Dwergkonijnen aanschaffen omgeving Amsterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

Dwergkonijnen aanschaffen omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:14

Hoi allemaal,

Mijn schoonzusje wil graag dwergkonijnen aanschaffen en nu is ze op zoek naar een goede plek waar zij deze kan aanschaffen. Ik heb zelf geen goede ervaringen met een dierenwinkel (mijn eerste zelfaangeschafte dwergkonijn bij een dierenwinkel bleek niet bepaald een dwergkonijn te zijn... en daarbij heb ik bij een dierenwinkel vaak het gevoel dat ze liever verkopen dan een goed informeren en een goed te huis voor het dier willen).

Dus voor mijn schoonzusje ben ik opzoek naar een goed adresje om dwergkonijnen aan te schaffen (graag 2 stuks en dus bij iemand die goed kan informeren, voor mijn schoonzusje is het de eerste keer dat ze dwergkonijntjes neemt).

Ik ben eerder goed geholpen met vragen over mijn eigen dwergkonijnen hier, dus ik hoop dat opnieuw ik hier goede hulp kan krijgen :D.

Het gaat om omgeving rond Amsterdam (het liefst) rond Hilversum zou mogelijk ook nog kunnen.

Groetjes Jodie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-16 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige TAG [CENTRAAL] verwijderd

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:20

Misschien kun je kijken of er een knaagdierenopvang in de buurt zit, TS. De medewerkers zoeken graag een goed huisje voor de konijnen en geven daarom ook de juiste informatie mee. Soms zitten daar ook al koppeltjes konijnen tussen die je schoonzusje zo mee naar huis zou kunnen nemen. Het zullen misschien geen babykonijnen zijn, maar meestal zijn ze al wel gecastreerd en geënt. Tevens wachten ze alle met smart op een nieuw thuis. :D

Veel succes met het vinden van dwergkonijnen. ;)

Jodieee

Re: [Centraal] Dwergkonijnen aanschaffen omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:28

Goede tip! ik zal eens rondkijken, (bij maastricht hadden ze dit niet :( maar rond Amsterdam heb ik nog niet gekeken... ook niet meer aan gedacht xD nadat dat bij mezelf had gefaald

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:11

In Limburg zijn wel opvangen. In Maastricht misschien niet. Maar je hebt er in Hoensbroek en Born :-)

Je moet maar even google opzoeken, want je mag hier geen links plaatsen
- Dierenasiel almere
- Opvang Kaatje Keutel (Lelystad)
- Konijnenopvang Eemland (Soest)
- Dierenbeschermingscentrum Amersfoort
- ...

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:24

We hebben in Bennekom een opvang zitten met oa. dwergjes. Ik werk daar :)
Is uurtje rijden vanaf Amsterdam.
We hebben meerdere mensen uit oa Friesland, Breda, Maastricht en Amsterdam gehad :)

www.huizepluis.nl

Anders even kijken bij andere opvangen in de buurt?

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:07

Ik heb al meerdere opvangen bekeken, helaas daar nergens koppeltjes dwergkonijnen tenzij ze al 6 jaar oud waren.. gezien het haar eerste eigen huisdieren zijn kan ik heel goed begrijpen dat ze geen diertjes wil die ze mogelijk snel moet begraven

Oh en ik bedoelde rondom Maastricht waren er geen opvangen met dwergkonijnen erin.

Ik zou nog wel steeds tips willen krijgen ook nog over andere mogelijkheden (ik ben zelf persoonlijk ook voorstander van een opvang... maar tiss altijd afwachten of ze hier iets hebben)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 01:01

Waarom eigenlijk dwergkonijnen?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:48

Dwergkonijnen zijn echt pooltjes en kleurdwergjes die blijven echt klein. Maar hebben wel vaak een enorm pittig karakter.

Je hoeft overigens niet een bestaande koppeltje te kiezen. Je kan ook kijken voor een gecastreerd ram en een voedster die nog niet samen zit. Misschien vinden die elkaar wel leuk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:56

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:31

Ik heb maar twee dwergen gehad, geen echte dan. Eentje was enorm lief en de ander, die ik nu heb, is echt vreselijk pittig. Het duurde weken voordat ze stopte met aanvallen. We kunnen nu fatsoenlijk de ren binnenstappen.
Er zijn namelijk ook konijnen dje niet zo groot zijn, net een slag groter dan een dwergkonijn. Dan heb je zo veel meer keus en is de kans ook groter dat je een leuk konijn treft. Ik heb een konijn van ongeveer 3 kilo en dat is echt niet zo groot. Al mijn konijnen waren meestal 2 of 3 kilo.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:56

Jodieee schreef:
Ik heb al meerdere opvangen bekeken, helaas daar nergens koppeltjes dwergkonijnen tenzij ze al 6 jaar oud waren.. gezien het haar eerste eigen huisdieren zijn kan ik heel goed begrijpen dat ze geen diertjes wil die ze mogelijk snel moet begraven

Oh en ik bedoelde rondom Maastricht waren er geen opvangen met dwergkonijnen erin.

Ik zou nog wel steeds tips willen krijgen ook nog over andere mogelijkheden (ik ben zelf persoonlijk ook voorstander van een opvang... maar tiss altijd afwachten of ze hier iets hebben)

Vaak zijn koppeltjes ook te maken als er geen koppels al zitten :D

Ik weet alleen niet waarom je specifiek op zoek bent naar dwergjes? Hier hebben vele dwergen bijv. vaak meer ruimte nodig dan de klein formaat konijntjes en de karakters bij de dwergen laat soms ook wel is wat te wensen over :D

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 11:15

echt :O ik ben zelf bekend met een dwerg konijn en een grotere maar daarbij had de grotere veel meer ruimte nodig dan het dwergje :O. Vandaar namelijk een dwergje (karakter van de grote was wel beter, ook al was de kleine gemakkelijker te trainen).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:20

Faniek schreef:
Jodieee schreef:

Vaak zijn koppeltjes ook te maken als er geen koppels al zitten :D

Ik weet alleen niet waarom je specifiek op zoek bent naar dwergjes? Hier hebben vele dwergen bijv. vaak meer ruimte nodig dan de klein formaat konijntjes en de karakters bij de dwergen laat soms ook wel is wat te wensen over :D

Jullie hebben nu veel van die voorbeelden zitten van dwergjes met een groot karakter haha.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:31

Jodieee schreef:
echt :O ik ben zelf bekend met een dwerg konijn en een grotere maar daarbij had de grotere veel meer ruimte nodig dan het dwergje :O. Vandaar namelijk een dwergje (karakter van de grote was wel beter, ook al was de kleine gemakkelijker te trainen).

Ik denk dat dat vies tegenvalt... ook dwergen hebben veel ruimte nodig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:07

Jodieee schreef:

Daarom moet je het ook per individu bekijken en niet per formaat of uiterlijk :)
Zou je onze inimini Boefje opsluiten in een ren waar je prima een Nelson in kan zetten dan wordt Boefje helemaal gek.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:17

Ik weet niet met wat voor idee je (dwerg)konijntjes aan wil schaffen voor je schoonzusje (hoe oud is ze?)... Je weet niet eens waar je ze moet aanschaffen, daar krijg ik de indruk van dat je je niet goed hebt ingelezen in wat een konijn nodig heeft. Ik raad je dan ook sterk aan je in te lezen bij de Bunnybunch: http://www.bunnybunch.nl/ Ze hebben ook een forum waar je vragen kunt stellen: http://www.bunnybunch.nl/forums/
Het probleem is dat veel mensen denken dat het zulke lieve knuffelbeestjes zijn, nou forget it... veel konijnen haten het als je ze optilt en knuffelt, en dat is de reden waarom ze vaak agressief worden, ook als je ze als schattig jong pluizebolletje aanschaft...
Het enige "knuffelen" wat de meeste konijnen fijn vinden is een aai over hun kop, verder niet. Als je ze bijvoorbeeld te ver naar achteren op het lichaam aanraakt kunnen ze al boos worden: konijnen happen elkaar achter, als ze een soortgenoot weg willen jagen en worden makkelijk boos als je dat als argeloos mens doet, die het konijn alleen maar op schoot wil zetten. Dat is zo even een voorbeeld, maar veel mensen maken het aan den lijve mee... en brengen het konijn dan teleurgesteld naar een opvang, en dan heeft het konijn geluk gehad, er worden er ook zat losgelaten, of in een buitenhok gestopt zonder ren, en zonder dat ze verder nog aandacht krijgen.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:21

@Zoolgangster, ik vind dat een vreemde reactie. Ik wil mijn schoonzusje helpen de beste keus te maken ( zij is niet bekend met deze site... ik ben hier in het verleden ontzettend goed geholpen, vandaar dat ik dacht misschien wel weer). Ik ben absoluut niet bekend met omgeving Amsterdam, of uberhaupt fokkers van konijnen. In het verleden nooit geluk gehad bij opvangen (geen passend konijn kunnen vinden), en door dierenwinkels belazerd. Daarom dus ook de vraag van goh, misschien iemand hier bekend mee? En dan heb ik liever een objectieve mening, dan een site van een fokker/opvang waarin ze toch alleen maar positief over zichzelf spreken.

Daarbij is het niet de bedoeling dat ik ze ga aanschaffen, ik wil alleen informatie verkrijgen :).

Ik ben mij wel bewust dat dwergkonijnen (als in de meeste knaagdieren) geen knuffeldieren zijn, zo zijn mijn eigen (vriend) konijnen ook niet opgevoed. En dat de dieren altijd ruimte nodig hebben.

Nimfee

Re: Dwergkonijnen aanschaffen omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:08

Jammer dat je slechte ervaringen hebt met opvangkonijnen. Ik heb er nu vijf konijnen uit de opvang en alle vijf zijn enorm leuk. Anders zou je ook naar de opvang in den haag kunnen gaan? Die werken samen met het knaagspoor in ridderkerk en daar hebben ze altijd een groot aanbod aan konijnen en veel ervaring, een slechte match kan haast niet.

Ik zou niet voor een fokker kiezen. Ik zou niet weten welke fokker goed zou zijn maar ook niet hoe ze het goed kunnen doen. Konijnen hebben veel ruimte nodig, maar ik zie nooit fokkers die een fatsoenlijk ren hebben voor hun fok konijnen waar ze dan daadwerkelijk permanent in zitten. Plus dat de meeste fokkonijnen alleen moeten zitten en dat druist wel heel erg tegen mijn idee van konijnenhouden in: het zijn echte groepsdieren. En echt sportfokkers zou ik achterwege laten, dat is echt zielig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:51

Jodieee schreef:
@Zoolgangster, ik vind dat een vreemde reactie. Ik wil mijn schoonzusje helpen de beste keus te maken ( zij is niet bekend met deze site... ik ben hier in het verleden ontzettend goed geholpen, vandaar dat ik dacht misschien wel weer). Ik ben absoluut niet bekend met omgeving Amsterdam, of uberhaupt fokkers van konijnen. In het verleden nooit geluk gehad bij opvangen (geen passend konijn kunnen vinden), en door dierenwinkels belazerd. Daarom dus ook de vraag van goh, misschien iemand hier bekend mee? En dan heb ik liever een objectieve mening, dan een site van een fokker/opvang waarin ze toch alleen maar positief over zichzelf spreken.

Daarbij is het niet de bedoeling dat ik ze ga aanschaffen, ik wil alleen informatie verkrijgen :).

Ik ben mij wel bewust dat dwergkonijnen (als in de meeste knaagdieren) geen knuffeldieren zijn, zo zijn mijn eigen (vriend) konijnen ook niet opgevoed. En dat de dieren altijd ruimte nodig hebben.

Mijn reactie heeft te maken met de vele slechte ervaringen die mensen hebben met het kopen van "een leuk konijntje voor de kinderen." En resultaten daarvan die ik heb gezien in mijn omgeving, en in de opvang... hier in de buurt zijn letterlijk tientallen konijnen (en cavia's) gedumpt door slecht geïnformeerde mensen, en de dierenopvang en de dierenbescherming en particulieren (zoals ik) konden de brokken opruimen....eerlijk gezegd, en dat zul je wel gemerkt hebben, ben ik een beetje allergisch geworden voor mensen die blijkbaar geen idee hebben waar ze aan beginnen als ze een konijn willen aanschaffen, ik heb het te vaak mis zien gaan om nog onbevangen tegen "leuk een konijntje aanschaffen" aan te kijken...
Sorry dat ik zo negatief klink... Y;(