Voer voor hond met gewrichtsproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Voer voor hond met gewrichtsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 16:55

Mijn dwergteckelmeisje van bijna 1 jaar heeft helaas een lichaam wat niet helemaal goed in elkaar zit. Hierdoor heeft ze een vergroot risico op rug-, heup- en elleboogproblemen (vnl artrose). Afgelopen week werd tijdens de controle door haar orthomanueel dierenarts aangeraden om preventief voer te gaan geven wat geschikt is voor honden met (een groot risico op) gewrichtsproblemen. Voor Keet raadde ze Hills Metabolism + Mobility aan. Hiermee worden de gewrichten ondersteunt en het voorkomen van overgewicht.

Ik wil graag zulk soort voer gaan geven alleen ik ben niet helemaal overtuigd van het merk Hills. Ik geloof best dat dit voer goed is voor de gewrichten alleen de 'basis' vind ik niet echt denderend. Ik geef liever voer waar meer vlees en minder rotzooi in zit. Alleen wil ik ook graag een alles in 1 voer geven en geen losse supplementen.

Iemand een idee wat goed voer is en aan mijn eisen voldoet?
Mij lijkt Canagan Light/ Senior me wel wat.

Bloempotje

Re: Voer voor hond met gewrichtsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:03

Met de Royal Canin Mobility (C2P+) heb ik hele goede ervaringen met betrekking tot gewrichten :j .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:30

Het maakt allemaal niet veel uit.
Het allerbelangrijkste is dat je niet teveel voert; je hebt geen speciaal voer nodig om je hond niet te dik te laten worden.
Er is weinig bewijs dat supplementen (of speciale ingredienten in het voer) enig effect preventief of curatief op artrose problemen hebben.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:33

Ik geloof ook niet in voer waar dat aan toegevoegd is. Ik zou voeren wat jij fijn vind en je hond lekker.
Daarbij zou ik wel bv msm voeren .

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:48

Er zit misschien minder vlees in dan dat je graag wil bij hondenbrok maar wij verkopen het best veel (dierenartsenpraktijk) en hebben er wel erg goede ervaringen mee! Dus dan is het plus en minpunten tegen elkaar afwegen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 09:13

Kuggur schreef:
Het allerbelangrijkste is dat je niet teveel voert; je hebt geen speciaal voer nodig om je hond niet te dik te laten worden.
Er is weinig bewijs dat supplementen (of speciale ingredienten in het voer) enig effect preventief of curatief op artrose problemen hebben.

Ze is momenteel ook niet te zwaar. Dat houd ik heel goed in de gaten, zelfs al zou ze deze problemen niet hebben. Toch lees ik heel veel positieve verhalen over speciaal voer voor de gewrichten en dat veel honden hiermee toch echt verbeteren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:21

Ik zou "normaal" voeden en dan iets van een supplement er bij geven. Maar zit je hond zo slecht in elkaar dat je dat nu al weet?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:24

Jennyj01 schreef:
Ik zou "normaal" voeden en dan iets van een supplement er bij geven. Maar zit je hond zo slecht in elkaar dat je dat nu al weet?

TS geeft dit aan in haar eerste bericht, bovendien is ze bij een orthomanueel dierenarts geweest. Die raadt haar niet zomaar aan om een goede voeding te kiezen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:29

Dat zeg ik toch ook niet. Ik ben alleen benieuwd wat er dan zo mis is met de hond.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 09:29

Ik wil eigenlijk een compleet voer. Ze krijgt nu brokken, zalmolie en flexadin plus.
Ze zit inderdaad niet helemaal goed in elkaar. Het begon met het radius curvus syndroom en na daar aan geopereerd te zijn bleken haar heupen niet goed te zijn en versleten tussenwervelschijven te hebben. Al schijnt bij dat laatste dat alle teckels vanaf 9 maanden dat al hebben. Momenteel gaat het heel erg goed en dat wil ik graag zo houden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:30

TS, je hebt pb :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:32

Je kan kijken naar een vers vlees voeding(KVV) of naar een goede brok voeding zoals Orijen of Acana. In o.a Canagan zie ik toch meerdere keren nog aardappel naar voren komen, die zij beweren dat dit makkelijk verteerbaar is maar ik heb mijn vraagtekens daarbij. Ze hebben 51% vlees in de voeding.

Orijen of Acana zit hier dik boven met zijn 80% en 70%, geen granen maar aangevuld met groente en fruit. Zeker niet het ei van Columbus maar ik heb met eigen ogen mogen ervaren dat vele 'problemen' met deze voeding de wereld uit zijn.

Tevens ben ik bekend met de natuurlijke producten van Frama. Deze variant: http://www.framabestforpets.nl/gewricht.html is zeer krachtig in zijn doen en laten. Mooie combinatie om op meerdere gebieden elkaar aan te vullen en sterker te maken. Ook hier met eigen ogen mogen ervaren dat de dieren er écht van op voor uit gaan.

Een echt goede voeding kan an sich al een hoop doen. Maar toch denk ik dat je in het geval van 'echte' problemen een extra supplement niet overbodig is.

Maargoed, dit is mijn kijk en ervaring er mee natuurlijk :) Heel veel succes!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:35

Dierenartsen raden vaak bepaalde merken aan omdat ze daar zelf een leuk zakcentje aan bijverdienen.
Ik zou er niet op in gaan en lekker voeren wat je zelf het beste vindt.
Zelf voer ik KVV. Makkelijk en goed. De meeste brok zit vooral troep in en de goede merken zoals Yarrah en Orijen zijn relatief prijzig.
Preventief voeren voor mogelijke artrose heeft geen nut, als een hond eenmaal artrose heeft kan het gebaat zijn bij MSM Chrondoitine Glucosamine. Potjes zijn te koop bij kruidvat, gewoon voor mensen en die zijn ook geschikt voor honden. :)
Laat je niet bang maken, en het belangrijkste; Koop geen doorgefokte rassen meer in de toekomst. Dat bespaart je een hoop leed en de dieren ook.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:37

Ik heb ook jaren Orijen senior gevoerd en daar ook super ervaring mee. Nu voer ik Herrmanns blik omdat m'n opaatje dat net even wat makkelijker op de nuchtere maag verdraagt dan de droge brok.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:40

BarbaLala schreef:
Dierenartsen raden vaak bepaalde merken aan omdat ze daar zelf een leuk zakcentje aan bijverdienen.
Zelf voer ik KVV. Makkelijk en goed. De meeste brok zit vooral troep in en de goede merken zoals Yarrah en Orijen zijn relatief prijzig.
Preventief voeren voor mogelijke artrose heeft geen nut, als een hond eenmaal artrose heeft kan het gebaat zijn bij MSM Chrondoitine Glucosamine. Potjes zijn te koop bij kruidvat, gewoon voor mensen en die zijn ook geschikt voor honden. :)
Laat je niet bang maken, en het belangrijkste; Koop geen doorgefokte rassen meer in de toekomst. Dat bespaart je een hoop leed en de dieren ook.

Dikke onzin. Dan ben je dus echt niet bekend met een orthomanueel arts. Het gros daarvan verkoopt geen voer, die doen alleen de behandeling en eventuele medicatie, die verwijzen voor de rest vaak terug naar de eigen dierenarts.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:51

Buiten dat houd een dierenarts echt niet zoveel over aan dit voer, dat valt echt vies tegen.

Je kan suplementen gaan toevoegen maar als he dat niet wil is mobility naar mijn idee een goed voer. Honden/katten die nouwelijks nog omhoog konden komen zien gaan naar speelse en blije dieren, katten die weer op het aanrecht kunnen springen en vrolijk in het leven staan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 10:05

BarbaLala schreef:

Ik koop het voer niet bij deze dierenarts. :P
KVV doet ze het niet goed op. En niet om het goed te praten, maar welk hondenras is tegenwoordig niet doorgefokt? Daarnaast komen heupproblemen bijna niet voor bij teckels.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:37

Ik denk dat een dierenarts er evenveel aan verdiend als de dierenspeciaalzaak verdiend aan een voer (en de meeste zelfs niks aangezien ze gewoon in loondienst werken ;)).

Ik zie wel degelijk verschillen met het voer, honden die stijver worden en die door het voer weer vrolijker en soepeler worden, honden die pijnstilling krijgen en met het voer weer zonder kunnen. Over de kwaliteit zou ik me niet teveel zorgen maken. Er wordt heel wat geschreeuwd op internet (en gelukkig zijn dat allemaal voedingsexperts), maar dat hele vleesgedoe is een beetje overdreven, laatst nog over gehad met een voedingsdeskundige hierover (die jet zo goed rauwdieten voorschrijft ) en studies waren het er toch over eens dat veel daarvan niet klopt. Maargoed wordt weer een heel andere discussie zo. Feit is, ik heb veel uitgeprobeerd, veel ingelezen, ben dierenarts en osteopaat en ik heb wel goede ervaringen met voedingssupplementen (al dan niet verwerkt in voer). Ik werk zelf veel met hills (ben ik meer van overtuigd dan andere veterinaire merken), mijn honden krijgen nu al geruime tijd ideal balance van hills en de eerste zak J/d staat nu klaar. Mn honden worden 7 en zeker de grootste krijgt meer en meer last van stijver worden, sneller rug vast,... dus ik ga er toch mee starten.
Of metabolic echt geschikt js voor je hondje durf ik niet zo zeggen, het is echt een afval dieet, als hij gewoon goed op gewicht is zou ik starten met het normale gewichtsvoer, komt ie aan dan kun je naar de gereduceerde variant. Ik zet honden met overgewicht em gewrichtsproblemen hierop.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:35

Onze labrador krijgt hills jd en zijn goed tevreden hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:40

Meert schreef:
Kuggur schreef:

Ze is momenteel ook niet te zwaar. Dat houd ik heel goed in de gaten, zelfs al zou ze deze problemen niet hebben. Toch lees ik heel veel positieve verhalen over speciaal voer voor de gewrichten en dat veel honden hiermee toch echt verbeteren.

Ik zeg ook niet, je had het zelf in de OP over voorkomen van overgewicht, dat gaat alleen met niet te veel voeren (en dat doe je al).
Anekdotische info is vrij waardeloos als het gaat om het bepalen van werkzaamheid.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:30

Er zijn genoeg honden die niet doorgefokt zijn hoor, Teckels staan bekend om problemen.