Territorium plasjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MxW

Territorium plasjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:46

Hoihoi,

Na wat googlen heb ik eigenlijk nog steeds geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag dus vandaar dat ik hem hier nog een keer stel.

Sinds een jaar ging onze reu niet meer mee op wandelingen omdat hij te oud werd. Sinds dien valt het me op dat ons teefje buiten overal even tegenaan plast, wat onze reu normaal deed. Naja, prima.

Maar nou komt het volgende. Iedere keer als ze bij een vreemde in huis komt gaat ze ook territorium afbakenen. Ze laat overal in huis kleine druppeltjes urine achter. Ik vind dit heel erg vervelend. We zoeken straks een oppas voor haar als we een gezinsweekend hebben en dan wil ik niet dat ze bij die mensen in huis gaat plassen.

Voor de duidelijkheid, bij ons thuis is ze 100% zindelijk. Binnen doen we niks, buiten doen we alles. Maar zodra ze bij iemand anders binnenkomt is ze dat ineens vergeten ofzo.

Hoe leer ik dit af? Of is dit niet af te leren? Moet haast wel want eerst deed ze dit nooit en zelfs onze reu deed dit niet binnen... Ze gedraagt zich als een vent _O-

PalmeraJarig

Re: Territorium plasjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:58

Zou het ook niet van stress kunnen zijn? Buiten zonder haar maatje en bij vreemde mensen thuis?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:15

Heb je al een poging gedaan tot corrigeren?
Als ze niet weet dat ze het niet mag kan dat het probleem zijn natuurlijk.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:40

Azmay schreef:
Heb je al een poging gedaan tot corrigeren?
Als ze niet weet dat ze het niet mag kan dat het probleem zijn natuurlijk.

Als ze in huis de plasjes doet corrigeer ik gelijk. Buiten mag ze van mij haar gang gaan... Of zou het beter zijn als ik dat ook verbied?

Qua corrigeren roep ik eigenlijk vooral haar naam. Maar dan kijkt ze eventjes betrapt op en gaat 10 minuten later weer verder :')

@Palmera haar maatje is inmiddels 6 maanden ingeslapen, sinds februari. En het probleem is ontstaat in september ongeveer. Stress zou kunnen, maar vind het wel lang aanhouden dan :') verder vertoond ze ook geen tekenen van stress.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:57

Ik ken teven die echt de poot heffen, en dat is echt een vorm van markeren. Mijn reu is echt echt ECHT zindelijk maar markeren heeft niets met zindelijk zijn te maken. Als we ergens binnenkomen waar geen honden zijn is er niks aan de hand, maar in een huis met honden dan moet ik echt bovenop Ollie zitten want hij moet écht even laten weten dat ie er geweest is :P En andersom is er in mijn huis ook al menig plasje gedaan door bezoekende reuen. Tja. Dat hou je toch een beetje. Voorkomen is in deze beter dan genezen denk ik en als ik de eerste 20 minuten als een soort politie achter Ollie aan hol en 'm geen kans geef om de poot op te tillen gaat het de rest van het bezoek over het algemeen wel goed :)

Maar goed, overal druppeltjes achterlaten klinkt toch niet helemaal als markeren. Of doet ze het wel echt gericht?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:07

Je zou een stukje ketting van zo'n 20cm met kleine schakeltjes bij de bouwmarkt kunnen kopen als je wilt corrigeren. Iets wat goed geluid maakt als je het op de grond gooit. Zodra ze wil plassen, gooi je het kettinkje naast haar op de grond en roept Nee! Als ze stopt, naar je toe laten komen en belonen met snoepje. Het kettinkje uiteraard niet op haar gooien maar naast haar hoofd op de grond. Dit werkt vaak goed, ook bij bijvoorbeeld van de straat eten.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 12:52

DatBenIkNou schreef:
Je zou een stukje ketting van zo'n 20cm met kleine schakeltjes bij de bouwmarkt kunnen kopen als je wilt corrigeren. Iets wat goed geluid maakt als je het op de grond gooit. Zodra ze wil plassen, gooi je het kettinkje naast haar op de grond en roept Nee! Als ze stopt, naar je toe laten komen en belonen met snoepje. Het kettinkje uiteraard niet op haar gooien maar naast haar hoofd op de grond. Dit werkt vaak goed, ook bij bijvoorbeeld van de straat eten.

Bedankt voor het idee! Maar mijn hond is heel erg gevoelig op geluid en schrikt ook redelijk snel. Als ik een ketting naast haar neer ga gooien krijgt ze een rolberoerte en dat lijkt me ook niet de bedoeling :')

@Neej ze doet het echt gericht. Ze loopt overal te snuffelen en als ze dan iets ruikt wat haar niet bevalt dan legt ze er even een paar druppels urine op, en dan zoekt ze weer verder

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:13

xMaxxiee schreef:
DatBenIkNou schreef:

Bedankt voor het idee! Maar mijn hond is heel erg gevoelig op geluid en schrikt ook redelijk snel. Als ik een ketting naast haar neer ga gooien krijgt ze een rolberoerte en dat lijkt me ook niet de bedoeling :')

@Neej ze doet het echt gericht. Ze loopt overal te snuffelen en als ze dan iets ruikt wat haar niet bevalt dan legt ze er even een paar druppels urine op, en dan zoekt ze weer verder

Nou ja, dan hoef je het waarschijnlijk maar 1x te doen?! :+
Iets subtielers anders? Kijk, als je wil corrigeren zal je toch iets moeten doen. Met mijn teven zou ik in dit geval van onacceptabel gedrag, niet heel veel medelijden hebben. Jammer maar helaas..maar er wordt niet binnenshuis gepist.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:45

xMaxxiee schreef:
Qua corrigeren roep ik eigenlijk vooral haar naam. Maar dan kijkt ze eventjes betrapt op en gaat 10 minuten later weer verder :')

Ze heeft dus maling aan je correcties. Of beter gezegd, ze ervaart het niet als effectieve correctie. Je zult gewoon strenger moeten zijn. Als mijn hond bij iemand binnen zou plassen kreeg 'ie écht op zijn sodemieter hoor. Genoeg dat hij het daarna ook niet meer probeert. Als je ziet dat ze gaat snuffelen zou ik al waarschuwen. 'Eh, dénk erom, NIET plassen!" Of zelfs even aangelijnd bij je houden, zodat ze de kans niet eens krijgt. Doet ze het toch, echt streng corrigeren dus. Ze mag daar best even van onder de indruk zijn. Je kunt echt veel beter één keer goed doorkomen dan 100 halfbakken correcties geven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:10

Exact mijn mening ook, bovenstaande!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:31

Ik deel bovenstaande mening. Dan schrikt ze zich maar een rolberoerte. Ik vind piesen bij iemand in huis echt niet tof. Mijn honden hoeven dat echt niet te flikken en als andermans hond dat doet komt ie bij mij niet in huis. Mn hond hoeft er Niet eens over na te denken om het te doen. Of je het markeren of pissen noemt is mij om het even. Ik ben een enorme honden liefhebber maar van dat gedrag ben ik niet gediend. Mijn honden mogen ook niet in een tuin of tegen iemands tuin aan pissen of tegen kliko,s of wat dan ook. Ik vind dat echt stukje gebrek aan opvoeding.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 18:17

Tinkermuts schreef:
Ik deel bovenstaande mening. Dan schrikt ze zich maar een rolberoerte. Ik vind piesen bij iemand in huis echt niet tof. Mijn honden hoeven dat echt niet te flikken en als andermans hond dat doet komt ie bij mij niet in huis. Mn hond hoeft er Niet eens over na te denken om het te doen. Of je het markeren of pissen noemt is mij om het even. Ik ben een enorme honden liefhebber maar van dat gedrag ben ik niet gediend. Mijn honden mogen ook niet in een tuin of tegen iemands tuin aan pissen of tegen kliko,s of wat dan ook. Ik vind dat echt stukje gebrek aan opvoeding.

Ho ho. Ze is prima opgevoed. Dit gedrag vertoont ze pas sinds het slecht gaat met het mannetje en ze een soort drang heeft ontwikkelt om zijn "territorium" te beschermen. Het mannetje heeft nooit Binnen plasjes gedaan. Daarnaast gaan we niet wekelijks op bezoek. De laatste keer dat ik het geprobeerd heb is al een maand terug en toen heb ik haar flink gecorrigeerd (daarna bij dat bezoek niets meer gedaan).

Ik ben zelf heel bang dat ze straks naar haar oppas gezin gaat en dat ze zich dan gaat lopen misdragen, dan staan we lekker voor paal :')

Als een politieagent achter haar aanlopen of aangelijd houden vind ik wel een goede om te proberen! Ik vind zelf dat ik al best wel streng corrigeer, bij dat bezoek doet ze dan ook vaak niks meer. Maar als we dan weer op bezoek gaan is ze het vergeten of zo :(