Help! Konijnen 'plaag' in achtertuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Help! Konijnen 'plaag' in achtertuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:49

Hallo bokkers,

Ik hoop dat ik hier om jullie hulp kan vragen.. Sinds 1,5 jaar hebben mijn vriend en ik een huis gekocht met stallen/bak en een stuk land. Nu liepen er 2 wilde konijntjes die we heel af en toe eens zagen.. Maar die hebben nu dus een nestje gemaakt in de veranda waar we een berg hout hadden opgeslagen om later naar de stort te brengen.

Na een vakantie zag ik opeens 4 kleine konijntjes in de tuin zitten ! :oo Ik schrok me rot maarja we hebben ruimte zat dus ik zat er niet zo mee. Maar goed. Dit is nu een week of 4 geleden en nu zag ik gister wéér kleine (jongere dan de 1e groep) lopen! Ik ben echt gek op dieren maar dit wil ik niet!

Hebben jullie tips om enigszins diervriendelijk van deze konijnen plaag af te komen? Ze lopen dus echt in de tuin (af en toe gaan ze naar de bak/land) en ze zijn wild -O-

8nnemiek

Re: Help! Konijnen 'plaag' in achtertuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:58

En jullie hebben geen hond of katten? Vaak is de geur van een kat of hond al genoeg om te zorgen dat konijnen geen nestjes daar in de buurt maken.
En als een marter, vos, bunzing of roofvogel er lucht van krijgt zijn ze ook snel weg :=
Ik ben juist wel blij met de konijnen en hazen in de buurt. Als die roofdieren de oude en zieke konijnen vangen dan blijven ze ook bij onze kippen uit de buurt :D Als wij mensen ons te veel gaan bemoeien met de wildpopulatie dan raakt het helemaal uit balans, en zie je dus dat roofdieren steeds dichter naar de bewoonde gebieden trekken en ons vee gaan aanvallen.

Ik zou in ieder geval zorgen dat je het hout weghaalt en ook de andere rommel waar konijnen zich veilig tussen voelen. Dan heb je kans dat ze heel snel verder trekken om een ander veilig plekje te zoeken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:24

Anders eens even rondvragen in de buurt of er een jagersvereniging in de buurt zit

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:41

Daar kom je eigenlijk niet vanaf....hier al jaren een populatie van 30-40 konijnen op de wei, ze houden het gras kort met zijn allen ;). Ik heb er echt een schurft hekel aan omdat ze ook holen in de wei maken en zoveel gras vreten met zijn allen. Er loopt hier wel een vos die de populatie redelijk stabiel houdt.
Wat je kan doen is fijne gaas om je tuin heen zetten maar daar kunnen ze ook onderdoor graven. En idd hout stapels ed.niet laten liggen. Hier komen ze uit de griend dus daar is niks aan te doen.
Een paar weken geleden is er myxomatose onder de konijnen gekomen. Er lagen dode dieren in de wei en een hele zieke zat hier in de tuin. Nu geen 1 konijn meer te zien!! Ze zullen wel weer een keer terug komen maar ik ben er blij mee voor nu.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:42

Hier in de Botlek hadden we ook een groot konijnen probleem.
omdat dit dicht langs de snelweg is mag hier miet gejaagd worden.
Hier is de konijnen plaag opgelost met een getrainde marter/nerts/fret?
Die bijt de konijnen dood.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:48

Zal dan wel een fret zijn, maar ja, moet je net iemand in de buurt hebben die zo'n dier heeft en dan ook nog getraind :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:01

Een goed jagende kat doet ook veel.
Hier waren we in een half jaar tijd door de konijnen populatie heen.
Eerst dachten we dat de paarden ze verjaagd hadden tot we op de zolder van de schuur kwamen, lag vol met konijnenbontjes.

Hond of kat doen dus wonderen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 16:01

Mijn idealistische idee om ze te vangen en uit te zetten bij een natuur gebied in de omgeving wordt ook niks denk ik.. Ze zijn zó snel en schuw.. -O- Doodmaken vind ik wel echt zielig (zeker die kleine, pluizige schatjes :o ) Maarja ik moet er wel vanaf want zo hebben we elke maand nieuwe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:13

Ik zou het ook niet kunnen hoor, dood (laten) maken!
Misschien kun je zo'n kattenval/kattenkooi halen, maar ik zou niet weten of een konijn ook zo dom is om daar in te kruipen :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:23

Die lopen niet in dergelijke vallen nee.

Als je ze niet wil is beste toch een jager (dier of mens) er zich mee laten bemoeien.
Weet dat konijnenpopulaties zich sowieso reguleren. Als er geen roofdier/jager de populatie binnen de perken houdt vermeerderen ze zich heel snel wat uiteindelijk meestal resulteert in massale sterfte door honger of myxomatose (en ondertussen een verwoeste tuin/weiland), ook niet het meest prettige scenario.

Ik zou dus een kat met voorliefde voor konijnen of een boerenfoxje in huis halen.
Of idd iemand zoeken met een getrainde fret. Zelfs als de fret geen konijn te pakken krijgt is z'n geur vaak voldoende om de hele familie konijn op de vlucht te jagen, ze zijn er doodsbang voor.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:40

Ook hier een zeer grote konijnenpopulatie.
Ze lopen tot op 10m van onze honden af. Ook wijzelf kunnen er soms tot 10m bij in de buurt komen; na al die jaren zijn ze absoluut niet schuw meer. Een vos heeft hier gezeten, heeft de populatie van >50 konijnen niet zichtbaar kunnen uitdunnen. Ook mest van nertsen/fretten heeft niet geholpen. Enkel nu hier een groep buizerds huist, lijkt de populatie niet groter meer te zijn dan 10-20 konijnen en dit is acceptabel. Ze graven zich hier gewoon tegen/onder het huis, 3m van onze achterdeur vandaan die veel wordt gebruikt...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 19:57

Vandaag 4 konijnentjes kunnen vangen en uitgezet in een bos in de buurt (wilde konijntjes dus, geen tamme).

Het houthok is helemaal opgeruimd en morgen komt er een jachthond 'helpen' met de rest..