Wat zou mijn kat mankeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Wat zou mijn kat mankeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 18:59

Om te beginnen; ik ga morgenochtend de DA bellen en kan dan hopelijk direct terecht.

Mijn lieve kater Guus lijkt niet helemaal in zn hummetje te zijn. Sinds vrijdag heeft hij een klein, rond kaal plekje bovenop op zn kop, bij zn rechter oor. Hij lijkt er geen last van te hebben maar schudt af en toe wel met zn koppie.

Het is een enorme kroelkont maar van de kleine 4 weken dat ik hem nu heb, heeft hij pas 1x zitten kwijlen bij het knuffelen. Vanochtend zag ik hem behoorlijk kwijlen tijdens en na het eten. Ook had hij vanochtend een giga traanoog links, overigens wel helder vocht. Net bij thuiskomst keurig droog oogje.

Op internet lees ik verschillende verhalen, dus ik ben wel benieuwd of iemand een bepaald ziektebeeld herkent in mijn omschrijving! Ikzelf denk aan ringworm, maar t kwijlen en traanoog strookt daar niet mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:11

Misschien oor mijt, weet je niet of je in zijn oor kunt kijken, lijkt dan net of er zand in zit, valf met een zalfje te verhelpen
het kale plekje zou misschien kunnen komen door krabben.
Het kan ook toeval zijn en het kwijlen misschien door iets wat tussen de tanden zit, even in zijn bek kijken of je wat kunt vinden :j

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 19:58

Bedankt voor je reactie :) ik heb even in zn oortjes gekeken en wat ik er aan kan zien zijn die gewoon schoon. Ook heb ik even een foto van het plekje gemaakt..

Afbeelding

Borisje

Re: Wat zou mijn kat mankeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:16

Als dat geen schimmel is eet ik mijn kat op :)) (okee, als ik die had, dan).
Morgen inderdaad even langs de dierenarts, die gaat een monster nemen of een kweek zetten. Tot die tijd even niet in contact laten komen met andere katten want het is heel (!!) besmettelijk.
Schimmel is gelukkig voor huiskatten geen ernstige ziekte en prima te genezen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:31

Heb maar 1 kat, had al gelezen dat het heel besmettelijk is. Helaas ook voor mensen, dus mijzelf ook maar in de gaten houden.

Maar wat jou betreft lijkt het dus inderdaad op ringworm/schimmel?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:57

Zal inderdaad schimmel zijn. Je kan er zelf ook last van krijgen, dus beter niet meer aaien ofzo.
Hier verzorgen we schimmelkittens met handschoenen aan.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 21:13

Dat kan ik de arme schat niet aan doen. Tis de definitie van een knuffelkat.

Morgenochtend dus echt maar even de dierenarts bellen..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:23

Amethyst_ schreef:
Dat kan ik de arme schat niet aan doen. Tis de definitie van een knuffelkat.

Morgenochtend dus echt maar even de dierenarts bellen..

De kans dat je dan zelf straks helemaal vol zit is groot. Nadat ik eens ringworm heb gekregen van een besmette cavia let ik wel op. Want het is ook besmettelijk onder mensen onderling.
Niet leuk dus als het op een plek zit die zichtbaar is voor anderen.

Dus ja, liever de handschoenen aan. Dan weer vol zitten met ringworm :(.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 16:25

Bedankt voor je tip.

Het verhaal krijgt even een andere wending, want Guus is vermist. Hij durfde tot nu toe nooit naar buiten dus ik laat de deur wel eens open en dan zit hij vanuit binnen met zn snoet in de wind. Maar vanochtend ging ik me aankleden en toen was hij daarna ineens weg. Gezocht en gezocht. Moeder is overdag nog geweest en ik heb eerder vrij genomen. Maar nergens te bekennen.

Krap 2 maanden geleden is mijn vorige kanjer verongelukt dus ik ben best wel in paniek. Net aangemeld bij amivedi.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:29

Hij wilde waarschijnlijk gewoon op avontuur, ik snap je zorgen heel erg hoor, maar meestal komen ze binnen een paar dagen in elk geval wel terug

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 16:32

xchey schreef:
Hij wilde waarschijnlijk gewoon op avontuur, ik snap je zorgen heel erg hoor, maar meestal komen ze binnen een paar dagen in elk geval wel terug

Misschien wel. Maar van niet naar buiten durven naar prompt de hele dag op avontuur... En de angst en verdriet van mijn vorige kat zit nog hoog. Daarvan zei ook iedereen dat ze wel terug kwam en die bleek aangereden te zijn.

Maargoed, t verhaal gaat verder....

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:38

Tja katten zijn soms vreemde dieren, misschien dat hij ineens de smaak te pakken had oid.. Ik hoop in elk geval voor je dat hij gauw weer thuis is!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:39

Oei het verhaal krijgt en hele andere wending opeens.
Ik hoop dat hij snel weer voor de deur zit.
Nadeel is ook nog eens dat je hem nog niet zo lang hebt.
Hoelang duurt het voordat de kat gewend is aan zijn nieuwe omgeving?

Kan zijn omdat het zo warm is dat hij zich lekker onder een struik heeft gelegd/verstopt want dat kan koeler aanvoelen.
Kijk eens onder jullie struiken.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:12

Guus was donderdagochtend om 4uur ineens weer thuis alsof er niks aan de hand was. Gelukkig!

Vandaag DA. Vermoeden ligt niet bij ringworm of vlooien. Oortjes waren toch ietsje vies en daarnaast kan het uiting van stress zijn door allr veranderingen. Ik heb comfortis meegekregen voor de zekerheid en oorreinigingsdruppels. Volgende week vrijdag moet ik terug komen om te kijken of het beter is geworden of niet.

Daarnaast blijken zn longen niet optimaal, vermoedelijk door het zwerven. Volgende week even entboekje mee, misschien moet hij een aanvullende enting.

So far dus goed nieuws wat mij betreft :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:15

Gelukkig is hij er weer
.Klonk mij al foe dat het de oren zouden zijn.heb er ervaring mee met vroegere katten
Comfortis zijn die tabletjes he, hier ook gehad,katten waren wel een dag wat sloom er van,maar het werkt erg goed.
Nou hopelijk knapg het allemaal weer een beetje op :j

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 22:21

Ja comfortis zijn anti vlooien pilletjes. Ik plet zo'n pil en dan door een half zakje natvoer. Dat geeft het minste gedoe omdat het geen kieskeurige eter is.

Overigens wil ik ook even pronken met het feit dat Guus zich ontzettend voorbeeldig gedragen heeft. Eerst vond hij het natuurlijk spannend. Maar al gauw was hij aan het kroelen met de assistente. En hij liet alles keurig toe. Mijn vorige poes was een gemengd lapje/cypers dus die was niet zo leuk bij de dierenarts haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:23

Niet elke kat is even makkelijk,dat klopt!
Gelukkig ging het goed :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:28

Mocht je twijfelen over ringworm dat is niets ernstigs. Ga naar drogist en koop vitamine c tabletjes. Metk maakt niet uit.

Los ze op in zeer klein beetje water of stamp ze er helemaal fijn in. Doe dit elke dag met 1 tabletje 7 dagen lang. Dep de plekken er mee in en laat het op drogen. 1x per dag deppen.

Na 7 dagen is het dood en gaat het genezen!

Fabeltje? Nee serieus getest in het dierenasiel tijdens een uitbraak onder de zwerfkatten populatie (waren tam). Ze hadden echt ringworm en tot grote verbazing van de dierenarts waren ze zonder gif na een week allemaal genezen