Ervaringen studenten met (jacht)honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elodi

Ervaringen studenten met (jacht)honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 23:57

Hallo allemaal!

Als alles goed gaat wil ik graag volgend jaar de verloskunde opleiding gaan volgen in Maastricht *\o/*
Nu heb ik een probleem, ik ben nu zo'n 3 jaar aan het trainen met mijn Duitse Staande Langhaar voor de jacht en hij vind het geweldig! Hij is erg op me gericht en wil het liefst zoveel mogelijk trainen met dummy's/wild (kraaien meestal) in het bos.
Zelf vind ik het ook erg leuk en vind het zonde om hem in Gelderland te laten bij mijn ouders als ik aan mijn opleiding begin.

Nu zat ik te denken,
Misschien kan ik hem om de week meenemen naar mijn kamer, als deze dat toelaat/toestaat, en hem dan in omstreken Maastricht alsnog aan zijn trekken laten komen qua oefeningen en actie als ik een vrij uurtje heb ik bijvoorbeeld de avond.
Hij is makkelijk in omgang en erg enthousiast, het liefst zou hij overal mee naar toe gaan en blaft zelden.

Wat zijn jullie meningen hierover?
Heeft iemand hier al ervaring mee?

smurffie

Re: Ervaringen studenten met (jacht)honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:39

Bedenk je dat je soms flinke dagen maakt en je je hond daar echt niet blij mee maakt. Ik zou hem thuis laten waar hij vaak genoeg uit kan en dan in het weekeind lekker trainen.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 07:25

smurffie schreef:
Bedenk je dat je soms flinke dagen maakt en je je hond daar echt niet blij mee maakt. Ik zou hem thuis laten waar hij vaak genoeg uit kan en dan in het weekeind lekker trainen.

Dat is ook een van de grote minpunten, ik hoopte dat er anders misschien weken tussen gaan zitten waarin ik het minder druk heb. Mijn huis ligt nou niet echt naast de deur en ik denk dat ieder weekend naar huis niet haalbaar is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:33

Het wordt keuzes maken. Een DSL die zoveel activiteit is gewend kan het er moeilijk mee hebben als dit ingedamd wordt. Mijn eerste DSL was er erg makkelijk mee maar mijn huidige is een tikkende tijdbom als ie niet aan zijn trekken komt.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 07:51

magda_90 schreef:
Het wordt keuzes maken. Een DSL die zoveel activiteit is gewend kan het er moeilijk mee hebben als dit ingedamd wordt. Mijn eerste DSL was er erg makkelijk mee maar mijn huidige is een tikkende tijdbom als ie niet aan zijn trekken komt.

Mijn vader heeft lang in Maastricht gewoond en vertelde dat je met een kwartiertje/half uurtje fietsen al buiten de stad was.
Hierom dacht ik dan kan hij naast de fiets savonds mee daar heen, en flink wat doen en dan weer terug met de fiets.

Thuis ben ik ook de hele dag op school en neem hem dan s'avonds mee. Mijn moeder gaat niet altijd zo lang met hem en mijn vader heeft al helemaal geen tijd.
Vandaar dat ik wel een kleine mogelijkheid zag.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:56

Vandaar de "kan" inderdaad. Hoe doe je dat als jij lange schooldagen hebt?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:15

Heb je enig inzicht in je aankomende rooster?
Daar zou ik het echt van af laten hangen. Met rechten had ik maar 8 contacturen per week, dan kan het makkelijk.
Andere studies, vooral HBO kunnen wel meer dan 30 contacturen hebben. Bovendien moet je bij HBO vaak stage lopen en dan heb je helemaal geen tijd.

Verder is het ook wel leuk om een beetje van je studentenleven te genieten, door bij een vereniging te gaan of leuke dingen te doen met huisgenoten. Daarin word je met een hond wel echt beperkt.

Daarnaast moet je ook een huis treffen waarin het kan. En kan de hond dan ook los in huis of alleen op je kamer? Heel wat dingen om rekening mee te houden! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:33

Er zijn maar weinig studentenhuizen waar een hond welkom is. Nog los van de beperkte ruimte die je hond dan heeft als jij op school zit, vaak 10/15 vierkante meter en dat die huizen vaak ontzettend gehorig zijn. Zelfs nagels op de vloer hoor je door net hele huis soms heen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:53

Je kan er rekening mee houden bij het zoeken van een kamer, kijk of in een huis kan wonen dat ook een tuintje heeft. Dan is het al wat ruimer. Voordeel is dat je hem bij je ouders kan laten wanneer je het te druk hebt. Even afwachten wat je rooster wordt denk ik!
Misschien kan je op de opleiding alvast navragen hoeveel contact uren je hebt in de week.

Als je in een huis woont met een paar studenten kan je ook nog het geluk hebben dat een huisgenoot hem wat aandacht kan geven op andere uren :)

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 20:23

Simbaa schreef:
Heb je enig inzicht in je aankomende rooster?
Verder is het ook wel leuk om een beetje van je studentenleven te genieten, door bij een vereniging te gaan of leuke dingen te doen met huisgenoten. Daarin word je met een hond wel echt beperkt.

Ik heb waarschijnlijk 13,2 contacturen in de week en ik hoopte dus dat ik een beetje een studentenleven kon hebben als ik hem bijvoorbeeld om de week had of iets in die richting!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:39

troi schreef:
Er zijn maar weinig studentenhuizen waar een hond welkom is. Nog los van de beperkte ruimte die je hond dan heeft als jij op school zit, vaak 10/15 vierkante meter en dat die huizen vaak ontzettend gehorig zijn. Zelfs nagels op de vloer hoor je door net hele huis soms heen.

Dit inderdaad. Ik ken vrijwel geen enkel studentenhuis waar je iets groters dan een hamster mag houden. Ik heb wel eens gezien dat mensen "stiekem" een hond op een studentenkamer hielden (studentenhuis stond dichtbij het park met groot bos erbij, dus hond kon veel en makkelijk uitgelaten worden), maar ik denk dat als de huisbaas dat "ontdekt" had, dat ze het huis uitgezet zouden zijn.

Wat ik nog haalbare opties zou vinden: óf elk weekend naar je ouders en besluiten in het weekend extra fanatiek te gaan trainen, óf hem af en toe een weekendje of weekje "te logeren" hebben als je die week veel tijd hebt.

Vergeet ook niet dat het lesrooster niet de enige uren zijn die je aan de opleiding moet besteden: je moet ook verslagen maken, leren voor tentamens, en stages lopen. Als je ook nog af en toe wil afspreken met vriendinnen is een hond op je kamer dan niet echt handig. Ik vond het het eerste jaar ook redelijk overweldigend hoeveel werk het eigenlijk is, zo'n studie en nieuw ritme.

Ik en met mij veel andere studenten hebben ook "hun" huisdieren bij de ouders moeten laten tijdens de studie. Dat is heel rot. :(:) Maar ik denk dat het gewoon te moeilijk is om én een plek te vinden om te wonen met hond én genoeg tijd te vinden voor een hond.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:08

Ik ga nu naar het derde jaar van mijn HBO studie en heb ook twee honden.
Ik ben weer een studie gaan volgen omdat ik samen woonde en dit dus qua tijd voor de honden en financiën mogelijk was. Echter liep deze relatie stuk en woon ik weer sinds een half jaar bij mijn moeder in huis.
Ik heb mijn Amerikaanse Stafford en een American Bully meegenomen, dus ook energieke honden.

Het is zeer zeker te doen maar dan is het wel prioriteiten stellen. Niet al mijn lessen zijn verplicht dus aan bepaalde vakken (die het voor mij toe laten) werk ik zelf thuis. Ik sta 's morgens een uur eerder op voor een flinke wandeling en dan vertrek ik naar school. Ik blijf niet langer dan 5 uur weg van huis.
Ik heb het geluk dat mijn moeder wel erg vaak thuis is dus ze niet alleen zitten, maar het is MIJN verantwoordelijkheid dus IK laat ze uit, geef ze eten, hou ze bezig en niet zij. (Mijn moeder is gelukkig erg gek van ze).

Mijn school is gelukkig erg meelevend hierin. Ik moet vanaf februari een half jaar stage lopen en er zijn al afspraken gemaakt over hoe en wat. Ik kan en ga namelijk geen 36 of 40 uur van huis weg, dan is het heel simpel dan kap ik met school. Ik heb het nu zo geregeld dat het hoogstwaarschijnlijk mogelijk is om 2,5 dag dan stage te lopen en 1 of 1,5 thuis te werken.
Dan kan ik ze de ochtenden flink uitlaten en direct als ik terug ben. De middagen kan mijn zwager ze uitlaten en er is eventueel nog een optie om ze dan 1 dag in de week naar een erg leuk pension hier dicht bij te doen.

In mijn vrije tijd/de avonden ben ik eigenlijk standaard (bezig) met ze. Mijn vriendinnen komen dus gezellig deze kant op wanneer we afspreken. (Twee van die kalven meenemen zit niet iedereen op te wachten)

Daarnaast moet je ook goed naar het financiële plaatje kijken denk ik. Ik heb mijn honden direct verzekerd voor onverwachte dierenartskosten toen ze van ''mij alleen'' werden en een spaarpotje voor ze opgebouwd. Al met al ben ik ongeveer 60 euro in de maand kwijt.

Dus ja zoals je merkt is het veel plannen :') Maar wel te doen. Ik heb hier zelfs nog 2 weken mijn 5 pups in huis gehad (die kwamen ook mee) terwijl ik mijn laatste tentamens moest behalen :o . Ook dat is allemaal goed gekomen.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 21:38

magda_90 schreef:
Hoe doe je dat als jij lange schooldagen hebt?

Ik laat hem dan alsnog minimaal een uur uit s'avonds, in de winter is het alsmaar s'avonds trainen lastig maar dan zijn er nog leuke fietspaden en andere oefeningen, dan doe ik de oefeningen met licht wel in het weekend.

YentlKG schreef:
Daarnaast moet je ook goed naar het financiële plaatje kijken denk ik. Ik heb mijn honden direct verzekerd voor onverwachte dierenartskosten toen ze van ''mij alleen'' werden en een spaarpotje voor ze opgebouwd. Al met al ben ik ongeveer 60 euro in de maand kwijt.

Ik heb hier zelfs nog 2 weken mijn 5 pups in huis gehad (die kwamen ook mee) terwijl ik mijn laatste tentamens moest behalen :o . Ook dat is allemaal goed gekomen.

Qua financiële dingen betalen mijn ouders het om dit moment. We hebben het er al vaak over gehad dat ik wel mee wil betalen (omdat het per jachthondenproef ook rond de 50€ per keer is) maar ze willen er voorlopig niks van weten. Maar als hij om de week ofzo bij mij zou "logeren" dan denk ik dat dat wel gaat veranderen ja. En wat betreft die pups, wat een drukte hahah wat fijn dat het goed is gekomen :oo

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:00

Toen ik in mijn 3 de schooljaar van het HBO zat, heb ik een pup gekocht. Ik woonde op dat moment wel samen met mijn toen nog vriend, maar hij werkte meer dan 40 uur per week en daarnaast nog een ruime 10 uur reistijd per week. Dus doordeweeks kwam het allemaal op mij neer.

Ik Had op dat moment 6 contacturen in de week en een vergadering van een uur van de studentenvereniging.

Op de momenten dat ik naar school moest, zorgde ik dat de hond goed moe Was van te voren. Nooit spijt gehad dat ik toen een hond genomen heb. En ik denk ook niet dat de hond iets te kort gekomen Is in die tijd.

Dus als je het kan regelen met het studentenhuis waar je zit, dan zou ik het zeker proberen. Gaat het niet, dan kan je altijd nog de keuze maken hem bij je ouders te laten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:01

Dus overdag is er niemand voor hem?

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:06

magda_90 schreef:
Dus overdag is er niemand voor hem?

Jazeker, mijn moeder, voor school maak ik een lange wandeling door de weilanden en s'middags gaat zij minimaal een half uur (als ze veel haast heeft) en savonds gaan we lekker trainen. Geen zorgen, op dit moment komt hij zeker aan zijn trekken :j en als hij echt laat zien dat hij te weinig heeft gedaan gaan we 10 km met de fiets en dat vind hij ook erg leuk.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:07

Als je de hond om de week hebt moet je toch alsnog ieder weekend naar huis om de hond te brengen en halen?

Hier geen ervaring, het trekt mij ook totaal niet, maar als jij het wilt gewoon proberen. De hond heeft een plekje dus als het niet lukt laat je hem bij je ouders.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:07

Ik bedoel niet op dit moment maar als jij op je kamer zou wonen. :)

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:09

Depende schreef:
Als je de hond om de week hebt moet je toch alsnog ieder weekend naar huis om de hond te brengen en halen?

Daar heb je een punt hahah, maar als ik hem mee neem heb ik het idee dat ik/hij er toch meer aan heb/heeft dan eventjes op en neer en alleen in het weekend trainen.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:14

magda_90 schreef:
Ik bedoel niet op dit moment maar als jij op je kamer zou wonen. :)

Ah, nee dan laat mijn moeder hem alsmaar uit en soms mijn vader, dit vinden ze helemaal geen probleem maar soms zijn ze niet streng genoeg en loopt hij achter een haas aan als hij de wandeling niet intressant genoeg vind. Zij vinden het niet zo erg maar ik zie dit als een teken van te weinig spanning/hard werken en dat hij dan ongehoorzaam wordt (bij hen). Ook moet ik er niet aan denken dat hij ergens een weg oversteekt :\

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:25

Je moeder laat hem alsmaar uit als de hond bij je ouders blijft bedoel je? Maar wat doe je als je hem meeneemt? Wie zorgt dan voor hem overdag bij lange dagen op school?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:28

Toen ik hbo deed had ik dagen dat ik om 7:10 op de trein stond te wachten en mijn laatste les om 18:45 afgelopen was, lestijden kunnen gek lopen.

Persoonlijk vind ik een uur te weinig voor een jachthond. Ik heb 2 gezelschapshonden die hebben al minimaal 1,5uur per dag beweging nodig. Ik denk dat je de hond geen plezier doet met dagen op je kamer zitten en een uur beweging per dag. Dan verkies is toch de hond bij je ouders laten en af en toe daar heen om te trainen. Zeer veel studenten gaan in het weekend naar huis,met name in het eerste jaar.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 23:22

magda_90 schreef:
Je moeder laat hem alsmaar uit als de hond bij je ouders blijft bedoel je? Maar wat doe je als je hem meeneemt? Wie zorgt dan voor hem overdag bij lange dagen op school?

Ja dat bedoel ik, als ik hem mee zou nemen hoopte ik vroeg op te kunnen staan en dan even met hem fietsen naar een rustig plekje. Ik weet natuurlijk mijn rooster nog niet maar misschien is het zo dat ik rond 11u begin en 4u klaar ben, zoiets, dan laat ik hem daarna weer uit. Ik denk dat wandelen een welkome pauze is tussen het leren door. In de avond wou ik dan dus weer lang met hem gaan.

Als ik lange dagen zou hebben moet ik hem denk ik maar bij mijn ouders laten, anders is er niks aan voor 'm.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 23:25

har166 schreef:
Persoonlijk vind ik een uur te weinig voor een jachthond. Ik heb 2 gezelschapshonden die hebben al minimaal 1,5uur per dag beweging nodig. Ik denk dat je de hond geen plezier doet met dagen op je kamer zitten en een uur beweging per dag.

Een uur per dag wordt het uiteraard niet. Al helemaal niet als ik s'avonds ga trainen. Dat is al minimaal een uur, en dan nog heen en terug fietsen + ochtend wandeling en middag wandeling en laat in de avond wandeling.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:11

Ik denk dat de beste oplossing is om eerst maar eens een half jaar te gaan studeren, terwijl je de hond thuis laat(en af en toe lekker laat logeren bij jou) en dan gaat kijken hoe en of het te doen is met hond.

We kunnen wel aannames maken over je lesrooster en vrije tijd, maar daar heb je niets aan, ook de drukte van een studentenleven is niet in te schatten als je nog niet studeert.

Ik zou zeggen: zoek een kamer waar een hond eventueel welkom is, begin lekker met studeren en kijk na een half jaar of een hond een goede aanvulling gaat zijn.

(En het is echt wel te doen hoor. Ik doe nu een master, mijn vriend ook en wij hebben 2 honden en een kat. Maar we wonen wel samen)