Kat kiest zijn eigen huis. Ons huis - tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Kat kiest zijn eigen huis. Ons huis - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 12:08

Enkele weken geleden zat er opeens een kat bij mijn ouders huis. Hij bleef daar hangen, vroeg de aandacht van iedereen, en ik vond het wat verdacht. De kat hadden we nooit eerder gezien, en hij bleef hangen. Zou hij niet verdwaald zijn? Enkele dagen aangekeken. Kat was wat mager en na enkele dagen had hij door dat met mooi weer de deuren open staan en hij naar binnen kon. Waar kattenvoer staat voor onze eigen 3 katten.

Mijn moeder heeft Amivedi doorgespit, een match gevonden, die mensen gebeld en zij kwamen dezelfde dag nog langs. Ja, dit was hun kat! Al vond ik de hereniging na een maand zoek niet echt wat ik verwachtte. De kat wilde niets van de mensen weten, maar goed, je geeft hem toch mee het is hun kat. Dit was dinsdag avond rond een uur of 20 uur. En wie stond er de volgende dag sochtends vroeg weer voor de deur? Juist. Poeslief. Hij was opgehaald door mensen die ongeveer 2 km van ons weg wonen, hij moet hiervoor ook een brug over. Dat heeft hij direct in die nacht gedaan. Wel stom dat ze hem niet binnen hadden gehouden trouwens.

Echter kreeg het verder nog een staartje. Omdat mijn moeder de hereniging ook niet echt je van het vond, toch maar even langs de dierenarts om de chip te checken. En wat bleek, de kat was helemaal niet van de mensen die hem hadden opgehaald :7 Wat een geluk dat het wel in de buurt was van zijn eigen huis, en blijkbaar is dit een kat die dondersgoed weet wat hij wilt en waar hij heen moet. Die nacht dat hij terug is gelopen, is hij wel zijn EIGEN HUIS gewoon doodleuk voorbij gelopen!!!

Zijn echte baasjes waren echter op vakantie. Wij hebben enkele dagen het voer weggehouden, maar ja, de deuren staan wel open,. Dus hij heeft prinsheerlijk op de bank geslapen. Maar goed, onze katten moeten ook eten, dus hij heeft wel meegegeten. Dit in overleg met de eigenaren. Mijn vader heeft meerdere keren de kat bij zijn eigen huis afgezet, maar na enkele uren stond hij weer bij ons voor de deur.

Na een week kwamen de eigenaren thuis van vakantie en hebben de kat opgehaald. Dit was savonds. Ze wonen ongeveer 1.5 km verderop en moeten een brug over. En wie stond er sochtends voor onze deur? Juist. Poeslief.

Wij hadden onze hoop gevestigd op afgelopen week. Mijn ouders gingen een week op vakantie en dus staan er geen deuren open dat hij binnen kan komen. Wij hebben een luikje met chip herkenning, dus hij kan niet naar binnen. Ik heb voor de katten gezorgd, maar elke dag zat hij voor de deur. Ik ehb hem niet gevoerd, niet binnen gelaten. Met pijn in mijn hart, want hij had duidelijk niets in zijn buik, enorme honger, en ik weet hoe gevaarlijk het is voor een kat niet dagelijks te eten.

Helaas is deze tactiek dus niet gelukt. Hij was er nog steeds, en is in de tussentijd niet naar zijn eigen huis gegaan. Mijn ouders zijn gisteren thuis gekomen en hebben direct de eigenaren gebeld. Die zijn hem komen halen. Hij liep gewoon los naast ze mee naar huis. Thuis is hij verwent met alles wat lekker is, en daarna begon de hel. Ze hadden het luikje dicht gedaan, om hem enkele dagen binnen te houden, maar dit kan blijkbaar niet. Hij gaat tegen de muren op, krijst alles bij elkaar en uiteindelijk heeft hij gewoon het kattenluik compleet gesloopt. En stond hij enkele uren later weer bij mijn ouders voor de deur....

Deze kat weet duidelijk waar hij moet zijn, en wat hij wilt. Hij is niet enorm aanhalig, gaat niet op schoot zitten, is geen enorm gezellige kat, maar heeft het huis van mijn ouders blijkbaar uitgekozen. Een geluk dat de andere katten prima met hem gaan, hij komt immers alleen om te eten en slapen en bemoeit zich verder met niemand. Maar goed, wat moet je hier nu mee? Blijkbaar is binnen houden onmogelijk, buiten houden in de zomer maanden ook. Maar dan nog zit je met eten, hij moet wel blijven eten, en blijkbaar gaat hij niet terug naar huis als hij zoals afgelopen week geen eten bij mijn ouders thuis krijgt....

Heeft iemand hier tips voor? Of herkent iemand dit?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:17

Zo heb ik er twee.
Al 8 en 10 jaar inmiddels.
Ze wonen dus gewoon hier, accepteren is de enige optie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:18

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst

Overigens slordig van amivedi dat ze chip niet checken
Je wilt niet weten wat er met sommige dieren gebeurt die gratis opgehaald worden

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:19

Tsja wat een lastige situatie zeg. Ik zou eens met de eigenaren om de tafel gaan zitten want dit is natuurlijk niet echt fijn. Misschien kunnen je ouders de kat overnemen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:21

Overleggen met eigenaren en hengelen hoe zeer ze gehecht zijn aan de kat?

Imho niet zo heel erg, omdat ze m elke keer weer naar buiten mikken?

Dus ing... Gefeliciteerd met jullie nieuwe kat... :')
Beetje het Swiebertje vwrhaal zo.. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:22

Katten weten wat ze willen daar verander je niks aan helaas. en hij kan prima buiten leven. Onze kat heeft ons ook uitgekozen en kan echt niet in huis ivm 6 honden en een katten allergie van mij en hij heeft een grote kist bij de voordeur waarin hij kan slapen en dat doet hij ook. Hij is hier inmiddels alweer bijna 10 jaar.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:22

De katten van mijn buurvrouw komen ook bij ons eten en slapen. Een paar maanden terug heeft een poes zelfs ons tuinhuisje uitgekozen om te bevallen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 12:24

Vind het sneu voor de eigenaren, want de dochter is wel echt gek met die kat. Maar ja, die kat wilt daar blijkbaar nu niet zijn.... Mijn moeder zit niet perse op een extra kat te wachten. Maar ja, het lijkt er idd op dat er eigenlijk geen keus is....

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:25

Tip heb ik niet, maar ik herken het wel. Zo zijn wij ook aan onze kat gekomen, ze woont hier inmiddels al 3 jaar en komt niet binnen (omdat mijn vader allergies voor katten is). Toen ze bij ons kwam stal ze ons eten en was ze doodsbang voor mensen en heel erg mager. Haar baasje hebben we nooit gevonden, we denken uitgezet door mensen of van een overleden vrouw een paar huizen verderop die enorm veel katten had. Inmiddels is ze een super lieve, aanhankelijke kat.
Ik zou het gewoon accepteren, katten zijn behoordlijk eigewijs en gaan waar ze willen... :')

Cemlys

Re: Kat kiest zijn eigen huis. Ons huis - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:32

Hier is er ook zo een weggegaan. Ik had een andere kitten erbij gehaald em dat bleek niet echt een match. Kat is uiteindelijk weggegaan, dacht nog overleden, tot ze er drie maand later weer stond, een nacht binnengehouden maar ze was compleet over de rooie binnen (is nooit een echte binnenkat geweest), dus ze zal wel ergens in de buurt zitten, maar verder weet ik niet waar. Ik was wel erg gehecht aan de kat, maar ik ga ze niet compleet gestrest binnen houden, dus hoe pijnlijk ook dan kiest ze maar haar plekje.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:37

Een van onze katten is ook bij ons aan komen lopen.
Wij hebben in overleg met de oorspronkelijke eigenaar besloten dat de kat bij ons mag wonen. Eigenaar was verschrikkelijk gek met de kat, maar toen er kinderen kwamen voelde de kat zich er niet meer thuis en is ze heel sneaky steeds verder bij ons komen wonen. Zij weten dat ze goed zit bij ons en we hebben er gezellig contact aan over gehouden. Ik pas zelfs op hun andere katten als ze op vakantie zijn :)

Ik zou in overleg gaan met de eigenaar, dit kan zo ook niet.. Bovendien, hoe gevaarlijk is die brug?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:42

Tsja. Gefeliciteerd met jullie aanloopkat! :))

Ik zou eens met die mensen gaan praten. Het beestje woont nu toch al bij jullie zowat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:23

Mijn echtgenoot heeft dit andersom meegemaakt. Zijn kat heeft de buren van een paar huizen verderop uitgekozen als nieuw gezin. Binnenhouden werkte niet (kat gaat uit frustratie overal zijn ontlasting droppen) en de buren bleven hem steeds binnenhalen en voeren, ondanks herhaaldelijke verzoeken om dit niet te doen.
Uiteindelijk heeft mijn man het opgegeven.

Is de kat gecastreerd? Misschien dat hij afkomt op één van de katten van je ouders? (mits poes?)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 16:28

Onze poes was ook een lange poos weg. Totdat mn man dr ineens zag lopen een paar buren verderop (boerderijen).
Hij heeft haar mee genomen en we hebben dr een week probleemloos binnen gehouden. Maar al snel zat ze weer bij de buren.
Daar zit ze dus nogsteeds.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:18

Cayenne,in winter of slecht weer was het geen probleem geweest hem buiten te houden en niet te voeren, maar in de zomer is het niet te doen. Mijn ouders zijn met pensioen, veel thuis en dan staat alles gewoon open. enkele dagen het voer weggehouden, maar dat is ook niet echt een doen met 3 eigen katten. De aanloper is overigens een geholpen kater. Mijn ouders hebben zelf 2 geholpen katers en 1 geholpen poes. Maar die laatste komt niet buiten, en de aanloper heeft ook weinig interesse in de andere katten. Als ze elkaar tegenkomen snuffelen ze even, maar that's it. Hij zoekt ze niet op :P