Ram bij jonge voedster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soeraya

Ram bij jonge voedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 11:14

Hai allemaal -

Ik had een vraagje omtrent koppelen. Ik had er al veel over gelezen en mijn ram van ongeveer 1 wilde ik graag een vriendinnetje bij doen. Zo doende is hij 5 weken geleden gecastreerd en had ik via een kennis een leuk voedstertje gevonden wat ik mocht proberen. Nu kwam ze gister en was ze echt een stuk jonger dan ik had verwacht – 8 weken ongeveer. Maar omdat ze er toch al was toch besloten te proberen. Had een ren opgezet in de tuin om ze kennis te laten maken. Ging best goed, ram reed er wel op maar had gelezen dat, dat met dominantie bepaling te maken had dus niet teveel mee bemoeit. En op gegeven moment lieten ze elkaar met rust, gingen ze apart liggen wassen en ook gewoon liggen. Ik heb een nieuw hok aangeschaft voor ze dus het was niemand zijn territorium en er zit een grote ren aanvast. Nadat ze 2 uur samen in de ren hadden gezeten dus toch maar besloten ze in het hok + ren te doen. Ging eigenlijk hetzelfde, ze gingen beetje op onderzoek uit.. ram bleeft wel veel achter de voedster aan lopen en er op rijden. Vannacht samen gelaten en zelfs nog er uit geweest, zaten ze samen in het nachthok. Hij liep er nog wel veel achter aan en rijd er ook op als ik er bijsta. Nu is het gekke dat als ik vanuit huis kijk en de ram mij dus niet ziet dit veel minder lijkt – dan gaan ze beide hun eigen gang, kan het zijn dat ik dit gedrag trigger omdat hij mij kent bijvoorbeeld? Of is dit een rare gedachte? Ze eten samen prima – maar heb toch het idee dat de ram voedster maar niet met rust kan laten.. nu zou ik me er normaal geen zorgen om maken want het hoort erbij heb ik gelezen, maar ze is nog zo klein en dat speelt een beetje op mn gevoel dat het zielig is - geen idee of dat terecht is verder. Verder laat ze het allemaal toe.. rent soms wel weg voor hem.. maar ze eten wel al samen en zitten ook gewoon al apart te wassen/liggen. Eigenlijk zoek ik een beetje bevestiging dat ik er goed mee bezig ben haha – hopelijk kan iemand met meer ervaring me een beetje sturen. Thanks!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:20

Jeetje een pedofiel konijn laat jij gewoon dat kleintje verkrachten? Ga je schamen :')

Maar heel eerlijk? Verstand heb ik er niet van maar ik had ze nog niet bij mekaar gedaan. Gewoon naast elkaar in afgescheiden hokjes zeg maar en dan over een maand of 2 ofzo eens bij mekaar.

Ik heb overigens nog een sociale 3 jaar oude voedster die zopas weduwe is geworden. Die mag je ook wel lenen of hebben voor de time being.

soeraya

Re: Ram bij jonge voedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 11:26

@Piezze ik lees dat gescheiden in hokjes meer stress geeft. vandaar dat ik daarvoor niet heb gekozen.
Bedankt voor t aanbod die sla ik af :-)

Laptopmuis

Re: Ram bij jonge voedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:02

Je jonge konijntje is nog te jong om te koppelen. Je oudere ram kan haar ruggetje breken als hij er hevig op gaat rijden. Ik zou ze beide apart zetten tot ze ongeveer 3-4 maanden oud is en dan opnieuw proberen. Je had het beste naar een opvang kunnen gaan, daar had je ram een eigen vriendinnetje kunnen uitzoeken. Nu is het hopen dat het klikt tussen beide natuurlijk ;-)