Licht verteerbare brokken gezocht...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Licht verteerbare brokken gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 21:04

Hallo,

Mijn hond eet al een tijd slecht, en eet vaak gras + geel slijm 'kotsen'.

Bezoekje bij de dierenarts geweest, en die raad aan om hem even tijdelijk van vlees af te halen en op licht verteerbare brokken te zetten. Het gaat om een Cane Corso van 48 kg (hij is niet afgevallen de laatste maanden). Om dit moment eet hij Frolic brokken (enige brokjes die hij op dit moment afentoe zonder tegenzin eet) en als avondeten smuldier vers vlees.

Nu ben ik dus op zoek naar licht verteerbare brokken.. Heeft iemand een idee?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:09

In frolic zit ongelofelijk veel zout! daar zou ik per direct mee stoppen. Vers vlees mag je nooit combineren met brokken. hou altijd vlees dagen. Vlees heeft namelijk een andere verteerbaarheid dan brokken.

Kijk voor een goede brok achter op de zak, naar de ingredientenlijst. Het 1e ingredient wat erop staat moet een dierlijke eiwitbron zijn. Begint het met granen, dan is het een brok van mindere kwaliteit.

Voorbeelden van goede brokken:
Franks Pro Gold
Profine
Planet Pet

Complete vleesmaaltijden (Energique) zijn juist lichtverteerbaar. Ik zou dit geven, doordat het licht verteerbaar is 'reset' het het maag/darm stelsel. Dit dus niet mengen met brokken of iets anders bijgeven.
Laatst bijgewerkt door Suusie22 op 21-07-16 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Re: Licht verteerbare brokken gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 21:11

Ik weet dat Frolic slecht is, ik weet ook wat goede brokken zijn.. Vandaar ook mijn dierenarts bezoek ivm slecht eten/buikpijn.

Ik ben dus echt specifiek op zoek naar licht verteerbare brokken.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:11

Id low vet

Onze hond doet het zelfde en doet het daar goed op. Door allergie staat hij nu op dd is ook licht verteerbaar.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:11

Onder lichtverteerbaar zou ik verstaan: minder vet (want dat is zwaarder verteerbaar) en geperst.

Rauwe vleesvoeding is meestal veel makkelijker te verteren dan brokken. Voor sommige honden is het beter te verteren als het gekookt is. De eiwitten worden dan gedenatureerd, wat op rauw vlees in de maag pas gebeurt. De zwaar bewerkte eiwitten in brokken zijn wel veel goed verteerbaar, en zetmeel is ook niet het makkelijkste. Is gesteriliseerd natvoer geen betere optie? Of (kort) gekookt vlees voor een paar dagen zodat de maag even wat meer tot rust kan komen?

Succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:19

Hier heeft Royal Canin fibre response echt wonderen gedaan. Ondanks dat men op Bokt niet over RC te spreken is. Het werkte hier als een tierelier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:28

Geperst dan niet geven. Hier 4 vd 6 honden die het terug op geven omdat het niet lekker valt. Al aantal merken geprobeerd.

Het beste qua brok werkt voor onze honden greenheart. Wij hebben daar alle varianten van gehad in de laatste jaren en zelfs de zeer moeilijk etende husky s eten deze brokken met smaak. Kivo brok gaat ook goed er in dat voeren we nu omdat we daar gemakkelijker aan kunnen kimen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:37

Geel slijm opgeven is meestal gal, dat spugen ze als de maag leeg is.
Blijft hij spugen als je de kvv geeft verdeeld over twee maaltijden, of wanneer je 's morgens bijvoorbeeld iets te eten geeft? Hoe laat voer je 's avonds, misschien later voeren, kvv verteerd in ongeveer 6 uur.
Of een andere kvv, mijn honden doen het niet goed op een bepaald merk kvv, dus krijgen ze een ander merk wat wel goed valt.

Het is lang nat geweest, het gras is sappig, bijna alle honden die mee gaan met mijn uitlaatservice eten op het moment gras, gewoon omdat ze het lekker vinden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:47

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:55

Onze hond Holly (oud duitse herder)heeft ook veel last van gal opkotsen, meestal stress gerelateerd. Bij haar heeft het geholpen om een paar dagen omeprazol te geven (maagzuur remmer). De hond was namelijk vaak misselijk van het kotsen en wou daardoor ook niet eten. waardoor de maag leeg bleef, hond dus weer gal kotste enzovoort. Met omeprazol kwam de maag een beetje tot rust. Daarnaast veel kleine porties eten geven. De hond kreeg op gegeven moment elke 2 uur te eten (ook 's nachts, soms een stukje brood, dan weer brokken, beetje yoghurt), zodat er altijd wat in de maag was.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:16

Probeer van Cavom de lam en rijst versie eens.
Je kan zelfs een proefverpakking aanvragen als mede advies.