Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
JoCo schreef:Ik haal de worst altijd de avond ervoor uit de vriezer, en laat hem ontdooien in de koelkast. Dag erna voer ik ze op en was alles goed af.
Maar een biefstuk wordt wel gebakken, dat doodt de aanwezige bacteriën toch?
JoCo schreef:Ja maar wilde dieren leven niet samen met de mens en hier wordt er veel geknuffeld... en een oude hond die nooit vers heeft gehad zou ik niet willen blootstellen aan eventueel "gevaar". Maar bedankt voor je uitleg, ik denk dat ik inderdaad te snel panikeren! Tot nu toe verdragen mijn jonge honden het, alleen geven ze soms wat terug. Maar dat zou komen omdat het maagzuur zich nog niet heeft aangepast?
Duhelo schreef:In de kliko spuiten met HG. niet op je vlees of honden he!
voor bacteriën hoef je je geen zorgen te maken hoor. als je net rauwe kip geprepareerd hebt voor jezelf dien je ook op te letten. Gewoon nadien alles netjes reinigen.
beert schreef:Het grootste risico bij voeren van vers vlees is, als je kijkt naar bacteriën, inderdaad voor ons. Niet voor de hond. Een hond is een alleseter en zal ook gerust kadavers of maden eten zonder buikpijn te krijgen. Dat moeten wij niet proberen. Het maagdarmkanaal is daar op ingericht bij een gezonde hond. Ook bij jonge honden.
Echter, met name bij kvv (die worsten) lijken er met bepaalde merken soms problemen te zijn en zitten er veel bacteriën in. En wordt ook van alles aan vlees gemengd en vermalen. Ik heb daar vaker problemen over gehoord als het aankomt op (te) veel bacteriën. Je kan dus beter stukken vlees of prooi voeren wat dat betreft.
Dan over onze hygiëne. Vlees voor huisdieren moet je net zo behandelen als je eigen vlees. Dus handen wassen voordat je het voert, maar ook opletten met de voerbak en ontlasting van de hond. De hond scheidt (schijt) inderdaad ook bacteriën weer uit. Ook daar kun je ziek van worden. Nu heb je als volwassene wel weerstand, maar het is toch een aandachtspunt voor jezelf.