Ervaringen hond met Lyme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Ervaringen hond met Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 20:20

Een week of 2 geleden begon onze labrador stijf te lopen en vonden we hem erg vlak worden in gedrag.
Na een paar dagen naar de dierenarts om hem na te laten kijken. Hij had pijn dat zagen we en hielden dan ook ons hart vast. Dit kon wel eens einde verhaal zijn.
Onze dierenarts pakte gelijk vlot door en heeft bloed afgenomen om te testen op ontstekingswaarden en röntgenfoto's gemaakt van zijn heupen en knieën aangezien hij door bij manipulatie reactie op gaf.

Conclusie: flinke artrose in z'n heupen (niet onverwacht voor ons) maar ook waarden in z'n bloed die samen z'n lichte verhoging en gedrag konden wijzen op Lyme. We hebben dus besloten de behandeling voor Lyme (antibiotica) te starten en na een paar dagen te evalueren. Hij knapt goed op dus we zetten de behandeling door en over 1,5 week word er weer bloedonderzoek gedaan en gelijk gekeken of er nog Lyme in z'n bloed te vinden is.

Ik ben alleen wel benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die een hond met Lyme hebben of hadden. Zijn ze ziektevrij geworden en gebleven? Wat voor behandeling hebben ze gehad? Etc, etc....

Dus wie oh wie heeft ervaring en wil deze met ons delen?

De hond in kwestie :+

Afbeelding

Wilawander

Re: Ervaringen hond met Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:22

Wij hadden in de praktijk meerdere gevallen die het gewoon weer goed deden na behandeling. Heb zelf een hond die gelijk behandeld is voor sympt. optraden. Ook hij heeft geen problemen en is inmiddels 12+. Vroegtijdig en lang genoeg behandelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:51

Wij met twee honden, helaas minder goede afloop. We waren er snel bij en door medicatie heeft een het tot 12 jaar gered maar de andere nog geen jaar daarna. Lyme is rot....Die wat 12 is geworden heeft nog tig andere dingen daardoor gekregen. Epilepsie en uiteindelijk een kronkel in de kop.

Jullie hebben een pasgeboren baby in huis toch? Ik zou even navragen of je daar nog extra mee moet opletten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:14

Tja hoe lang hij de ziekte al bij zich draagt is simpelweg niet te zeggen. Ze hebben nu eenmaal regelmatig teken. De symptomen zagen we pas een paar dagen maar ik heb geen idee of de incubatietijd net als bij mensen flink kan oplopen.

@kim: waren de nieuwe problemen echt direct gelinkt aan de Lyme of eerder aan een verzwakt gestel door de Lyme?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:31

Combinatie van, omdat de Lyme zo'n impact had op het lymfestelsel en immuunsysteem dat het wel 'makkelijker' was.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:35

Heftig is dat.

Moet zeggen dat ik het wel eng vind hoe alles gaat lopen. Gelukkig hebben we voor ons zelf wel al heel duidelijk waar de grens ligt qua behandelingen. Nu maar hopen dat we nog een tijd van hem mogen genieten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:01

Kan jullie niet helpen. Wel heel erg veel sterkte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:46

zorgen dat zijn weerstand hoog is,dat is eigelijk het enige wat werkt.Hoeveel schade er aan de vitale organen is aangebracht is eventueel te tesen door bloedafname.Vooral lever en nierwaarden.
En niet meer laten enten...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 04:50

Twee honden hebben het gehad. Beiden zijn er goed doorheen gekomen en beiden hebben daarna geen last meer van gehad of iets aan overgehouden. Beterschap voor de hond!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:52

Let alsjeblieft wel heel erg op dat de baby het niet van de hond kan krijgen! (En jullie eigenlijk ook :) )

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:13

Damned schreef:
Let alsjeblieft wel heel erg op dat de baby het niet van de hond kan krijgen! (En jullie eigenlijk ook :) )

Lyme is geen besmettelijke ziekte alleen te krijgen door tekenbeet of ander steek beest.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:28

Daar zou ik helemaal niet zo zeker van zijn... Daarbij liever het zekere voor het onzekere nemen dan de rest van je leven ziek zijn lijkt me? Zeker als baby die nog zo zwak is!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:39

Damned schreef:
Daar zou ik helemaal niet zo zeker van zijn... Daarbij liever het zekere voor het onzekere nemen dan de rest van je leven ziek zijn lijkt me? Zeker als baby die nog zo zwak is!

Sorry dat ik zomaar binnenval, maar inderdaad zijn er nog veel dingen onduidelijk en de meningen onder deskundigen wb besmettelijkheid zijn erg verdeeld, dus inderdaad voorzichtig zijn hoor!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 16:11

Voorzichtig zijn we sowieso met onszelf en met de kleine.

Ondertussen lijkt de hond goed op te knappen op de antibiotica en zijn we deze rustig aan het afbouwen in overleg met de da. We lijken er dus op tijd bij te zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:25

genja schreef:
Damned schreef:

Lyme is geen besmettelijke ziekte alleen te krijgen door tekenbeet of ander steek beest.

Jawel hoor.
In de jaren 90' al door de WHO naar buiten gebracht dat er overdracht kan plaatsvinden via moedermelk, speeksel, bloed etc.

En er zijn verdomd veel gezinnen en partners besmet met hetzelfde type wanneer er bijv 1 zieke is van het gezin.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:28

lizy29 schreef:
Voorzichtig zijn we sowieso met onszelf en met de kleine.

Ondertussen lijkt de hond goed op te knappen op de antibiotica en zijn we deze rustig aan het afbouwen in overleg met de da. We lijken er dus op tijd bij te zijn.

Wat fijn! Wordt er bij honden nog gesproken over combi behandelingen? Meerdere ab's met iets als netronudazol etc tegelijk?

Goed ontwormen is ook een onderdeel, schijnt dat borrelia kan samen huizen met nematoden en wormen etc.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 16:31

Bij mijn weten niet. Ontwormen deed ik sowieso al,regelmatig aangezien we ook katten hebben en die graag muizen eten.