Pech na pech

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pech na pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:09

Dus dan een dier weg?

Ik wil geen discussie trouwens , gewoon een heldere blik op zaken en ervaring of mensen die net als mij wat zitten ;)

Heb 8 huisdieren , konijn Nynke van 5 jaar (papkonijn , met 2 weken oud met fles grootgebracht) . Katten Rambo van 11 , Lola van 5 en Boris van 1 . En dan 4 hamsters , Oli 1,5 a 2 , Lilly 2 a 2,5 , Charlie (geboren dit jaar , rasechte Rus) en recent Meneer Pluis 1 (enige Syr , de rest dwerg)

Boris is vorig jaar hier gekomen als kitten , met blik op werk vond ik dit verantwoord en wel kunnen. Rambo is poes met wat trauma;s en wat ouder en Lola tsja de sul van het stel.

Begon dit jaar met de gebruikelijke ballen afhak dag voor Boris , gelijk hem en Lola laten chippen en registreren . Toen kreeg Oli de hamster olifantstanden , kreeg Rambo melkkliertumoren in haar buik . Boris een ontstoken poot , Boris een niet goed getrokken teek in zijn nek . Overleed het maatje van konijn Nynke door oa madenziekte

Klinkt zo weinig , maar de kosten liegen er niet om helaas . Rond de 500 a 600 ben ik lichter ondertussen , verwacht eerder rond de 700 euro al.

Nu heb ik een uitkering , ben recent werk weer kwijtgeraakt (was 'maar' 180 euro per maand maar ik kon veel beter rondkomen) en zit nu met 'weer' een ontsteking , nu heeft 1 van de hamsters zijn oog ontstoken . Uiteraard blijf ik stug naar de DA gaan , geld heb ik wel maar gaat allemaal van mijn gespaarde geld af en zeker nu ik werkloos ben komt er ook niks extras in .

Maar dan vraag ik mij af , is het dierenbestand niet teveel nu .. Stel Rambo krijgt weer wat ivm haar leeftijd en haar operatie dit jaar , of Boris stuntelt weer en word bijvoorbeeld aangereden of gaat weer vechten en ligt open? . Of misschien Nynke? , Nynke moet nog een maatje erbij dan is het weer een dier extra . Aan Oli de hamster heb ik maandelijks kosten ivm zijn tanden , maar dit is maar 5 euro per keer.

Wat is wijsheid en verstandig?

Wat als je in dit schuitje zat? , wat is eerlijk en werkt voor beide partijen? (Dus dier en mens)

noox

Re: Pech na pech

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:21

Ik zou Nynke weg doen. Natuurlijk is het heel hard om te zeggen, maar ze moet er idd weer een maatje bij en dan denk ik dat het eerlijker is - voor jou, maar ook voor nynke - om haar naar de opvang te doen. Dat scheelt in principe al 2 dieren.
Ik zou geen dieren met gebreken weg doen, de kans dat die bij een leuk huisje komen is jammer genoeg gewoon heel klein...
De hamsters kosten denk ik vrij weinig, eventueel als het echt handiger is zou ik een kat ook weg doen.

Ik snap dat je dit niet wil horen, natuurlijk houd je immens van je dieren, maar zelf moet je ook kunnen leven :o

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:24

Ja, het zijn nogal wat dieren... En dat kan veel kosten.
Om te beginnen moet je maar eens je deur sluiten voor uitbreiding, denk ik. Als er eentje overlijdt dus ook niet vervangen.

Verder: ik kan me heel goed voorstellen dat je gehecht bent aan alle dieren. Maar kun je niet 1 of 2 weggeven aan een goed huisje? Het scheelt toch weer geld.

En het zijn geen kleine bedragen waar je het over hebt. En ja, er kan er altijd weer eentje ziek worden. Als jij nu al bang bent dat je dat niet kunt oplossen kun je echt beter naar een goed baasje uitkijken. Klinkt hard, sorry, maar dat is wat ik denk ik zelf zou doen...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:05

Ik was er al niet eens aan begonnen met zo veel dieren. Dat ik nu een hond heb, heb ik zo kunnen regelen dat als ik de dierenarts om wat voor reden dan ook niet kan betalen, dat mijn vader mij te hulp schiet. Verder heb ik twee konijnen en twee hamsters. Meer wil ik niet ivm eventuele kosten, want je weet het nooit met werk en tijdelijke contracten. Daaron heb ik een heel erg flinke spaarpot. Ik zou namelijk dolgraag katten willen, cavia's, een tweede hond, etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:24

Je hebt wel erg veel pech en kosten gehad, zou wel heel gek zijn als je dat elk jaar zou treffen :(:)

Maar als je daar echt bang voor bent en je kunt op niemand terugvallen in je familie of kennissenkring dan zit er inderdaad maar één ding op...en dat is wat minderen.

Liever de helft aan dieren hebben en daar dan voor 100% voor kunnen zorgen en van genieten dan het dubbele en dan moeten bezuinigen op medische zorg en steeds in angst leven dat er iets met één van hen gebeurt wat weer geld kost -O-

Is eerlijker tegenover de dieren en uiteindelijk ook beter voor jezelf :(:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 04:57

Niemand kan in de toekomst kijken dus jou niet adviseren ook. Dit is een gevoelskwestie.
Wij kunnen wel zeggen je konijn weg doen en de jongste gexonde kat maar wat als jij 8 dieren heb en deze 2 echt je maatjes zijn? Je hebt altijd met meerdere dieren dat je met de 1 meer hebt dan met de ander.

Hoe groot is de kans dat je vlot werk hebt? Zoek je in 1 soort beroep of wil je alles aanpakken wat er mogelijk is en zsm mogelijk werken. Ik ben zelf werkloos geweest en kon binnen 2 weken 2 mnd tijdelijk werk doen. 3 dagen na die 2 maanden weer werk met hopelijk uiteindelijk vast contract. Was misschien zeer veel mazzel. Het is geen droombaan maar absoluut goed te doen.

Werk vinden kan idd zeer lastig zijn. Ik hoop zelf nooit dieren te moeten herplaatsen. Bewust heb ik ook niet zoveel dieren maar heb wel 2 honden en een kat(10 jaar en binnenkat) en dadelijk hoop ik een pup er bij. Honden zijn enorm duur bij een dierenarts. Ik durf de pup aan omdat de anderen al ouder (10 en 8) zijn en ik gelukkig de komende jaren wel werk heb. Ik kan ook geen 10 jaar vooruit kijken maar zal er ook alles aan doen niet te hoeven herplaatsen. Echter bij geen uitweg moet je soms zeer moeilijke beslissingen nemen helaas!

Heel veel sterkte met beslissen

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:19

Ik had al het een en ander mee gekregen in een ander topic.

Aller eerst wil ik je sterkte wensen met welke keus je ook maakt.
Voor mij zou het vooral meewegen hoe lang je nog verwacht zonder werk te zitten?
Begrijp dat dit een lastige vraag is
Maar zoals hier boven al genoemd, solliciteer je overal op, of op een bepaald vak?

En daarnaast moet je voor jezelf gaan afwegen Hoe groot je spaarpot nog is, hoe veel je hier nog van aan je dieren wilt uitgeven en hoe lang dit dan nog haalbaar is.

Misschien zelfs overwegen om de (gezonde) dieren tijdelijk ergens onder te brengen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:40

Voor een ontstoken oog zou ik niet zo gauw naar de dierenarts gaan tenzij het wel heel heftig is. Licht ontstoken oogjes (zowel bij paard als knaagdier) behandel ik altijd met gekookt water waar ik kamille thee van zet. Met de afgekoelde thee dep ik het oogje schoon, werkt heel goed!

Een castratie is maar eenmalig. Olifants tandjes bij laten knippen is dat erg prijzig? Ik heb vroeger een vondeling konijn gehad met olifantstanden waarmee we geregeld naar de DA moesten maar gelukkig hoefden we niet de volle pond te betalen elke keer.

Is het voor jou mogelijk om elke keer als je wat geld overhoudt (zodra alles mee zit) om een spaarpotje op te bouwen? Want dat is eigenlijk wel onmisbaar met huisdieren. :) Al is het 20,- per maand in dure maanden, het is toch iets!

Ook zou je je kunnen afvragen hoe veel geld je over hebt voor een bepaald huisdier. Ik zou voor mijn knagers (konijn, ratjes) niet zo gauw 1000,- voor een operatie uit geven (extreem voorbeeld) maar voor mijn hond (als het goed behandelbaar is) dan weer wel.