Kat zorgt voor onderbroken nachtrust

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmess

Kat zorgt voor onderbroken nachtrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 12:09

Goedemorgen Bokkers,

Ik open dit topic omdat ik hoop dat bokt dé ultieme tip heeft. Wij zitten inmiddels behoorlijk met onze handen in het haar. Het gaat om het volgende:

Onze kat Puck is inmiddels één jaar en twee maanden oud. Toen hij oud genoeg was om zijn mama te verlaten, is hij bij ons gekomen. Vanaf het begin al geen schootkatje, wel had hij behoorlijk veel energie. Om hem 'moe' te maken, speelden we regelmatig met hem. Vanwege zijn leeftijd mocht hij van ons nog niet naar buiten. Echter werd Puck al vrij snel 's nachts wakker. Hij terroriseerde de hond, gordijnen en onze eetkamerstoelen. Onze hond werd al vrij snel zichtbaar ongelukkig. Dit uitte zich door rond bedtijd te vluchten naar de hal, omdat hij niet in de woonkamer bij Puck wilde zijn.

De hond was er eerder dan de kat, dus hebben we besloten de kat (inclusief mandje en speeltjes) ’s nachts in de hal te laten in plaats van de woonkamer. Hij heeft hier beschikking tot de hal, bijkeuken, trap, en bovenverdieping. Ook hier zocht Puck wel dingen op: krabben aan de voegen van de tegels, de trap op en af rennen.. Als dat hem eenmaal verveelde ging hij krabben aan de slaapkamerdeur, beneden waar mijn ouders slapen.

Als iemand overdag per ongeluk een slaapkamerdeur open had laten staan, ging Puck regelmatig stiekem op het bed liggen. Ondanks dat wij tegen huisdieren op slaapkamers zijn, dit ook ’s nachts toegelaten in de hoop dat hij ’s nacht rustiger werd. Helaas, de nachtelijke feestjes gingen gerust door!

Inmiddels was Puck oud genoeg om gecastreerd te worden, en oud genoeg om na herstel van de operatie naar buiten te mogen (maart 2016?). Wij hadden goede hoop.

Helaas is het erger geworden. 's Nachts rond 3/4 uur wordt Puck wakker en gaat voor de buitendeur staan miauwen omdat hij naar buiten wil. Mijn ouders slapen beneden en hebben geprobeerd dit te negeren. Echter komen zij niet aan hun nachtrust toe en hebben Puck eens naar buiten gelaten. Vervolgens stond hij rond een uur of 6 op de vensterbank voor het slaapkamerraam te miauwen omdat hij weer naar binnen wil. Mijn ouders willen niet dat de buurt hiervan wakker wordt en hebben hem naar binnen gedaan.

Jullie raden het vast al: het is de laatste maanden echt iédere nacht raak. Mijn ouders moeten iedere nacht twee keer voor Puck uit bed. We hebben van alles geprobeerd: negeren, ’s nachts buiten laten, maaltijd voor het slapen, veel spelen overdag, op z’n donder geven, slaapkamerdeuren open laten…

Enige optie dat nog open staat is een kattenluik. Ouders willen geen 'gewone' luik, omdat ratten ook via deze luik in huis kunnen komen. Tegenwoordig bestaan er ook luiken met chipherkenner. Helaas hangt hier dan ook weer een behoorlijk prijskaartje aan.

Mijn ouders kunnen geen enkele nacht doorslapen en de frustraties lopen thuis dan ook behoorlijk op als het om de kat gaat. Ik heb binnenkort vakantie en heb voorgesteld om enkele nachten van slaapkamer te wisselen met mijn ouders zodat zij boven kunnen slapen in alle rust, met het idee dat ik beneden slaap en de kat een paar nachten ga negeren, in de hoop dat hij het dan accepteert. Echter vinden mijn ouders het ook een hele opgave om hun eigen bed en slaapkamer te verlaten voor een kat. Ook begrijpelijk. Voor hun geen optie om dit te doen ivm werk.

Iemand ervaringen hiermee? Tips, ideeën, alles is welkom! :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:11

wij hebben ook een racemonster in huis..

maar gelukkig ook een tot kattenkamer omgebouwde logia.. daar breekt hij snachts de boel maar af, ik hoor het dan niet..

mijn tip is dan ook, een kattenkamer maken en m daar snachts insluiten.

Hij is daar inmiddels zo aan gewend dat wanneer hij over zijn toeren raakt met allerlei prikkels, hij zelf al richting kattenkamer gaat om te chillen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:13

Wat een gedoe zeg. Kan me voorstellen dat je er knettergek van wordt. Met als risico dat ik word gezien als enorme dierenbeul.... Heb je geen garage/kelder/ iets anders geluiddichts waar je hem 's nachts in een bench kan zetten? Uiteraard zo laat mogelijk erin en zo vroeg mogelijk eruit, maar dan heb je in ieder geval een bepaalde periode van nachtrust.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:14

Tja, kattenluik inderdaad, liefst met chiplezer tegen ratten en andere katten. Het in een jonge kat, die moet zijn energie kwijt. Lukt dat buiten niet, dan kun je binnen dingen aanpassen.

Je kunt denkspelletjes proberen, daar heb je wel van die mooie borden voor. Dat helpt niet echt om de lichamelijke energie kwijt te raken, maar vaak zijn ze er wel een tijd mee bezig.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:17

Ik heb al zeker 30 jaar katten en altijd een buitenluik gehad, ik heb werkelijk nog nooit een rat gezien.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Kat zorgt voor onderbroken nachtrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:21

Ik vraag me inderdaad ook af hoeveel ratten er gemiddeld per maand door een kattenluik naar binnen kruipen... Is ons iig ook nog nooit gebeurd.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:22

Luik met magnetische sleutel is iets minder duur, maar op zich is die 70 euro voor een goede nachtrust wmb een koopje :D

https://www.ranzijn.nl/kattenluik-swing ... 6BzvDUbO68

Dus, op een zaterdag even de handen uit de mouwen en dan is het hele probleem gewoon opgelost. En let op dat je niet zoals Kees van Kooten het kattenluikgat bovenin de deur maakt :D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:23

Oh, nog een slachtoffer!
Wij hebben om deze reden een tweede kat genomen,in de hoop dat ze elkaar zouden vermaken.
Overdag zijn het twee ontzettend brave relaxte knuffelbeesten. En 's nachts transformeren ze in een soort gremlins :+
Althans, de tweede kat op zichzelf is heel rustig en doet geen vlieg kwaad. Maar onze eerste kat (hij is doof,misschien heeft dat er iets mee te maken) blijft een terrorist en jaagt de andere kat 's nachts het hele huis door.
Hij gooit planten om,wil per se op of in kastjes waar hij veel te groot voor is of die vol staan met spullen. Hij gooit alles uit de vensterbanken of hangt dwars in de luxaflex, die ik dus in de nacht helemaal op moet rollen tot aan het plafond. Het de hele nacht door mauwen aan onze deur hebben we er inmiddels vrijwel uit (sorry,hij kreeg gewoon elke keer dat hij zat te bléren een pantoffel naar zijn hoofd :o )
Hier zijn ze nu 2 en 1 jaar oud, ik heb stille hoop dat wijsheid met de jaren komt, m'n inboedel op een dag heel blijft en ik niet meer elke ochtend puin hoef te ruimen :=

Je hoort het al: ik kan je niet helpen :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:26

Mijn vriend heeft hetzelfde probleem met zijn kat. Je kunt spelen zoveel je wilt, zodra je gaat slapen breekt hij het huis af.

Katten zijn nachtdieren. Je kunt niet verwachten dat ze jouw ritme gaan volgen. Opsluiten in een bench is gewoon pure mishandeling. Ik vermoed ook niet dat hij daar rustiger van gaat worden, ik denk dat je na 2x helemaal open ligt zodra je hem er weer in probeert te stoppen.

Ik denk dat hij zich gewoon verveeld. Zeker als hij naar buiten mag dan zou ik vandaag nog een kattenluik installeren. Ik woon ondertussen ook al bijna 30 jaar in huizen met een katten en ik heb nog nooit een rat gezien.
Overigens zou ik (als ik een van jouw ouders was) ook het hogere bedrag voor het luik met de chip wel over hebben ondertussen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:27

Hier was het rare energie gebeuren over, toen we een tweede kat binnen haalde. Ons duiveltje was toen ongeveer een half jaar, en het andere monster was 3 kwart jaar. Nu rennen en spelen ze vooral overdag samen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:46

Afbeelding

Het zijn en blijven katten, dus nachtdieren. Troost je, als de kat wat ouder wordt gaat het vanzelf over ;) . Mijn katten deden dat ook toen ze jong waren, eentje kan 's nachts nog voor de slaapkamer deur gaan zitten mauwen, terwijl ze weet dat ze er niet in mag. Maar toen ze jong was stond ze ook nog aan de deur te krabben...........
Hier zit de hele club ( 5 katten + 1 hond) 's nachts gewoon binnen en slaapt. Ze wennen vanzelf aan jouw nachtritme, maar dat kan soms wel even duren :j

xFioonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:53

Hier ook een tweede kat, en ik hoef nu een stuk minder de kat te vermaken, dat doen ze samen maar.
En verder zou ik inderdaad toch maar een kattenluik doen.

Nu ik tijdelijk bij mijn ouders zit en de kater op mijn slaapkamer zit wordt ik al gek van het gekrab aan de deur snachts, kan je nagaan als dat altijd zo is in je eigen huis, dan zou ik dat bedrag best over hebben voor goede nachtrust.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:54

Ritme opbouwen. Savonds zet je hem buiten en sochtends laat je hem binnen. Even volhouden en je hebt geen probleem meer. Staat hij bij het raam zou hij bij mij een emmer water over zich heen krijgen. Dan stopt hij daar ook mee.

Hij moet zichzelf buiten maar vermaken. Die van mij weten dat binnen rusten is en buiten spelen. Zo houd ik rust in huis voor alle dieren.

Kattenluik wil ik ook niet ivm muizen. Bovendien kunnen ze dan nog ongestoord binnen en buiten klieren.

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:00

Onze katten zijn ook irritant als ze zich vervelen, pas geleden hebben we dit weer gemerkt omdat ze een poosje binnen moesten blijven na de verhuizing. Ze waren erg blij dat het kattenluik eindelijk in de deur zat! Wij hebben er één met chip, o.a. zodat er geen katten uit de buurt binnenkomen. Het was de investering waard :j Succes!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:04

Kan je hem niet snachts opsluiten in een kamer? Of hem toch naar buiten doen en daar dan te laten snachts?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:04

Tegen t deurkrabben kun je sscat proberen. Dit is een luchtspuitbus met sensor zodat hij niet meer aan je slaapkamer deur kan krabben. Dit hebben ze bij zooplus.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:07

Ik vind 99,- wel een bedrag dat het uitgeven waard is voor goede nachtrust.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:10

ElCid schreef:
Troost je, als de kat wat ouder wordt gaat het vanzelf over ;) . Mijn katten deden dat ook toen ze jong waren, eentje kan 's nachts nog voor de slaapkamer deur gaan zitten mauwen, terwijl ze weet dat ze er niet in mag. Maar toen ze jong was stond ze ook nog aan de deur te krabben...........
Hier zit de hele club ( 5 katten + 1 hond) 's nachts gewoon binnen en slaapt. Ze wennen vanzelf aan jouw nachtritme, maar dat kan soms wel even duren :j

Dan heb je echt geluk gehad, bij ons is het met een van onze katten nooit overgegaan. Tot hij d.m.v. een kattenluik 24/7 in en uit kon lopen. Toen was het per direct over (hij was toen 3,5 jaar).
Ik heb al minstens 45 jaar katten om me heen, altijd met kattenluiken, en ik heb nog nooit een vreemdeling (kat/rat) binnen gehad. Van katten weet ik wel dat het risico bestaat dat ze bij elkaar gaan snoepen, maar van ratten heb ik nog nooit gehoord, dat die door een kattenluik gaan.
Dus als je het mij vraagt: gewoon kattenluikje en voor het naar bed gaan het voer weghalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:16

Enige ratten die je door een kattenluik binnen kan verwachten zijn de ratten die katlief buiten vangt en mee naar binnen neemt volgens mij :+ Hebben jullie geen deur die uitkomt in een ruimte waar vreemde dieren geen kwaad kunnen? Een bijkeuken of garage of hal? Dan zet je daar wat kattenspul.. kattenbak, drinkwater, kattenmand..

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:18

Wij hebben ook zo'n kat van bijna 11. Die gaat om 3 uur miauwen en doet dit tot hij aandacht krijgt en wilt dan eerst nog een hele routine. (anders raakt hij weer eens van het padje af :z, is nogal een complex geval) Wij hebben toen we bijna 10 jaar geleden hier kwamen wonen een kattenluik in de schuur gemaakt en daar in een stellingkast een mand neergelegd. Werkt perfect!! Hij (en onze andere kat) mogen alleen s'nachts binnen blijven als het onweert en overdag zijn ze weer meer dan welkom. Weet niet of jullie die optie hebben? We gaan over een maand verhuizen en gaan dan als ze na 3 weken weer naar buiten mogen dit weer maken! ;)

Wijzig: Ze maken ook echt gebruik van het mandje en je kan niet vanaf ons huis zomaar de schuur in. (is los van elkaar en afgesloten met een hek)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:24

Wij hebben 2 jonkies en zolang die nog in sloopstand staan gaan die snachts in een onsloopbaar klein kamertje met slaapplek, eten en speeltjes.
Het mauwen hebben ze inmiddels toch heus opgegeven en bovendien hoor ik dat toch amper met de deuren dicht ;)
Inmiddels lopen ze zelf savonds al vast daarheen aangezien dat ook het moment is dat ze hun natvoer krijgen.

Echter zou ik met katten die graag buitenzitten gewoon een kattenluik maken of een plekje voor ze inrichten in de schuur (geen eten daar uiteraard ivm andere katten).

Mocht luik echt geen optie zijn: Hoe lang hebben jullie het mauwen genegeerd? Dat moet je wel echt meerdere nachten doen voor de boodschap duidelijk is katten zijn nogal standvastig.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:25

Is er een reden dat hij zo graag naar binnen wil? Anders een idee om een bakje voer, mandje neer te zetten?
Onze kat was ook zo, echter toen hij naar buiten ging was het over. Onze loge kat (Noorse boskat) mag niet naar buiten. Kan binnen zijn energie niet kwijt. maar die wordt rustig omdat wij er niks mee doen. Ja af en toe een kussen naar zijn hoofd :D
Verder is hij ook een stuk rustiger als onze andere kat er is om mee te spelen. Mensen spelletjes zijn toch anders dan katten spelletjes.
Mocht je overwegen Een tweede kat erbij te doen neem dan een van zijn leeftijd.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:32

Luik met chiplezer valt reuze mee hoor, als je kortingen even in de gaten houd kan je er prima 1 voor onder de 100 euro vinden

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 13:47

Fijn, al heel wat reacties!

@ elenaMM77: Een soort kattenkamer hebben we inderdaad geprobeerd. Dit in ons achterhuis (helaas naast de slaapkamer beneden). Hier hebben we eten, drinken, speeltjes en zelf de tuinstoel neer gezet waar hij vaak op slaapt. Ook toen was het één en al gemiauw (= slapeloze nachten). Verder hebben we nog een lege kamer boven maar die grenst ook aan een slaapkamer. Ik vrees dat het er niet in zit, tenzij we het fietsenschuurtje pakken :+

@ Peppertree: De neiging om hem de hele nacht in een donker geluidsdicht hok op te sluiten is er wel haha, maar ik vind het geen oplossing en daarmee verhelpen we het probleem niet.

@ Pelriyo: Dat is een goeie! Zal ik eens voorstellen thuis :j Een emmer water schrikt ze vast af. Aan de andere kant: in de zomer is het ideaal, maar in de winter laat ik de kat niet buiten als het vriest..

@ de rest: een tweede kat is geen optie. Voor mij wel, voor mijn vader niet :+ Als ik met dat idee aan kom gaat hij heel hard gillen.

Wat betreft het kattenluikje: daar hebben jullie groot gelijk in! Je betaald wat, maar dan heb je ook wat. Echter gaat het er bij mijn ouders meer om dat er een verhuizing aan zit te komen. Dat betekend dat er dus een compleet nieuwe deur moet komen voor de nieuwe bewoners. Het luikje zal mee gaan, en een deur met gat hebben ze ook niets aan :P Vandaar de kosten. In ieder geval iets om eens serieus over na te denken als een eventuele verhuizing nog langer zal duren.

Kimmess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 13:51

Sizzle schreef:
Mocht luik echt geen optie zijn: Hoe lang hebben jullie het mauwen genegeerd? Dat moet je wel echt meerdere nachten doen voor de boodschap duidelijk is katten zijn nogal standvastig.

Ik durf niet te zeggen hoelang mijn ouders het mauwen genegeerd hebben. Naar mijn idee niet lang genoeg. Maar dat is thuis een eindeloze discussie, hun hebben slapeloze nachten. Ik hoor het niet of ik slaap niet thuis :+ Vandaar ook mijn voorstel dat ik in mijn vakantie beneden ga slapen om hem meerdere nachten te negeren.