Nieuwe cavias

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cavia1111

Nieuwe cavias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 18:37

Hoi ik krijg binnen kort 2 nieuwe cavias maar hebben julie nog tips?

LadyMadonna

Re: Nieuwe cavias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:39

Zoek een cavia forum ipv een paardenforum

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:43

Vriendelijj antwoord, LadyMadonna.

Waar zoek je precies tips over, ts?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:47

Wat leuk, zijn gezellige beestjes!
Ondanks dat het hier een paardenforum is, zitten er ook veel cavialiefhebbers en -kenners, maar ik ben het ook eens met Lady Madonna. ..mijn eerste keus zou ook een caviaforum zijn ;)

Bijvoorbeeld:

https://www.caviaforum.nl/

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:49

Er is wel een cavia forum: https://www.caviaforum.nl/
Maar Bokt is veel actiever dus je hebt net zoveel zo niet meer aan het cavia-huiskamer topic hier. Alleen had dit wel op Beestenboel moeten staan, niet in een foto gedeelte voor paarden.

Kijk eens op ikwilknaagdieren.nl, daar staat heel veel info :)
Verder heb ik dit vanmiddag naar een Bokker met dezelfde vraag gestuurd, wie weet heb je daar ook wat aan:

Een van de belangrijkste dingen is natuurlijk waar ze wonen, een 1.20 kooi is volgens mij het minimale voor twee cavia's als vast verblijf. Maar hoe groter hoe beter natuurlijk. Als inrichting hebben wij altijd minimaal het aantal schuilplaatsen als cavia's zodat ze allemaal hun eigen plekje hebben. 2 schuilhuisjes zou dus genoeg moeten zijn. 1 grote is leuk, maar meestal hebben ze een behoorlijke persoonlijke ruimte nodig en jagen ze elkaar eruit :+

Verder moeten de cavia's bij elkaar passen, het ideale is om ze bij een opvang of fokker te halen waar ze elkaar al gewend zijn, dan is de kans bij jou kleiner dat het mis gaat. Ik zou zelf gaan voor zeugjes of een zeugje met castraat (dat laatste is de beste combi, mits de man niet erg veel rijd. Dan is één zeugje te weinig) Bij een dierenwinkel kopen zou ik sowieso niet meer doen, dat zijn vaak beestjes van broodfok.

Het eten is ook heel belangrijk; de darmen houden zichzelf niet in beweging dus ze moeten altijd eten tot hun beschikking hebben. Wat ze altijd moeten hebben is hooi, brokjes krijgen ze hier +/- 25 gram per dag omdat ik dikkerdjes heb. Als ze niet te dik worden kun je ze ook gerust onbeperkt geven, dat hadden mijn vorige cavia's ook. Daarnaast moeten ze genoeg groente/fruit krijgen omdat ze zelf geen vitamine C aanmaken. (Daar worden vaak pilletjes voor aangeraden maar ik geef ze liever gewoon genoeg groenvoer, dat is natuurlijker en ze vinden het heel lekker.) Hier krijgen ze elke dag 1 blad andijvie, een worteltje, 1/8 paprika, een plakje komkommer standaard en daar bovenop afwisselende dingen zoals witlof, banaan, peterselie etc.
Ze moeten alles leren eten dus opbouwen is wel belangrijk.
Ik geef ze tussendoor vaak wat kruidenmix, gedroogde bloemen/fruit/blaadjes etc. Dat verkoopt hun fokster en zijn ze echt helemaal dol op: http://shop.beestenplein.nl/knaagdieren ... jnen/p-1a/

Ik heb zelf als voer Science Selective. Het hooi en zaagsel komt van de Hornbach, daar hebben ze heel goed weide hooi en stofvrij zaagsel. De prijzen zijn daar ook niet mega hoog dus ik ben daar heel blij mee :) Marley (1 van de teddy's) ademde altijd vrij zwaar maar sinds we dat zaagsel hebben hoor ik haar niet meer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:53

Laat ze niet vallen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:58

djinnie schreef:
Vriendelijj antwoord, LadyMadonna.

Waar zoek je precies tips over, ts?

Wellicht niet, maar topic hoort op bb, daar kan ts niet terecht ivm 25 berichten regel, dus kan ze beter een cavia forum zoeken

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:10

Dit past beter op BB vandaar dat ik het verplaats :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:18

Omdat TS nog geen toegang heeft tot de kudde en daarom hier niet kan posten, plaats ik een slotje.