Dag lieve Wol, ik zal je missen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Dag lieve Wol, ik zal je missen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 20:09

En dan open je zo'n topic, totaal onverwachts en toch zat het er aan te komen...

Afbeelding

Mijn lieve Syrische hamster Wolletje is gister bij mij op schoot in eeuwige slaap gevallen. Twee uurtjes heb ik hem in mijn hand gehouden, het ene moment was hij rustig en het andere moment raakte hij door zijn benauwde toestand in paniek waarbij hij mij voor de eerst en dus laatste keer zelfs een knauw heeft gegeven....

De dag begon gister erg rustig, dus besloot ik even bij de hamsters te kijken. Wol lag altijd half boven de grond, erg handig om een oude opa te controleren. Ik dacht dat ik me verbeeldde, maar na een minuut zag ik dan toch dat hij inderdaad zo onrustig was. Het is een soort gave van me, dat ik altijd precies op het goede moment binnen strompel om de hamsters te controleren....

Wol sliep nog half, maar hij moest zoveel inspanningen doen om lucht te krijgen dat ik hem mee heb genomen. Hij viel gelijk in mijn handen in slaap, hij was echt doodop, ik moest me zelf echt dwingen om rustig een oplossing te zoeken. Na zo'n tien minuten onder de ventilator te hebben gestaan was Wolletje wat aan het rondstrompelen. Hij kreeg veel meer lucht in de koudere kamer, want meneer was gewoon op en daar was niks aan te doen.

Zo lag hij dan twee uur op mijn schoot:

Afbeelding

Plots leek hij, volslagen in paniek, echt totaal geen adem meer te krijgen. Hij lag met zijn neusje op de handdoek, dus ik wilde hem helpen, zodat hij meer ruimte kreeg om te ademen. Maar toen beet hij me (niet hard verder, hij was gewoon helemaal de weg kwijt) tussen mijn duim en wijsvinger. Ik heb hem toen maar gelaten op mijn schoot, want hij plofte neer en ik zag hem elke ademhaling minder zijn best doen.

Toen was hij weg, hij lag stil. Nog even gevoeld, maar behalve trillende spiertjes was er geen hartslag meer. Ik heb hem nog zeker een halfuur op schoot gelaten, heb denk ik zonder stoppen gehuild, daarna heb ik hem in mijn eentje begraven, want er was niemand thuis...

Lieve Wol, je bent de meeste knappe en lieve hamster die ik ooit heb gehad. We hebben samen zoveel gewonnen; jouw hersenbloeding, mijn depressie toen ik je net kreeg, later je verlamde achterpoot... Er is voor jou nu alle tijd om te rusten, dat heb je ontzettend verdient! Geen idee of je nu nog bij me zal zijn, als vader voor je opvolgers, maar wel weet ik dat je altijd in mijn kamer zou blijven, met de prachtige foto aan de muur.

Rust zacht Wollebol Y;(
04/12/14 - 18/08/16

Zijn prachtig pak, pluizebol...
Afbeelding

Onze laatste selfie... ;(
Afbeelding

Nieuwsgierig beestje....
Afbeelding

<3
Afbeelding

Bedankt, hamsterfans voor jullie steun gister...

LukieBradley

Re: Dag lieve Wol, ik zal je missen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:16

Och mijn hart breekt ervan Y;(
Sterkte met het verlies!
Het is een mooie hamster <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 20:17

Dankjewel, hij was zeker een plaatje...

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:17

Sterkte Y;(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:23

Heel veel sterkte! :(:)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:25

Heel veel sterkte Y;(

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:46

Waarom ben je niet naar de DA gegaan om hem te verlossen? Of desnoods zelf hem verlossen van het lijden. Nu is hij gestikt, na al een paar uur durende strijd. Geen fijne dood dus, al was het bij je op schoot.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 20:50

Dankjewel alle drie

@Eline, volgende keer maar in PB hè, ontzettende rare reactie. Tuurlijk heb ik aan de DA gedacht, toen mijn moeder zei dat er geen geld was voor de DA hier om de hoek (de ontzettend onvriendelijk zijn en dus ook niet even voor spuitje plaatsmaken) en ze niet van haar werk naar haar huis kon komen om naar de goedkopere, en klantvriendelijke DA in de stad te gaan, kon dat dus helaas niet.
Mijn vorige hamster is wel ingeslapen, maar toen was mijn moeder gewoon thuis.
Ik zal zoiets in PB vragen, je verwacht toch niet dat ik zo ondiervriendelijk ben, hè?

Het ging overigens hartstikke rustig, behalve die spastische aanval, hij is daarna duidelijk rustig in slaap gevallen. En nee, ik ga niet mijn eigen hamster doden als er verder niemand thuis is.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:54

ElineS schreef:
Waarom ben je niet naar de DA gegaan om hem te verlossen? Of desnoods zelf hem verlossen van het lijden. Nu is hij gestikt, na al een paar uur durende strijd. Geen fijne dood dus, al was het bij je op schoot.

Ja en misschien had het beestje door het vervoer en wachten bij de DA ook nog wel extra stress gekregen? Lijkt het me fijner als hij gewoon thuis, rustig in zijn eigen omgeving kan gaan. Vind het een nare reactie van je. Denk dat TS het al moeilijk genoeg heeft omdat haar maatje overleden is...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 20:58

Ik snap je reactie, Eline, maar in mijn ogen kwam het echt door de ouderdom, het diertje was niet de jongste meer. Ik as zelf al bijna toch stiekem naar de DA hier gegaan, maar het is daar echt veel duurder en heb geen goeie ervaringen daar. Ik hoopte dat deze reactie niet zou komen, want ik snap de vraag natuurlijk, maar het is toch een beetje jammer.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:08

Elines schrijft exact wat mijn gedachte is nu ik dit topic door lees. Ik vind het namelijk wel dier onvriendelijk om een beest te laten stikken ipv naar een dierenarts te gaan. Ondanks dat de dierenarts op de hoek misschien duurder is. Was dit wel hamster vriendelijk geweest.

Neemt niet weg dat ik t ontzettend sneu voor je vind dat hij is overleden. Vind ik wel dat een andere manier van handelen wenselijker was geweest.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:12

Natuurlijk is het moeilijk! Vind het oprecht heel erg. Maar vind ook dat elk dier recht heeft op hulp en niet aan zijn lot moet worden overgelaten. Maar ik zie nu pas TS haar leeftijd, dus daar heeft ze helaas geen invloed op gehad. Dus jij kunt er niet veel aan doen TS. Ik beschuldig je dan ook niet.

Verder, in reactie op andere posters, ik had 10x liever de stress van vervoerd worden naar een DA dan langzaam een paar uur lang stikken. Die stress was korter geweest dan de stress van te weinig lucht binnen krijgen. Mits ze niet inslapen met direct een spuit in het hart trouwens, want dat is ook geen fijne dood.

Of, men neme een schep... Niet mijn manier en ontzettend moeilijk om te doen... Maar het is moeilijker voor jouw dan voor de hamster, want die merkt er niets van en is meteen weg. Ik heb het weleens moeten doen met een rat. Janken, maar het was beter voor hem. Wachten tot hij zelf 'inslaapt' is vrediger voor de eigenaar maar zeker niet voor het beestje.

Waarom niet via PB, omdat als ik op een topic wil reageren, reageer ik in het topic, daar is die immers voor, en dan ga ik geen PBs sturen. Plus het was een oprechte vraag, want ik begreep echt niet waarom er geen actie werd ondernomen.

Ik zou alleen nu geen nieuwe hamster nemen als je moeder niet kan betalen voor de DA. Hoe leuk ook, wat als het wel echt nodig is en er is geen budget voor?

Niettemin vind ik het echt wel erg voor je. Ik heb vroeger ook zo'n hamster gehad en lag ook eens dood in de kooi. Nooit leuk.. Knagers worden ook niet oud. Twee is al bejaard. Je kan maar zo kort van ze genieten. Echt rot is dat. Ik denk dat ik mijn ratjes maar eens ga knuffelen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 21:16

Als we geld hadden voor die DA was ik natuurlijk gegaan. ;)
Ben het ook met je eens hoor. Heb mijn moeder behoorlijk gekwetst door de telefoon toen ik boos werd omdat ik niet even de straat uit mocht voor een spuitje.
Overigens hadden we niet genoeg geld omdat onze hond vorige week een abces bij zijn ballen had die bij de DA moest worden nagekeken omdat het niet stopte met pussen, dat was ook niet grappig, die rekening.
Alsnog bedankt. :o

Normaal is overigens echt wel geld voor de Da, maar onze hond is dus laatst al gecastreerd (abces was dus van de castratie), liep zeker wel op tot 170 euro in een maand dus, dat is echt wel veel voor ons gezien. Kost normaal maar twintig euro bij die andere DA voor mijn hamster maarja, die hadden wij dus niet en die om de hoek loopt als snel op tot vijftig euro.

Ik neem het jullie echt niet persoonlijk maar heb echt ontzettend mijn best gedaan om een vriendelijke oplossing te zoeken, en die was er dus gewoon niet. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:18

ElineS, hou alsjeblieft op.

TS, sterkte. Het was een mooi beestje en wat fijn dat je zo te lezen veel aan hem hebt gehad.
Achteraf en van buitenaf weet iedereen het altijd beter,maar jij hebt goed gehandeld, met je beste en liefste bedoelingen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 21:19

Dankjewel, ik snap de reacties oprecht wel. Zo'n vraag zou ik ook willen stellen als Eline hetzelfde had, maar nu ik mijn antwoord heb gegeven is het denk een stuk duidelijker.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:23

Vind het wel een beetje rot om zo in TS haar topic te praten. Volgens mij kan je überhaupt niet als minderjarige je dier laten insapen bij de DA? Maar goed.

Veel sterkte TS. Hij was echt een plaatje.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:25

maava schreef:
Vind het wel een beetje rot om zo in TS haar topic te praten. Volgens mij kan je überhaupt niet als minderjarige je dier laten insapen bij de DA? Maar goed.

Zoals ik al zei ik had niet gezien dat TS 16 was in mijn eerste post. Als je ouders niet willen houd het vaak al snel op als minderjarige inderdaad. Vind dat nog vervelender voor haar, dat zij wel wilde maar haar moeder niet. Heel naar.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:27

maava schreef:

Dat kan zeker weten wel. Hoevaak ik er geweest ben met een rat is niet meer op 1 hand te tellen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 21:28

Mijn moeder is leidinggevende op ons familiebedrijf, mijn oom was niet aanwezig en mijn vader kon niet als enige achterblijven dus ze kon niet. Zij is de vorige keer mee gegaan met mijn andere hamster, ze voelt zich oprecht schuldig.

Overigens had ik gewoon gezegd; "Hup, spuit er in, dit komt niet goed, anders doe ik het zelf." :o

Dankjewel @maava.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:29

Sterkte met dit verlies en vooral de manier waarop! Je hebt het mee moeten maken en je kon hem niet helpen...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 21:31

@xDenies, heel erg bedankt, ook nog voor je steun gister.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:45

Serieus, ts heeft al verdriet zat.Waarom ter verantwoording roepen.Open een topic over hoe je, achteraf gezien, het altijd beter weet.Maar kaap niet een topic op deze manier bij iemand die al verdriet heeft.

Je hebt Wol zo goed mogelijk bij gestaan en dat is vast heel fijn geweest.
Sterkte
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 19-08-16 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 21:46

Dankjewel Gillbo.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:03

Heel veel sterkte, Chantal :(:)
Wol was echt een prachtig kereltje!

(Mocht je nou nog eens in een dergelijke nare situatie belanden, vraag dan gewoon aan de dierenarts of het op rekening kan, doen ze echt wel, hoor!)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 22:05

Shirley schreef:
Heel veel sterkte, Chantal :(:)
Wol was echt een prachtig kereltje!

(Mocht je nou nog eens in een dergelijke nare situatie belanden, vraag dan gewoon aan de dierenarts of het op rekening kan, doen ze echt wel, hoor!)

Helaas dus niet, twee jaar geleden kwam ik met een halve kat in mijn armen binnen, maar die kon daar niet worden ingeslapen want ik had geen rekening... >;)

Dankjewel, Shirley, ik zal het de volgende keer (mocht het moeten...) zeker aandrammen bij de DA.