Kat plast in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Kat plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 12:08

Hoi bokkers,

Ik weet dat het een veel besproken topic is, maar kon niet echt iets vinden dat bij mijn probleem aansluit.

Ik heb een 3 jarige gecastreerde huis kattin. Ze gaat af en toe eens buiten, maar niet zoveel. Groot huis, veel ramen en vaak regelmatig wat volk over de vloer (ze kan altijd naar boven voor rust). Ze is niet bijster gesteld op drukte, maar komt wel vaak een streel halen.

Normaal zit ik op kamers. Daarom staat de kattenbak en eten + drinken in mijn kamer (verder geen plaats voor). Maar, ik spendeer nu voor een hele periode mijn tijd thuis door omstandigheden. En eerlijk, gaat echt niet met de kattenbak (typische met overdekt en klapdeurtje). Ook al kuis ik het iedere dag, de geur hing in mijn kamer. Daarom dacht ik, ik koop een peewee kattenbak, 2 lagen en houtkorrels zodat bij het scharten de boel wat naar beneden valt en er minder geur is. Daarnaast leef ik landelijk en is het biologisch afbreekbare van dit gedoe ook erg goed.

Het probleem
Ze plast sindsdien in huis.
Net zat ik te eten en plaste ze plotsklaps in een rietenmand. Heb haar een tik verkocht, maarja. Normaal staat ze te miauwen als de deur naar boven (en kattenbak) dicht is. Nu was die gewoon open en ging ze er dus niet heen.
Vorige week poepte ze er ook nog niet in, heb er wat drolletjes in gelegd en sindsdien doet ze dat wel.
Maar plassen nog steeds niet. Geen idee waarom.

Verder is ze altijd, vanaf we haar in huis hadden, braaf naar de kattenbak geweest. Ik had ook wat van de oude korrels in de nieuwe bak gegooid, maar het is niet genoeg.

Ik weet niet zo goed wat te doen eerlijk gezegd.
Heb wel alles schoongemaakt met javel. We hebben een groot huis, met veel hoekjes en kantjes dus ze kan gemakkelijk ergens plassen waar ik het niet door heb.

Terug naar de oude kattenbak wil ik echt niet, door de redenen die ik eerder opnoemde. Maar wat nu? Hebben jullie tips?

Leffroi

Re: Kat plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:24

Stress of een blaasontsteking zijn vaak 2 tekenen van plassen op vreemde plekken. Boos worden helpt helaas niet, daar wordt je kan alleen maar meer gestressed van. Een ochtendplasje inleveren bij de DA kan je helpen uitsluiten of het gaat om een blaasontsteking.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:26

Tja, sommige katten zijn kieskeurig wat betreft kattenbakkorrels. En blijkbaar vindt ze dit niet prettig. Denk dat er toch niets anders opzit dan andere kattenbakkorrels! Je zou van die siliconenkorrels kunnen proberen, schijnt dat die veel minder ruiken. Of grint met een geurtje en dan 's ochtends en 's avonds even scheppen. Kan me niet voorstellen dat je het dan nog steeds ruikt? Als de ontlasting erg stinkt helpt veranderen van voer ook vaak, want dit is echt voerafhankelijk.

Als ze het blijft doen zou ik overigens wel even wat urine bij de DA brengen, want het kan ook zijn dat ze stress heeft en daardoor een blaasonsteking. Katten kunnen al stress hebben van het switchen van de korrels en dus niet op de kattenbak 'kunnen' plassen.

Een tik verkopen heeft trouwens 0 zin en werkt averechts!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:28

misschien toch teken van ongenoegen omdat de bak en vulling anders is...
en idd niet boos worden, heeft totaal geen nut en verhoogd alleen maar de stress wat dit ook zou kunnen veroorzaken

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:30

Helaas terug naar de andere kattenbak en kattenkorrels. Desnoods bak op de gang? En anders filter vervangen. Maar je kat slaan vind ik not done.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:30

Ik vermoed dat ze het gewoon geen prettige ondergrond vindt om op te plassen. Katten kunnen wat dat betreft extreem kieskeurig zijn. Gelukkig zijn er minstens 20 soorten grit op de markt, waarvan meerdere biologisch afbreekbaar, dus ik zou gewoon een paar proberen. Aan sommige is een geurtje toegevoegd zodat je de kat minder ruikt, maar het is heel persoonlijk of jij (of je kat) dat prettig vindt.

Daarnaast zou je eventueel naar het voer kunnen kijken. Ik weet niet wat je nu voert, maar ik ik ruik bijvoorbeeld de katten die op graanvrij voer staan zelden als ze op de bak zijn geweest, terwijl de kat die blaasgruisdieetvoer krijgt echt geen prettige geur achterlaat als hij heeft gepoept. Ik heb ze weleens in plaats van het dure (100% garnaal met wat vocht, of zalm met vocht ofzo) blikvoer weleens een 35 cent bakje van de AH gegeven, waarop stond dat het 100% vlees/vis was, maar toen durfde ik ook 2 dagen niet meer in de buurt van de kattenbakken te komen. Ik weet niet wat daar in zat maar alles stonk :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 12:44

Ze krijgt momenteel Royal Canin indoor. Hierdoor is haar vacht, die jeukte en bibberig was en ze haren van uit trok, al heel erg verbeterd.

Ik heb haar niet geslaan, dat is wat je er van wil maken. Ik heb haar een tik gegeven, als in, dit is niet de plaats om dat te doen. Daarna meteen meegenomen naar boven naar de kattenbak en haar daar op gezet. Niet dat het uit maakt maar toch.

@callum, wij hebben geen gang, enkel iets van 1m2 waar 2 deuren op uitkomen en dan meteen een trap. Vroeger zette ik hem op de 1ste verdieping, maar daar is mijn broer terug komen in wonen en die heeft helemaal niets met de kat.

Met deze bak werkt natuurlijk alleen die houtenkorrels.
Die andere zakken korrels, met geurtjes, zijn vaak wel erg prijzig. Die ik hiervoor had waren spot goedkoop (natuurlijk ook de geur dan) maar ik weet niet of ik en dit dure voer en dure korrels kan betalen. Hoopte eigenlijk echt dat ik met deze aankoop gewoon goed zat, ook al is het iets duurder, je zou er minder van nodig hebben.
(Voor mensen zeggen: dan had je geen kat moeten halen, daar hangt een lang verhaal aan vast waar ik niets aan kan doen, het is nu zo en ik doe mijn best, student zijnde).

Maar ik zal nog eens in de winkel rondsnuffelen.
Is er geen manier om kat te leren op nieuwe korrels te plassen? Misschien meer korrels in de bak ofzo (aangezien ze bij deze een laag van 2cm aanraden).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:47

Je zou kunnen proberen de nieuwe en de oude te mixen, en dan bij iedere keer verversen meer van de nieuwe korrels toevoegen. Dan werkt in dit geval alleen je systeem tijdelijk niet zo efficient ben ik bang. Maar alles beter dan een kat die overal plast behalve op de bak :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 12:52

Dat is wel een idee! Ik heb nog een zak oud kattenbak grind liggen, dus kan ik wel proberen!
Dankje.

Over stress, het is hier nog nooit zo rustig geweest, in andere periodes waar het echt stressvol was (operatie, werken in huis, extreem veel bezoek) heeft ze het nooit gedaan. Ze is altijd perfect geweest daarin. Dus ik wijt het inderdaad aan het andere grind.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:03

Opsluiten in een kleine ruimte met de kattenbak en eten en drinken, verder alle verleidingen weghalen uit die ruimte (mandjes, kussen, tapijt, ...) en dan steeds enkel tijdens momenten dat je haar in het oog kunt houden eruit tot het probleem opgelost is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 13:15

Dankje voor de tip. Zou mijn bed dan geen verleiding zijn? Al het andere kan ik uit de kamer weg halen, maar mijn bed niet. Een kleinere(bruikbare) ruimte hebben we hier niet.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:35

Aria_zz schreef:
Dankje voor de tip. Zou mijn bed dan geen verleiding zijn? Al het andere kan ik uit de kamer weg halen, maar mijn bed niet. Een kleinere(bruikbare) ruimte hebben we hier niet.

Ja het bed is zeker een verleiding heb je geen kleinere kamer ? toilet of badkamer ?
Hier wel al eens voorgehad en dan ging de kat of kitten in kwestie in de kamerkennel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:47

Is je nieuwe kattenbak er nu eentje met een deurtje of niet?
Onze oude (17 jaar) kat poepte destijds in huis omdat hij het deurtje niet begreep. Deurtje er uit en het probleem is opgelost (oké, grotendeels :') )

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:50

Eerst medische oorzaken uitsluiten denk ik... Mijne begon er ook ineens mee, plas en poep liet ze overal lopen terwijl ze dat in de 8 jaar dat ze leeft nog nooit gedaan had.

Twee dierenartsen laten checken en die zeiden: gezonde kat! Toch urine opgevangen en bloedonderzoek laten doen. Ondertussen begon ze ook met klagelijk miauwen en kwijlen. Ze bleek epilepsie te hebben (terwijl dat in eerste instantie niks van te zien was). Nu is ze aan de pillen en gaat ze weer naar de kattebak.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:51

Mijn advies zou zijn om twee kattenbakken te nemen, waarvan je er eentje op een andere plaats of in een andere ruimte zet. Sluit je kat niet op, want dat is helemaal zorgen voor stress. Een kat heeft de ruimte nodig en moet kunnen bewegen, jagen, klimmen. Als je dat ontneemt wordt de stress alleen maar erger.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:07

Gezien je wijzigen van bak en grit, zet eens 2 bakken naast elkaar je hippe nieuwe en je oude inclusief oude vulling.
Grote kans dat het probleem je nieuwe bak is of je nieuwe vulling.

Stress, kan heel erg goed de oorzaak zijn en stress voor een kat kan iets zijn wat wij totaal niet als stress zien, maar als rust en heel normaal. Bak / vulling wissel kan al heel veel stress geven, maar ook een geluidje dat wij niet horen.

Medische oorzaken zijn ook goed denkbaar, maar met jouw verhaal van bakwissel en vulling wijziging, zou ik daar echt mee beginnen hoe graag je ook over wil naar nieuwe....

Wacht niet te lang met je oude bak weer neerzetten, weg zijn geeft stress en hoe langer het duurt voor ze weer het gewenste gedrag kan vertonen (lekker op d'r oude bak plassen), hoe meer kans je hebt dat het nieuwe in onze ogen verkeerde gedrag blijft en niet meer (zo makkelijk) is af te leren.
Morgen plasje naar DA brengen kan nooit kwaad.

Oh over je bed kan je plastic zak leggen? of dekzeil? als je daar nu echt probleem mee hebt of van dat plastic van de bouwmarkt voor als je gaat schilderen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:11

Het is inderdaad stress, heb hier inmiddels veel ervaring mee, zelfs een gedragsdeskundige over de vloer gehad na langdurige problemen met onze ex-katers na de verhuizing.

Mijn advies: koop de goedkoopste korrels die er zijn en verschoon elke dag de hele bak. Dus klein laagje grind per dag erin en dan elke dag helemaal weggooien en nieuwe erin. Katten zijn extreem schone dieren en ze vinden het dus echt niet fijn om telkens op dezelfde plek te moeten plassen en poepen. Het is dus zaak om de bak zo schoon mogelijk te houden. Siliconenkorrels zou ik niet proberen, zijn erg duur maar katten hebben er vaak een hekel aan omdat ze aan de pootjes blijven plakken.

Succes!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:34

@janine, de oude had ook een deurtje en is inderdaad moeilijk geweest om ze te leren daar in gaan, maar dat was na een tijd geen probleem meer. Het handige aan deze is, er zit wel een deurtje in, maar je kunt de voorkant omhoog plooien waardoor de bak half open is. Dat heb ik nu dus gedaan.

@Olympia, ik geloof best dat zo iets medisch kan zijn, maar dit lijkt echt om verandering van bak te gaan, ook aangezien ze het poepen eerst ook in huis deed en nu niet meer.
Uiteraard sluit ik het niet uit, maar eigenlijk is ze juist vooruit gegaan qua gezondheid de laatste tijd.

@Shenavallie, ik heb de oude kattenbak wel nog staan, maar geen plaats in huis om hem te zetten of het is in mijn kamer.
Ik heb ze nu even in mijn kamer gestoken, maar ook om zelf even het huis af te speuren naar plekker waar ze heeft geplast.

@Sjolvir, maar als ik ze naast elkaar zet, gaat ze toch enkel de oude gebruiken en de nieuwe links laten liggen (of rechts :+ )? Blijkbaar geeft dat stress inderdaad, ik wil maar zeggen, verder is er geen element dat stress kan bezorgen, tenzij ze stress krijgt van minder mensen en minder gedoe in huis, maar dat lijkt me sterk.
Op mijn bed heeft ze zeker nog niet geplast. Net wel wat handdoeken en kleren gevonden die op de overloop lagen waar ze op geplast heeft.

@Anna, dat kan jammer genoeg niet. Ik kan dat nu wel doen, maar zodra ik weer op kamers zit kom ik maar 1x per week thuis en kan dan de bak schoonmaken. Dit is dus hoe,ik het tot nu toe heb gedaan en wou juist met dit nieuwe systeem het ongemak voorkomen. Als ik de bak schoonmaak eens ik thuis kom, blijft de geur vaak nog hangen tot vlak voor ik weer vertrek.
Maar dankje.

Ik heb dus op dit moment:
De kat even in mijn kamer zitten (ze was een tukje aan het doen)
De kattenbak half opengezet
Een doekje met plasje in de kattenbak gelegd en de kat er even op gezet.

Vanavond probeer ik dan nog even:
De oude bak met oud grind er naast te plaatsen
Oud grind te vermengen in de nieuwe schone bak
Alle plas plekjes/textiel gekuist en gewassen te hebben

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:21

Heb de vulling die jij hebt even opgezocht, heb die ooit ook geprobeerd maar mijn katten wilden er ook niets van weten, de konijnen overigens wel :D

Nog even over de stress, je zegt dat er niks is om stress over te hebben, rustig in huis enz. maar in de beleving van je kat is een andere kattenbak en andere vulling een grote bron van stress. Medische dingen uitsluiten kan je doen maar 9 van de 10 katten hebben blaasproblemen door (juist ja) stress. Het slaat ze simpelweg op hun blaas, noem het maar hun zwakke plek. Wat je ook nog kunt gebruiken is een verstuiver met Feliway, dat is een rustgever die je in het stopcontact kunt stoppen, die geeft dan steeds rustgevende stofjes af werkt erg goed. Verder de urineplekken verwijderen met een middel als Urine-off of iets vergelijkbaars, dat breekt de urinekristallen af en geeft tegelijkertijd een prettige geur voor de kat waardoor ze er minder toe geneigd zijn er weer te plassen. Vind vooral dit laatste middel superspul. Na onze verhuizing hadden onze katten onze mooie bank er helemaal ondergesproeid, gelukkig de stank er helemaal weer uitgekregen met dit middel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:29

Ik had een dichte bak en toen plaste hij in huis, deksel er af gedaan en toen ging hij er wel op.Ik gebruikte toen ook Feliway.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:09

Ik heb deze ochtend de nieuwe bak schoongemaakt en onderin toch een nieuw plasje kunnen vinden, dus dat is al vooruitgang! In huis heb ik niets meer gevonden, maar helemaal gerust ben ik er nog niet op.

We kijken het nog even aan. Nu zit ze uiteraard wel weer gewoon in huis en kan ze gaan en staan waar ze wil, ook buiten.

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:34

Citroenolie en azijngeur vinden ze niet leuk dus die kun je gebruiken op niet gewenste plasplekjes, bleek vinden ze lekker dus daar de kattenbak mee reinigen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 16:11

Dankje voor de tip! Zal daar dan de plekjes even mee onder handen nemen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 18:53

Feliway kende ik overigens niet maar is blijkbaar wel verkrijgbaar hier, dus dat ga ik dan nog even gebruiken rond de zetel en handdoek kast.

@anna, dat een andere kattenbak zoveel stress geeft geloof ik dus wel, maar ik geef gewoon aan dat er daarnaast net minder stress is voor de kat, dus dat het enkel aan die bak kan liggen en niet aan iets anders. Tenzij ze van veel drukte in huis houdt maar dat betwijfel ik :P