Duif op mijn balkon gestort, wat moet ik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JLLN_

Duif op mijn balkon gestort, wat moet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:06

Oke gek verhaal, ik zat een paar uur geleden voor de tv, en ik zie ineens een duif aankomen vliegen maar hij vloog het balkon van mijn bovenbuur op (denk ik althans), het zag er al maf uit want hij zat echt ter hoogte van de onderkant van het balkon. Af en toe komt er wel vaker een duif aan vliegen maar die gaat dan op de rand van de tralies zitten. Nu zag ik de betreffende duif dus ineens naar beneden vallen, waarbij hij op mijn balkon terecht kwam (ik had de deur open staan en heb een kat, dus heb gelijk mijn deur dicht getrokken zodat de kat er niet naar toe kon).

Nu zit meneer duif er echter nog steeds, ofja, hij ligt... en hij slaapt(?) veel want ligt continu met zijn ogen dicht. Heb er al wat broodkruimels bijgegooid maar daar is hij niet in geïnteresseerd. Het is echt een sneu gezicht en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er nu mee aan moet.

Hier een foto van hoe hij er nu bij ligt, dan hebben jullie ook een idee:
Afbeelding

Hij kan overigens wel lopen, toen ik wat broodkruimels naar hem gooide kwamen deze tegen hem aan waardoor hij een stukje weg liep (niet mank of iets).

Er zit hier wel een vogelopvang in de buurt volgens google, alleen kan ik daar nergens een telefoon nummer of wat dan ook van vinden. Iemand enig idee wat nu verstandig is? Kan ik beter iets van handdoeken neerleggen in een hoekje waar ik hem dan op zet of wat moet ik er mee..

mirim

Re: Duif op mijn balkon gestort, wat moet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:08

Ik zou hem wat water geven. Zet een bakj voor hem, als hij lopen kan kan hij daar bij komen.
Wie weet is hij doodmoe en na een nachtje pitten, eten en drinken kan hij morgen wel weer verdwenen zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:08

In Eindhoven rijdt een dierenambulance, ik zou even overleggen. Meestal zeg ik even laten zitten en aan laten sterken, maar deze zit er niet heel lekker bij.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:09

Is er ook niks mis met zijn vleugels (voor zover jij dat kan zien)? Lijkt me toch raar dat hij niet wegvliegt? >;) Of misschien vindt hij het gewoon een lekker droog plekje met dit prutweer. Loopt hij weg/doet hij iets als je naar hem toe loopt? Zoniet, dan is er denk ik wel echt iets mis en kun je beter de dierenambulance bellen of iets :j

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:09

zonnebloem18 schreef:
In Eindhoven rijdt een dierenambulance, ik zou even overleggen. Meestal zeg ik even laten zitten en aan laten sterken, maar deze zit er niet heel lekker bij.

Daar had ik ook al naar gekeken, maar dan kom ik bij doornakker terecht? Daar staat dat ze maar tot 17:00 open zijn?

edit: overigens ligt zn linker vleugel er niet heel florissant bij nu, weet niet of dat gewoon ontspannen door de wind is of dattie daar iets aan heeft

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:11

Ik zou hem even met rust laten, wellicht is hij uitgeput van een flink stuk vliegen.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:11

kan je hem/haar oppakken, of tenminste vliegt de vogel weg?? zo niet is er iets flink mis!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:14

Die ziet er idd verzwakt uit. Zou wel calciumtekort kunnen zijn, maar net zo goed een tik tegen het raam of parasieten.
Ik zou het nog een uurtje aankijken en de dierenambulance bellen wanneer hij echt geen aanstalten maakt om weer te vertrekken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:14

Zet er een bakje water bij en kijk morgenvroeg nog eens. Misschien is hij gewoon stikop en heeft die nu gelukkig een veilig plekje om wat bij te komen!
Is hij morgen nog niet weg kan je hem laten ophalen/wegbrengen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:16

Dierenambulance Brabant Zuid-Oost: 0900 - 112 00 00 (€ 0,15 per minuut, 24 uur per dag voor meldingen van dieren in nood)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:20

Gewoon inderdaad het nummer van zonnebloem18 bellen en overleggen. Voor de rest zou ik zo min mogelijk storen, dat hij niet uit stress van het balkon valt.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:30

Hij is dood :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:33

Ach, wat jammer. Was hij wel nog gaaf, geen bloed ofzo? Misschien gewoon ouderdom.. Hoe dan ook, altijd sneu :(:)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:35

Ja ik was even naar de AH om een kratje te halen nu hij nog open was, dat mocht ik hem ergens naar toe moeten brengen ik iig iets had om hem in te vervoeren. Toen ik terug kwam lag hij dood :( Hij had verder nergens bloed of een verwonding ofzo, z'n vleugel zat ook weer normaal. Wellicht ouderdom inderdaad, of toch een smakkerd gemaakt toen hij naar beneden viel/tegen de balkontralies is gevlogen. Het was een erg sneu gezicht iig :\

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:37

als hij geringd is kun je via internet de eigenaar terug vinden.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:37

Agosh, gecondoleerd met je prille vriendje :(

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:38

JLLN_ schreef:
Ja ik was even naar de AH om een kratje te halen nu hij nog open was, dat mocht ik hem ergens naar toe moeten brengen ik iig iets had om hem in te vervoeren. Toen ik terug kwam lag hij dood :( Hij had verder nergens bloed of een verwonding ofzo, z'n vleugel zat ook weer normaal. Wellicht ouderdom inderdaad, of toch een smakkerd gemaakt toen hij naar beneden viel/tegen de balkontralies is gevlogen. Het was een erg sneu gezicht iig :\

och arm beestje!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:44

was hij geringd dan kun je dit aan de eigenaar laten weten.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:46

Nee hij had geen ring!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:47

Sneu.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:47

Het is een houtduif, geen postduif of andere tamme duif.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:52

Wat sneu :( Grote kans dat hij zijn nek had gebroken, zoiets heb ik ook weleens meegemaakt en die duif zat ook nog een tijdje overeind. Hij heeft in ieder geval geen pijn meer nu.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:05

HorseRituals schreef:
Wat sneu :( Grote kans dat hij zijn nek had gebroken, zoiets heb ik ook weleens meegemaakt en die duif zat ook nog een tijdje overeind. Hij heeft in ieder geval geen pijn meer nu.

Wel ja? Hij kon z'n koppie wel nog gewoon overeind houden en draaien etc? Alleen hij lag vrijwel continu ipv op zn pootjes te staan.. Het was iig een sneu gezicht maar anderzijds wel fijn dat hij op mijn balkon dan iig rustig dood heeft kunnen gaan zonder op de grond nog rond te moeten gaan sjokken naar een plekje

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:53

Ja, precies hetzelfde deed de duif die ik aantrof. Liggen ipv zitten, en zich zonder verzet laten oppakken.
Inderdaad wel op z'n minst fijn dat hij bij jou rustig en veilig heeft kunnen sterven. :j

'Mijn' duif zat/lag op een stoep in de volle zon met 30 graden. Ik was op de fiets onderweg naar stal en heb de duif benaderd, kon hem gewoon oppakken en heb hem in een bosje in de schaduw gezet. Op de terugweg kwam ik opnieuw langs en lag hij 2 meter verderop, op z'n zij, weer in de volle zon. Toen ik hem weer wilde pakken om te kijken of hij nog leefde, begon hij enorm te flippen, alleen zijn kop bleef op de plek liggen en z'n lichaam draaide rondjes om hem heen. 1 minuut later stierf hij. Toen was de gebroken nek wel duidelijk. Dat was wel heel zielig om te zien :(