Oud, blind konijn koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Oud, blind konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 19:40

Hoihoi,

Ik heb 3 dagen geleden een konijn opgevangen. Hij is minstens 7 jaar, (zo goed als) blind en dun. Hij komt van een kinderboerderij waar ik vrijwilliger ben en dat was niet meer de geschikte plek voor hem, dus mocht ik hem mee nemen.
Ik heb Sience Selective 4+ opgehaald voor hem en hij gaat vrijdag naar de dierenarts omdat ik zijn kiezen wil laten nakijken, omdat hij dus dun is.

Maar nou zat ik flink te balen omdat ik vind dat een konijn niet alleen gehouden moet worden en een castratie in zijn geval leek me geen goed idee meer... Maar toen ving ik op dat enkele rammen op de kinderboerderijen gecastreerd zijn. Heb dus even gekeken en hij blijkt ook gecastreerd! *\o/* Wel vraag ik me af of de plekken er wel goed uitzien, terwijl hij al jaren geleden gecastreerd moet zijn, dus daar laat ik de dierenarts ook nog naar kijken.

Maargoed, ik wil nou dus wel een vriendin voor hem. Hij zit alleen al minstens vanaf 2011 alleen en zeer waarschijnlijk al langer. Heeft iemand dus tips voor het koppelen? :)

Heb nu contact met iemand die een voedster heeft van 6 jaar, die eenzaam is omdat haar vriendje overleden is. Wellicht klikt het tussen hun. Maar anders ga ik naar de opvang voor een dame voor hem, dan kunnen zij het koppelen ook regelen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:00

Allereerst; ontzettend goed van je!

Tips bij het koppelen: koppel op neutraal terrein, waar beide konijnen nog niet eerder geweest zijn. Geef ze even de tijd om te wennen aan elkaar. Het is normaal dat ze gaan rijden op elkaar, er enige plukken haar in het rond gaan etc.. Maar als het tot bloedens toe gaat, zal ik het koppelen toch even staken.

Hier staat trouwens ook wel nuttige tips op:
http://www.licg.nl/25b/praktisch/konijn ... roces.html

En mocht je vragen hebben, kan je altijd even contact opnemen met een opvang. Vaak hebben ze het erg druk, maar zijn ze wel bereid om je informatie en tips te geven :)

edit; en laat je even weten hoe het is gegaan? :D

_Tarzan

Re: Oud, blind konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:21

Wauw wat super dat je dit konijn nog een fijne oude dag wilt bezorgen, toppie!

En heel erg super dat je een vriendinnetje gaat zoeken!
Ik heb eigenlijk geen idee hoe de koppeling met een blind konijn gaat? Heb veel gekoppeld maar een blinde nog niet

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 22:36

Bedankt! Vond het altijd al een leuk konijn en dacht; Als hij ooit weg moet, dan wil ik hem hebben. En nu was het zover, dus heb direct gezegd dat ik hem wou en 's middags meteen opgehaald *\o/*

Dit is trouwens de knappe opa waar het om gaat <3
Afbeelding

Heb veel ervaring met het koppelen van cavia's omdat ik een opvang heb gehad, dan liet ik ze het idd maar een poosje uitzoeken, zolang er geen bloed vloeide. Dat is altijd goed gekomen. Maar konijnen koppelen heb ik nog nooit gedaan, dus die link is handig! :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:32

De afspraak is gemaakt! Zaterdag om 1 uur word het vrouwtje van 6 jaar gebracht en gaan we kijken of het klikt. Ik hoop zo dat ze elkaar mogen :):)

Heb nog een opvang om advies gevraagd en lees nog even flink over het koppelen :))

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:49

wat lief van je !!
maar oud ?
mijne is 12,5 jaar, en stil going strong :P
wat kippig, en wat doof,maar huppelt nog als een nieuwe..

Birdie60Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:14

Ik heb me nichtje een keer een dwergkonijn gegeven, die is 15,5 geworden.
Laatste 3 jaar was ze ook blind.

Goed van je TS.