Wel of geen water in de nacht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jayney

Wel of geen water in de nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:23

Lieve dierenvrienden,

Voor ik heel bokt over mij heen krijg dat honden altijd vers water moeten hebben, lees even het volgende.

Ik heb sinds kort een 2e buitenlands hondje erbij. Het is nog een erg bang en onzeker teefje ze is geschat op 1 jaar oud. Wat nou geval is ze is erg terughoudend en erg voorzichtig in bijzijn van mensen. Als wij weg zijn speelt ze met onze andere hond (wij betrappen ze wel eens maar zodra ze ons horen gaat ze gauw weer liggen)

Maar wat er nou gebeurd is dat ze snachts ontzettend veel drinkt (vaak drinkt ze hele bak leeg) en ja dan moet je plassen en dit doet zij binnen. Ik doe overdag regelmatig waterbak bij haar zetten zodat ze wat verdeelder over de dag drinkt en ze gaat overdag zelf ook wel eens drinken. Ik heb momenteel Vakantie en laat ze smorgens rond 7 uur uit, rond 12 uur, rond 17:00, rond 22:00 en snachts rond 2:00. Helaas ondanks dat heeft ze nog regelmatig ongelukjes. Dit komt deels omdat ze zich overdag zo rustig houdt en snachts ineens gaat dwalen en spelen met de andere hond. Met als gevolg dat mijn andere hond ook wil gaan drinken en die is zi netjes zindelijk dat ik bang ben dat ze zeer krijgt aan haar blaas van plas ophouden?!

Af en toe een ongelukje kan gebeuren. Ik weet ook dat ze nog moet wennen. Maar toch wil ik weten of ik haar beetje op goede weg kan helpen?

Ik zit nu te twijfelen om ze in de gang te laten slapen (kleinere ruimte) misschien spelen zr dan niet en slapen ze gewoon. En daar zou ik waterbak laten staan. Of dus in de woonkamer maar dan eventueel na laatste wandeling in de avond 22:00 waterbak weghalen en dan ochtend weer neerzetten. Of bij ons op de slaapkamer daar spelen ze niet maar dwaalt en drinkt ze wel en plast ze ook. Dus daar dan ook zonder waterbak.

Waterbak weghalen is niet iets wat ik zomaar zou doen, maar ik raak beetje uit opties, veel vaker opstaan snachts is in mijn werk periode gewoon erg moeilijk.

Kranten ben ik ook gaan neerleggen op de plasplaatsen maar ze heeft er nog niet op geplast. Ik ga ook puppypads kopen.

Bench heb ik ook over wogen maar ik wil dat liever niet. Want daar ga ik zeker geen waterbak inzetten.

Mocht iemand nog andere ideeën of tips hebben of adviezen hoor ik het graag!

Ze eten overigens vers vlees elke dag, geen brok.
2 wandelingen op de dag zijn langere wandelingen minimaal 30 minuten.

Nog even ter aanvulling, ze sloopt ook graag dingen als wij slapen (ook al is dit in de zelfde ruimte) of eventjes weg zijn. Ook al heeft ze kauwbotten en speeltjes. Pakt ze liever een verdwaalde sok of bankkleed.
Laatst bijgewerkt door Jayney op 25-07-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:27

Ik zal wel een zeur zijn maar ik zou niet het water weg halen. Ik zou eerder in de nacht er een keer uitgaan om haar uit te laten. Ze gaat vanzelf door krijgen dat binnen plassen niet mag.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 25-07-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:28

Wesco schreef:
Ik zal wel een zeur zijn maar ik zou niet het water weg halen. Ik zou eerder in de nacht er een keer uitgaan om haar uit te laten.

Wesco ik ga er dus snachts al uit (02:00)

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:29

Wij hebben ook een buitenlandertje, wel al vanaf dat hij 4 maanden is. In het begin kreeg hij na ong 8 uur geen water meer, nu vanaf een uur of half 11 niet. Hij raakt hier absoluut niet uitgedroogd van oid. Ik zou het gewoon proberen en kijken hoe dat gaat. Succes!

Edit: slopen kan die van ons ook, wij geven hem regelmatig een stok mee naar binnen, liever die rommel op ruimen dan de tafel poot.

Loopt hij/zij al los buiten? Dat scheelt bij die van ons ook enorm. Zijn we mee begonnen op een afgesloten veld en zo snel mogelijk.
Laatst bijgewerkt door eline1991 op 25-07-16 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:30

En de honden in de nacht gescheiden houden? Zodat ze niet speelt en dan minder drinkt?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:31

Onze hond van inmiddels bijna 9 jaar oud heeft haar hele leven tussen 23:00 uur en 07:00 uur geen water. Zie daar geen probleem in, ze drinkt overdag wanneer het haar uit komt. De waterbak staat in de garage, daar is het koud dus ze slaapt gewoon binnen bij kamer temperatuur. Ze drinkt sochtends nooit direct als ze toegang krijgt tot de garage, nooit dorst. Ik zelf drink tussen die tijden overigens ook niets. Ik zou het absoluut proberen!

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:32

Je moet doen wat je zelf denkt, dat goed is. In deze situatie had ik de waterbak ook rond 11 uur weg gehaald, en rond 6 uur weer lekkere verse water terug gezet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:35

Ik zou het water weghalen. Hoeveel honden liggen snachts wel niet op bed bij de baas, geloof niet dat iedereen een bakje water in de kamer heeft staan :))

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:36

Wesco schreef:
En de honden in de nacht gescheiden houden? Zodat ze niet speelt en dan minder drinkt?

Ik zet ze dan liever samen in kleinere ruimte als scheiden. Ze is nog erg onzeker over mensen maar mijn andere hondje is echt haar vertrouwen ga ik ze scheiden raakt de nieuwe helemaal overstuur vrees ik.

Voor de mensen die zeggen waterbak weghalen zou ik ze dan wel beter in woonkamer kunnen laten of in de gang met zijn 2en of bij ons in de slaapkamer?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:37

Ik had zelf ook na 10 uur de waterbak weg gehaald.
Was trouwens ook het advies van de fokker waar wij onze pup vandaan hadden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:39

Wanneer eet ze? Krijgt ze maaltijden of hele dag door voer staan? Drinken is vaak gerelateerd aan het eten en uiteraard aan de activiteiten die ze ontplooid en de temperatuur.

Je heb hele vaste tijdstippen voor het uitlaten, dat werkt vaak bij pups en honden die nog zindelijk moeten worden gemaakt niet helemaal, aangezien die niet bedenkt als ik het nu nog een uur ophoudt gaan we weer uit, je moet en als je moet tja, dan moet je, want je weet als hond ook nog niet hoe je je baas handig kan laten weten dat je moet....

Dus in het begin is vaste tijden prima, maar ook, na het spelen, na het wakker worden, na het eten etc. Even naar buiten, hoeft dan niet lang te zijn, maar wel dat ze wat gaat doen, vervolgens buiten de hemel in prijzen als ze wat doet.
Zo leert ze dat het buiten helemaal leuk is en goed is om wat te doen en gaat niet in huis de fout in, hoe vaker ze in huis de fout in gaat, hoe moeilijker ze uiteindelijk snapt dat ze het daar niet moet doen.
Wat vaak helpt is inderdaad kleine ruimte denk daarbij niet aan gang, maar bench, een hond bevuilt zijn nest, niet, nest is ca grote van ene leuke mand niet een hele gang dat is te groot. (met andere hond in bench een optie?)
En je wilt haar niet leren dat de gang wel oke is als toilet.

In het begin kost je dit echt wel veel tijd (zei diegene die nu met een 9 maanden oude buitenlander zit die ze op 5 maanden heeft gekregen), maar het werkt echt, overigens is deze aanpak universeel ongeacht de nationaliteit :D . Wij hadden van de week op een terras nog een ongelukje, we snappen elkaar ook nog niet helemaal en mevr. had halve Noordzee opgedronken en daarna water van de paarden gehad en piepte, maar wij dachten naar het andere hondje dat er ook zat, dom dom dom, ze vertelde ons dat ze moest plassen...

En straffen helpt niet, zeker niet bij toch al angstige hond.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:39

Drinken kan ook overspronggedrag zijn (een van onze honden moet altijd een paar slokken water als ze opgewonden is voordat we uitgaan of als we thuiskomen), dus niet perse drinken van de dorst. Nóg een keer je bed uit om haar uit te laten zou ik niet doen, maar wel de waterbak weghalen na de ronde van 22.00 uur en eventueel de bak even aanbieden na de ronde van 2 uur.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:40

Wij haalden in het verleden ook de waterbak weg rond 23.00u.
Onze honden bleven dan wel samen beneden op hun plek (samen ene complete bijkeuken).

Ik zou voorkeur geven aan een plek waar zij zich het comfortables voelen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:40

Amiigo schreef:
Ik zou het water weghalen. Hoeveel honden liggen snachts wel niet op bed bij de baas, geloof niet dat iedereen een bakje water in de kamer heeft staan :))

Hier wel. Mijn honden slapen boven maar hebben altijd beschikking tot water.

Ik zou geen water weghalen. Helemaal niet met het vrij warme weer momenteel.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:42

Hmm dat is wel een lastige.

Zou je niet om een uur of 8/9 het water weg kunnen halen, en dan wanneer je haar hebt uitgelaten de bak vullen met één glaasje water zodat ze toch even wat kan drinken?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:44

Waterbak weg halen is de eenvoudigste oplossing voor de baas. Niet voor de hond. Met een beetje pech gaat ze nog meer drinken als ze de kans krijgt. Onze en honden en pups kregen altijd onbeperkt water en geen probleem en ze drinken regelmatig s'nachts een slokje. is echt achterhaald dit weg te halen. Beter is nog vaker eruit en op nieuw beginnen met zindelijk maken. Stapje voor stapje en goed belonen.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:47

Water weg halen rond 9/10u.
Onze Pup kreeg het klaar om op 2u tijd zoveel te drinken dat ze alles onderplanten.
Nu we het water steeds weghalen doet ze het nietmeer.
Ondertussen blijft het water staan maar stopt ze eigenlijk al automatisch met drinken rond die tijd.
Geen plasjes meer gehad.
Ongelukjes kunnen uiteraard gebeuren.

Kleiner zetten helpt ook vaak was hier erg succes vol maar wel samen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:48

Amiigo schreef:

Inderdaad. Twee van onze honden slapen bij ons en wij hebben geen water in de slaapkamer staan. En we slapen soms best lang uit;). Als we opstaan, hebben de honden nooit dorst, dus zo erg zal het niet zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:48

De onze slaapt normaal in een bench en heeft dan ook geen water ter beschikking van het slapengaan tot het opstaan. Dus volgens mij zal er geen echt probleem optreden hoor. Snachts koelt het voldoende af en zeker als ze tot rond 22 uur water ter beschikking heeft zie ik geen probleem.
Moest het in je huis snachts ook nog 30 graden zijn is het misschien een ander verhaal, maar anders...

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:49

Is het een idee om ze s nachts in de bench te doen?

Hier mee heb je 2 vliegen in 1 klap : ze kan niet slopen en komt echt tot rust.
Onze hond is ook bench mak "gemaakt" en associert het totaal niet negatief maar juist positief ook toen wij 2 honden nog hadden was dit fijn voor de oude hond, rust.

Edit: zie net dat iemand anders dat ook net zegt

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:50

Sjolvir schreef:
Wanneer eet ze? Krijgt ze maaltijden of hele dag door voer staan? Drinken is vaak gerelateerd aan het eten en uiteraard aan de activiteiten die ze ontplooid en de temperatuur.

Je heb hele vaste tijdstippen voor het uitlaten, dat werkt vaak bij pups en honden die nog zindelijk moeten worden gemaakt niet helemaal, aangezien die niet bedenkt als ik het nu nog een uur ophoudt gaan we weer uit, je moet en als je moet tja, dan moet je, want je weet als hond ook nog niet hoe je je baas handig kan laten weten dat je moet....

Dus in het begin is vaste tijden prima, maar ook, na het spelen, na het wakker worden, na het eten etc. Even naar buiten, hoeft dan niet lang te zijn, maar wel dat ze wat gaat doen, vervolgens buiten de hemel in prijzen als ze wat doet.
Zo leert ze dat het buiten helemaal leuk is en goed is om wat te doen en gaat niet in huis de fout in, hoe vaker ze in huis de fout in gaat, hoe moeilijker ze uiteindelijk snapt dat ze het daar niet moet doen.
Wat vaak helpt is inderdaad kleine ruimte denk daarbij niet aan gang, maar bench, een hond bevuilt zijn nest, niet, nest is ca grote van ene leuke mand niet een hele gang dat is te groot. (met andere hond in bench een optie?)
En je wilt haar niet leren dat de gang wel oke is als toilet.

In het begin kost je dit echt wel veel tijd (zei diegene die nu met een 9 maanden oude buitenlander zit die ze op 5 maanden heeft gekregen), maar het werkt echt, overigens is deze aanpak universeel ongeacht de nationaliteit :D . Wij hadden van de week op een terras nog een ongelukje, we snappen elkaar ook nog niet helemaal en mevr. had halve Noordzee opgedronken en daarna water van de paarden gehad en piepte, maar wij dachten naar het andere hondje dat er ook zat, dom dom dom, ze vertelde ons dat ze moest plassen...

En straffen helpt niet, zeker niet bij toch al angstige hond.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik heb de tijden nu zo neergezet maar dit is globaal soms is 22:00 wel 22:35 of 21:40 bewijze van. Eten is niet op vaste tijden net wat uitkomt soms ochtend soms middag soms avond. Maar in elk geval eenmaal daags niet verdeeld inverband met feit dat het moet ontdooien en anders bederft.

Hemel in prijzen doe ik buiten ook maar ze snapt dat nog niet helemaal bench zou ik toch is kunnen overwegen... Mijn andere leg ik er dan naast want die is erg op haar eigen ruimte

Straffen doe ik inderdaad niet

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:52

Ik denk dat als je snachts een rustige plek voor haar creëert en haar misschien toch in een bench stopt ze minder zal spelen en rennen en dus ook minder zal drinken. De meeste honden die ik ken liggen snachts gewoon te slapen. Waterbak weghalen zou ik persoonlijk pas doen als dat geprobeerd is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:54

finnens schreef:
Ik denk dat als je snachts een rustige plek voor haar creëert en haar misschien toch in een bench stopt ze minder zal spelen en rennen en dus ook minder zal drinken. De meeste honden die ik ken liggen snachts gewoon te slapen. Waterbak weghalen zou ik persoonlijk pas doen als dat geprobeerd is.

als ze in een bench zit kan ze ook niet aan de waterbak :D

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:54

finnens schreef:

Maar bench is vaak formaat groot genoeg om je kont te keren ik kan daar geen waterbak in kwijt...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:56

Wat wordt er moeilijk gedaan. 'S nachts drink jij toch ook niet? Haal lekker die waterbak weg, kijken hoe ze het daar mee doet qua plassen. Drinken kan ook overspronggedrag zijn, want als ze daadwerkelijk een lichamelijk probleem had, zou ze overdag ook veel drinken. Desnoods doe je er een laag water in voor de ergste dorst, maar geen bak vol. Wat een onzin zeg..