Ik zal eerst even de situatie schetsen:
Ik heb een 4 jarig teefje afkomstig uit Spanje, afkomst onbekend maar ze lijkt het meest op een herder x whippet.
Ik heb haar vanaf leeftijd 4 maanden en al die tijd woonde ze met mij in een benedenwoning met tuin. Ze is een lot uit de loterij, lief, bescheiden, soms wat onzeker maar niet echt angstig, hangt erg aan mij. Ze was nagenoeg niet waaks (ook als de bel ging sloeg ze niet aan)
Sinds drie maanden woon ik in het buitengebied. Een vrijstaand huis met groot erf. Hier is het gedrag van mijn hond qua waaksheid verandert. Mensen komen hier onaangekondigd "achterom". Mijn hond heeft dit vaak pas in de gaten als ze al bij de deur staan of op het raam kloppen. Maar soms ook is ze buiten en ziet ze vanaf achter op het erf iemand aan komen. Ze stormt dan op de bezoeker af, luid blaffend, en soms springt ze vol tegen de bezoeker op. Dat is geen "blij dat je er bent" springen, maar ze is ook niet echt gevaarlijk in de aanval (daar is ze ook echt te zachtaardig voor)
Mijn hond mag van mij waaks zijn in de zin van aanslaan en richting bezoekers op het erf lopen, maar dit gedrag wat ze nu vertoont vind ik niet Ok. Onder andere sprong ze laatst tegen een oudere man op die daar duidelijk niet van gecharmeerd was omdat hij niet zo vast ter been is. Ik schaam me dan voor het gedrag van mijn hond en ben ook bang dat ze echt een keer iemand omver springt.
Mijn hond springt normaal nooit tegen vreemden op en ik wil ook echt niet dat ze dat doet. Erop afstormen is voor veel mensen intimiderend en ik vind dat vervelend, vooral omdat ze niet direct luistert als ik haar terug roep (uiteindelijk wel maar dan is de toon al gezet uiteraard)
Ik voed mijn honden op via positieve (clicker) training. Liefst los ik dit dus op een positieve manier op.
Ik heb er over gedacht de situatie in scène te zetten, maar als ik mijn hond dan van te voren aanlijn zal ze weten dat er iets gaat gebeuren en zal ze zich netjes gedragen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?