Totally crazy bij het zien van een andere hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Totally crazy bij het zien van een andere hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:15

Graag vraag ik even jullie raad. Ik heb 2 puberende Praagse Rattenvangers (een teefje van 8m en een reu van 9m). Beiden gaan naar de hondenschool (we hebben de prepuppy klas, de puppy klas op kiezelveld, puppyklas op gras gedaan, zijn geslaagd voor de overgangstesten en gaan nu naar gehoorzaamheidsklas A).Ze gaan er apart naar toe en zijn echte engeltjes...
Behalve dus als ze samen zijn... wij nemen ze zo veel mogelijk overal mee naartoe maar als ze een andere hond zien zetten ze het op een gekrijs, niet om aan te horen!! Hij wil dolgraag kennismaken, maar zij wil gewoon tonen met haar 1,9kg dat met haar niet te sollen valt...
Hoe leer ik dit toch maar af?! Negeren helpt niet, snoepje om af te leiden niet en FOEI ook niet... ik neem haar nu op en hou haar snuit dicht... totaal verkeerd maar wat moet ik dan doen?? Ze dragen trouwens harnasjes en geen halsband...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:27

Wat dacht je van gewoon kennis laten maken?
Nooit optillen zonder direct gevaar in ieder geval want zo vergroot je het probleem.
Belangrijkste is om te achterhalen wat de oorzaak van dit gedrag is. Veel mensen met uitvallende honden zien dat als een teken van dominantie, agressie, noem maar op. Terwijl het vaak onzekerheid of angst is.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 07-08-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Totally crazy bij het zien van een andere hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:30

Barbalala dat doe ik ook niet hoor. Aan de riem is naast. Los mag hij wel kennismaken (na toestemming)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:34

Hahaha ja als het kan en het mag vd andere hondenbaas doe ik dat wel hoor. Maar idd ze moeten ook leren dat dat niet altijd kan. En het gekrijs begint onmiddellijk als een andere hond in het vizier komt... ook als je op een terrasje zit bvb...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:41

Hoe is dit gedrag ontstaan?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:57

Tja dat weet ik niet precies... Het teefje heeft die altijd gedaan... vandaar dat ik ook besloot naar de hondenschool te gaan. En nu doet ze het daar niet meer, terwijl ze echt al die honden daar ook niet kent. Maar ze is er wel alleen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:03

Kan je je andere hond niet ook meenemen dan? En dan gericht erop trainen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 16:10

Ik kan dat wel doen, maar hoe moet ik dat dan oplossen? Als ik ze beiden mee neem, maken ze daar ook kabaal en ik weet niet hoe ik dat dan stop. De instructeurs zeggen dat ik apart moet trainen, en dat doe ik en lukt ook, maar met 2 niet. Hoe geef ik een correctie om ze uit dat geblaf te halen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:24

Dat weten je intstructeurs je wel te vertellen als het goed is.

En ik zal wel een hoop positieviteitstrainingsmensen (ja dat is een woord nu :P) over me heen krijgen, maar ik zou haar gewoon op d'r donder geven mits het geen angst of onzekerheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:25

Dat zou ik juist met je trainer bespreken. Het is toch juist mooi dat ze het daar dan ook doen, dan kun je het gelijk aanpakken!
Snap niet dat ze zeggen met 1 tegelijk trainen, als het probleem met zn 2en is. In het begin is dat logisch maar nu ze het apart van elkaar niet meer doen, zul je het anders aan moeten pakken!
Jouw trainer is er bij en kent jouw honden dus die kan jou het best advies geven. Denk ik dan. En anders zou ik een andere hondenschool zoeken!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:26

Lijkt mij inderdaad ook VivaLaVida..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 16:54

Op hun donder geven ok... maar wat bedoel je dan? Een tik tegen hun gat ? Rukje aan de lijn haalt niets uit en ik hou niet van schreeuwen. Ik geraak er niet goed uit neen met de hondenschool... dan vroeg ik het immers niet. Ja bij geblaf omdraaien en zonder geblaf flink belonen... maar als ik telkens omdraai, geraak ik op de hondenschool niet ver met overal honden :-).
Verder is het toch niet verkeerd om hier een tip te vragen? Misschien zit er wel iets tussen wat kan helpen... Het is immers een forum ;-). Niet slecht bedoeld maar als je bij een medisch gerelateerde vraag enkel naar een DA mag gaan, een rijtechnische naar je instructeur enz. blijven er niet veel topics over vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:41

Als je paard wat heeft en jij komt er maar niet uit wat het is ga je naar een Da en als het met rijden niet wil lukken zeggen ze hier ook echt "vraag het aan je instructeur"
Dat is ook gewoon het slimste wat je kunt doen. Jij wil een tip die dit snel oplost, maar stel iemand zegt jou "ik zou hem elke keer een douw geven" en het blijkt angst te zijn, maak je het misschien nog veel erger en kom je nooit meer goed van dit probleem af, je hebt iemand nodig die met jou en je hondjes kunt trainen en die ze kent!
Een hondenschool hoor je hierbij te helpen want die bestaan voor deze problemen, vind het vreemd van ze. Ik zou dus een andere zoeken.
Rukjes aan de lijn e.d daar mee worden ze vaak alleen maar aangespoord. Waar ik mee zou beginnen is negeren en doorlopen met je hondjes, kunnen ze zien dat jij niks om die andere honden geeft en ze zich niet druk hoeven te maken. En dan een andere hondenschool bellen!