Hond met prostaatproblemen; wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DominiqueDG

Hond met prostaatproblemen; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:34

Hi allemaal,

Na 2 weken veel zorgen om onze hond Bink, leek het beter te gaan, maar nu toch weer iets wat mij niet lekker zit. Het wordt een lang verhaal zie ik nu, dank voor het lezen.

Korte achtergrond, mede om aan te geven welke medicatie Bink tot nu toe in zijn lijfje heeft gehad. Wij hebben Bink nu 2 maanden. Het is een Berner Sennen herplaatser van 4,5 jaar en er is afstand van hem gedaan wegens tijdgebrek. Hij was behoorlijk verwaarloosd. Toen wij hem kregen, hebben wij hem direct laten onderzoeken door de dierenarts; zijn linkeroog was dusdanig ontstoken dat er teveel huid in zijn oog was gekruld (entropion) en moest geopereerd worden. Direct gedaan, resultaat is prachtig. Bink heeft gedurende 2 weken antobiotica gehad en pijnstilling. 1x een lichte antobiotica en 1x een zwaardere kuur, omdat de wond bij zijn oog toch wat nattig bleef.

Twee weken geleden begon Bink met bloed plassen. Conclusie van dierenarts was, nav urine onderzoek, blaasontsteking. Prostaat opgevoeld,
die leek in orde. Zware antibiotica kuur mee, die maximaal 7 dagen gegeven mocht worden. Na 1 dag zat er geen bloed meer in urine. Direct na het afronden van de kuur, zagen wij weer bloed in de urine. Weer naar de da; kristallen en struviet dit keer, dus op speciaal (Hill's) voer, andere antibiotica en pijnstilling. Dit was op een vrijdag, maandag moest er verbetering zijn. Dat was er niet, dus weer na da. Doorgestuurd naar kliniek in Deventer voor een echo; geen blaasproblemen, maar een vergrote prostaat met 2 goedaardige poliepen bleken de boosdoener. Opties:
1. Castreren
2. Chemisch castreren
3. Tabletten kuur die enkel de prostaat doen verkleinen en hormonaal geen invloed hebben.

Verdere organen ook direct bekeken; zag er prachtig uit zei de echoscopiste.

Verdere advies: de bacteriën in de blaas (die waren er nog wel) op kweek zetten om die met gerichte antibiotica aan te pakken. Tot die tijd verder gaan met huidige antibiotica.

Da raadde optie 3 aan. Echter, aangekomen voor afspraak om die tabletten te halen, bleken ze tijdelijk niet leverbaar. Hij heeft een injectie gezet, die dezelfde werking als de tabletten heeft, maar die werking houdt maar 2-3 weken aan. Dan moeten de tabletten binnen zijn.

Op dit moment krijgt Bink dus nog antibiotica om de bacteriën in de blaas 'onder controle te houden', totdat we hopelijk begin volgende week uitslag hebben of dit de juiste antibiotica zijn voor de bacteriën die er in zijn blaas zijn gevonden. Tevens krijgt hij nog steeds speciaal voer van Hills ter ondersteuning van de urine wegen. Pijnstilling hebben we in huis, mocht het nodig zijn.

Tot op heden heeft Bink altijd eerder wat smeuïge ontlasting gehad ipv heel hard (hij kreeg Acana, smeuïg is ook niet direct zoals het hoort, maar we zijn naar Acana overgestapt toen we hem 1 maand hadden, omdat hij het op Royal Canin niet goed deed. Zaten dus nog in de 'wenfase'). Totdat we met Hills begonnen; het is nu redelijk hard. Lees: vorm van een biljartbal met slijmvliesje erom. En echt hard. Vandaag, dus de dag na de injectie voor zijn prostaat, had hij veel pijn met ontlasten. Piepen en er kwamen hele harde ronde drollen uit. Da gebeld of dit een bijwerking kan zijn van de injectie. Dat was niet het geval, maar vandaag heeft Bink geen pijnstilling gehad, dus wellicht dat de harde ontlasting vandaag wel pijn deed.

Da wilde direct laxeermiddel voorschrijven, maar ik ben inmiddels ontzettend huiverig voor alle extra medicatie die hij krijgt. Ik ben al geen voorstander van Hills (aardappelzetmeel als 1e ingredient?), zijn vacht wordt er niet mooier op en gaat ruiken, hij zit al lang aan de antibiotica (ik voer hem wel
Probiotica bij) met soms pijnstilling en dan nu laxeermiddel eroverheen? Da gaf aan dat er ook een plantaardig middel was, isogel, dat kan helpen bij ontlasten. Maar ik moest er wel heel erg op aandringen. Ik wil het beste voor Bink en wat nodig is, dat is nodig, maar als ik naar hem kijk wordt hij er gewoon niet fitter op met al die medicatie.

Mijn gevoel zegt op dit moment dat ik iets meer naar mezelf moet luisteren en moet kijken naar wat mijn eigen ogen zien, ipv naar een da die van alles wil voorschrijven.

Het liefst stap ik vandaag nog van Hills af, terug naar Acana waar hij van glom als een glimworm, zijn vacht heerlijk door rook en hij veel energie van kreeg. Om zijn urine 'zuur' te houden (om bacteriën in zijn blaas geen voedingsbron te geven), kan ik bv appelazijn over zijn voer doen, las ik ergens? Ik denk namelijk dat zijn ontlasting door Hills zo hard is. Of wellicht half om half mengen?
Dan krijgt hij tenminste weer, voor mijn gevoel, gezonde voeding binnen om mee in conditie te kunnen blijven.

Iemand ervaring met vergrote prostaat? Dezelfde ervaring (hoop-wanhoop ;-)) meegemaakt?

Ben benieuwd en dank voor het lezen/delen van jullie ervaring!

Een bezorgd baasje, Dominique.

Albert

Re: Hond met prostaatproblemen; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:53

Wij hebben een hond gehad met prostaat problemen en die hebben we meteen laten castreren, hier knapte hij echt snel van op en daarna heeft hij er ook geen last meer van gehad.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:57

Ik zou ook zeker en zonder twijfel de hond laten castreren :)
Chemische castratie en tabletten zijn leuk, maar waarom denk ik dan. Ala je hem laat castreren ben je meteen van die ellende af.

En verder, luister naar je gevoel wat voer betreft. Als het geen kwaad kan, probeer het en kijk of het werkt. Werkt het niet, dan heb je het iig geprobeerd :) succes ermee, ik hoop dat t allemaal gewoon goed af gaat lopen.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:58

Albert schreef:
Wij hebben een hond gehad met prostaat problemen en die hebben we meteen laten castreren, hier knapte hij echt snel van op en daarna heeft hij er ook geen last meer van gehad.

Bedankt! De dierenarts gaf aan dat 'castratie' altijd nog kon en zeker omdat hij 4 weken geleden al een grote operatie heeft gehad.
Zijn advies was om het eerst zo te proberen. Echter neig ik nu wel naar castratie, inderdaad.

Vervelende is dat wij over 2 weken met vakantie gaan en hij naar pension gaat.
Zit me helemaal niet lekker zo. Ik wil het voor nu even stabiel hebben, zodat hij geen last heeft. Wat mij betreft castreren we direct anders na terugkomst van vakantie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:00

O dat is wel vervelend die vakantie ertussen. Kan me voorstellen dat je dan toch niet met een gerust hart gaat. Heb je het al met de dierenarts gehad over het voer? Dat je daarmee om wilt stappen?

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:00

Pluttersput schreef:
Ik zou ook zeker en zonder twijfel de hond laten castreren :)
Chemische castratie en tabletten zijn leuk, maar waarom denk ik dan. Ala je hem laat castreren ben je meteen van die ellende af.

En verder, luister naar je gevoel wat voer betreft. Als het geen kwaad kan, probeer het en kijk of het werkt. Werkt het niet, dan heb je het iig geprobeerd :) succes ermee, ik hoop dat t allemaal gewoon goed af gaat lopen.

Bedankt ook! Reden om nu niet te opereren, is omdat hij 4 weken geleden een grote operatie heeft gehad. Als we er toen van wisten, hadden we het direct mee kunnen laten nemen! 2x volledige narcose in zo'n korte tijd, raadde de da af. Vandaar eerst via deze weg 'proberen', alhoewel dit tot op heden ook geen succes is.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:03

Pluttersput schreef:
O dat is wel vervelend die vakantie ertussen. Kan me voorstellen dat je dan toch niet met een gerust hart gaat. Heb je het al met de dierenarts gehad over het voer? Dat je daarmee om wilt stappen?

Ja, de dierenarts gaf aan dat de urine vooral heel zuur moet blijven vanwege de bacteriën die er nog zitten, dus dat hij daarom dit voer aanraadt (en zijn kliniek heeft baat bij de omzet ;-)). Maar dat valt ook via de natuurlijke manier op te lossen. Echter is het toch altijd een beetje spannend om 'tegen de da in te gaan', want hij zal het immers wel beter weten... Maar ik zie ook een dusdanig verschil qua ontlasting, vacht, geur, energie dat ik mij bijna niet kan voorstellen dat dit voer hem goed doet (+ alle medicatie).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:05

Jij kent je hond het beste, en dierenartsen kunnen ook altijd nog leren :)
Ik had het juist andersom met mijn hond. Enorm overprikkeld en had eigenlijk geen leven. Gegoogeld, en voer gevonden dat via de dierenarts besteld moest. Overlegd of zij dachten dat het wat was. Hadden ze geen ervaring mee, maar dachten dat het zeker het proberen waard was. Geprobeerd, en het werkt voor die van mij prima. Haalt net de scherpe kantjes ervanaf voor haar. En nu raden ze het andere mensen met hetzelfde probleem ook aan:)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:09

Hier ook gewoon gecastreerd, hond is daarna wel verdikt maar was op dat moment al een pak ouder (lees 11 jaar).

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:10

Pluttersput schreef:
Jij kent je hond het beste, en dierenartsen kunnen ook altijd nog leren :)
Ik had het juist andersom met mijn hond. Enorm overprikkeld en had eigenlijk geen leven. Gegoogeld, en voer gevonden dat via de dierenarts besteld moest. Overlegd of zij dachten dat het wat was. Hadden ze geen ervaring mee, maar dachten dat het zeker het proberen waard was. Geprobeerd, en het werkt voor die van mij prima. Haalt net de scherpe kantjes ervanaf voor haar. En nu raden ze het andere mensen met hetzelfde probleem ook aan:)

Dat is fijn om te horen!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:11

Mijn hond heeft een kuur Ypozane gehad en heeft ook geen last meer van de prostaat.
Ik wilde hem niet laten castreren vanwege de vacht, zou ik bij een berner ook echt meenemen in de overweging en karakterverandering na castratie.
Om de darmflora te helpen kun je pens(staven) bijvoeren, daar wordt de ontlasting ook zachter van. In plaats van isogel gebruik ik psylliumvezels van het kruidvat als het eens nodig is bij de honden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:11

DominiqueDG schreef:
Albert schreef:

Bedankt! De dierenarts gaf aan dat 'castratie' altijd nog kon en zeker omdat hij 4 weken geleden al een grote operatie heeft gehad.
Zijn advies was om het eerst zo te proberen. Echter neig ik nu wel naar castratie, inderdaad.

Vervelende is dat wij over 2 weken met vakantie gaan en hij naar pension gaat.
Zit me helemaal niet lekker zo. Ik wil het voor nu even stabiel hebben, zodat hij geen last heeft. Wat mij betreft castreren we direct anders na terugkomst van vakantie.

Hebben jullie dit allemaal al overlegt met het pension? Persoonlijk zou ik nu Casteren , is geen zware operatie. En ik zou zeggen dan maar geen vakantie als het niet anders kan.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:12

maximuss schreef:
Hier ook gewoon gecastreerd, hond is daarna wel verdikt maar was op dat moment al een pak ouder (lees 11 jaar).

Hmmm ja daar ben ik dus ook een beetje huiverig voor met castratie. Maar alles beter dan dit gekwakkel. Daarnaast lopen we veel, zo'n 4 uur per dag, en is het een redelijk sportieve Berner ( ze zijn normaliter nog weleens lui & log), dus ik hoop dat ik dik worden daarmee tegen ga. Of hebben jullie een andere ervaring en is dat, ondanks veel lopen, bijna niet tegen te gaan na castratie? En hoe is de vacht van jullie hond geworden na castratie? En gedrag?

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:14

Esther schreef:
Mijn hond heeft een kuur Ypozane gehad en heeft ook geen last meer van de prostaat.
Ik wilde hem niet laten castreren vanwege de vacht, zou ik bij een berner ook echt meenemen in de overweging en karakterverandering na castratie.
Om de darmflora te helpen kun je pens(staven) bijvoeren, daar wordt de ontlasting ook zachter van. In plaats van isogel gebruik ik psylliumvezels van het kruidvat als het eens nodig is bij de honden.

Ah dank! Goede tips!

Ypozane zijn die tabletten toch? Geloof niet dat de da mij een naam genoemd heeft, namelijk.

Wat betreft castratie, ben ik ook huiverig voor dik worden en zijn vacht. Maar alles beter dan dit gekwakkel, natuurlijk.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:17

kohtje schreef:
DominiqueDG schreef:

Hebben jullie dit allemaal al overlegt met het pension? Persoonlijk zou ik nu Casteren , is geen zware operatie. En ik zou zeggen dan maar geen vakantie als het niet anders kan.

Nee, nog niet overlegd met pension, omdat het pas sinds vandaag speelt met de ontlasting, net nu we dachten dat het goed ging.

Mbt de vakantie: mijn partner heeft maar 2 weken vrij per jaar en werkt 6 dagen per week. Deze vakantie is hard nodig. We hebben flink uitgepakt en een dure reis geboekt dit jaar. Niet gaan is, ook al neigt mijn hart er soms wel naar, gewoon geen optie.

Mbt castratie; dat zal dan eventueel toch pas na de vakantie zijn, omdat de da niet 2x in 4 weken tijd hem onder volledige narcose wilde hebben.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:18

Bij ons ging het om een mechelse herder die vol in het werk stond.
Hij is niet dikker geworden en ook de vacht veranderde niet.
Ook zijn werkdrift verminderde niet echt.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:19

Albert schreef:
Bij ons ging het om een mechelse herder die vol in het werk stond.
Hij is niet dikker geworden en ook de vacht veranderde niet.
Ook zijn werkdrift verminderde niet echt.

Dat is fijn te horen!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:26

@ ts: hij is iets van een drie kilo aangekomen (wat wel een verschil maakt voor een boerenfox), het is niet echt een actieve hond en zijn gedrag is niet veranderd. Zijn vacht is eigenlijk zelfs verbeterd na de operatie, raar maar waar...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:26

Dikker worden is een kwestie van minder voeren. Hier al mijn hele leven en dat van mijn ouders honden en alles laten castreren. Nooit te dikke honden en de karakterverandering heb ik ook nooit iets van gemerkt. Hoogstens op een goed manier :)

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 18:31

Hmm dat zijn positieve verhalen.
Bedankt voor het delen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:54

Esther schreef:

Ik heb ook veel goede verhalen gehoord over die kuur. Als dat helpt, waarom zou je dan castreren?

Qua vacht is het nogal een heel groot verschil tussen een kortharige hond, een hond met onderwol en langharige. Mijn DH teef heeft een rampenvacht gekregen bijvoorbeeld en de berners die ik ken die gecastreerd zijn, hebben vachten waar de honden en eigenaren niet blij van worden. Echt rampenvachten.

Daarbij snap ik wel dat de DA niet 2 keer kort op elkaar een hond onder narcose wil brengen, helemaal niet als er nog andere opties zijn. Eén van mijn honden is een aantal keer vlak achter elkaar onder narcose geweest en die heeft dat toen een enorme klap van gehad.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:01

Zou ook absoluut laten castreren!
Kennis had hetzelfde probleem met haar hond en na de castratie was alles weer in orde!
(en ook slechte ervaring met chemisch castreren....)

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:15

Toch even leuk om een update te geven.

De tabletten kuur (ypozane) slaat aan en alle plasjes zijn weer mooi geel ;-). Bink staat ook weer op zijn eigen voer en oog weer helemaal gezond en fit!

Bedankt voor het meedenken! Nu afwachten hoe lang de kuur zijn werk doet, castreren kan dan altijd nog.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:07

Hartstikke fijn! Een opluchting zal dat zeker voor je zijn!
Houd er rekening mee dat met castreren dit probleem in de toekomst ook gewoon niet meer terug komt :)