Voer aanpassen "senior" kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Voer aanpassen "senior" kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:08

Hoi,

Ik zat even met een 'dilemma.' Binnenkort ga ik verhuizen en neem ik één van de katten mee. Een siamees kruising van nu 11 jaar, vrouwtje. Een klein, actief (lees: ondeugend) dametje dat goed in haar vel zit. Ze weegt nu 3.3 kg.

Op dit moment voeren mijn ouders de katten Purina One Bifensis, onbeperkt. Daarnaast elke kat 2x een half zakje natvoer (huismerk). Vooral het natvoer ben ik geen fan van, dit is zo'n beetje meer water dan vlees. Dus eigenlijk wil ik ander voer geven..

Alleen, is dit wel verstandig als een kat al 11 jaar hetzelfde is gewend? Binnenkort ook een andere omgeving. Wil niet dat ze minder lekker in haar vel gaat zitten, maar wil eigenlijk wel zoveel mogelijk graanvrij voer en zelf bepalen hoeveel ze eet en niet onbeperkt.

Als het wel kan, wat is dan handig als overgang? Het is wel eentje die uren kan zeuren dat ze dat natvoer wil. (Nou ben ik daar niet heel gevoelig voor) En qua brok, wat is een goed merk en hoe stap je dan over van merk A naar merk B?

Heb me er eigenlijk nooit echt in verdiept dus qua voer ben ik een leek. Weet alleen dat er in veel brok veel graan zit en dat je dat dus eigenlijk niet wil hebben. Ik heb ook geen idee in hoeverre Purina One slecht is. Staat '17% zalm' op.

Hopelijk kunnen jullie even meedenken :)

De kieskeurige dame:
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:18

Je hebt een ruime keuze aan voer. Het belangrijkste is dat je bij wisselen aan voer sowieso oplet of ze wel goed blijft eten, aangezien dit snel een risico is bij katten.
Er is een groot deel graan vrij voer. Wel moet je de overweging maken of je liever graan hebt dan aardappel. Iets wat in veel graanvrije varianten zit.
Zooplus is een mooie site om daar eens goed naar te kijken.
Wat je eventueel kan proberen is een hoogwaardig natvoer te zoeken, mocht ze daar echt gek op zijn. Is dat een puntje, is het een optie om te kijken of je een KVV kan vinden, dit langzaam mengen met haar natvoer om haar aan de smaak en structuur te laten wennen. Om zo over te kunnen stappen..

Ik voer nu bijvoorbeeld zelf een Sterilised versie van Purina, ik ben absoluut niet voor een brok met zo'n graan gehalte, maar ze krijgen zo weinig brok in vergelijking met vlees, dat ik er niet zo mee zit, al heb ik nu een proefzakje van Sam's Field gehaald, deze heeft ook een Sterilised versie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:24

Natvoer dat meer water dan vlees is, is eigenlijk nog zo slecht niet voor een oudere kat. Katten drinken per definitie te weinig en hebben zwakke nieren dus sap 'eten' is geen ramp. Wel moet je er op letten dat het niet te zout is of te veel suikers/toevoegingen (alles wat friskies en whiskas is: niet geven). Dus wel kwaliteitsnatvoer geven.

Je kan overschakelen als je dat echt wil. Geleidelijk mengen met haar oude voer. Wel zou ik voorlopig haar gebruikelijke voer aanhouden. Verhuizen is al stress genoeg dus dan is het fijn als ze haar oude gewoontes terugvind.

Als ze niet te dik is, is onbeperkt eten niet erg. Ze heeft zichzelf dan leren reguleren. Als het idd een zeur is met eten riskeer je sérenades als mevrouw haar eten 5 minuten te laat is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:27

Als ze verder nog goed actief is, niet op de seniorvariant overgaan. Ze ziet er ook niet te dik uit op de foto, dus dat is prima.

Je kan altijd proberen om over te stappen. Ik weet niet of je kat in de rui is oid, maar op deze foto vind ik haar erg slecht in haar vacht zitten. Dus wellicht dat een ander, kwalitatief betere voer juist beter zal zijn voor haar. Dat is alleen een kwestie van proberen. En wat voor voer dat dan is? Dat verschilt per dier. Die van ons krijgen sinds een paar maanden Smølke en daar zitten ze al 100x beter van in hun vel, dan het goedkoopste merk van de Graankorrel hier in de buurt.

En vlees uit een zakje hoeft niet per direct slecht te zijn omdat er meer vocht dan voeding in zit, zolang je het maar niet als hoofdvoeding gebruikt. Meer als 'voor de lekker'.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:41

Kim: Ik wist dat jij zou reageren :P Bedankt.

Thioro: Ja dat katten slechte drinker zijn wist ik, heb wel gehoord dat fontein drinkbakken dan kunnen werken. Ik zie haar eigenlijk nooit van het brok eten, maar wellicht doet ze dat 's nachts. Wilde sowieso een paar maandjes wachten tot ze helemaal gesetteld was.

Leffroi: Slecht in haar vacht? Nee, dan vertekent de foto want haar vacht glimt en ze verhaart ook bijna niet. Ze is ook nog geen senior, ze denkt dat ze nog een kitten is :P

Betere foto van haar vacht:
Afbeelding

Leffroi

Re: Voer aanpassen "senior" kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:44

Ok daar vind ik haar vacht op d'r rug er heel raar uit zien. Niet raar bedoeld hoor, maar ik denk dat je uit voer nog een hoop kan halen voor haar!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:46

Selina schreef:
Kim: Ik wist dat jij zou reageren :P Bedankt.

Thioro: Ja dat katten slechte drinker zijn wist ik, heb wel gehoord dat fontein drinkbakken dan kunnen werken. Ik zie haar eigenlijk nooit van het brok eten, maar wellicht doet ze dat 's nachts. Wilde sowieso een paar maandjes wachten tot ze helemaal gesetteld was.

Leffroi: Slecht in haar vacht? Nee, dan vertekent de foto want haar vacht glimt en ze verhaart ook bijna niet. Ze is ook nog geen senior, ze denkt dat ze nog een kitten is :P

Betere foto van haar vacht:
[ [url=m/zAxlPy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha ja.. Was te verwachten.. :P Is ze overigens geholpen? Dat is wel van belang met het uitkiezen van voer.
Ik ben bijvoorbeeld Fan van Orijen.. Alleen mijn mannen die geholpen zijn, worden er balletjes van.. Dus vandaar dat ik van Orijen afgestapt ben..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 13:09

kiwiwitje schreef:
Haha ja.. Was te verwachten.. :P Is ze overigens geholpen? Dat is wel van belang met het uitkiezen van voer.
Ik ben bijvoorbeeld Fan van Orijen.. Alleen mijn mannen die geholpen zijn, worden er balletjes van.. Dus vandaar dat ik van Orijen afgestapt ben..

Ja, uiteraard.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:21

Dan kan het zijn, dat je wat minder van de ''betere'' merken moet voeren. Uit ervaring zetten die meer aan..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:18

Ik voer zelf animonda carny als natvoer (200g) en dan nog wat rc sensible brokken erbij. Hiervan vond ik de samenstelling (qua eiwitten en vetten en vlees) goed en bij rc was de acceptatie door katten heel hoog. De kat was met overstappen zon 15 jaar, graatmager spierloos en dof. Hiermee hebben we haar goed op conditie gekregen terug. Ze wordt nu weer wat minder maar begint ook een gezwel op haar ribben te ontwikkelen. Toen we haar in augustus kregen vroegen we ons af of ze de winter zou halen, in oktober was dat al niet meer ter discussie, ze zag er goed uit.

Omdat jouw kat er sowieso goed uit ziet is de overstap minder van belang. Ik vind zelf natvoer belangrijker dan droogvoer dus neemt dat ook een grotere plaats qua voeding in.