Na 2 weken veel zorgen om onze hond Bink, leek het beter te gaan, maar nu toch weer iets wat mij niet lekker zit. Het wordt een lang verhaal zie ik nu, dank voor het lezen.
Korte achtergrond, mede om aan te geven welke medicatie Bink tot nu toe in zijn lijfje heeft gehad. Wij hebben Bink nu 2 maanden. Het is een Berner Sennen herplaatser van 4,5 jaar en er is afstand van hem gedaan wegens tijdgebrek. Hij was behoorlijk verwaarloosd. Toen wij hem kregen, hebben wij hem direct laten onderzoeken door de dierenarts; zijn linkeroog was dusdanig ontstoken dat er teveel huid in zijn oog was gekruld (entropion) en moest geopereerd worden. Direct gedaan, resultaat is prachtig. Bink heeft gedurende 2 weken antobiotica gehad en pijnstilling. 1x een lichte antobiotica en 1x een zwaardere kuur, omdat de wond bij zijn oog toch wat nattig bleef.
Twee weken geleden begon Bink met bloed plassen. Conclusie van dierenarts was, nav urine onderzoek, blaasontsteking. Prostaat opgevoeld,
die leek in orde. Zware antibiotica kuur mee, die maximaal 7 dagen gegeven mocht worden. Na 1 dag zat er geen bloed meer in urine. Direct na het afronden van de kuur, zagen wij weer bloed in de urine. Weer naar de da; kristallen en struviet dit keer, dus op speciaal (Hill's) voer, andere antibiotica en pijnstilling. Dit was op een vrijdag, maandag moest er verbetering zijn. Dat was er niet, dus weer na da. Doorgestuurd naar kliniek in Deventer voor een echo; geen blaasproblemen, maar een vergrote prostaat met 2 goedaardige poliepen bleken de boosdoener. Opties:
1. Castreren
2. Chemisch castreren
3. Tabletten kuur die enkel de prostaat doen verkleinen en hormonaal geen invloed hebben.
Verdere organen ook direct bekeken; zag er prachtig uit zei de echoscopiste.
Verdere advies: de bacteriën in de blaas (die waren er nog wel) op kweek zetten om die met gerichte antibiotica aan te pakken. Tot die tijd verder gaan met huidige antibiotica.
Da raadde optie 3 aan. Echter, aangekomen voor afspraak om die tabletten te halen, bleken ze tijdelijk niet leverbaar. Hij heeft een injectie gezet, die dezelfde werking als de tabletten heeft, maar die werking houdt maar 2-3 weken aan. Dan moeten de tabletten binnen zijn.
Op dit moment krijgt Bink dus nog antibiotica om de bacteriën in de blaas 'onder controle te houden', totdat we hopelijk begin volgende week uitslag hebben of dit de juiste antibiotica zijn voor de bacteriën die er in zijn blaas zijn gevonden. Tevens krijgt hij nog steeds speciaal voer van Hills ter ondersteuning van de urine wegen. Pijnstilling hebben we in huis, mocht het nodig zijn.
Tot op heden heeft Bink altijd eerder wat smeuïge ontlasting gehad ipv heel hard (hij kreeg Acana, smeuïg is ook niet direct zoals het hoort, maar we zijn naar Acana overgestapt toen we hem 1 maand hadden, omdat hij het op Royal Canin niet goed deed. Zaten dus nog in de 'wenfase'). Totdat we met Hills begonnen; het is nu redelijk hard. Lees: vorm van een biljartbal met slijmvliesje erom. En echt hard. Vandaag, dus de dag na de injectie voor zijn prostaat, had hij veel pijn met ontlasten. Piepen en er kwamen hele harde ronde drollen uit. Da gebeld of dit een bijwerking kan zijn van de injectie. Dat was niet het geval, maar vandaag heeft Bink geen pijnstilling gehad, dus wellicht dat de harde ontlasting vandaag wel pijn deed.
Da wilde direct laxeermiddel voorschrijven, maar ik ben inmiddels ontzettend huiverig voor alle extra medicatie die hij krijgt. Ik ben al geen voorstander van Hills (aardappelzetmeel als 1e ingredient?), zijn vacht wordt er niet mooier op en gaat ruiken, hij zit al lang aan de antibiotica (ik voer hem wel
Probiotica bij) met soms pijnstilling en dan nu laxeermiddel eroverheen? Da gaf aan dat er ook een plantaardig middel was, isogel, dat kan helpen bij ontlasten. Maar ik moest er wel heel erg op aandringen. Ik wil het beste voor Bink en wat nodig is, dat is nodig, maar als ik naar hem kijk wordt hij er gewoon niet fitter op met al die medicatie.
Mijn gevoel zegt op dit moment dat ik iets meer naar mezelf moet luisteren en moet kijken naar wat mijn eigen ogen zien, ipv naar een da die van alles wil voorschrijven.
Het liefst stap ik vandaag nog van Hills af, terug naar Acana waar hij van glom als een glimworm, zijn vacht heerlijk door rook en hij veel energie van kreeg. Om zijn urine 'zuur' te houden (om bacteriën in zijn blaas geen voedingsbron te geven), kan ik bv appelazijn over zijn voer doen, las ik ergens? Ik denk namelijk dat zijn ontlasting door Hills zo hard is. Of wellicht half om half mengen?
Dan krijgt hij tenminste weer, voor mijn gevoel, gezonde voeding binnen om mee in conditie te kunnen blijven.
Iemand ervaring met vergrote prostaat? Dezelfde ervaring (hoop-wanhoop

Ben benieuwd en dank voor het lezen/delen van jullie ervaring!
Een bezorgd baasje, Dominique.