Kat is dik, kuikentjes voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Kat is dik, kuikentjes voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 20:59

Hee hallo!
Wij hebben twee katten die binnenshuis leven in een klein appartement. Nu zijn ze een beetje dik geworden: niet zo dik dat het problematisch wordt maar we willen er wel wat aan doen. Nu krijgt een van de twee af en toe een eendagskuiken (de ander hebben we het aangeboden maar die moet er niks van hebben). Ik vroeg me af of we dit moeten gaan laten of dat het wel kan: hij speelt er namelijk uitgebreid mee ( = meer lichaamsbeweging) en heel veel vet kan er nooit aan zitten lijkt me, dus wat dat betreft lijkt het met dat hij dit beter kan eten dan brokjes (die er overigens altijd staan, zij het nu in mindere hoeveelheden dus soms is hun voertoren leeg ipv dat ie altijd gevuld was).

Weet iemand hier iets over? Zullen we de kuikens even laten of kan het gewoon als extraatje?

pillow

Re: Kat is dik, kuikentjes voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:02

Ik zou gewoon minder voer geven, dus een afgemeten portie

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 21:03

pillow schreef:
Ik zou gewoon minder voer geven, dus een afgemeten portie

Dat doen we ook :j ipv dat we onbeperkt bijvullen vullen we de toren nu 's morgens en 's avonds met een afgepaste portie. Dat komt redelijk goed uit, de toren is meestal wel leeg maar ze zitten niet urenlang zonder eten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:13

Ze kunnen prima urenlang zonder eten :D
Gewoon minder geven, dat ze hooguit een half uurtje wat eten en daarna is het klaar tot de volgende maaltijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 12:14

Rebel_Jits schreef:
Gewoon minder geven, dat ze hooguit een half uurtje wat eten en daarna is het klaar tot de volgende maaltijd.

Op het moment krijgen ze qua brokjes iets minder dan dat op de verpakking staat als "dieetportie". Minder ga ik ze niet geven, ik wil ze niet uithongeren.

Maaar dat was de vraag niet :P Ik vroeg me vooral af hoe 'schadelijk' het is om kuikentjes te voeren als ie een beetje dunner moet worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:16

Rebel_Jits schreef:

een kat kan niet prima urenlang zonder eten. Katten gaan eerder regelmatig kleinere beetjes gaan eten. Een kat op dieet zetten door kleine portie's te voeren kan leiden tot levervetting, en dat is behoorlijk slecht.

Ik zou de kuikens niet laten, vers vlees is imo beter dan brok. Wel zou ik die dag de portie brok dan halveren.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:17

Ik heb een voertoren, werkt prima hier :) bewegen ze ook nog iets voor hun brokkies

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:18

Ik zou overgaan op vers voer. Daar de porties van geven wat ze nodig hebben en evt nog een kuiken voor t lekkere.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 12:25

Hier hebben ze ook een voertoren :j Daar gaat 2x per dag +- 60 gr Orijen in (gebruiken we een maatbekertje voor), volgens de zak is dat de juiste portie voor afvallen.

Vers vlees zou ik best op over willen maar de poes moet er echt niks van hebben :n Verse vis lust ze soms, lamshart ook als haar kop er naar staat, maar de kuikentjes laat ze echt links liggen helaas. Helaas heeft ze ook nogal snel de neiging om haar eten aan haar zoontje af te staan, in haar hoofd moet die nog steeds groeien denk ik? (Beest is bijna anderhalf :') )
Na de vakantie heb ik weer tijd en ga ik wel eens zoeken naar een dierenwinkel met een wat ruimer assortiment kattenvlees, die waar ik nu kom heeft een vriezer vol KVV-hondenworsten maar in mijn ervaring moeten ze daar ook niks van hebben, tenzij het opgewarmd is en dat stinkt verschrikkelijk :')

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:25

Kuiken kan geen kwaad. Je zou voor je brokjes een voerding kunnen kopen zodat ze er meer moeite voor moeten doen. Ook kan je brokjes verstoppen . Is bij ons een hit. Ik verdeel het in de kattenkrabtorens die we hebben en onder kussens etc

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:27

Als je kuikens gaat voeren, zal je wel minder brok moeten voeren. Want anders schiet dat ook niet op natuurlijk.
Ik denk ook dat met iedere dag, het bewegen en spelen zo klaar is. Wat je wel/ook kan overwegen is een voerbal. En deze dan vullen met hun hoeveelheid brokjes. Wat voor brok voer je eigenlijk? En zijn de katten geholpen?

Orijen was ik ook erg tevreden over. Maar hier werden ze er ook erg vet van.. Zelfs met minder voer.. 2x per dag 60 gram, zou betekenen dat de katten boven de 5 KG zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 12:39

kiwiwitje schreef:
Als je kuikens gaat voeren, zal je wel minder brok moeten voeren. Want anders schiet dat ook niet op natuurlijk.
Ik denk ook dat met iedere dag, het bewegen en spelen zo klaar is. Wat je wel/ook kan overwegen is een voerbal. En deze dan vullen met hun hoeveelheid brokjes. Wat voor brok voer je eigenlijk? En zijn de katten geholpen?

Orijen was ik ook erg tevreden over. Maar hier werden ze er ook erg vet van.. Zelfs met minder voer.. 2x per dag 60 gram, zou betekenen dat de katten boven de 5 KG zijn?

Ik heb ze (nog) niet gewogen want we hebben niet echt een geschikte weegschaal. Stom eigenlijk want nu weten we ook niet of het effect heeft :') Gaan we vanavond gelijk maar eens doen dan. Het zijn wel grote katten dus ik verwacht wel dat hun normale gewicht minimaal 4,5kg is oid. Ik hou meestal bij mijn dieren aan dat je de ribben moet kunnen voelen en dat kan nu dus niet.

Misschien dat we nog een klein beetje naar beneden gaan schroeven als het inderdaad een vette brok is -O- We gaan sowieso nog een keer shoppen voor meer voerpuzzels enzo, dat is sowieso leuk. En misschien voeren vanaf de kast, dat ze als ze willen eten eerst wat moeten klimmen. Spelen gebeurt genoeg, ze zijn elkaar geregeld aan het lastig vallen, stoeien, achter elkaar aan racen enz enz :)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:51

En zo'n snackbal? Is dat geen optie?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:02

Magrathea schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik heb ze (nog) niet gewogen want we hebben niet echt een geschikte weegschaal. Stom eigenlijk want nu weten we ook niet of het effect heeft :') Gaan we vanavond gelijk maar eens doen dan. Het zijn wel grote katten dus ik verwacht wel dat hun normale gewicht minimaal 4,5kg is oid. Ik hou meestal bij mijn dieren aan dat je de ribben moet kunnen voelen en dat kan nu dus niet.

Misschien dat we nog een klein beetje naar beneden gaan schroeven als het inderdaad een vette brok is -O- We gaan sowieso nog een keer shoppen voor meer voerpuzzels enzo, dat is sowieso leuk. En misschien voeren vanaf de kast, dat ze als ze willen eten eerst wat moeten klimmen. Spelen gebeurt genoeg, ze zijn elkaar geregeld aan het lastig vallen, stoeien, achter elkaar aan racen enz enz :)

Bij de meeste dierenartsen kun je gewoon binnen lopen om te wegen.

Hier staat de voedingstabel van Orijen
http://www.cpbenelux.nl/mobile/index.ph ... -catkitten

Dat zou betekenen dat je nu om af te vallen voert voor een kat van 5KG. Als ze dat al niet halen voer je teveel. Net als dat het binnenkatten zijn. Dus vaak minder bewegen. Ik neem aan dat beide katten inmiddels geholpen zijn? Want dan hebben ze nog eens 30% ongeveer aan voer minder nodig per dag. Ze willen, zeker in het begin meer, maar hebben minder nodig.
( http://www.licg.nl/113/praktisch/kat/ge ... w-kat.html )
Dus stel, ze wegen 4/4,5 kg, en zijn geholpen, dan voer je nu met het ''dieetplan'' grof teveel. Ze zouden dan ongeveer per dag op 85 gram uit komen. Samen.

Nu is het volgende punt, om ze af te laten vallen, kun je nu niet ineens van 120 gram naar 85 gram gaan. Waarschijnlijk word je gillend gek van een zeurende kat, of twee in dit geval :') Maar gevaarlijker is dat ook dan er een groot risico is op lever vervetting.

Dan kun je twee dingen doen..

Naar de dierenarts gaan, dieetvoer halen en daar mee aan de slag. En als het dier goed op gewicht is evt over gaan op voer wat jij wil, en daarin heel strak zijn.

Of je voerschema heel langzaam aan omgooien. Dit kwam met ons bij Orijen niet zo handig uit. Wel voeren wij KVV bij. Maar het kwam dan zo uit, dat ik weinig brok kon voeren, aangezien ik anders met KVV zat dat te lang open bleef.
Ik ben gegaan voor Purina One Sterilcat. Daar mogen ze op volledig brok voer tussen de 4 en 6 kg 60 tot 85 gram van hebben.
Daar zit volgens de zak maar 14 % vlees in, dus ik geloof niet dat dat jouw voorkeur heeft. Voor mij was het prima omdat ze KVV erbij krijgen. En ze niet met allergieën oid zitten.

Wel wil ik overstappen van brok. Sam's Field van de Petsplace heeft namelijk een Sterilised versie.(die hebben sinds kort ook Kattenvoer) Daar zit ongeveer 45% vlees/vis in.
Tussen de 3-5 KG mogen ze 60/80 gram.

En zo zijn er nog een hooooop andere merken.. :P Ik heb hier twee gecastreerde katers, van 1 en ongeveer 1,3 jaar oud. Spelen, vechten en stoeien echt meerdere keren per dag. Zitten op 75m2 en zitten regelmatig de hond te pesten. Maar ook voor hun was Orijen te fanatiek helaas..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:10

Zelf op de weegschaal gaan staan en daarna de kat erbij nemen? 4,5 kilo voor een grote kat is niet teveel. Zou eerst uitzoeken hoeveel ze wegen, objectief beeld.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:27

Sleeper schreef:
Zelf op de weegschaal gaan staan en daarna de kat erbij nemen? 4,5 kilo voor een grote kat is niet teveel. Zou eerst uitzoeken hoeveel ze wegen, objectief beeld.

Dat is ook niet erg betrouwbaar. Wij hebben 3 weegschalen.. en iedere weegschaal geeft hier een verschil.. Bij de ene weeg ik (bij wijze van) 53, bij de ander 57 en bij de ander 55.. Dus dat hoeft niet betrouwbaar te zijn. Die van de DA zijn over het algemeen een stukje beter. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:37

af gewogen dieet voer, dat hielp hier.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:03

kiwiwitje schreef:
Sleeper schreef:

Dat is ook niet erg betrouwbaar. Wij hebben 3 weegschalen.. en iedere weegschaal geeft hier een verschil.. Bij de ene weeg ik (bij wijze van) 53, bij de ander 57 en bij de ander 55.. Dus dat hoeft niet betrouwbaar te zijn. Die van de DA zijn over het algemeen een stukje beter. :)

Dat maakt in dit geval dus niet uit, want je weegt jezelf en daarna jezelf plus kat (op dezelfde weegschaal dus). Daar haal je eigen gewicht vanaf en weet je hoeveel de kat weegt. :)
Op alle drie de weegschalen moet dat dan het zelfde gewicht zijn, ondanks dat jouw gewicht (en dus totaal gewicht) verschillen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:09

Het maakt zeker uit. Dat is het zelfde als een dier in het kooitje op de weegschaal zetten, en het kooitje daarna wegen. Als ik op 3 weegschalen 3 kg bij wijze kan verschillen, weet je toch nooit wat de kat daadwerkelijk weegt. Het verschil is hier met en zonder kat ook bij iedere weegschaal verschillend. We hebben er zelfs 1( die overigens inmiddels in de kliko ligt) waar als je 3 dieren ging wegen, ik 1,5 kilo in totaal was aangekomen/afgevallen in 5 min tijd. Mijn vriend precies het zelfde.

Dan kun je beter ''nu'' bij de DA wegen, direct bij thuiskomst ook op de weegschaal. Dan heb je een vast verschil..

(edit, toevoeging)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:13

Kan je niet 1 of 2x per dag goed natvoer bijvoeren? Zit meer vocht in dus dat is ook beter voor de nieren enzo, en ze raken er ook vol van :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:43

kiwiwitje schreef:
Sleeper schreef:

Of je investeert in een goede weegschaal. Vind dit een beetje zoeken naar waarom iets niet kan ipv kijken naar mogelijkheden.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:46

Een eendagskuiken bevat meer dan je denkt door de dooier die erin zit. Als je die eruit knijpt zitten er al minder voedingsstoffen in. Of je moet die er natuurlijk al uitgehaald hebben, dan kan ik je ook niet verder helpen :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:49

Het gaat er niet om dat ik zoek naar dingen die niet kunnen/de mogelijkheden. Jij kan niet bepalen voor TS of zij kan/wil/gaat investeren in een goede weegschaal. Een weegschaal van de dierenarts(als het een goede is) is geijkt. En word onderhouden.
En als je wil weten hoeveel je kat weegt, en met een serieus probleem van overgewicht aan de slag wil, want overgewicht is een serieus ding, in welke mate dan ook, zal je toch echt moeten beginnen met een juist gewicht.
Als je namelijk begint met een gewicht dat te hoog is, zal je dieet geen nut hebben.
Dat heeft dus geen ruk te maken met uitwegen zoeken. Maar het heeft alles te maken met een goede start te maken om dit probleem op te lossen. En als je bij de DA geweest bent, en daar is de kat bij wijze van 3 kg, en thuis 4,2 dan kan je voortaan bij het wegen er rekening mee houden dat je er 1,2 kg vanaf moet halen. Dan hoef je niet te investeren in een goede en waarschijnlijk dure weegschaal.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:53

Eendagskuikens zijn altijd goed! Ook tegen tandsteen echt super. Zeker blijven voeren, ook omdat hij er mee speelt. :j

Pas wel enorm op voor leververvetting tijdens het laten afvallen, is echt gevaarlijk.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:22

Ik geef Bibi worsten. En 125 gr per kat per dag. Daarbij gedroogde longstukjes en kauwkluifjes om ze bezig te houden. Onze dame is iets te dink maar onze heer was flink te mager. Dame begint wat kwijt te raken en heer is al mooi aan het bijkomen.