Kat wormentablet geven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Kat wormentablet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:48

Pffff je maakt wat mee met zo'n dier...

Net als iedere kat moet mijn Freek regelmatig ontwormd. Dat doe ik met tabletjes. De eerste paar gingen prima. Snoepje, snoepje, tabletje, snoepje: klaar. Fluitje van een cent. Toen werd het ingewikkelder, hij pakte het tabletje niet meer, maar met een snoepje en een tabletje tegelijk at hij het nog wel op: klaar. Maar dat doet hij ook niet meer. Vorige keer heb ik hem op de bank redelijk gemakkelijk klem kunnen zetten tussen mijn benen en die pil erin gepropt: klaar.

Vandaag heb ik hem achterna gezeten, 3x klem gezet waarvan 1x in een hele kleine kamer, tegen de deur, met z'n kop in de hoek en heb ik hem half gewurgd voordat hij het tabletje binnen had...

Hoe ga ik dit aanpakken? Deze kat wil niet worden vastgepakt, dan raakt hij in paniek. Hij is slim genoeg om van die speciale 'klei' die je om een tabletje kan doen eraf te likken en de tablet te laten liggen. Ook dingen als smeerworst etc werken niet: hij lust het gewoon niet.

Ideeën?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:50

proberen het tabletje te vermalen, en dit door blik of vis heen te doen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:51

spicegirl schreef:
proberen het tabletje te vermalen, en dit door blik of vis heen te doen..

Heb ik geprobeerd (met kip) en dan gaat hij me aan staan kijken of ik gek ben.
Daarnaast mag hij behalve zijn dieëtvoer en zo nu en dan een beetje kip niets hebben, want anders ligt het er allemaal net zo snel weer uit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:53

Weet niet of dit in Nederland ook te krijgen is, maar in België bestaan er zo'n pipetjes om de ontvlooien die ook wormmiddel bevatten. Gewoon in hun nekhaar doen, en dan gaat het door de huid in de bloedbaan.

Ariannee

Re: Kat wormentablet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:54

Wij doen het altijd in smeerkaas gaat hier perfect, misschien dat eens proberen? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:55

Tja. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn katten nu 11 jaar heb, ze beiden nog nooit iets hebben gekregen tegen wormen en ze beiden ook nog nooit wormen hebben gehad. En ze komen buiten.
Je kunt ook overwegen het niet te geven.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:57

Onze kat is ook zo een, vreselijk :')

Ik pak de kat op en houd hem vast en mn moeder doet haar bek open en stopt hem er in :+ (achterop de tong leggen, dan kunnen ze hem niet meer uitspugen)

Maar ik hoorde toevallig van onze dierenarts dat ze inderdaad nu wormenpipetjes hebben. Van tabletjes bouwt de werking op en bij die pipetjes elke dag even goed. Ik weet alleen niet hoe lang ze werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:58

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.
2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.
3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.
4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.
5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.
6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.
7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.
8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.
9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.
10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil naar binnen met een elastiekje.
11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.
12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.
13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.
14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.
15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben.

Succes TS! Ik worstel er ook elke keer weer mee, mijn katten gaan ongeveer via bovenstaande handleiding :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:59

hwn schreef:
Weet niet of dit in Nederland ook te krijgen is, maar in België bestaan er zo'n pipetjes om de ontvlooien die ook wormmiddel bevatten. Gewoon in hun nekhaar doen, en dan gaat het door de huid in de bloedbaan.

Bij ons in Duitsland kan dit inderdaad ook, ideaal!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:00

hwn schreef:

Stronghold pipetten hebben dit inderdaad. Pillenschieter misschien? Ontwormpasta op pootje of rug smeren? Katten houden zich graag schoon en likken het dan zo op.

Van vitakraft heb je ook liquidsnacks. Tabletje vermalen en hier doorheen doen. Is vloeibaar en heb nog geen kat meegemaakt die deze snack weigerde (vloeibaar)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:01

gerpiegorp schreef:
Ik pak de kat op en houd hem vast en mn moeder doet haar bek open en stopt hem er in :+ (achterop de tong leggen, dan kunnen ze hem niet meer uitspugen)

Dan heb ik hier een uitdaging voor je... die werkt alles er uit, om hopeloos van te worden.

Daarom lees ik ook mee :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:01

Suusie22 schreef:
hwn schreef:

Stronghold pipetten hebben dit inderdaad. Pillenschieter misschien? Ontwormpasta op pootje of rug smeren? Katten houden zich graag schoon en likken het dan zo op.

Van vitakraft heb je ook liquidsnacks. Tabletje vermalen en hier doorheen doen. Is vloeibaar en heb nog geen kat meegemaakt die deze snack weigerde (vloeibaar)

Dat ook, maar hier hebben ze pipetjes, alleen tegen wormen.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:10

Bij beide katten van mij is het op mijn knieën zitten (voeten tegen elkaar) dat je een kleine ruimte creëert. Dan kat ertussen met linkerhand vast houden met rechterhand ringvinger bek opendagen en pilletje erin mikken gelijk bek dicht houden en wrijven over hun keel.

Wat je vaak ziet is doordat mensen weten dat hun kat moeilijk is dat ze dan te lang twijfelen waardoor de kat het allang in de gaten heeft en zijn voorbereidingen al heeft getroffen

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:10

@Especial raap. Me. Op.

Inderdaad die pipet. Ideaal gewoon tussen de schouders prik en klaar. Wel helemaal leeg laten lopen in de kat wat misschien nog wat moeite kost. Maar dit gaat erin en niet meer eruit. Makkelijker gaat het nooit worden :P

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:12

Easy pill geen idee? Dat werkt bij mijn kat perfect.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:17

Mag hij kattenmelk? Tablet verpulverd er in oplossen en dan zo geven. Onze kat vond het wel wat een raar smaakje hebben denk ik (ze doet een moord voor die melk normaal) dus steeds weer wat aangelengd met melk maar zo ging het er uiteindelijk wel in.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:28

van elk dieet voer is er wel een natvoer -variant !
en op kip werkt het niet.
moet in wat smeuigs..

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:28

Hier gebruik ik voor onze kat Profender en Advantage pipetjes
ene voor ontwormen, ander voor ontvlooien, moet een week tussen zitten met geven.

Wat je ook kunt doen is pilletje malen en met een beetje boter op de poot van je kat smeren. katten willen niet vies zijn dus likken dat op.
Met uitzondering van mijn kat natuurlijk, die blijft net zo lang met die poot zitten dat de boter inmiddels in zijn huid trekt en de tablet nog niet opgenomen is.....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:41

En in een blikje almo nature?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:54

Ik heb een pillenschieter.Werkt goed.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:05

Easy pill. Makkelijker bestaat niet. Bij de dierenarts en dierenwinkel verkrijgbaar. Zo gaf ik mijn pitbullkat elke dag twee keer zijn schildklier medicijn. Nooit meer stress of ontwijking.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:11

Ik gebruik een handdoek en wilskracht :D
Kat in de handdoek wikkelen en vasthouden in de nek met een stukje vel ertussen. Met de andere hand pil tot achter de tong drukken, bekje dichthouden en wat wrijven over de nek tot ze slikken.
Voor de extreme gevallen een pillenschieter, zodat ze niet in de vingers bijten (1x meegemaakt, m'n nagel lag in 2 stukken :7 )

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:16

Ik ga m'n kat altijd heel lief aaien tot ze gaat liggen, dan dwing ik haar dr mond open te doen door m'n vinger erin te duwen ofzo en gooi ik t pilletje haar strot in. Laatste keer wel bloedende arm mja..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:45

Wow als ik dit lees heb ik echt een makkelijke kat die eet ze alsof het snoepjes zijn := . Mijn hond krijgt ze bij de dierenarts die smaken naar snoepjes en lijken er ook op is hap slik weg. Misschien is vragen of ze dat ook voor katten hebben?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 00:52

Ik ontworm de katten altijd met pasta.. Ik pak ze altijd in hun nekvel en trek ze omhoog zodat ze hun kop wat naar achter hebben en spuit dan de pasta erin!
Klinkt een beetje dieronvriendelijk haha maar zo gaat t wel snel, voor ze t weten hebben ze t al doorgeslikt en eten ze weer lekker vlees :)