Sadisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PalmeraJarig

Sadisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 20:56

*Er was eens een pup. Hij had nog nooit wat verkeerds gedaan in zijn leven. Toch werd hij gebrand met sigaretten, werden zijn hersens ingeslagen en is hij vermoedelijk seksueel misbruikt.

*Er was eens een stier. Die had nog nooit wat verkeerds gedaan in zijn leven. Toch is hij ter vermaak op een dorpsfeest in de brand gestoken.

*Er was eens een konijn. Ook die had nog nooit wat verkeerds gedaan in zijn leven. Toch is hij levend gevild en daarna als voetbal gebruikt.

*Er zijn er nog zoveel meer. Die hebben ook nooit wat verkeerds gedaan in hun leven.

De enige die wat verkeerds doen in hun leven zijn wij, de mens. Met dank aan de sociale media vliegen de walgelijkste filmpjes om mijn oren. Iedere keer als ik denk dat het dieptepunt bereikt is blijkt het erger te kunnen.

Waar komt onze drang naar sadisme vandaan? Waarom worden we er klaarblijkelijk gelukkig van om onze dieren zo te behandelen? Wat hebben al die dieren in godsnaam verkeerd gedaan?
We denken de intelligentse soort te zijn. Als dit het resultaat van onze intelligentie is trek ik die uiteraard per direct in twijfel.

Wat mij opvalt is, dat bij reacties op dergelijke filmpjes walging de boventoon voert. Als iedereen het zo walgelijk vindt, waarom gebeurt het dan?
Waarom in deze tijd met al het (digitale) vermaak dat we hebben? Waarom is al dit leed in 2016 nog steeds nodig?

Wie zijn de mensen die dit doen? Net als velen neig ik ernaar ze compleet gestoord te noemen. De werkelijkheid is dat ze dat echt niet allemaal zijn. Het zijn in het dagelijks leven normale mensen, sommigen zelfs hoog opgeleid.
Tegen diegenen die in God geloven zou ik graag zeggen: denk jij dat jouw God het prettig vindt, dat jij zijn andere creaties zo behandeld?

Maar wat moet ik zeggen tegen hun die niet geloven? Die zich vasthouden aan traditie of gewoon sadistisch zijn?
Ik heb er geen woorden meer voor. Al dat leed doet me iedere keer zoveel pijn, juist omdat het niet nodig is. En juist omdat al die dieren ons niets misdaan hebben.

Doel van dit topic? Dat is er niet. Wellicht opent het een paar ogen die nog niet geopend zijn.

maximuss

Re: Sadisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:07

Als je de geschiedenis bekijkt zit het toch ergens in de aard van de mens, vrees ik... Je kunt je ook afvragen in hoeverre tradities en dergelijke ontwikkeld zijn om aan deze neigingen een uiting te geven...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:08

En wat te denken van de muizennesten, die verzopen worden als ze op stal gevonden worden?
Het zijn maar tiental muizen, maar het leed is net zo groot als je een tiental paarden verzuipt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:11

Ik deel je verontwaardiging en ik heb er nog een:

Er was eens een koe/varken/kip, die werd doodgemaakt puur omdat wij onze smaakpapillen willen plezieren.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:12

Ook bij mij komen de tranen in mijn ogen wanneer ik dit soort berichten lees. Waar hebben deze onschuldige schepsels dat leed aan verdiend?
Men zegt wel eens: Mensen zijn beesten. Maar nee. Zelfs beesten zijn niet zo bruut als mensen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:13

Mensen zijn waarschijnlijk niet de enige met sadistische trekjes. Het is dat we nog niet zoveel van de emoties van dieren weten, maar bijv. dolfijnen doen niet zulke prettige dingen met bruinvissen. Voor wie de foto's in het artikel liever niet zien: ze gooien voor de lol met die dieren over, en als ze eenmaal dood zijn vinden ze het spelletje niet leuk meer en laten ze ze liggen. Het is in deze wereld niet zo'n kwestie van onschuldig vs schuldig...

Neemt niet weg dat de dingen uit je OP natuurlijk heel triest zijn en ik ze ook niet begrijp.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:15

@ 269_ life: en dat kun je eigenlijk totaal niet toeschrijven aan "sadisme", dit past onder het riedeltje "omnivoor en voedsel"...

Sadisme is simpel gezegd: plezier en bevrediging verkrijgen uit het lijden van anderen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:18

ik krijg dat soort filmpjes nooit binnen.. en al zou ik ze wel krijgen dan kijk ik ze domweg niet..
de reden dat ze rondvliegen is omdat de mens een luguber soort genoegen schept om ze te gaan zitten kijken om daarna hun afschuw erover te uiten. Een deel van die filmpjes komt simpelweg tot stand om te shockeren, om 'te vermaken'.. dus waarom mensen die hoek voeden snap ik al niet goed.. waarom deel je zulke dingen door, waarom open je ze uberhaupt? hoe meer aandacht, hoe meer drang er ontstaat om nog vulgairder materiaal te gaan rondslingeren.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:19

maximuss schreef:
@ 269_ life: en dat kun je eigenlijk totaal niet toeschrijven aan "sadisme", dit past onder het riedeltje "omnivoor en voedsel"...

Sadisme is simpel gezegd: plezier en bevrediging verkrijgen uit het lijden van anderen.

Eh nee. Je hebt geen vlees nodig, dus het is daarmee puur voor je plezier (in onze maatschappij en mits je geen bijzondere aandoening hebt natuurlijk).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:21

verbaasd mij niets deze wending.. ik tem bij voorbaat alvast want het 'geen vlees eten bommetje' is weer gedropt.. algemeen bekend hoe het topic dan gaat verlopen, dus hopelijk willen de moderators er dicht op zitten om het on topic te houden.. sadisme.. en niet wellus nietus vlees eten.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:21

Ik denk eigenlijk dat (een deel van) de mensen een soort foutje zijn in de natuur. Voorbeeldje: honden die raar aggressief gedrag vertonen en dit in de hele tak v.d. familie zit. Misschien is er ergens in de evolutie van aap naar mens (als we daar maar even vanuit gaan) iets fout gegaan, of was die hele evolutie sowieso al een grote fout. Ik heb namelijk nergens ooit gelezen over zo'n aparte evolutie die zo fout is gegaan.
Maar ik heb rare theorieën hoor :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:25

Eeuh, waar zijn de mensen waarbij de hersenen in worden geslagen? Waar zijn de mensen die worden verkracht, geroeid en vermoord?

De mens ziet zich als een superieur ras, de hoogste in de rangorde en voor weinig bang. Heel simpel.

(Je vergeet trouwens hoe dieren zich gedragen tegenover de vijanden en hun voedsel ;) Er staat me iets van bij dat haaien spelen met zeehondjes. Zeehonden worden in de lucht gesmeten, gebeten en bespeeld voordat ze het toetje worden van de haai. Ik bedoel maar :D )

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:30

elenaMM77 schreef:
verbaasd mij niets deze wending.. ik tem bij voorbaat alvast want het 'geen vlees eten bommetje' is weer gedropt.. algemeen bekend hoe het topic dan gaat verlopen, dus hopelijk willen de moderators er dicht op zitten om het on topic te houden.. sadisme.. en niet wellus nietus vlees eten.

Ik zal het hierbij houden hoor :). Ik wilde alleen even op jullie dubbele standaard wijzen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:30

@ 269_life: je plaat blijft hangen of is ondertussen al grijsgedraaid...

@ eenitra: zeeleeuwen worden malser als ze eerst wat rondgegooid worden ;-). Het in de lucht gooien is gewoon het gevolg van de aanval vanuit de diepte: haai van ca 2 ton die aan 60km per uur verticaal naar de oppervlakte schiet.

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 21:30

elenaMM77 schreef:

Ik heb inderdaad heel bewust de vleesindustrie uit de OP gelaten. Ondanks dat die zeker geen schoonheidsprijs verdient, wilde ik hier het sadisme voor plezier eens aan de kaak stellen.

Later reageer ik meer en zal ik ook zeker de link van Fenrir bekijken :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:33

^^ zit dat ook zo met meeuwen/roofvogels die zitten te gooien in de lucht met hun vers gevangen voedsel? Dat vind ik ook altijd zo vaag namelijk :=

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:35

Sadisme is altijd voor het plezier ;-)... Alhoewel men ook kan argumenteren dat de naam sadisme verkeerd gekozen is aangezien vandaag de dag wordt aangenomen dat De Sade zijn werken een manier waren om uiting te geven aan zijn anarchistische denkbeelden en dito houding. Kwestie van het toendertijdse establishment te shockeren. Ergens kun je hem zien als een voortrekker van de vrije meningsuiting.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:40

Tot nu toe niet want er is nog niemand in geslaagd te meten of er bij dergelijke acties endorfines vrijkomen in het brein van de haai en hij/zij er dus plezier aan beleeft. Maar de kwestie is hangende ;-) (leuk idee voor Shark week trouwens ;-)).

Voor de geïnteresseerden: het Stanford prison experiment en het milgram experiment behandelen in grote lijnen deze materie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:59

Om bewust (het woord zegt het al) anderen pijn te doen en daar plezier aan te beleven is een bepaalde mate van bewustzijn nodig. Immers, je kunt die keuze niet maken als er geen gevoel is voor goed vs. kwaad. Er is een verschil tussen moedwillig pijn doen, je bewust zijn van die actie, maar er toch plezier aan beleven en het eten van vlees (zoals een leeuw een antilope eet).

Door te stellen dat wij mensen de enigen zijn die dit soort trekken vertonen (iets wat je vaak leest bij dat soort filmpjes en foto's) zet je de mens weg als enige soort met dit bewustzijn. Op dit moment weten we nog maar erg weinig af van het bewustzijn van dieren, maar stukje bij beetje komen we er achter dat er bij bepaalde soorten een veel hogere mate van bewustzijn is dan we ooit hadden gedacht. Complexe sociale structuren, en wie weet wat nog meer... het verschil tussen goed en kwaad en daaruit voortkomende sadistische trekken?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:06

fenrir, dat is niet correct wat je daar zegt..
voor goed v.s. kwaad is een bewustzijn nodig in bepaalde mate.

plezier beleven is puur een kwestie van biochemie.. iets geeft plezier dus doe je iets, iets geeft pijn dus laat je het.. Die gevoelens zijn juist heel erg dierlijk.. Het is het menselijk bewustzijn dat er voor zorgt dat je iets niet doet, ook al geeft het plezier..

een kat speelt met zijn prooi, omdat het een prettig gevoel geeft om te jagen.
Het feit dat het dier geen onderscheid kan maken tussen goed v.s. kwaad maakt het niet minder sadistisch. het feit dat het dier geen onderscheid kan maken tussen goed en kwaad zorgt er juist voor dat de kat speelt met zijn prooi..

sadisme heeft niet als randvoorwaarde dat het pijn doen een bewuste acties moet zijn waarbij het individu weet dat het verkeerd is. moedwilligheid is dus discutabel, want de kat bijvoorbeeld speelt ook moedwillig met z'n prooi voordat hij een kill maakt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:13

Het bewust zijn van goed en kwaad is vooral belangrijk voor de eventuele uiteindelijke bestraffing. Plezier is idd biochemische. Goed en kwaad daarentegen is heel erg afhankelijk van plaats en tijd (de huidige maatschappij en de bijhorende normen en waarden zeg maar). Als je dit wat verder uitwerkt kom je uiteindelijk tot "nature versus nurture".

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:33

om nog even terug te komen op wat ik eerder zei:
het zien, confronteren en bekijken van filmpjes en beelden zorgt mede voor het in stand houden en zelfs versterken van aspirant sadisten.

in oude onderzoeken is al gesteld dat om te kunnen komen tot een sadistische actie (een geboren psychopaat even buiten beschouwing gelaten), is verharding nodig. De sadist is in eerste instantie een denker, een fantaseerder, waarbij het zien (en later ook het toedienen) van geweld en pijn het gevoel van geluk versterken.. het gevoel 'geluk' is een van de sterkste drugs die er zijn met een enorme verslavende werking.. je hebt er dus steeds meer van nodig en wilt het steeds vaker hebben.. geheel natuurlijk, want een gelukkig mens is vaak ook gezonder dan een ongelukkig mens in dezelfde toestand van gezondheid in basis.

wanneer geluk dus gevoed wordt door het zien van lijden heb je een groot probleem in je hand. door zoveel beelden rond te slingeren en zoveel filmpjes te posten, groeit het sadisme in de aspirant sadist. Of simpel gezegd, hij verhard, het wordt het lijden van een voorwerp, minder van een persoon of dier.. en als die verharding (door confrontatie) dus maar lang genoeg plaatsvind, kan de sadist uiteindelijk overgaan van denken naar doen, iets dat hij/zij daarvoor wellicht nooit gedacht zou hebben.

Diezelfde verharding zie je ook op topics hier op bokt.
zou je je ooit kunnen indenken dat je iemand zomaar verrot zou schoppen? of de ** zou afsnijden, of om zou brengen? Moet je dan nu nog eens lezen in de topics van de paardenmishandelaars, of over dat er iemand ongeoorloofd op een andermans terrein is geweest, of wat men een buitenlander toewenst (omdat er medebuitenlanders zijn die dingen doen die niet door de beugel kunnen). Dat is een verharding door confrontatie. En als je zulke dingen kunt schrijven, wanneer ben je dan zover dat je ze ook daadwerkelijk zou kunnen uitvoeren.. of is het allemaal grootspraak wat we lezen.. en als het grootspraak is, waarom is dan die aggressie en geweldsdrift nodig, als je het toch nooit zou doen.
Dit is geen sadisme, maar wel vergelijkbaar met hoe een sadist ontstaat.. De spiraal dat hij gevoed wordt door waar hij mee geconfronteerd wordt, daardoor in sneltempo verhard en uiteindelijk zelf zal handelen..

om terug te komen op de kat (voordat er komt.. ja maar de kat dan), de kat speelt met haar prooi, omdat het geluk oplevert. ze verhard echter niet verder dan dat. ze is een sadist die buiten haar eigen handelen om niet verder gevoed wordt in haar groei, sterker nog, als ze zou besluiten dat het leuk is om haar baas pijn te doen, heeft ze al gauw lesje in vliegen te pakken, dat voed geluk niet, dat doet zeer.. daarmee wordt de ontwikkeling doorbroken.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:36

@ elenamm77: _/-\o_

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:39

maximuss schreef:
Tot nu toe niet want er is nog niemand in geslaagd te meten of er bij dergelijke acties endorfines vrijkomen in het brein van de haai en hij/zij er dus plezier aan beleeft. Maar de kwestie is hangende ;-) (leuk idee voor Shark week trouwens ;-)).

Voor de geïnteresseerden: het Stanford prison experiment en het milgram experiment behandelen in grote lijnen deze materie.

Milgram ook? Naar mijn idee gaat dat echt volledig over toegeven aan autoriteit. De proefpersonen genoten absoluut niet van het geven van de schokken. Sterker nog, het wordt niet meer uitgevoerd omdat het te heftig voor ze was.
Maar dit is mijn herinnering, ben wel benieuwd naar jou idee erover :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:42

269_life schreef:
Ik deel je verontwaardiging en ik heb er nog een:

Er was eens een koe/varken/kip, die werd doodgemaakt puur omdat wij onze smaakpapillen willen plezieren.

Geen vergelijking dit.

Ik heb tenminste geen probleem met dieren doden om op te eten. Maar dit moet netjes gebeuren en dier moet goed leven hebben gehad. Een koe beseft niet of hij 1 2 of 10 jaar geleefd heeft