Nubische geiten: wie maakt mij wijs?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Nubische geiten: wie maakt mij wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:03

Helaas hebben we onze knuffel os Billy in moeten laten slapen. Ik wil geen rund meer, te onhandig, maar wil eigenlijk wel weer iets kopen dat samen met de paarden het gras netjes houd..

Ik zit nu te denken aan Nubische geiten. Vind ze prachtig, mooi groot maar wel handzamer dan een rund, en goed tam te maken.

Maar hoe zijn ze verder? Breken ze snel uit, springen ze heel hoog, moeten ze speciale verzorging etc etc.. De bedoeling is om twee bokjes te kopen, en die te laten castreren. Iemand daar ervaring mee? Stinken ze dan niet meer? Hier in de buurt worden jonkies met horens aangeboden, raden jullie aan om voor onthoornde dieren te gaan of maakt dat niet zoveel uit als je ze castreert?

Veel vragen dus, wie kan mij wijs maken in de wereld van de geit?

siskeh

Re: Nubische geiten: wie maakt mij wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:05

Lopen ze samen met de paarden? Enige wat ik van geiten weet is dat ze alles eten, dus ook staarten en manen :P maar of dat voor alle geiten zo is durf ik je niet te zeggen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:09

Bedoeling is inderdaad dat ze samen lopen. Het liefst wil ik ze gewoon los op het erf, maar dat zag Gerard niet zo zitten :D :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:09

Leuk! Geiten.
Hoorns maakt niet zoveel uit (gecastreerd of ongecastreerd maakt dan ook niet uit). Het is vooral die harde kop die onprettig is als ze gaan beuken *ervaring* :+

Ik ken viezerikken van gecastreerde bokken die overal in liggen, maar ik ken ook schone. Ze stinken iig wel wat minder omdat ze niet zoveel over zich heen pissen.

Geiten zijn wel erg leuk, slim ook. De nubische zijn wat kalmer/rustiger dan de kleinere soorten. En toch... mijn opa riep altijd: van geiten leer je vloeken.
En dat gold toch ook wel voor de nubische. Goed stroom is een must.

Edit: wat extra verzorging betreft: het is handig zelf te leren bekappen. Je moet de hoeven goed in de gaten houden.
En ontworming is ook iets om in de gaten te houden.
Ik ben even niet op de hoogte van de verplichting van een UBN-nummer, maar daar weet je zelf wrs meer van aangezien je dat voor je os wrs ook al had ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:23

Nubische geiten zijn zeker leuk! Maar, geiten houden beslist niet van regen en kunnen ook niet goed tegen kou. Een stal is 's winters noodzakelijk en verder natuurlijk een schuilstal. Verder zijn geiten eigenlijk bladeters. Ze hebben liever takken dan gras en zullen ook hun best doen bij bomen te komen. Ze eten niet alleen het blad maar slopen ook de bast. Bomen overleven dat natuurlijk niet! Tja en het zijn meesters in uitbreken, dat is waar.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:29

josien_m_ schreef:
Nubische geiten zijn zeker leuk! Maar, geiten houden beslist niet van regen en kunnen ook niet goed tegen kou. Een stal is 's winters noodzakelijk en verder natuurlijk een schuilstal. Verder zijn geiten eigenlijk bladeters. Ze hebben liever takken dan gras en zullen ook hun best doen bij bomen te komen. Ze eten niet alleen het blad maar slopen ook de bast. Bomen overleven dat natuurlijk niet! Tja en het zijn meesters in uitbreken, dat is waar.

Dat van kou heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd...
Die van ons (melkgeiten, een witte en een bonte) hebben een soort schuilhutje die dicht is aan alle kanten, maar volgens mij ook zonder stro? Ze zijn wel leuk maar verder niet zo, al doen wij er ook niets mee.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 21-07-16 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:36

Geiten zijn geweldig!
Wij hebben zelf de witte melkgeiten.
Meesters in uitbreken, wij zeggen altijd dat alles hufter proef moet zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:39

Geiten hebben een stinkhekel aan regen (en koude wind).
Als ze niet ergens naar binnen kunnen als het (misschien) gaat regenen dat schreeuwen ze de heleboel bij elkaar.

Bij paarden eten ze regelmatig aan de staarten; nou ja aan eigenlijk alles wat ze denken te kunnen eten.
Ze houden ook van klimmen en zullen dus (als ze de kans krijgen) op liggende paarden springen.
Niet elk paard is daar van gediend en helaas is een geit niet bestand tegen een schop van een paard.

Dus als je ze gaat houden;
-apart in een geiten-uitbreek-proof-weide.
-altijd vrij toegankelijk wind/regendicht hok
-met klim attributen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:18

Wij hebben 2 Nubische geiten gehad die zijn opgevoed met de papfles. :) Ze waren heerlijk tam en zo zachtaardig. Onze bok hebben we laten castreren op jonge leeftijd zodat hij meteen bij zijn zusje kon staan. Dankzij de castratie stonk hij niet meer. Beide geiten hadden hun hoorns nog. Ik denk dat dit echt puur eigen keus is. Enig nadeel is dat als ze stoten, het best hard aan komt. Vooral ons mieke durfde soms fel uit de hoek te komen. (Was wel om te spelen, maar als zo'n geit op z'n twee achterpoten staat om te rammen wil je echt uit de weg zijn :wow: ) Onze bok was veel rustiger van karakter. Hij kon wel verschrikkelijk zeuren soms. Maar dat hangt ook wel van geit tot geit af..

Onze geiten braken eigenlijk nooit uit. Schrikdraad is wel niet voldoende om ze tegen te houden. Best doe je er nog een draad rond. (Bv zo van dat groen tuindraad) Maar inderdaad, ze eten de manen en staart op van je paarden. Mijn Tinker was zo een heleboel staart kwijt en onze shetlander merrie liep er lang met een veulenstaartje bij :'( Ze eten idd zowat alles. Dus let op dat er geen giftige bloemen staan ofzo.

Onze geitjes hadden een schuilhok. Elke avond zetten we ze op stal. 'S winters zaten ze ook regelmatig op stal, want inderdaad, ze haten de regen en viezigheid. Vaak stonden ze dan ook gewoon aan de poort te mekkeren om binnen te komen.

Verder kregen ze bij ons speciaal geitenbrok en hooi. Regelmatig moet je de hoeven bekappen, maar dat is allemaal logisch denk ik. ;) Wij hebben veel geniet gehad van onze 2 schatten. Helaas zijn ze allebei veel te vroeg gestorven.. De ene had ernstige problemen aan zijn poten. (Poten begonnen zich vast te groeien in een hoek van 90°, heel bizar.. Meerdere DA's naar gekeken, maar was einde verhaal) De andere is tragisch plots gestikt in haar eten.. (Schoot in de luchtpijp :'( ) Hebben gewoon bij allebei enorme pech gehad.

Als kleine guppies..
Afbeelding

En ons lief mieke
Afbeelding

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:38

Kou is niet erg voor geiten, tocht destemeer! En inderdaad, regen...

Nuubjes zijn geweldige geiten, met een goed karakter (beter dan de gemiddelde dweggeit) fijn rustig, van nature nieuwsgierig en mensgericht. Nu is het wel dat op het moment het lastig is om aan een Nubische geit te komen, ze zijn wat dun gezaaid.

Brainless: de ondeugden die jij opnoemt, zijn zeker erg kenmerkend voor het diertype geit, maar ik heb dit nog niet eerder meegemaakt met Nubische geiten in de 7 jaar dat ik er mee werk. Overdag staan ze op wei met een zooitje andere geiten. De melkgeiten en boerenbokken lopen te klooien, de toggenburgers klimmen in de hooiruif maar de Nuubjes staan erbij en kijken erna. Rond 16.00 gaan ze weer op stal (loopt het zooitje los over het erf) en wederom de boerenbokken lopen te zieken met de melkgeiten, de Nubische en toggenburgers lopen in 1 lijn braaf naar de stal.
Ik ben fan van de Nubische!!

Vergeet niet naast het kappen dat je ook aan jaarlijkse Q koorts entingen zit! Af en toe ontwormen.
En inderdaad, het verplichte UBN nummer (en de daarbij behordende administratie, je beesten 3 dagen na de entingen vlaggen...)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:13

Mmmm klinkt perfect, op het staart eten na.. Stalletje moet wel lukken, en klimmen Nubische geiten Nou wel of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:22

siskeh schreef:
Lopen ze samen met de paarden? Enige wat ik van geiten weet is dat ze alles eten, dus ook staarten en manen :P maar of dat voor alle geiten zo is durf ik je niet te zeggen

Dit is inderdaad echt iets om rekening mee te houden. Eén van mijn buren had ook nubische geiten samen met haar drie paarden, de paarden hadden op een gegeven moment een staart die tot aan de wortel was afgebeten, daardoor hebben ze ervoor moeten kiezen om de geiten weg te doen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:37

Misschien een optie mini koetjes .... het ras Dexter is klein en handzaam ....

Groet Karin.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:45

Je zou ook nog schapen kunnen overwegen.. die zijn waarschijnlijk makkelijker samen met paarden te houden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:57

Geiten weet waar je aan begint. Stalhouder in Veenendaal had ze. Man was zwaar christelijk maar serieus de geiten kregen zelfs hem aan het vloeken. Ontsnappen, mekker uren bij voorkeur op tijden dat je rust wil. Paarden aanvreten enz.

Denk dat je toch beter een paar koetjes weer kunt aanschaffen. Alleen dan kleiner formaat dat Billy. Zoals hierboven dexters of andere oude robuste rassen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 21:04

Ik heb 2 dwerggeitjes bij mijn paard lopen. Ze hebben nog nooit aan de staart geknabbeld en zijn tot nu toe ook nog nooit uitgebroken. Heb er alleen een hek rondom staan. Als ze voldoende ruimte hebben breken ze niet zo snel uit. Verder kunnen ze altijd in en uit de stal lopen, hier liggen rubberen matten en geen stro in.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 04:09

Ik heb met verschillende geitenrassen gewerkt, o.a. Nubische (ook keuringen gelopen). Ze klimmen en ze springen. Bij een gemiddelde geit geldt: stroom krijgen = vooruit, niet achteruit.

Ik zou later graag geiten willen, maar in hun eigen stuk, niet tussen de paarden. Onze pony's daar hadden gelijk geen manen meer over als ze naast het geitenhok hadden gestaan.

Voor tussen de paarden zou ik eerder gaan voor een klein ras koe, of schapen. Die zijn ook goed in onkruid wieden (zuring bijvoorbeeld).

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 06:17

Dexter en Dahomy runderen zijn natuurlijk ook erg leuk maar hallow, qua aanschaf zit je in een hele andere prijscatagorie!!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 06:25

Nubische geiten zijn niet echt klimmers eigenlijk alleen als ze jong zijn. Dwerggeiten blijven klimmen. Nubische geiten zijn rustiger dan Dwerggeiten.

Ik dacht dat het onthoornen van een geit niet meer is toegestaan of heb ik dat mis?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:31

Onthoornen is wettelijk gezien inderdaad niet meer toegestaan, maar wordt in praktijk wel gedaan nog. Q-koorts vaccinatie is niet verplicht voor particulieren. Het grootste risico loop je bij drachtige dieren en dat is hier niet het geval.

Als je dieren zoekt om het gras kort te houden, zijn schapen geschikter. Dat zijn echte grazers. Geiten houden meer van takken en struiken. Ook breken ze niet uit (zoals geiten) en eten minder snel je paard op :-). En ze hebben niet per se een schuilstal nodig. Alleen je moet schapen leuk vinden. Er zijn hele leuke, wat meer sociale rassen die ook tam zijn/worden. Zoek eens op wallische schwarznaze, herdwick of zwartbles.

Ohja, wij hebben onze schapen gecastreerde met een maand of 5. Daarna groeien de hoorns eigenlijk bijna niet meer. Een ram krijgt elk jaar een 2 cm erbij en dat valt weer af. Bij de ander staat de groei stil.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 07:43

Kan niet over alles meepraten hier maar, wij hebben altijd dwerg geiten bij de pony in de wei gehad, en ze hebben nooit aan de staart gegeten. Als je verder zorgt voor een gaas hek met een stroom draadje er bij dan gaan ze niet aan de gaas schuren en breken ze niet uit.

Succes!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:47

Particulieren mogen niet onthoornen.
Melkgeiten die gehouden worden voor de melkproductie mogen wel onthoornd worden, evenals geiten die op een kinderboerderij worden gehouden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:43

Mmm wat ik wil, doen ze dus niet, en als ik pech heb krijg ik er kale paarden en een boel herrie gratis bij..

Schapen heb ik echt helemaal niets mee, en ik wil echt geen koeien meer..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:12

beert schreef:
Als je dieren zoekt om het gras kort te houden, zijn schapen geschikter. Dat zijn echte grazers. Geiten houden meer van takken en struiken. Ook breken ze niet uit (zoals geiten) en eten minder snel je paard op :-). En ze hebben niet per se een schuilstal nodig. Alleen je moet schapen leuk vinden. Er zijn hele leuke, wat meer sociale rassen die ook tam zijn/worden. Zoek eens op wallische schwarznaze, herdwick of zwartbles.

Haha ... wij hadden zwartblessen. Een paar van hen waren echte uitbrekers (omheining van schapengaas en stroomdraad, Blértje was de aanvoerster }:) ), sommige probeerden de staarten van mijn pony's op te eten en de schuilstal van de pony's was altijd bezet door de schapen. Maar goed ... die van ons waren ook ... uhm ... zéér apart. :+
Oja ... ze waren ook dol op de vlieren langs de weides en het blad van de walnootbomen in de wei. Vooral de vlieren waren favoriet, dus ze zaten regelmatig vast in het gaas rond de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:20

Wij hebben geiten bij de paarden staan. Incl hoorns. Een ongecastreerde bok kan ik je niet aanraden. Onze geiten vreten geen staart en manen hoor. De jonge geitjes wel, die klimmen op een liggende paarden en vreten overal aan. Ook aan je kleren als je even niet oplet. Maar als ze groter worden is dat over (heb nog nooit meegemaakt dat ze t bleven doen)

ze kunnen btw wel goed uitbreken, lawaai geen last van tenzij het voertijd is of er 1 runs is, maar daar heb jij geen last van met gecastreerde bokken

Gras kort houden doen ze niet :+

Nog een edit :')
Waarom neem je geen alpacas :D