HELP. Spoeddierenarts of eerst aankijken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

HELP. Spoeddierenarts of eerst aankijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 02:31

Ooo ik weet even echt niet wat wijsheid is.

Vanavond kwamen mijn katten binnen, niets aan de hand. 1 van de 2 zat eind van de avond boven, doettie wel eens vaker maar meestal is hij toch best snel terug beneden. Riep hem al een paar keer maar geen reactie, uiteindelijk maar blikvoer gaan geven en daar kwam hij. Enorm hinkend en met een dikke poot.
Ik weet zeker dat hij zo niet binnenkwam, en heb hem niet horen gillen boven.

Nu is het zo dat ik afgelopen weken al 3 keer een enorm heftige reactie heb gehad op waarschijnlijk een insectenbeet, elke keer opgelopen hier in huis. Zo erge zwelling dat ik mijn schoen niet eens meer aankon, terwijl ik normaal praktisch nergens op reageer.

Zou het kunnen dat Faith ook een insectenbeet heeft? Zn ondervoetje is enorm gezwollen, voetkussen ook. Het is vrij warm maar niet extreem gevoelig als ik het aanraak. Hij leunt er een heel klein beetje op, ontlast hem wel heel erg maar springt wel vrijwillig op en af de bank waarbij hij op zijn gevoelige poot terecht komt. Loopt vrijwillig trap op en af, eet, drinkt, spint. Is wel wat matjes, kon hem zo de trap op tillen en normaal sputtert hij flink tegen.

Faith heeft een half jaar in Kos op straat gelopen, en hoewel het een voorbeeldig huisdier is geworden kan ik hem met dingen als dit gewoon echt niet vastpakken en onderzoeken, hij doet alles om los te komen en grijpt je in pure paniek.

Maargoed wat nu? tot morgenochtend aankijken of het een insectenbeet is? Of is de kans op een breuk zo groot dat ik nu moet bellen? Ik durf sowieso echt niet te gaan slapen nu.

:\ :\ :\

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 16-08-16 02:40, in het totaal 2 keer bewerkt

JoliekeDH

Re: HELP. Spoeddierenarts of eerst aankijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 02:35

Afbeelding
Ligt nu op zn favo plek te slapen..

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 02:43

je kan altijd even bellen en vragen ofje de foto's door mag mailen misschien dat de dierenarts dan zegt nou kom maar of wacht tot morgen

het is namelijk wel erg dik.....

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 02:48

Ja maar de praktijken hier hebben niet standaard een dierenarts zitten, dus dan bel ik er 1 wakker en moet hij naar praktijk. Bellen is langskomen dus. Opzich geen probleem, maar daarom twijfel ik dus of ik tot 8:00 moet wachten.

Op de sites vinden ze dit geloof ik niet onder spoed vallen, omdat ze daar alleen levensbedreigende situaties onder zetten. En hij ligt nu wel te slapen.. maar dan lees ik verhalen over ontstekingen en weet ik het wat en zou ik het mijzelf nooit vergeven als ik dit te lang laat lopen..

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 02:49

Ik ben geen echte kattenexpert, maar ik ben nog wel wakker ;) Ik heb wel lang een kat gehad en mijn ouders ook. Wat ik van katten geleerd heb is dat ze echt heel sterk zijn. En dat heel veel uit zichzelf geneest. Ik zou me hier niet druk om maken hoor. Zelfs al is het een breuk, dan nog gaat een dierenarts dat echt niet nu ter plekke opereren. Dus dan moet ie ook wachten en je krijgt hooguit een pijnstiller mee. Een vriendin had een kat met een gebroken pootje, die moest 2 weken in een bench en toen liep hij weer normaal. Katten kunnen tegen een stootje. Lekker gaan slapen! Morgen aankijken en eventueel naar de dierenarts. Ik zou snachts alleen bellen als ik denk dat t levensbedreigend is, dus aangereden of zo. Je belt de dierenarts wel uit zn bed...

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 02:50

ik zou wachten tot morgen
eer dat je terecht kan bij de nacht dierenarts ben je alweer een paar uur verder. Die moet tenslotte ook naar de praktijk toe
Het ziet er ongemakkelijk uit, maar volgens mij vergaat hij niet van de pijn.
Bel ze gewoon morgen ochtend vroeg.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 02:53

Ja dat is mijn twijfel, was het overdag zat ik er allang. Andere kant vind ik mijn kat wel 1000x belangrijker dan de DA zn nachtrust.

Slapen kan ik sowieso niet, check elk kwartier of hij nog ademt en bij is en geen bleek tandvlees heeft enzo :o ben zo'n stresskip als het over mijn beestjes gaat.

Ik denk dat ik als hij blijft slapen en niet achteruit gaat ik tot de ochtend wacht, en om 7 ofzo bel. Pffff.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 02:55

MirandaDvG schreef:
ik zou wachten tot morgen
eer dat je terecht kan bij de nacht dierenarts ben je alweer een paar uur verder. Die moet tenslotte ook naar de praktijk toe
Het ziet er ongemakkelijk uit, maar volgens mij vergaat hij niet van de pijn.
Bel ze gewoon morgen ochtend vroeg.

Nee dat idee heb ik ook niet, juist omdat hij best wantrouwig en op zichzelf is bij aparte situaties en ik hem nu nog wel kan aaien en vasthouden en enigszins naar zn pootje kijken.. maar dan maak ik mijzelf weer gek dat hij miss heel erg koorts heeft en daarom het toelaat.

Echt superleuk zulke dierenliefde :7

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 03:00

Het is een dik pootje he ;) Heb je zelf wel eens een dikke enkel gehad omdat je het verzwikt had? Want zo vergelijk ik het een beetje. En ik werk als verpleegkundige, zelfs patienten met een dik been maken we echt niet elke keer wakker hoor. Wat is het ergste dat je kat kan hebben, ik kan weinig levensbedreigends bedenken dat zich uit in een opgezet pootje. Mijn kat heeft ooit koorts gehad, die was zo slap als een vaatdoek en lag verstopt onder het nachtkastje, kijk dat was wel meer spoed. Die at en dronk ook niet meer.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 03:03

Ziet er inderdaad uit als een insecten beet.
Onze poes ook gehad. DA gebeld, en moest het aankijken. Met een dag of 3 was het volledig weg.

Zou dus gewoon morgen ochtend even bellen.

Afbeelding

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 03:12

Jaa marije jouw topic had ik enigzins hoop uit geput haha.

Dittaswart ik weet het, ik ben gewoon zo'n watje als het om mn dieren gaat. Al moet ik zeggen dat er verschillende verhalen op bokt en andere sites staan waarbij ee pootjes moesten geamputeerd en weet ik wat. Ik maak hem niet telkens wakker hoor, ik geef gewoon een aaitje en kijk even oftie nog met een lange uitrek en gekreun reageert haha.
Poesjes komen zoals ik zei uit Kos, en het andere katje kwam hier doodziek aan, week op IC en eigenlijk een wonder dat hij het heeft gehaald. Denk dat ik daardoor ook nog bezorgder ben.

Net toen hij sliep kon ik zn pootje best goed voelen, en de zwelling is heel gelijk verdeeld en echt hard. Nergens een wondje of extra verdikking geloof ik, dus dat is wel positief. Hij reageerde in zijn slaap ook niet op licht knijpen dus echt enorm pijn kan hij niet hebben.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 03:19

Al die verhalen waarbij er niet veel aan de hand is lees je ook niet want daar maken mensen geen topic van. Amputatie kan natuurlijk, ik kan dr ook niet naarbinnen kijken, maar ligt denk ik aan de oorzaak en die kun je nu toch niet meer veranderen. Dan denk ik aan een heel lelijke breuk of verbrijzeld pootje of zo. Dan nog gaan die paar uurtjes daarin geen verschil maken. En geloof me jij kunt echt niet in een verbrijzeld pootje knijpen. Dan zit je zelf bij de huisartspost ;)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 03:32

Onze kat had ooit exact hetzelfde, maar dan overdag. Wij dus gelijk in alle paniek naar de dierenarts en daar aangekomen bleek het een bijensteek te zijn. Na 3 dagen afwachten was zijn pootje weer normaal.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 05:04

Heb je hem al getemperatuurd of lukt dat niet?
Veel beterschap voor hem!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 06:13

Gewoon sochtends bellen. Mijn kat is een paar qeken terug aan gereden en die had Ijn pootje gebroken en dit moest gewoon met rust en pijnstilli g weer opknappen. Liep ook mank en na een week was er niets meer aan hem te merkwn. Katten zijn sterk en hij komt de nacht welndoor.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 08:14

Nee temperaturen lukt niet. Maar ik heb het uitgezongen haha en hij loopt zo goed als normaal! Tis nog wel even dik, maar ik verwacht dat het vandaag wel iets gaat slinken. Denk indd echt een insectenbeet. Bedankt voor alle hulp!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:50

Oef, dat klinkt toch al goed! Veel beterschap voor hem nog!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:01

Gelukkig dat het allemaal meevalt.

Voor een volgende keer: ook een mogelijk gebroken pootje is geen bloedspoed als het geen open fractuur is (open fractuur is dat het bot naar buiten steekt). Als je kat wel in direct levensgevaar is uiteraard direct bellen, maar gewoon voor een dik pootje en een kat die verder prima alert is? Nee, dat is niet nodig.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:11

Laatst had mijn kat precies hetzelfde. Dik pootje en hinken. Bleek een insectenbeet te zijn inderdaad. Toen de zwelling af nam ging ze weer normaal lopen en crossen door het huis. Terwijl het pootje toen nog wel ietwat dik was. Maar geen pijn meer blijkbaar. Mevrouw vind vliegende beestjes vangen gewoon erg leuk haha. En die steken weleens.
Maar je moet wel goed opletten dat het hinken het enige is en hij niet ziek gaat ogen, want ze kunnen ook allergisch zijn voor insectenbeten en daardoor in shock raken.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 14:06

Ja ben heel blij dat hij zo snel zoveel beter loopt, echt een goed teken.

Nou sorry, maar als ik zeker weet dat mijn kat pijn heeft doordat hij een botbreuk heeft bel ik echt de dierenarts wakker voor op zn minst pijnstilling. Bij sommige breuken is het ook belangrijk dat het binnen bepaalde tijd behandeld word omdat het dan het beste geneest.

Maar iedereen bedankt voor de berichtjes, had even een nuchtere blik nodig want zat mijzelf helemaal gek te maken :o

Vond dit filmpje nog, hij liep echt enorm mank.

En nu zo goed als weg

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 15:15

Yes! Pootje is weer bijna helemaal dun en hij loopt en rent als altijd. Bizar hoe snel dat gaat zeg, maar een pak van mn hart haha.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:16

Fijn zo ! +:)+