Vacht Chihuahua niet optimaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen97

Vacht Chihuahua niet optimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 21:34

Vraagje wat betreft de vacht van mijn hond.

Mijn 2 jarige chi/pincher kruising heeft al vanaf ze van haar puppyvacht af is een lelijke vacht.

Op sommige plekken is de vacht heel erg dik en stroef en dan kan het zo weer kalig en dun/breekbaar zijn. Op sommige plekken glans en dan ook weer heel erg dof. Haar huidje is op sommige plekken ook iets droog.

Mijn hond is volledig gecheckt bij de Da en 100% gezond. Dus dat is uitgesloten. Ze zit op voer zonder granen (Canagan). En krijgt geregeld supplementen voor de vacht.

Let wel: Ik heb haar van Curaçao meegenomen waar ze haar eerste jaar heeft geleefd. Dus wel een ander klimaat dan ons kikkerlandje.

Wat zou een oplossing zijn? Ik heb van mensen ook al het advies gehad om haar een keer goed te scheren en te hopen dat het haar beter terug groeit. Maar daar heb ik mijn vraagtekens bij.

En zou haar grijze vacht een rol spelen?

Misschien is hier iemand met de oplossing?

_/-\o_

Geen recente en duidelijke foto,maar even een impressie van Blue :D
Afbeelding

Mariska_28

Re: Vacht Chihuahua niet optimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:40

Kan misschien komen doordat ze een kruising is van twee rassen met totaal verschillende vachten? Misschien is scheren wel de beste oplossing inderdaad.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:47

Ik heb eenzelfde kruising uit Spanje. Ze heeft zo lang als ik haar heb (10 jaar, denk zelfs al langer) een slechte vacht gehad. Ze blijft altijd haren en doffe vacht. Heb ook al van alles geprobeerd, maar niks lijkt te helpen. Verschillende soorten voer, schapenvet, olijfolie, eieren, van alles geprobeerd. Ook via dierenarts. Verder is ze happy en gezond.

Edit: wat een dotje zeg!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:52

Blauw heeft idd de eigenschap een onjuiste vacht te hebben. Wij hadden een lilac, dus een tint lichter als blauw en die kon je zo op z'n huid kijken

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 21:58

Dus aan scheren hoef ik niet te beginnen? Of is het een poging waard?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:05

Ik zou het niet doen. Lekker borstelen en verder geen poespas

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:37

Misschien is schapenvet nog een optie? Dat zijn vettige snoepjes, gewoon te halen bij de dierenwinkel. Hier krijgen ze een zachte en glanzende vacht ervan.
Met een chi is een kwart tot halve per dag genoeg.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:41

Al eens naar een goede timsalon geweest?

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:46

Ecostyle huid&vacht brokken, echt fantastisch! En vooral geen dingen geven zoals brood. Brood geven is de meest gemaakte fout onder de hondeneigenaren. Echt alleen de brokken en af en toe een snoepje of bot.

En dit even lezen:
http://www.ecostyle.nl/hond/hondenvoeding/granen

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:03

Idd, schapenvet of zalmolie. Of overstappen op voeding met vis

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:41

Vanaf de foto lijkt het een blue & tan. Bij Blue&tan-Chihuahua's komen vaak vacht/huidproblemen voor. Scheren zou ik sowieso nooit doen. Voor de vacht is goed versvoer misschien het proberen waard?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:49

Ik zou zeker niet gaan scheren. Mij is een keer verteld als je scheert dat de kwaliteit van de vacht minder word. geen idee of het waar is, maar zou dan betekenen dat de vacht er alleen minder op word. Zeewier schijnt ook heel goed te zijn voor de vacht, dat al geprobeerd?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:57

amy_luna schreef:
Ik zou zeker niet gaan scheren. Mij is een keer verteld als je scheert dat de kwaliteit van de vacht minder word. geen idee of het waar is, maar zou dan betekenen dat de vacht er alleen minder op word. Zeewier schijnt ook heel goed te zijn voor de vacht, dat al geprobeerd?

Dit klopt inderdaad, door te scheren blijven de dode haren ook zitten, in plaats van dat deze er uit gaan. De vacht wordt er dus, hoe vaker je scheert steeds slechter op.
Niet doen dus ts!

Misschien kan je haar eens laten wassen en blazen, dan zijn alle dode haren op de goede manier weg. Kan je dan altijd verder kijken of het beter wordt.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:00

Je zou inderdaad versvoer kunnen proberen. Daar doen onze honden het ook qua vacht erg goed op. We hebben een NL Sjiewahwah, nog een NL kruising en verder Spanjaarden en Portugezen. Door hun slechte start is de vacht vaak minder en idd bepaalt kleur soms ook de kwaliteit van de haarstructuur. Er zou ook een allergie kunnen spelen natuurlijk. Bij schapenvet voeren wel oppassen. 2 van mijn honden reageerden met forse diarree en een Sjiewahwah is dan extra kwetsbaar natuurlijk. Met een ieniemini pietsje proberen als je het al doet...

Wat een adorable koppie heeft je kleine boef zeg <3 Heel veel geluk met elkaar!

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 17:22

Blue (zo heet ze) krijgt mij al vers vlees en daarbij heb ik als supplement schapenvet.... :D

Voer met vis heb ik al een poging aan gewaagd maar daar haalt mevrouw echt haar neus voor op -O-

En wat zou een trimsalon beter kunnen doen dan thuis wassen drogen en borstelen?

Wel super dat iedereen mee denkt! :o

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:55

Helaas is dat bij meerdere rassen met deze kleur een bekend probleem. Ik heb de reden ooit ergens gelezen, maar weet niet meer waar, was dacht ik een genetische oorzaak.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:24

Wilma schreef:
Ecostyle huid&vacht brokken, echt fantastisch! En vooral geen dingen geven zoals brood. Brood geven is de meest gemaakte fout onder de hondeneigenaren. Echt alleen de brokken en af en toe een snoepje of bot.

En dit even lezen:
http://www.ecostyle.nl/hond/hondenvoeding/granen

Dat zijn idd super brokken voor huid en vacht problemen.
Scheren moet je niet aan beginnen, vacht komt er echt niet beter onder uit.
Het enige wat je zou kunnen doen is wat olie of schapenvet bijvoeren en verder gewoon accepteren.
Chi's zijn trouwens wel laatbloeiertjes, voor ze eenmaal uitgegroeid en in de volledige vacht zit ben je wel zo'n jaar tot anderhalf jaar verder.