Kat kwam met waterhoentje aan, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Kat kwam met waterhoentje aan, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:16

Hallo,

mijn kat kwam vanavond met een heel jong waterhoentje aan. Beestje lijkt nergens beschadigd te zijn.
Ik heb de dierenambulance al gebeld maar die konden geen hulp bieden. Heb van hun wel tips gekregen en moest maar even laten weten hoe het verder gaat.

Nu weet ik dus nog steeds niet zo goed wat ik ermee aan moet. Heb hem in een leeg hok gezet met kranten en een klein bergje zaagsel aan 1 kant. Verder staat er schoon drinkwater en een schoteltje met kroos en beestjes uit de sloot. Heb geen warmtelamp in huis, maar heb een aantal stuk geknipte stukken fleece deken en daar een nestje van gemaakt. Heb hem nu op zolder staan waar het sowieso al vrij warm is.

Verder kreeg ik als tip Sivo start te halen morgen, dus dat doe ik dan ook even. Hij/zij heeft al wel wat gegeten en gedronken maar blijft toch wel piepen. Weet niet of dit heel lang aanhoud? Vind het namelijk echt heel sneu. Hij/zij houd wel z'n snavel als ik hem bij me hou. Maar ik ben juist bang dat hij dan helemaal in de stress gaat.

Iemand nog tips verder? Moet ik een donker stuk maken of kan ik het hok gewoon zo laten? Hij zit momenteel in een hamsterkooi met zo'n plastic bovenkant. Moet dus ook even kijken naar een ander hokje. Maar vraag me af of dit voldoende is voor vanavond?

Alvast bedankt! :D

kohtje

Re: Kat kwam met waterhoentje aan, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:24

Zou eens rond kijken of je het nest kan vinden en dan terug zetten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:26

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:27

Wat raar van de dierenambulance... Meestal halen ze het diertje op en brengen ze het naar een opvang lijkt mij :?

Verder weet ik niet goed wat je kan doen, terugzetten heb ik mijn twijfels over want er zal een andere 'geur' aanzitten dus weet niet of de ouders het dan nog accepteren..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:31

Thuisvijver van waterhoen zoeken en terugzetten. Kat paar uur binnenhouden zodat moederhoen tijd heeft om babyhoen terug te vinden.

Heb ook zo'n kat die alles mee naar huis sleept. Waterhoen staat ook al op de lijst, of kikkers. Als het niet beschadigd is zet ik het terug.
De betreffende waterhoen heeft z'n moeder teruggevonden en had goed door dat hij ofwel in het midden van de vijver moest blijven ofwel enkel bij het nest aan land gaan (ligt tegen een steile wand dus kat kan er niet aan).
Zijn nu een week verder en familie hoen doet het nog steeds goed in de vijver.
Kat houdt het voorlopig maar weer bij muizen.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:31

Is er geen vogelopvang in de buurt waar je hem kan brengen? Veel succes met de kleine.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:36

Wil hem best terug zetten, maar er zitten hier geen waterhoenen. En aangezien wij hier rondom tussen de sloten zitten en de ijssel weet ik niet waar hij hoort. Leuk als je alleen een vijver hebt, maar ik woon in een best waterrijk gebied hier. Veel sloten, vijvers en dan ook nog de ijssel.

Dierenambulance gaat hem niet brengen bij de vogelopvang en aangezien ik zelf geen auto heb word dit ook lastig. Ken ook niemand die nu nog even gaat rijden. Moet morgen dan even zien of mijn man wel op tijd thuis is.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:53

Probeer hem zo snel mogelijk bij een opvang te krijgen!

Iedere vogel (of haas/konijn) heeft antibiotica nodig nadat hij is gevangen door een kat. Zelfs als de kat geen wondjes gemaakt heeft. Kattenspeeksel bevat ontzettend veel nare bacteriën, die erg gemakkelijk door een teer vogelhuidje gaan (dus ook zonder wondje) en zo zorgen voor een bloedvergiftiging. Zonder antibiotica is de kans op overleving zeer klein.
Eventueel mag je met de vogelopvang van mijn moeder overleggen. Zij zit in Eck en Wiel, dus dat is voor jou niet dichtbij, maar ze kan wel evt adviezen geven over wat te doen of waar dichterbij een opvang zit.
http://www.vogelopvangonderderegenboog.nl/

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:52

Ik weet niet waar je zit, maar ik kan hem wel opvangen voor je. Ik zit in Amsterdam.
Ik vang vaker jonge eendjes, meerkoeten en gansjes op. Alles aanwezig voor de verzorging. Warmteplaat en kuikens zitten hier altijd.
In onze regio wordt ook niet alles opgehaald door de ambulance en de enige vogel opvang hier staat heel slecht bekend, dus daar breng ik überhaupt niets heen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 20:59

M'n buurman komt om 23:00 even alle benodigdheden brengen en hem antibiotica geven.

Woon niet meer in Breukelen dus Amsterdam is dan net even te ver weg. Lief van je aanbod!

Ik kijk het vanavond even aan, m'n buurman heeft aangeboden te helpen. Hij vangt ook heel vaak dit soort dieren op.

Kan hem dan morgen alsnog naar hem brengen. Maar hij vond dat nu niet nodig om hem nu weer te verplaatsen.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:34

Hoe gaat het met de kleine baby? Is hij de nacht goed doorgekomen? :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 09:41

Gaat prima! Hij heeft al gepoept. :') Net lekker gegeten en ligt nu lekker te slapen bij mij. Hij heeft vannacht in een mandje in m'n bed geslapen met een kruik. :+

Best een leuk diertje. Zijn kruik was vanmorgen niet warm genoeg meer en toen klom hij uit zijn mand en kwam tegen me aanliggen haha. :')

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:47

Ahhhh <3 Heeft dus wel al heel veel vertrouwen in je <3

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:47

Aaw wat een poepie (yes, pun intended) <3 Gelukkig is hij goed in orde!
Hij denkt dat jij z'n mama bent :+ Pas maar op, dadelijk heb je een nieuw huisdier erbij :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:52

<3 Wat lief!!! Heb je geen foto??

En Rivendell, wat een lief aanbod! (Ga je naam onthouden, mócht er hier weer eens een kuiken in nood zijn... De dierenambulance komt er inderdaad niet voor -O- )

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 09:56

Haha ben blijkbaar een lieve mama. :') Volgens mij is het beestje echt net een dag uit het ei. Slaapt echt ongelooflijk veel. Vanmorgen was ik wel bang dat ie het niet overleefd had. Maar hij doet het prima. Krop blijft ook mooi gevuld, ondanks ik denk dat die muizenhapjes nooit genoeg kunnen zijn.

Als hij het goed blijft doen, mag hij best blijven. Maar denk dat het wat lastig word met de kat. Hoop dat hij het red. Buurman vond het niet nodig om met hem te gaan slepen. Hij ziet er goed uit verder.

Gisteren piepte hij zo omdat hij het blijkbaar toch te koud had. Wou hem niet vastpakken maar vond het zo zielig. En sindsdien piept hij alleen als ik niet in de buurt ben. :+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 09:59

Afbeelding

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:03

<3 <3 agossie, wat een kleintje nog!
Wat leuk dat hij/zij jou als zijn/haar moeder ziet! :D
Hoop echt dat ie het gaat redden!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:14

Sunrise19 schreef:
Haha ben blijkbaar een lieve mama. :') Volgens mij is het beestje echt net een dag uit het ei. Slaapt echt ongelooflijk veel. Vanmorgen was ik wel bang dat ie het niet overleefd had. Maar hij doet het prima. Krop blijft ook mooi gevuld, ondanks ik denk dat die muizenhapjes nooit genoeg kunnen zijn.

Als hij het goed blijft doen, mag hij best blijven. Maar denk dat het wat lastig word met de kat. Hoop dat hij het red. Buurman vond het niet nodig om met hem te gaan slepen. Hij ziet er goed uit verder.

Gisteren piepte hij zo omdat hij het blijkbaar toch te koud had. Wou hem niet vastpakken maar vond het zo zielig. En sindsdien piept hij alleen als ik niet in de buurt ben. :+

Je zit nu dus vast aan een kuiken, begrijp ik. :D

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 10:19

Ja hij is echt mini haha. Denk daarom echt net uit het ei.

Ik hoop ook dat ie het red, zoals het er nu uitziet mankeert er niks aan. Loopt alleen nog niet heel stevig, maar dat kan door de kat komen. Moest het even aankijken vandaag. Misschien was dat dan ook de reden dat mijn kat hem kon pakken.

edit: Euhm.. blijkbaar.. :+ Krijg over een kleine 2 maanden zelf een kuiken haha, dus even afwachten hoe dit gaat. Mijn dochtertje is er in ieder geval al gek mee. Mijn man vind het niet zo heel tof, maar dat is sowieso geen beesten gek. :')

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:21

Zo te zien is het een meerkoetje, geen waterhoentje.
Ik zou toch kijken of je hem naar een vogelopvang kan brengen, dan kan hij opgroeien met ander diertjes.
Wat geef je hem nu te eten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:23

Wat een dropje en wat doe je het goed!
Ik wil je alleen wel even meegeven dat het volgens mij niet mag om zo'n beestje zelf bij je te houden. Volgens mij net zoiets als gierzwaluwen enzo, er zijn beesten die je niet zelf groot mag brengen. Kijk dat even goed na voordat je het overal op internet gooit ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:29

Klopt het mag eigenlijk niet. Maar als de dieren ambulance niets doet, wat moet je dan?
Super dat hij het zo goed doet!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 10:35

Oeps, volgens mij ook een meerkoet. Hij krijgt nu Sivo start in ieder geval en heb kroos en beestjes uit de sloot gevist. Eet verder prima.

Vogelopvang schijnt niet super te zijn. Dus dan doe ik het liever zelf. En volgens mij is dit ook geen probleem.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:36

Nee dat is ook zo. Ik heb ervaring met dierenambulances en geloof er ook niet meer in. Ik rijd ze hier altijd naar Opglabbeek.
Ik wilde het ook alleen maar even als tip meegeven :) Zou het zelf ook zo doen ;)