Slechte ervaringen met geven van vers vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Slechte ervaringen met geven van vers vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:04

Ik ben sinds een week overgeschakeld naar het geven van vers vlees aan mijn jonge honden van 8 en 9 maanden. Maar door info te lezen op internet (vnl door dierenartsenpraktijken), ben ik toch wel wat bezorgd ivm het geven van vers vlees. Ik lees oa dat er bacteriën aanwezig kunnen zijn op de uitwerpselen van de hondjes en op hun vacht, die op hun beurt weer ernstige gevolgen kunnen hebben voor kinderen/oudere dieren. Wij hebben 2 jonge kinderen en eveneens een oude hond (deze krijgt brok Taste of the Wild) waar ik nu toch wel ongerust over ben. Hier wordt veel geknuffeld met de honden namelijk. Ook voor honden onder 1 jaar zouden deze bacteriën schadelijk kunnen zijn (en dat zijn de mijne). Is er ook ander voer van goede kwaliteit in plaats van vers? Bij voorkeur een mengeling van brok en nat, of alleen nat? Het zijn wel heel kieskeurige eters (vooral brok).
Ik wil echt het beste voor mijn hondjes maar ben heel snel ongerust... dierenarts is er niet echt tegen, maar geeft toch voorkeur aan geen vers ivm deze gevaren...
En nu begin ik weer te twijfelen...het zijn al geen makkelijke eters en vers gaat vlot binnen maar zijn de gevaren echt zo groot? Graag jullie mening...

Evi84

Re: Slechte ervaringen met geven van vers vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:17

Welke bacterien? Alles zit toch altijd vol met deze beestjes ongeacht wat jij voert.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:19

Men spreekt vooral van Salmonella en E-coli. Bacteriën zijn zeker altijd aanwezig maar deze zouden echt gevaarlijk zijn. Ik heb geen ervaring met vers, op deze week na, en in mijn omgeving ook niet. Ik hoor dus graag van mensen die dit wel hebben.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:24

Kwalitatief goed KVV of barf is net zo gevaarlijk als je biefstuk. Zolang jij niet je KVV dagen buiten de koelkast bewaard is er niks aan de hand.

Het is gewoon vlees, niks engers dan je biefstuk of varkenslapje en zo moet het ook behandeld worden: als vlees. Dus niet een dag van tevoren in de zon leggen maar gewoon laten ontdooien op kamertemperatuur of in de koelkasten en dan direct geven.

Aanvulling: mijn hond staat sinds 7 weken oud op KVV en doet het er goed op. Mijn zoontje (bijna 1 jaar) is nog nooit ziek geweest, dus ook niet van de hond.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:27

Ik haal de worst altijd de avond ervoor uit de vriezer, en laat hem ontdooien in de koelkast. Dag erna voer ik ze op en was alles goed af.
Maar een biefstuk wordt wel gebakken, dat doodt de aanwezige bacteriën toch?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:35

Een biefstuk wordt toch hopelijk niet helemaal gaar gebakken, maar nog een beetje rood in het midden? Onze honden eten ook al jaren vers vlees, nooit problemen gehad. En je wil niet weten wat ze allemaal nog meer binnen (kunnen) krijgen op een dag, die snuffelen, likken en proeven van alles.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:38

Ja dat is natuurlijk ook waar... en de leeftijd van mijn honden speelt ook geen rol (dat ze nog geen jaar oud zijn)?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:40

Het maagzuur bij honden die uitsluitend vers eten is zuurder dan bij honden die brokken eten (zeker wanneer er op de barf manier gevoerd word).
Ik heb mijn honden jaren op kvv en barf gehad en in combi met kleine kinderen nooit geen problemen gehad.
Ik liet het altijd in de koelkast ontdooien en hop zo de voerbak in.

Veel da's zijn niet voor het voeren van vers. Dit komt mede door het feit dat mensen zich niet verdiepen in het voeren ervan, en zo maar wat aanrommelen. Met soms alle gevolgen van dien. Ligt dan de oorzaak aan het vlees of aan de mens? Veel mensen zullen niet vertellen aan de da dat ze zelf dom en onverantwoord zijn bezig geweest.

Biefstuk word toch ook niet door en door gebakken. Tenminste ik hoef zo'n doorbakken schoenzool niet haha

Leeftijd maakt niet uit hoor, worden genoeg pups uitsluitend op vers afgespeend

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:45

JoCo schreef:
Ik haal de worst altijd de avond ervoor uit de vriezer, en laat hem ontdooien in de koelkast. Dag erna voer ik ze op en was alles goed af.
Maar een biefstuk wordt wel gebakken, dat doodt de aanwezige bacteriën toch?

Zwerfhonden en andere carnivoren in het wild bakken toch ook niet eerst hun vlees? Waarom zouden huisdieren dan ineens geen rauw vlees kunnen eten.

Gewoon kijken hoe je hond het erop doet, de een verdraagt het en de ander niet.

Die van mij is toevallig klachtenvrij sinds die vers vlees krijgt, daarvoor heb ik jaren lopen tobben, en dan nog goed opletten want het ene merk verdraagt ie wel en het andere niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:51

Enige nadeel van vers vlees vind ik dat, als je de verpakking hebt weggegooit er maden in de kliko komen :+
Nee nog nooit hier wat gemerkt qua ziektes en ik maak niet altijd na het voeren de bak schoon.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:53

De maag van een hond die vers vlees eet word zuurder (daarom word afgeraden ook brok bij te geven), dit zorgt voor betere vertering van botten etc maar ook voor het doden van bacteriën.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:53

Ja maar wilde dieren leven niet samen met de mens en hier wordt er veel geknuffeld... en een oude hond die nooit vers heeft gehad zou ik niet willen blootstellen aan eventueel "gevaar". Maar bedankt voor je uitleg, ik denk dat ik inderdaad te snel panikeren! Tot nu toe verdragen mijn jonge honden het, alleen geven ze soms wat terug. Maar dat zou komen omdat het maagzuur zich nog niet heeft aangepast?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:54

xSCWx schreef:
Enige nadeel van vers vlees vind ik dat, als je de verpakking hebt weggegooit er maden in de kliko komen :+
Nee nog nooit hier wat gemerkt qua ziektes en ik maak niet altijd na het voeren de bak schoon.

Af en toe even spuiten met HG tegen kruipend ongedierte, zijn ze zo dood

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:54

A ok dus eigenlijk worden de aanwezige bacteriën mee gedood?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:57

JoCo schreef:
Ja maar wilde dieren leven niet samen met de mens en hier wordt er veel geknuffeld... en een oude hond die nooit vers heeft gehad zou ik niet willen blootstellen aan eventueel "gevaar". Maar bedankt voor je uitleg, ik denk dat ik inderdaad te snel panikeren! Tot nu toe verdragen mijn jonge honden het, alleen geven ze soms wat terug. Maar dat zou komen omdat het maagzuur zich nog niet heeft aangepast?

Ook bij een wat oudere hond gaat dat prima hoor.
Vroeger thuis was onze hond een jaar of 9/10 toen hij over ging op vers.
Mijn eigen hond was 7 toen ze over ging op vers. Zij had al jaren maag/darm problemen en spuugde nagenoeg dagelijks. Heeft ons letterlijk duizende euro's aan da kosten gekost, maar zonder verbetering.
Tegen advies van de da toch overgestapt op vers en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Lees eens op http://www.barfplaats.nl/forum/ hier vind je heel veel info over vers voeren

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:58

In de kliko spuiten met HG. niet op je vlees of honden he!

voor bacteriën hoef je je geen zorgen te maken hoor. als je net rauwe kip geprepareerd hebt voor jezelf dien je ook op te letten. Gewoon nadien alles netjes reinigen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:00

xSCWx schreef:

Kliko eens per week inspuiten met veerust of stalrust... :j

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:25

Het grootste risico bij voeren van vers vlees is, als je kijkt naar bacteriën, inderdaad voor ons. Niet voor de hond. Een hond is een alleseter en zal ook gerust kadavers of maden eten zonder buikpijn te krijgen. Dat moeten wij niet proberen :-). Het maagdarmkanaal is daar op ingericht bij een gezonde hond. Ook bij jonge honden.

Echter, met name bij kvv (die worsten) lijken er met bepaalde merken soms problemen te zijn en zitten er veel bacteriën in. En wordt ook van alles aan vlees gemengd en vermalen. Ik heb daar vaker problemen over gehoord als het aankomt op (te) veel bacteriën. Je kan dus beter stukken vlees of prooi voeren wat dat betreft.

Dan over onze hygiëne. Vlees voor huisdieren moet je net zo behandelen als je eigen vlees. Dus handen wassen voordat je het voert, maar ook opletten met de voerbak en ontlasting van de hond. De hond scheidt (schijt) inderdaad ook bacteriën weer uit. Ook daar kun je ziek van worden. Nu heb je als volwassene wel weerstand, maar het is toch een aandachtspunt voor jezelf.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:35

Duhelo schreef:
In de kliko spuiten met HG. niet op je vlees of honden he!

voor bacteriën hoef je je geen zorgen te maken hoor. als je net rauwe kip geprepareerd hebt voor jezelf dien je ook op te letten. Gewoon nadien alles netjes reinigen.

Hahaa dat spreekt voor zich lijkt mij _O-
beert schreef:
Het grootste risico bij voeren van vers vlees is, als je kijkt naar bacteriën, inderdaad voor ons. Niet voor de hond. Een hond is een alleseter en zal ook gerust kadavers of maden eten zonder buikpijn te krijgen. Dat moeten wij niet proberen :-). Het maagdarmkanaal is daar op ingericht bij een gezonde hond. Ook bij jonge honden.

Echter, met name bij kvv (die worsten) lijken er met bepaalde merken soms problemen te zijn en zitten er veel bacteriën in. En wordt ook van alles aan vlees gemengd en vermalen. Ik heb daar vaker problemen over gehoord als het aankomt op (te) veel bacteriën. Je kan dus beter stukken vlees of prooi voeren wat dat betreft.

Dan over onze hygiëne. Vlees voor huisdieren moet je net zo behandelen als je eigen vlees. Dus handen wassen voordat je het voert, maar ook opletten met de voerbak en ontlasting van de hond. De hond scheidt (schijt) inderdaad ook bacteriën weer uit. Ook daar kun je ziek van worden. Nu heb je als volwassene wel weerstand, maar het is toch een aandachtspunt voor jezelf.

In het verleden (nu misschien ook nog, maar voer het niet meer) was er idd een merk waarbij je minder goede verhalen van hoorde. Zou dat merk zelf ook nooit voeren.
Misschien dat het ondertussen beter is, vandaar dat ik het merk ook niet open en bloot noem.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:50

Ik voer ook KVV aan mijn hond, nog steeds erg tevreden. Madame doet het er super op.

Ik let zelf gewoon goed op met hygiene, altijd handen wassen, schone bakjes en gooi de lege verpakkingen in een plastic zakje weg. Ik kan het alleen niet in 1 keer opvoeren dus staat het bij mij 2 dagen in de koelkast.

Ik denk dat de vergelijking met ons vlees beter gemaakt kan worden met de behandeling ervan. Als je kip hebt gesneden weet je ook dat je dat meteen af moet wassen ipv alle bacteriën verspreiden. Of als je biefstuk uit het pakje haalt moet je het pakje ook niet een week laten liggen of het vocht overal aansmeren.

Ik heb heel fijn contact met mijn fabrikant gehad over het vlees wat ik voer, ook met een dierenarts van hen. Als ik twijfel neem ik altijd met heb contact op.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 10:51

Ik geef worsten van Rodi en Naturis, is dit ok? Ik heb maar hele kleine honden en dit krijg ik makkelijk verwerkt. De hoopjes poep ruim ik altijd op, dat blijft dus zeker niet liggen!

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:54

Ik heb eigenlijk geen idee :D ik geef carnivoer, die hebben worsten van 200 gram. Die zaag ik dan door midden en gebruik een halve worst in 2 dagen (kleiiiin hondje).

Goed trouwens dat je onderzoek doet en veel vragen stelt! Heb ik ook gedaan want vond het erg spannend.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:11

Heb een tijdje rodi aan m'n ridgeback gevoerd, die deed het er goed op. Deze kreeg in de ochtend toen een stuk worst en in de middag nog wat brokjes.

Nu krijgen de honden gewoon brok met af en toe een stuk slachtafval. Zo krijgen ze als het er warm is weleens een konijnen-ijsje ;) dat zijn dan de pootjes, die geef ik gewoon zo direct uit de vriezer.
Vorige week hebben nog allemaal een kop gehad, maar die laat ik wel eerst ontdooien. Uurtje in de zon en dan meteen voeren. Smiddags krijgen ze dan wel minder brok.

Alles dat over is na het slachten gaat hier dus gewoon de vriezer in voor de honden (behalve de ingewanden). Zo weten we dat het vlees ook echt vlees is en geen hoopje bij elkaar gespoten e nummers om het zo maar te noemen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 11:20

Ik vind het ook erg spannend allemaal en lees ook veel, maar ik heb ook graag real life information. Je leest super verhalen maar helaas ook andere...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:35

In mijn ogen is het zelf maken nog het beste, dan weet je zeker wat er in zit.
Het is alleen een beetje zonde om daar biefstukjes voor te halen ;)

Wij geven het nu echt als extraatje dus is dat ook weer makkelijker.

Maar als je een beetje zoekt zul je vast wel een slager kunnen vinden die grote stukken vlees kan aanleveren die je zelf in porties kunt verdelen, of als je dat wilt, je eigen worsten draaien. Je kunt ook nog een jachtvereniging proberen, maar vaak geven die de resten aan eigen honden.

Het is ook even kijken welk vlees ze goed verdragen en welke niet.

1 van onze honden kan bijvoorbeeld niet tegen kip als dat in de brokken verwerkt is, maar zo "vers" is het weer geen probleem. Dat kan dus ook weer verschillen.