Hond autoimmuun ziekte ervaring gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Hond autoimmuun ziekte ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 16:17

Onze hond heeft mogelijk autoimmuun ziekte.
Momenteel krijgt hij prednison en een zalf met prednison er in. De plekken die hij heeft beginnen inmiddels wel op te knappen.
Verder heeft hij "dingetjes" die er heel goed bij passen.

Eigenlijk zou ik hem willen laten onderzoeken zodat ik het zeker weet. Dan weet je immers waar je aan toe bent.
Op internet kan ik er eigenlijk niet heel veel over vinden. Dus dan maar hier een poging!

Wie heeft helaas ervaring met deze ziekte bij honden. Hoe zijn jullie er achter gekomen, wat was het pad wat jullie bewandeld hebben met onderzoeken (bloed/biopt), hoe lang duurde het voor de uitslagen ongeveer binnen waren. En het belangrijkste, hoe houd je de hond zo gezond mogelijk zodat het immuunsysteem rustig blijft? Is regelmatig bloedonderzoek nodig? Wordt de hond nog Geënt en haat de hond nog naar de hondenschool/pension/vakantie?

Wij zijn net verhuisd en zitten nu dus bij een andere dierenarts. Deze dierenarts is vast heel kundig maar toch vind ik er erg lastig om zo maar over te nemen wat hij zegt.
Morgen gaat onze hond weer op controle dus zal ik met hem ook het een en ander overleggen.

Azmay

Re: Hond autoimmuun ziekte ervaring gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:21

Wij hebben er helaas geen goede ervaring mee.
Pup van 10 weken gehaald en na 2 weken werd ze ziek en ze is nooit meer helemaal opgeknapt. Ik denk dat we bijna een jaar hebben gevochten in de hoop dat ze er overheen zou groeien. Ze had goede en slechte momenten maar het heeft niet mogen baten. Ze had Lupus en door de verhuizing naar ons in combinatie met de enting kwam dat naar boven.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 16:35

Oke, onze hond heeft als pup zijnde giardia openlopen en daar helaas lang mee rond gelopen. Waarschijnlijk is het bij hem daar door gekomen.

Triest verhaal van jullie.. Hoe hebben jullie de bevestiging gekregen? Bloed onderzoek?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:50

Weet je ook welke auto-immuunziekte? Dit is namelijk een verzameling van ziektes die het immuunsysteem aan tasten.
Als je een naam hebt krijg je misschien meer reacties.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:47

Klopt, ik zal de namen weer even op zoeken.

Hij zou de maag/darm variant hebben maar ik weer niet of de neus verkleuring met plekken daar ook bij hoort.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 23:45

Zijn problemen door de Lepto4 enting al uitgesloten?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 09:56

Nee, als pup heeft hij gewoon zijn normale entschema gehad zoals iedere andere pup.

Wij hebben onze pup met 8 weken gekregen, het was toen heel warm. Hij had toen al dunne poep. Wij verweten dat aan het weer en de spanning.
Kort daarna zijn we naar de camping gegaan waar een hond (akita) ziek was met diarree. Deze mensen ruimde de poep niet op waardoor onze pup daarmee in aanraking is gekomen. Wij vermoeden dat die hond giardia had.
De pup bleef diarree houden, kuurtje gekregen van de DA, hielp wel tot dat we er mee stopte. 3 dagen mestonderzoek, een worm besmetting. Dus ontwormd. Wisselende poep, speciaal voer. Ook geen succes. Vers vlees, ging een heel stuk beter. Later toch weer diarree.. Toen de hond 6 maanden was toch op aandringen van mij een snaptest gedaan, tadaaaaa, giardia! Behandeld en sinds doen gaat het aardig goed. Ontlasting blijft wisselend. Eerste drol is goed maar als hij weer gaat poepen bij de zelfde iitlaatronde is het weer diarree.
Hond heeft nog koorts gehad en maag darm klachten wat behandeld is met medicatie.
De hond heeft vaak plekjes aan de bovenste voetkussentjes. Ik vind zelf dat hij vreemde nagels heeft. Heel massief en dik. Het leven is ook heel lang.
Nu heeft hij dus dat de neus verkleurd en plekjes.
Voor mijn nieuwe dierenarts dus genoeg ingrediënten voor een autoimmuun ziekte waarop hij direct zwaar inzet met prednison pillen en zalf.

De hond moet binnenkort weer geënt worden, ik wil dan wel weten of het autoimmuun is.
Ook moeten we bij de hondenschool gaan navragen of hij zonder enting wel mag komen..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 10:04

Afbeelding

Hier zijn neus

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:33

Titerbepaling laten doen. Honden worden veel te vaak geënt en dat is alleen maar ongezond.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:43

hond van mijn vriendin heeft 2x last gehad van autoimmuunrespons, is telkens weer "voorbij" gegaan. bij hem zat het wel telkens op de gewrichten, maar geloof de eerste keer ook secundair op maag-darmstelsel, want hij wilde heel slecht eten.
Ik geloof dat het beide keren alleen met een zware cortisonekuur voorbij gegaan is. Hond kwam (is ze pas later achtergekomen) ve broodfokker en had dus een niet al te beste start. Al wil dat niks zeggen. Vriendin fokt zelf een nestje, laat DA komen, ontwormt, vaccineert, controle van de club etc en als de kopers dan de basisvaccinering niet afwerken, tja dan krijg je bij pech een doodzieke hond.

Hond wordt gewoon mee met de anderen gevaccineerd, gaat mee op wandelingen en vakantie. Hoe juist telkens de diagnose gesteld is weet ik niet juist, maar kanhet wel eens navragen.
Maar volgens mij mag je niet enten als ze op cortisone staan...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 13:49

titelbepaling heb ik nog niet van gehoord maar ik heb google even geraadpleegd. Dit ga ik zeker overleggen met de DA!

Onze hond is gefokt door een dierenarts dus ik vermoed wel dat hij de zorg heeft gekregen die pups nodig hebben. Beide ouders zijn stamboek ouders.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 14:09

Wat voor auto immuunziekte heeft je hond? Zelf heb ik een hond met een auto-immuun probleem : Kauwspier Myositis, een ontsteking van zijn kauwspieren (en bij hem ook slokdarm). Getest in Amerika en enige remedie : prednison. Bij hem komt het aanvalsgewijs. Zo gaat het een jaar goed en zo is het helemaal mis.
Om hem zo goed als mogelijk te houden wordt hij niet ge-ent (sindsdien geen heftige aanvallen gehad (lees, hij is al een aantal x bijna dood geweest). Krijgt hij alleen vers vlees, brokken triggert op 1 of andere manier zijn immuunsysteem. Kijk ik uit met stress, ook dat triggert en probeer ik zoveel mogelijk te zorgen dat hij heel blijft. Want ook een wondje triggert onmiddelijk. Ook de reden dat het geen castraat is, ben bang voor een reactie ;-)

Overigens heeft hij een prima leven hoor ;-). Ik beoefen alle hondensporten met hem, loopt hele dagen los, gaat mee naar de paarden en heeft contact met soortgenoten.

Is het makkelijk?? Nee, nooit, maar ook niet onoverkomelijk ;-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 14:27

Myositis is idd wat de hond van mijn vriendin de laatste keer gekregen heeft. Is tot hiertoe niet meer terug gekomen en hond krijgt ook geen prednison meer.