Kattenleukemie besmettelijk voor honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kattenleukemie besmettelijk voor honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:31

Hoi, ik kan het zo snel even niet Googlen.

Is kattenleukemie besmettelijk voor honden?

dierenfan

Re: Kattenleukemie besmettelijk voor honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:58

Nee

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:02

Leukemie is sowieso niet besmettelijk ......

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:03

Leukemie is niet besmettelijk

Edit: proudmama was me voor ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:04

nee leukemie is niet besmettelijk

bedoel je leucose of aids. dat is enkel voor andere katten besmettelijk.

voor zover ik weet is enkel geardia overdraagbaar tussen kat en hond

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:35

met kattenleukemie vermoed ik dat je FeLV bedoelt, leucose ? dat is niet overdraagbaar naar honden maar wel van kat tot kat, zelfs via eten/drinkensbakjes en sociaal contact!
Er bestaat een enting tegen om je andere katten te beschermen. Een kat met FelV mag nooit meer naar buiten (behalve afgezette tuin)

Als de diagnose via een snaptest is gedaan en die was positief dan moet je altijd een bloedproef laten doen omdat er veel vals-positief testen (bij negatief resultaat is het bijna 100% betrouwbaar)

voor de volledigheid, kattenaids (FIV) is een heel stuk minder besmettelijk (sowieso niet voor honden) tussen katten, alleen bloed-bloed contact. Ik heb over de jaren heen meerdere aidskatten opgevangen tussen mijn FIV negatieve overige katten. Zolang ze niet vechten is dit totaal geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:53

Hoi, we zijn vanmiddag met mijn kat naar de dierenarts geweest en we gaan ergens deze maand een bloedtest laten doen omdat ze vermoed dat mijn kat of Felv inderdaad of aids heeft. Felv is wel besmettelijk. Bedankt voor de antwoorden allemaal!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:57

Wacht. Dieren kunnen ook aids hebben? :=

TS sterkte :(:)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:01

Ten eerste: sterkte, het zal een spannende tijd voor jullie zijn!

Mocht je andere katten hebben, dan zul je die na de uitslag eventueel ook moeten laten onderzoeken.

Daarnaast even niet meer buiten laten als het een buiten kat is... al zal jullie dat al wel zijn uitgelegd :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:02

@Blaze, het is niet hetzelfde als HIV, maar men noemt t Kattenaids, omdat het FIV verwant is aan HIV :)
@Ts, hopelijk valt het mee met je kat :) Zou voor de zekerheid em niet buiten laten, mocht t een buiten kat zijn :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:05

Pichu schreef:
Hoi, we zijn vanmiddag met mijn kat naar de dierenarts geweest en we gaan ergens deze maand een bloedtest laten doen omdat ze vermoed dat mijn kat of Felv inderdaad of aids heeft. Felv is wel besmettelijk. Bedankt voor de antwoorden allemaal!

bij een negatief resultaat laat je bij zo'n sterke vermoedens best binnen 3 maanden opnieuw testen. als de besmetting pas heeft plaatsgevonden kun je tijdens de eerste 3 maanden een vals resultaat krijgen bij de testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:48

Bedankt voor de lieve berichtjes allemaal! Vinnie is een taaie, we hebben goede moed.

Hij komt sowieso de komende weken niet meer buiten. Ik heb gelezen dat het enige wat je kunt doen om Felv te voorkomen je katten levenslang binnenhouden. Helaas is dit geen optie, daar doe je hem ook zeker geen plezier mee. Dat onze andere katten besmet zijn, tja, dat kan zeker. We denken ook dat hij de ziekte buiten door een andere kat is opgelopen. Zoe_97, hier zal de dierenarts ons wel verder over inlichten vermoed ik zo. :)

De eigenlijke reden dat wij naar de dierenarts gingen was omdat hij een manke poot had en verscheidene wonden op de poot en in de lies. Waarschijnlijk gebeten door een hond. Dit heeft hij 1 keer eerder gehad op een naardere plek, namelijk in zijn nek. Hier is hij zonder hulp van de DA weer bovenop gekomen. Omdat hij overmatig begon te likken en er kale plekken ontstonden en omdat er vochtwond uit kwam, hebben we de stap genomen naar de DA te gaan. Hij heeft in ieder geval iets gebroken zegt de arts, maar ja zonder scan kom je niet ver. De DA maakt zich op dit moment het drukst om de mogelijke ziekte.

Op dit moment is en bloedtesten en scannen en verdere behandelingen helaas te duur. Wij wachten op het salaris van mijn moeder. :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:49

Geluk bij een ongeluk zou je dus bijna kunnen zeggen.
Nou lekker rustig aan met t lieve brokkenpilootje en hopen dat ie snel weer beter is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:50

Bedankt :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:33

DA zegt dat er "iets" gebroken is ?? maar onderzoekt niet verder en verdenkt FIV/FeLV ? naar deze DA zou ik niet terug gaan :x daarnaast lijken mij met jouw beschrijving van de verwondingen dat het eerder een aanrijding auto/scooter is geweest of weer een hond....interne bloedingen ?

ontstoken voetzooltjes KAN een verschijnsel zijn van FeLV, maar met FIV of FeLV (FelV heb ik niet zoveel ervaring maar met FIV heel veel)zou je eerder ook andere verschijnselen hebben gezien. bij FIV; onstoken oogjes, zweren in de mond, slechte vacht maar dat is in een van de latere stadia.

hoe gaat het nu met de kat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:09

We hebben juist goede ervaringen met deze DA en wat ze zegt is waar. Er is iets gebroken in de poot maar zonder scan kan je niet zien wat en waar precies. En ja ze vermoed dat het 1 van die 2 ziektes is maar ze kan zo op het blote oog niet zien welke en of hij echt 1 van die 2 heeft. En ze is ook eerlijk over de prijs.

Met de kat gaat het goed, ik denk dat hij het redt. Hij woont nu in het huis van mijn vader waar geen andere honden en katten wonen. Hij blijft het grootste gedeelte binnen en mag heel af en toe in de tuin, maar niet daarbuiten. Hij eet en drinkt goed, en gaat naar de kattenbak. Hij is ook heel levendig en krijgt genoeg aandacht. We maken ons geen zorgen, maar we gaan toch die bloedtest doen. :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:33

een foto (x ray- geen scan want dat is voor weke delen) kost ongeveer 35euro voor de eerste foto, dus vind het nog steeds vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:59

Oh, foto dan. Zij noemt het een scan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:09

Helaas, Vinnie wordt vanavond ingeslapen, het is goed zo. Nog bedankt voor de adviezen. :)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:14

Ik heb topic net gelezen wat zobde dat hij nu toch ingeslapen word wat is de reden. Ik zelf heb ook een kat met aids.. op een bijna tandeloos bekkie doet ze het super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:16

Relien schreef:
Ik heb topic net gelezen wat zobde dat hij nu toch ingeslapen word wat is de reden. Ik zelf heb ook een kat met aids.. op een bijna tandeloos bekkie doet ze het super

Hij gaat niet meer naar buiten, hij ligt alleen maar in de keuken. Gaat alleen eventjes naar buiten om z'n behoefte te doen.. Is ook de weg kwijt in z'n koppie, valt de hele tijd om. En als hij ook maar ergens tegenaan stoot gaat z'n huid alweer open. Dat is echt niet leuk voor hem, we willen de pijn voor zijn.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:21

Aah begrijpelijk idd geen katten leven. Veel sterkte

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:22

Ach, wat triest!
Sterkte ermee :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:44

Dank jullie wel!