Hoe omgaan met "nieuwe" waaksheid hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Hoe omgaan met "nieuwe" waaksheid hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 14:11

Hoi allemaal, ik heb een opvoedkundig vraagje :)
Ik zal eerst even de situatie schetsen:

Ik heb een 4 jarig teefje afkomstig uit Spanje, afkomst onbekend maar ze lijkt het meest op een herder x whippet.
Ik heb haar vanaf leeftijd 4 maanden en al die tijd woonde ze met mij in een benedenwoning met tuin. Ze is een lot uit de loterij, lief, bescheiden, soms wat onzeker maar niet echt angstig, hangt erg aan mij. Ze was nagenoeg niet waaks (ook als de bel ging sloeg ze niet aan)

Sinds drie maanden woon ik in het buitengebied. Een vrijstaand huis met groot erf. Hier is het gedrag van mijn hond qua waaksheid verandert. Mensen komen hier onaangekondigd "achterom". Mijn hond heeft dit vaak pas in de gaten als ze al bij de deur staan of op het raam kloppen. Maar soms ook is ze buiten en ziet ze vanaf achter op het erf iemand aan komen. Ze stormt dan op de bezoeker af, luid blaffend, en soms springt ze vol tegen de bezoeker op. Dat is geen "blij dat je er bent" springen, maar ze is ook niet echt gevaarlijk in de aanval (daar is ze ook echt te zachtaardig voor)

Mijn hond mag van mij waaks zijn in de zin van aanslaan en richting bezoekers op het erf lopen, maar dit gedrag wat ze nu vertoont vind ik niet Ok. Onder andere sprong ze laatst tegen een oudere man op die daar duidelijk niet van gecharmeerd was omdat hij niet zo vast ter been is. Ik schaam me dan voor het gedrag van mijn hond en ben ook bang dat ze echt een keer iemand omver springt.

Mijn hond springt normaal nooit tegen vreemden op en ik wil ook echt niet dat ze dat doet. Erop afstormen is voor veel mensen intimiderend en ik vind dat vervelend, vooral omdat ze niet direct luistert als ik haar terug roep (uiteindelijk wel maar dan is de toon al gezet uiteraard)

Ik voed mijn honden op via positieve (clicker) training. Liefst los ik dit dus op een positieve manier op.
Ik heb er over gedacht de situatie in scène te zetten, maar als ik mijn hond dan van te voren aanlijn zal ze weten dat er iets gaat gebeuren en zal ze zich netjes gedragen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Lukasje

Re: Hoe omgaan met "nieuwe" waaksheid hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:15

Ik lees mee, ik heb een gelijkaardig probleem. Mijn hond durft zelfs langs achter in de kuit te 'pitsen'. Ik zit er ook erg mee verveeld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:16

kun je niet een belletje maken zodat de mensen niet in ene voor je achterdeur staan?Misschien is corrigeren dan makkelijker?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:22

Idd oppassen met het springen. Heb het gezien dat een oude vrouw er haar arm door brak. Dat wil je niet hebben.

Trainen is moeilijk. Ik zou maken dat de hond niet in deze situatie kan komen. Dus meer bij je houden en beter luisteren naar hier.

Ik ken je hond niet. Bij aantal van mijn honden als ik dit probleem zou hebben zou ik mensen uitnodigen die geen angst hebben. De hond laten doen en als hij gaat ook. Die mensen hun knie naar voren laten buigen (been omhoog) dat komt voor de hond niet fijn aan. Moet dan wel in 100% van de gevallen gebeuren en hond moet niet om slaan van waaks en springen naar waaks en bijten. Gezien je schrijft dat het niet uit enthousiasme is dat springen verwacht ik dat de hond toch zo een poging doet om mensen weg te jagen. Dus springen ipv bijten. In dat geval zou ik niet gaan rotzooien maar de hond meer bij mij houden en opsluiten als je niet bij kan houden

Een gedragstherapeut inschakelen kan ook helpen als die weet wat te doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 14:25

Geerke dat zou kunnen maar zou ik dat dan bij de straat moeten hangen? Wij hebben een vrij diepe voortuin (30 meter schat ik) en dan ben je pas bij het huis. Mensen moeten dus überhaupt een eind het erf op om aan te kunnen bellen (en hier belt niemand maar roept men gewoon `goedemiddag`).
En wat zou ik dan kunnen doen als mijn hond bij het horen van het belletje het erf over stormt naar de bezoeker?

Dierenfan:
Met dit mooie weer zijn de honden vrijwel de hele dag buiten en ben ik er dus lang niet altijd op tijd bij. Ik ga ze niet opsluiten; we zijn buiten gaan wonen voor lekker veel ruimte voor de honden en de paarden.
Knietje geven zou ze zeker van onder de indruk zijn, want het is een zeer pijn gevoelige hond en ook wat onzeker. Ik ben niet bang dat ze gaat bijten, als de bezoeker een flinke brul haar kant op geeft zou ze ook aftaaien vermoed ik.
Probleem is dat ik geen mensen weet om dit in scene te zetten, en dat ik niet kan voorkomen dat er tussendoor andere bezoekers langskomen.

Een gedragstherapeut zal ik eventueel (later) inschakelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:30

Je schrijft "het liefst los ik dit positief op".
Verdiep je in hondentraining. Clickertraining heeft zijn beperkingen, zeker waar het het afleren of modificeren van instinctief gedrag betreft. Er is niets negatiefs aan correcties.
Stap van je vooringenomen idealen af en wordt praktisch zou ik zeggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:33

je zou de hond kunnen terug roepen op het moment dat het belletje gaat.Moet eerlijk zeggen dat ik absoluut geen verstand heb van clickers en trainingmethodes.
Ik corrigeer met een flinke brul en als ze luisteren krijgen ze een aai...geen snoepje ofzo.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:35

TS: lastig op te lossen. Beste is om je erf deels af te sluiten met een hek waar je hond loopt. Dan kan die tegen niemand opspringen en heeft toch een beetje zijn eigen terrein. Had een zelfde probleem, maar heb een omheinde tuin. Nu zit het hek standaard op slot. Als er dan iemand aankomt, kan ik eerst de hond binnen opsluiten, voordat ik bezoek binnenlaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:38

je hebt nu een hond die zichzelf heeft leren waken en zelf bepaalt hoe dit gedaan wordt.
jij lift hierop mee, alleen ergens zeg je 'jaaaaaaaa maar dit wil ik niet'.

in mijn ogen is de enige positieve benadering, haar zelf leren waken.

Als je iemand ziet, zeg maar 'wie is dat',
op een toon waarop ze aanslaat.
En zeg daarna ook 'klaar, het is goed'
en zorg dat ze stopt..

jij bepaalt wanneer ze aan mag slaan en wanneer ze moet stoppen,
totdat ze dat doorheeft, moet je eigenlijk voorkomen of niet toestaan dat ze zelf aanslaat.

je kunt het zelf aanleren, zonder dat er iemand is.. klop in een onbewaakt ogenblik eens tegen de muur.. 'wie is dat, ga maar kijken'.. gegarandeerd als je dat enthousiast genoeg doet gaat ze zoeken of er iemand is, of ze slaat dan zelfs aan.. paar keer blaffen en dan laten stoppen, aangeven dat het goed is en dat ze het goed gedaan heeft.

de beloning dus geven bij het stoppen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:43

geerke schreef:
je zou de hond kunnen terug roepen op het moment dat het belletje gaat.Moet eerlijk zeggen dat ik absoluut geen verstand heb van clickers en trainingmethodes.
Ik corrigeer met een flinke brul en als ze luisteren krijgen ze een aai...geen snoepje ofzo.

Aaien is ook positief trainen, hoeft niet per se met eten :)

De hond terugroepen en dan belonen als ze bij je is, kan inderdaad :j Je moet dan alleen oppassen dat het niet het kringetje wordt 'naar bezoek rennen, dan terugrennen = beloning'.

Als je er op tijd bij bent, zou ik het gedrag liever ombuigen, of eerder laten stoppen. Ze mag blaffen zeg je, dus als je zodra ze 1 keer blaft clickt en beloond, leert ze dat dat al genoeg is. Als je daar daarna laat liggen of ergens heen stuurt, en weer beloont, kan dat gedrag dus zo worden (mits alles goed gaat uiteraard): 'mens komt binnen, hond blaft, komt naar jou voor beloning en gaat dan ergens liggen'. Maar dat is dan wel de ideale uitvoering, ik ken de hond verder niet dus weet niet hoe ze is verder.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 14:47

Geerke: Ja daar zou ik misschien wel op kunnen trainen: belletje is hier komen, zoiets. Dank je, dat is wel een goed idee :)*
Ik zou dat eerst kunnen oefenen met een los belletje en het later pas ergens (waar? dat is nog wel een dingetje) ophangen.

Mazida: we hebben een hek, en als de honden in de achtertuin zijn of in het huis dan blijven ze inderdaad voor het hek staan blaffen. Maar als ze op de wei zijn kunnen ze achter de schuur langs lopen en toch voor het hek komen. In dat geval kan ze dus wel op de bezoekers afrennen. Het is geen doen om overal hekken te plaatsen, voor onszelf ook onhandig, De honden zijn bijvoorbeeld op de wei als ik aan het uitmesten ben. Ik ben er dan dus wel bij, maar het gaat dan zo: mijn hond gaat blaffen en rennen, ik kijk op en zie in de verte iemand aankomen... ik roep mijn hond, maar die maakt eerst haar sprintje af, springt al dan niet, blijft om de bezoeker heenlopen en blaffen, en pas als ik dichterbij kom en haar nog eens vermanend toespreek houdt ze daar mee om. Soms ben ik met uitmesten meer dan 100 meter van de oprit-bezoeker verwijdert. Mijn hond legt die afstand in 2 sec af. Ik doe er iets langer over ;)

ElenaMM77:
Als ik ga bepalen wanneer mijn hond aanslaat heeft ze natuurlijk geen enkele waakfunctie meer :)
Het is wèl nuttig als ze stopt als ik zeg dat het goed is, maar `zorg dat ze stopt`: heb je daar ook een handleiding bij?

Sokje6: weet ook niet of dat helemaal gaat lukken, maar is wel een interessante optie. Vooral al het eerste stukje, clicken na 1 keer blaffen, het zou er voor kunnen zorgen dat het gedrag doorbroken wordt, en als ze haar koekje komt halen, heb ik haar binnen bereik. Enige is denk dat als ze al weg stormt, ze wellicht in alle opwinding de click niet meer hoort...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:00

Als jij op de wei bent kan ze achter het hek komen. Op andere lokaties bij het huis niet?
Dan zorgen dat de hond op het andere gedeelte blijft tijdens het uitmesten óf haar aan een lange lijn doen zodat ze wel kan rondlopen maar niet verder dan 20 meter van jou vandaan kan komen totdat ze geleerd heeft naar jou te luisteren wbt " hoe om te gaan met bezoekers".

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:04

Nikass schreef:
ElenaMM77:
Als ik ga bepalen wanneer mijn hond aanslaat heeft ze natuurlijk geen enkele waakfunctie meer :)
Het is wèl nuttig als ze stopt als ik zeg dat het goed is, maar `zorg dat ze stopt`: heb je daar ook een handleiding bij?

lol, nee tijdens het trainen heeft het 'waken' an sich ook geen functie natuurlijk.
Maar wat ze gaandeweg leert, is 'woef woef... waar is mijn beloning'.
En die beloning leert ze, krijgt ze alleen als ze weer stil is.

juist om het 'zorg dat ze stopt' en dus haar beloning komt vragen, is waarom je haar laat aanslaan.
wanneer ze zelf aanslaat, zit ze vanuit niets hoog in de emoties, voordat jij er erg in hebt.
als je haar laat aanslaan, reageert ze op iets dat jij veroorzaakt, waarbij jij ook haar enthousiasme laat pieken, 'go for it'. Nu moet je dat niet doen bij je deur en haar richting het hek 300 meter verderop laten vertrekken.. want dan ben je de controle kwijt..

maar 'wie is daar' en samen naar de achter deur rennen, ze zal niet hoog in de emotie blijven, want er is helemaal niemand, dus waarschijnlijk staat ze in notime naar je te kijken of je gek geworden bent, dat ondersteun je dan met 'goed zo, klaar'.

zelfde als wanneer ze wel op iemand reageert aan de deur.. gelijk afkappen, met goed zo klaar en haar meenemen, belonen voor het goede werk.. stuur diegene dan ook bij de deur weg, zodat je hond weer terug kan komen vanuit de emotie.

op een gegeven moment doe je het veel minder enthousiast (dat opjutten), ze zal dan weer 'zelf' gaan reageren, maar minder heftig, omdat het spel met jou er dan niet meer aan vast zit.. dan wel meelopen nog, klaar en belonen zodra ze weer kalm is..

het aanslaan zal dan langzaam veranderen van 'aggressie' naar wat er buiten is, naar allert het baasje reageren, want die stelt het op prijs dat ik laat zien dat ik allert ben..

mijn parsson jack russel, die werd op een gegeven moment zo 'lui' erin dat ze nog zonder een oog open te trekken binnensmonds een blafje gaf als ze iets hoorde.. Als ik niet reageerde, werd dat een brommetje met ogen open, reageerde ik dan nog niet, kwam ze overeind, mompelend.. reageerde ik nog niet stond ze met haar neus in de goede richting en sloeg ze aan.. kwam ik dan nog niet in actie, dan vloog ze erop af en ging ze ervoor. In alle stadia kon ik haar terughalen door te zeggen dat het zo goed was.

en zo deed ze haar wakende job immers ook goed.. waarom zou ze vol moeten aanslaan als ik het brommetje ook hoor, daarna is het aan mij wat ik ermee doe.. En als ik blijkbaar niet oplet, moet er meer kracht bij gezet worden.. als ik dan blijkbaar niets hoor, dan moet ze vol waken, want dan laat ik het blijkbaar afweten (dus ook als ik er niet ben, kon er niet zomaar iemand binnenkomen, dan hoorde de halve buurt het)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:20

Ik denk dat het belangrijk is dat je leiderschap een grotere rol krijgt. Hoe je dat vanuit deze situatie precies moet doen, dat weet ik niet maar hier is het zo dat beide honden waken en mijn reactie afwachten als ik thuis ben. Zodra ik er niet ben, nemen zij het initiatief. Kwestie van rangorde.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:42

Wij hebben een soortgelijke situatie thuis. Beide honden gekregen op een appartement en nu een vrijstaande woning. Onze reu heeft nu de neiging veel te blaffen als mensen voor het huis lopen. Niet heel gek natuurlijk aangezien hij dat nooit gewend is geweest.
Wij leren hem nu om naar ons toe te komen na het blaffen. Hij mag even blaffen, maar moet wel naar mij toe komen tijdens het blaffen. Ik weet niet of dat voor jou ook haalbaar is, bij ons is het binnen dus ik ben er vlakbij. Dat is wel een vereiste...

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:46

Er worden al goede tips gegeven, ik zou ook met een aantal bezoekers oefenen die van te voren weten wat ze moeten doen zodat de hond niet wordt 'beloond' door de bezoeker (die bang wordt, naar achter gaat, etc)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:00

béétje offtopic, maar heb je op je erf ingang al wel een bordje hangen met pas op voor de hond?
Desnoods met een zelf geplastificeerd iets waardoor het mensen écht duidelijk is dat er een waakse hond is.