Voedster graaft plashoek leeg...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Voedster graaft plashoek leeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:09

... en qua geur is dat niet echt prettig :+

Mijn binnenkonijnen hebben hun vaste plashoek in hun kooi, echter vind mijn voedster het dus leuk om die helemaal kaal te graven tot op de bodem toe. Mijn ram in al zijn sulligheid gaat gewoon op het onbedekte kunststof zitten plassen met als gevolg dat je de kooi echt gaat ruiken zelfs al is deze een dag eerder nog verschoont.

Heb alle soorten bodembedekking geprobeerd, van hennepgras tot geperst karton tot stro, zaagsel etc... Ze blijft ermee in de weer. Ik heb een soort plastic toiletje in de hoek gezet maar die trekt ze ook uit de hoek of graaft hem alsnog leeg.

Konijnen lopen hier bijna de hele dag los in huis en op het balkon, soms maak ik dan even van de gelegenheid gebruik om de hoek te voorzien van een frisse laag bodembedekking. Maar alsof mevrouw het ruikt zit ze dan binnen 5 minuten weer in de kooi en ja hoor, dan hoor ik de pootjes alweer tekeer gaan |o

Zijn er bokkers die wellicht een goede tip hebben tegen dit gedrag?

Marie111

Re: Voedster graaft plashoek leeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:22

Wij hebben ook zo'n vrouwtjeskonijn gehad. Die hield niet van "rommel". Er mocht echt geen strootje in het nachthok blijven liggen (hok met 2 verdiepingen) en het mannetje maar bibberen in de winter. Elke keer als het hok weer lekker gevuld was, ging ze net zo lang graven en opruimen tot er weer een kale vloer was.
Wij zeiden altijd dat ze last van smetvrees had, ha, ha. Is helaas maar 4 jaar oud geworden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:23

Graaf gedrag is natuurlijk voor konijnen, al is die plek natuurlijk minder fijn := Kun je haar niet iets van een zandbak(je) aanbieden waar ze in kan graven? Wie weet stopt ze er in de kooi mee als ze ergens anders lekker haar gang kan gaan..

Ik denk dat ze er nu alles uit wil en kan graven, dus ik heb eigenlijk geen idee hoe je kunt zorgen dat meneer niet op de bodem plast. Ik zat aan kranten te denken maar dat lukt vast ook wel. En houtkorrels verpulveren als ze nat zijn dus dat wordt helemaal een zooi als ze daar dan in gaat graven.. Ik denk dat een graafplek voor de voedster maken meer kans heeft, of de plasplek elke dag weghalen. Misschien vind ze die vieze plek niet fijn?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:41

Ik denk dat ze gewoon graag haar inrichting wil bepalen :P Mijn ram gaat altijd maar de kooi uit als ze in de weer is. Doet me denken aan mezelf als kind, ging ook het liefst buitenspelen als moeders druk was met de grote schoonmaak.

Een graafplekje maken is een goede, ik zal eens kijken of we daar wat op kunnen verzinnen. :j Van mij mag ze graven tot ze een ons weegt want stofzuigen moet ik toch. Maar waarom dan precies alleen die hoek. Elke dag verschonen zal ik eens doen. Leg er nu al regelmatig nieuw spul in maar dat is er evensnel weer uit :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:45

En plas plek verplaatsen naar iets ernaast? Niet in een hoek dus? Zou dat werken?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:46

Die van mij doet dit ook.
Maar ze begint altijd in het voorjaar en in de winter doet ze het niet. Dus ik vermoed dat dat door de hormonen komt.

Is jouw voedster geholpen of niet?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:22

Jup, ze is geholpen. Een jaar geleden ongeveer :j

Plashoek verplaatsen wil ik best proberen! Maar um, hoe doe ik dat? Deze hoek hebben ze eigenlijk zelf zo uitgekozen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:26

Simpel ietsje opzij schuiven en desnoods die hoek even blokkeren met iets, stuk fruithout of zo.

Mijn dame deed dit ook altijd. Na veel geklooi plasplek iets verplaatst en probleem opgelost. Als dst niet werkt zou je ipv het driekhoek toilet een onderbak van een kleine binnenkooi kunnen gebruiken in die hoek. Die heeft iets hogere randen waardoor misschien spul en minder makkelijk uitgegraven wordt.

Zelf ben ik toen ook overgestapt op een ander soort vulling,ben de naam na jaren wel kwijt. Leek op uitgeplozen textiel stukjes.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:30

Oke dan zullen het iig niet de hormonen zijn.

Kunnen ze altijd uit de kooi?
Dan zou je kunnen proberen om ook een wc buiten de kooi te plaatsen. Ik gebruik een katten wc (zon lage bak, geen kattenbak) en die graaft ze niet leeg. Zon kleine hoek wc is meestal te klein.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:10

Kijk dat zijn goede tips thanks allemaal! Ze kunnen eruit al er iemand thuis is dus niet aldoor. Het heeft wel echt mn voorkeur om binnen de kooi een hoek oid te hebben. Maar ik ga eens even wat dingen die jullie genoemd hebben uitproberen :j