqui

Nieuwe kat of kitten bij bejaarde kat of beter van niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 21:39

Hoihoi,

Wij hebben een super lieve kat van 15 jaar oud. Tot voor kort was ze altijd samen met haar halfbroer. Twee weken geleden is hij overleden. Het lijkt erop dat ze hem niet heel erg mist. Niet in de zin dat ze hem zoekt of iets dergelijks. Maar ik merk wel dat ze minder eet en ook wat minder actief is.

Nu ben ik dol op katten <3 en zou er het liefste meteen weer een bij nemen. Maar.. kan zo'n oude dame dat nog wel aan? Want een andere kat in huis geeft natuurlijk veel stress, ongeacht de leeftijd. En een kitten wordt makkelijker geaccepteerd, maar wil veel spelen. Terwijl onze kat veel behoefte heeft aan slaap. Ik twijfel er erg aan of ik haar wel een plezier zou doen met een nieuwe huisgenoot.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:48

Zal per kat wel erg verschillen.
Die van ons accepteerde al mijn beestjes altijd heel goed (soms iets te goed- zo ving hij geen muizen meer in de stal toen ik zo stom was om hem te corrigeren met een nestje babymuizen)
Maar de 2 kittens heeft hij ook direct geaccepteerd, al zag ik soms zijn kop naar zwaar geïrriteerd gaan, omdat ze met hem wouden stoeien. Hij zorgde wel voor ze en gaf zijn gevangen muis af (niet vanuit de stal) zodat ze daarmee konden spelen/oefenen.

Met een kat/kitten uit het asiel, kun je als het niet klikt, die weer terug brengen.
Is dan volgens mij wel het proberen waard.

Laptopmuis

Re: Nieuwe kat of kitten bij bejaarde kat of beter van niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:02

Ik zou er geen kitten bijzetten, maar een oudere sociale kat. Misschien vanaf 6 jaar ofzo. Die rustig is van karakter :).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:18

Laptopmuis schreef:
Ik zou er geen kitten bijzetten, maar een oudere sociale kat. Misschien vanaf 6 jaar ofzo. Die rustig is van karakter :).

Vind ik juist minder slim.
Dan krijg je het meten van kracht..
Een kitten is de laagste in rang en als ze het goed met elkaar kunnen vinden, wordt het geen vechten wanneer de jongste sterker wordt.
Ik vond 2 kittens juist prettig, zodat ze met elkaar konden stoeien en rennen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 10:16

Laptopmuis schreef:
Citaat:
Vind ik juist minder slim. Dan krijg je het meten van kracht.. Een kitten is de laagste in rang en als ze het goed met elkaar kunnen vinden, wordt het geen vechten wanneer de jongste sterker wordt.
Ik vond 2 kittens juist prettig, zodat ze met elkaar konden stoeien en rennen.

Dat dacht ik eigenlijk ook. Twee kittens zou een oplossing kunnen zijn inderdaad (en dat lijkt me ook erg leuk!), maar ik weet niet of ik dat thuis voor elkaar krijg. Mijn man is namelijk (vooral) degene die denkt dat we onze kat vanwege haar leeftijd beter alleen kunnen laten.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met een nieuwe huisgenoot bij een oude kat?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:33

Kan in z'n algemeenheid je geen advies geven.

Onze oudere kater bleek na het overlijden van onze andere kater toch wel wat alleentjes...
Wij hebben ervoor gekozen om geen andere kat erbij te nemen.
Eigenlijk als reden zoals jij al omschreef...wat op leeftijd en wat doen we hem misschien aan met een nieuwe huisgenoot?

Totdat onze buren een katertje kregen...na verloop van tijd zat dit katje meer bij ons binnen dan bij de buren.

Wij waren een beetje verbaasd aangezien onze kat echt geen vreemde katten in huis of tuin accepteert.
Totdat we zagen hoe dit tot stand kwam....onze kat nam de buurkat gewoon mee naar binnen. Hij voorop en de zijn nieuwe vriend erachteraan.

Daar zit je dan met twee katten, als het nu een zwerver of iets was maar van de buren is toch niet zo leuk.
De kinderen zagen hun lieve katje bijna niet meer...dus hebben we dit gemeld bij onze buren en uitgelegd wat er speelde ( we dachten dit gaat wel weer over).

De buren hebben daarna hun katje nog enkele weken binnen gehouden in de hoop dat hij zijn thuis beter ging herkennen.
Het heeft geen moer uitgemaakt...diertje stond na enkele uren alweer bij ons in huis.

Pas toen onze kat echt hoog bejaard begon te worden is het afgenomen...omdat hij veel sliep.

Achteraf gezien hadden we misschien toch een ander katertje erbij moeten nemen....maar aan de andere kant de ene kat is de ander niet.
Onze kater is niet zon allemans vriend maar de kater van de buren werd per direct goedgekeurd...soms is het lastig inschatten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:49

Ik heb hier- helaas - al een paar keer een andere kat geïntroduceerd omdat er eentje ingeslapen was. Ik kies steeds wel voor een kitten, geen volwassen kat en ik wacht ook niet lang, ik bedoel daarmee dat ik geen maanden laat tussen het overlijden van de ene en de nieuwkomer. 1 keer was de 'overblijver' toch ook al een jaar of 14 en dat is toen prima gegaan met het nieuwe kitten.
Persoonlijk denk ik dat een kitten het minst kans op problemen geeft.
Maar of je er nou per se een 2e kat moet bijnemen, vul je best zelf in denk ik. Jij kent je kat het best. Heeft ze behoefte aan gezelschap? Mijn laatst overleden kat absoluut niet, die had het niet zo op met andere katten (met honden daarentegen wel), maar de 2 die ik nu heb, en dan vooral de jongste, zijn erg sociaal. Zij zouden een soortgenootje wel missen.

Succes met de keuze!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:36

Hier in het asiel worden katten in groepskamers samen gezet. Vaak willen oudere katten niet met andere katten, omdat die te druk zijn.
Maar er zijn ook oudere katten die bij elkaar gezet worden en zelfs verliefd worden in het asiel.

Er zijn hier al meerdere oudere katten uitgeplaatst als maatje voor een andere oude kat. Je moet natuurlijk wel een asiel hebben die het gedrag en de sociaalheid goed kan inschatten.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:43

Wij hebben zo'n 2 maanden geleden een kitten bij onze oudere kater gezet, die is ook al +10. Onze andere kattin was namelijk ook net overleden. En net zoals bij jouw leek hij haar niet te missen, al was hij qua gedrag was 'tammer".

Soms zijn er wel wat spannende momentjes wanneer kleine wil spelen maar oude niet wil maar over het algemeen gaat het echt goed :j Hij begeleid de kleine ook als het ware en houd een oogje in het zeil als ze naar buiten gaan, erg leuk om te zien!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:44

Onze ene kat bloeide helemaal open nadat de andere doodging :+ het is dus echt heel katafhankelijk, maar over het algemeen zijn katten toch eerder solitaire dieren?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:48

Wij hebben bij ons oudje destijds 2 kittens genomen. Kittens konden mooi met elkaar kloten en ouwe bep kon een beetje moederen en mee spelen wanneer ze daar zin in had.

Ook nu de kittens al volwassen zijn en ons oudje ook nog steeds kwiek rondstapt hebben ze elke dag samen een rel uurtje <3

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:35

Dit lijkt precies het verhaal van mijn oude kat. Wij hadden twee Siamezen, kwamen uit hetzelfde nest, zijn samen opgegroeid en nooit langer dan een paar uur uit elkaar geweest. Toen de één overleed vertoonde de ander, die toen 11 was, precies de symptomen die jij bij je kat beschrijft. Hij lag altijd wel vaak 's nachts bij me op bed, maar nu was hij helemaal niet meer bij ons weg te slaan en liep constant bij iemand te plakken. Leek ook loom en lusteloos, en wilde moeilijker eten.

Wij hebben toen de situatie bij verschillende fokkers neergelegd, waaronder de gene waar onze huidige kat en zijn broertje vandaan komen (en die inmiddels gestopt zijn met hun cattery en dus daarom geen belang hebben ons verkeerd voor te lichten). Onze angst was namelijk dat onze oudere kat, die opzich redelijk op zijn rust is, horendol zou worden van de hele tijd zo'n druk kitten om zich heen. Stuk voor stuk raadden de fokkers ons allen aan er met zijn gedragingen toch een kitten bij te nemen, omdat dat eigenlijk altijd goed gaat. Normaal gesproken (aangezien er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn) ziet een volwassen kat een kitten niet als bedreiging.

Wij hebben toen uiteindelijk inderdaad de keus gemaakt er een kitten bij te namen. De eerste paar uur wilde de grote nog wel wat blazen, maar haast nog geen dag later lagen ze naast elkaar alsof ze nooit anders gedaan hadden.

Natuurlijk gaat het niet altijd zo soepel en ben de eerste die toe zal geven dat er ongetwijfeld gevallen zijn waas het helemaal niet goed komt, maar wij zijn, 4 jaar later, nog steeds blij met onze beslissing en het succesverhaal wat eruit is voort gekomen. Hopelijk heb je er iets aan.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:15

Een kitten kan qua energieniveau ook te veel zijn voor een oudere kat. Mijn oom en tante dachten hun oudere kat een plezier te doen door er een kitten bij te nemen. De kitten wilde uiteraard graag en veel spelen en was een behoorlijk energiek dier. Oudere kat werd er helemaal niet blij van, en liet zich bijna niet meer zien in huis. Na een jaar is de jonge kat helaas overleden, en de oude kat leefde weer helemaal op

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:27

Damned schreef:
Onze ene kat bloeide helemaal open nadat de andere doodging :+ het is dus echt heel katafhankelijk, maar over het algemeen zijn katten toch eerder solitaire dieren?

Hier dus ook, dus maar besloten dat er geen nieuwe 2e kat kwam om die reden ik zeg niet nooit, maar nu niet. (andere kat is denk ik al weer dik 2 jaar dood)
Ligt dus echt aan hoe je kat is.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:33

Ik zie wel hier in het asiel wel eens kittens terugkomen. Zo ook pasgeleden een katje dat een jaar geleden geadopteerd was als kitten zijnde. Wilde ook alleen maar spelen met de andere kat, maar die was zo gestrest geworden dat ze haaruitval had en overal binnen plaste na een tijdje.
Toen werd gezegd dat de kitten niet met andere katten kon omgaan. Maar hier speelde ze heel leuk met ook de jongere groep katjes.
Was gewoon omdat ze ook een oudere kat had en die wilde er gewoon niets van weten na een hele tijd

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:39

Ik heb 2 katten van 4 en twee van 1. De eerste twee katte die we namen waren geen schootkatten en kwamen nooit opschoot ze kwamen alleen maar bij mij een aai halen en als er visite was zag je ze de dag daarna pas. Toen besloten we 2 erij te nemen, super leuke katten (helaas ook geen schootkatten), maar het is nog steeds oorlog tussen de katten, 2 hebben het geaccepteerd maar die andere verwonden elkaar ook soms echt...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:58

Hier destijds bij mn oudje van 16 een kitten erbij gehaald.
Doe het nooit meer!
Oudje deed niets oid maar door alle vaste ingesleten gewoontes kreeg de kleine amper kans om bij mij te komen. Toen oudje overleed, kwam er na 3 mnd jonkie bij (wat goed ging)maar 1e jonkie bleef wat gereserveerd tov ons.
Pas toen ze beide (1,5 jr) aantal dagen in pension hadden gezeten, leek de oudste voor het eerst "blij" ons te zien en sindsdien is ze de grootste knuffelkat geworden!

In mensogen gezien lijkt het dat ze zich voor die tijd niet echt gewenst heeft gevoeld ofzo...

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:39

Hoi, wij hadden een oudere kater, en verder geen katten, (wel fretten) toen ik op een avond een kitten vond, buiten, in de winter. Ik heb het diertje mee naar huis genomen, om op te warmen, en om de volgende dag instanties als dierenambulance enzovoort te bellen.
De reactie van onze oude kater, was zo prachtig! Hij leefde helemaal op, ging spelen en beleefde zijn tweede jeugd *\%/*
Die twee konden het zo goed vinden met elkaar, dat we, toen bleek dat er geen eigenaar op kwam dagen na twee weken, besloten dat de kleine erbij mocht blijven.
Toch zijn katten in principe natuurlijk solitaire wezens.(niet te vergelijken met paarden of mensen..)
Maar er zijn uitzonderingen, en genoeg ruimte is ook belangrijk!
Misschien kun je een keer een kat of kitten "lenen" van asiel, vrienden, of kennissen, om te kijken wat de reactie is van je oudje..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:51

Onze kat vond het vreselijk en was er nog 3 jaar mee opgescheept.
Het hangt echt van je kat af.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 08:02

Ja, ik denk ook dat het van je kat afhangt. Maar dat maakt het lastig, omdat ik het bij onze kat niet zo goed kan inschatten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 08:37

Dat verschilt heel erg per kat. Ik heb een kat van 9(nog niet heel oud dus, maar in haar doen en laten is ze wel oud) waar we een paar weken geleden een kitten bij hebben gezet. Ze is een paar dagen echt enorm boos geweest en je moest haar echt met rust laten, maar dat is nu helemaal over. Ze liggen bij elkaar op bed te slapen (nog niet écht naast elkaar) zitten op de zelfde kattenbak en tolereren elkaar.

De kleine daagd haar nog weleens uit om te spelen, krijgt dan meteen een snauw en dan is het weer over.
Het gaat dus prima opzich en ik verwacht dat het steeds een stukje beter zal gaan.

Kijk naar je kat en maak een inschatting of het zou kunnen. Het is denk maar een paar dagen echte stress, daarna valt het wel mee denk ik.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:11

Ik heb het nu gedaan met mijn kat van 18 jaar, een kitten erbij genomen. Wel een gokje omdat hij eerder jarenlang samen heeft gewoond en altijd kwa eten het minste binnen kreeg (langzame eter en de andere twee aten snel). En het oudje had de eerste dagen echt iets van 'wat heb je nou weer in huis gehaald, moet ik daar nou weer mee' maar hij vind het leuker dan oudere katten.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 13:58

Nog even een update: we hebben uiteindelijk toch besloten toch een kat erbij te nemen. En dat zijn er zelfs twee geworden!

Sinds twee weken zijn twee broertjes van twee jaar oud bij ons komen wonen. Onze poes Kaylee moest natuurlijk aan ze wennen en in het begin liet ze duidelijk weten wie de baas is in huis.

We hadden bijvoorbeeld een eigen kamertje ingericht voor de katers, om ze rustig aan het huis en de geluiden te laten wennen. Uiteraard had ze dat meteen in de gaten en stond ze in no time aan de deur te krabben. Zodra ze de kans kreeg (na een paar dagen), zat ze in het kamertje. Eerst in hun kattenbak en daarna prinsheerlijk in hun stoeltje, terwijl ze ons met een triomfantelijke blik aan zat te kijken. En de katers.. die deden haar helemaal niets! Ze wilden zelfs aan haar snuffelen om kennis te maken. Dat ging haar nog iets te ver: ze mochten wel naast haar liggen, maar nog niet te dichtbij komen!

Na twee weken gaat het al een stuk beter. Ze staan nu naast elkaar hun bakje leeg te eten. Onze poes lijkt wat levendiger dan eerst en de katers raken al aardig gewend bij ons!

Links de twee broertjes:
AfbeeldingAfbeelding \
en rechts een foto van onze poes met een van de broertjes, in hun kamertje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:20

Wat een prachtige katten en super dat het zo goed gaat!!