Kat achter gelaten, hoe vangen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Kat achter gelaten, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 09:59

Graag zou ik advies willen om met de volgende situatie om te gaan.

Mijn buurvrouw heeft eind vorig jaar een jonge kat in huis genomen. Nu zijn daar afgelopen jaar nogal wat problemen geweest en is de buurvrouw een paar weken terug in een psychiatrische instelling opgenomen. De kat is echter achter gebleven. Het huis zit dicht, maar de kat woont in de tuin. Afgelopen weken heeft een andere buurvrouw hem eten gegeven en nu zij op vakantie is doe ik dat. Echter, die situatie is natuurlijk niet houdbaar. De kat woont nu buiten en dat gaat wel, maar van de winter zal dat niet meer kunnen. Ook heeft hij natuurlijk meer zorg nodig dan alleen eten.

Mijn eerste gedachte was het asiel, maar dan moet ik hem natuurlijk wel brengen. Probleem is echter dat de kat zich niet laat vangen/zien. Ik zie hem alleen af en toe langs lopen op grote afstand. Dat arme beest heeft een hoop mee gemaakt en is doodsbang voor mensen. De dierenambulance kan hierbij niet helpen, de kat krijgt namelijk wel te eten en is niet ziek.

Weten jullie misschien hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik denk dat ik maar één kans heb om hem te vangen, als dat niet lukt laat hij zich natuurlijk nooit meer vangen. Het zou zonde zijn als hij verwilderd of ziek wordt, het is namelijk best een lieve kat, alleen bang.

Amable

Re: Kat achter gelaten, hoe vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:06

Wat ontzettend sneu voor het dier :(:) Normaal kan je via het asiel een vangkooi regelen, dat zou nu denk ik wel zo handig zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:06

Kat kan prima buiten in de winter hoor, zolang 'ie een plekje heeft om uit de wind te liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:11

Heb je wel eens contact met familie van de buurvrouw? Is het mogelijk om daar naar binnen te gaan en de kat naar binnen te lokken, zodat je hem binnen makkelijker kan vangen?

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:25

Gewoon even een vangkooi regelen bij het asiel of de dierenambulance. Zij moeten je helpen en anders 144 bellen.

Daarna inderdaad of met familie bellen of het asiel bellen. Deze kat heeft inderdaad meer zorg nodig dan alleen eten ( vlooien en andere ziektes kan hij gemakkelijk verspreiden over de hele buurt) Is hij bijvoorbeeld wel geholpen ?

Fijn dat mensen toch echt voor dit soort katten zorgen! En dat hij niet aan zijn lot wordt over gelaten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:32

Het eeste wat ik inderdaad dacht is een vangkooi. Is absoluut dier vriendelijk.
Beetje lekker voer er in en over het algemeen zitten ze dan binnen een dag in het kooitje.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:40

Wat goed dat jij en een buurvrouw voor het dier zorgen en jullie verantwoordelijkheid nemen! Al bedacht wat er met de kat gebeurt als 'ie eenmaal gevangen is? Wil de eigenaresse hem/haar terug bij thuiskomst, dan zou het fijn zijn als het beestje tijdelijk ergens geplaatst kan worden en niet ter adoptie komt bij het asiel. Eea zo mogelijk in overleg met de familie. Succes met het vangen!

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:53

Als buurvrouw terug komt zal ze het je niet in dank afnemen als je die kat naar het asiel brengt, vermoed ik!
Een kan kan het prima overleven buiten, ook in de winter.
Als je echt iets wilt doen voor de kat, dan kan je even controleren of er in de tuin een afdakje is waar het eten onder kan staan (zodat het droog blijft) en waar de kat kan schuilen als hij dat wilt!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:59

Nou ik weet niet hoelang mevr opgenomen word.. en of ze uberhaupt terug komt.
Ik zou inderdaad een vangkooi regelen bij het asiel of dierenarts. (die hebben het soms ook)
Bedenk alleen wel dat wanneer je hem zelf naar het asiel brengt het kan zijn dat je afstandskosten moet betalen. Dus ik zou het asiel ook even bellen en om advies vragen.
Dierenambulance moet je in deze situatie volgens mij gewoon helpen hoor.
Zoals je het nu omschrijft moet de kat dus eerst uithongeren voor hij geholpen word.

Kat laten lopen is imo geen optie. Ik verwacht dat de kat niet geholpen is? Iets met overpopulatie enz...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:02

Vangkooi lijkt me ook het beste idee. Hopelijk komt alles op in orde voor poezelbees

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:04

Een kat kan prima buiten leven. De onze leeft ook in de winter gewoon buiten. Mijn man heeft een box voor haar gemaakt die van voren open is en daarin een holletje van stof en schuim. Daar ligt ze maar wat graag in. Voer en waterbak erbij en klaar.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:10

zonnepaardje schreef:
Als buurvrouw terug komt zal ze het je niet in dank afnemen als je die kat naar het asiel brengt, vermoed ik!
Een kan kan het prima overleven buiten, ook in de winter.
Als je echt iets wilt doen voor de kat, dan kan je even controleren of er in de tuin een afdakje is waar het eten onder kan staan (zodat het droog blijft) en waar de kat kan schuilen als hij dat wilt!

je kan het ook omdraaien, de buren worden nu opgezadeld met een kat waar ze niet om gevraagd hebben.

Als je hem naar het asiel brengt met het verhaal erbij, dan zullen ze contact zoeken met de familie en de kat niet herplaatsen. Uiteraard krijgt de eigenaar dan wel de rekening als ze hem komt ophalen, maar dat lijkt mij niet meer dan normaal.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 11:11

Bedankt voor jullie tips. Ik zal het asiel eerst even bellen om te overleggen. Die vangkooi klinkt als een goede optie. Of (en op welke termijn) de buurvrouw terug komt weet ik niet. Er is eigenlijk nauwelijks contact met haar en al helemaal niet met familie. Gezien wat er afgelopen jaar is gebeurd hou ik hier ook zoveel mogelijk afstand van.
Ook heb ik mijn twijfels of het voor de kat goed is dat hij terug gaat naar zijn baasje. Maar goed, daarover heb ik niets te zeggen natuurlijk en de hele situatie is ook gewoon sneu. Mijn idee is nu om het diertje te vangen en daarna de GGZ in te lichten. Zij kunnen het dan eventueel met de buurvrouw overleggen, mocht zij hem nog terug willen.

Het dier op de lange termijn in de tuin laten wonen is voor mij geen optie. Zijn vacht ziet er dof uit en eigenlijk vind ik dat hij een liefhebbend huisje verdient. Zijn basisbehoeften (eten, water en schuilplaats) wordt wel aan voldaan, dus voor nu is er geen nood.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:15

Lieke schreef:
Bedankt voor jullie tips. Ik zal het asiel eerst even bellen om te overleggen. Die vangkooi klinkt als een goede optie. Of (en op welke termijn) de buurvrouw terug komt weet ik niet. Er is eigenlijk nauwelijks contact met haar en al helemaal niet met familie. Gezien wat er afgelopen jaar is gebeurd hou ik hier ook zoveel mogelijk afstand van.
Ook heb ik mijn twijfels of het voor de kat goed is dat hij terug gaat naar zijn baasje. Maar goed, daarover heb ik niets te zeggen natuurlijk en de hele situatie is ook gewoon sneu. Mijn idee is nu om het diertje te vangen en daarna de GGZ in te lichten. Zij kunnen het dan eventueel met de buurvrouw overleggen, mocht zij hem nog terug willen.

Het dier op de lange termijn in de tuin laten wonen is voor mij geen optie. Zijn vacht ziet er dof uit en eigenlijk vind ik dat hij een liefhebbend huisje verdient. Zijn basisbehoeften (eten, water en schuilplaats) wordt wel aan voldaan, dus voor nu is er geen nood.

Hopelijk is hij al niet ziek dan als de vacht er dof uit ziet :/

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:24

Super lief van je, TS. Is het geen idee om de kat te voeren in je Eigen tuin of zit je niet op een kat te wachten?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:32

Nog een update:
Vorige week heb ik de kat gevangen met een vangkooi. Mijn hart brak om hem zo uit z'n omgeving te halen en z'n vertrouwen opnieuw te beschadigen. Hij begon me net een beetje te herkennen en te wennen dat ik geen rare dingen kwam doen. Hopelijk krijgt hij via het asiel een nieuw baasje met een fijn huisje.

Het huis is de afgelopen dagen leeg gehaald, buurvrouw komt niet terug.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:34

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:39

Is even niet leuk voor hem maar op de lange duur wel. Hopelijk vindt hij snel een leuk liefdevol huisje.
Jij hebt er goed aan gedaan om hem op deze manier te helpen. Super! +:)+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:49

Het ziet er sneu uit de foto maar het is wel het beste voor de kat. Zo kan die een fijn baasje vinden met alle liefde en aandacht die het verdient.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:27

Het ziet er wel een mooie uit op de foto's. Ik hoop dat hij snel een lief nieuw baasje krijgt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:29

Wat een mooi beestje, die heeft vast snel een nieuw baasje en een echt thuis :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:52

Fijn voor het dier dat die nu een nieuwe kans krijgt op een fijn warm huis waar die helemaal welkom is. En dat dankzij jou hulp.