Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maar of dat voor alle geiten zo is durf ik je niet te zeggen

josien_m_ schreef:Nubische geiten zijn zeker leuk! Maar, geiten houden beslist niet van regen en kunnen ook niet goed tegen kou. Een stal is 's winters noodzakelijk en verder natuurlijk een schuilstal. Verder zijn geiten eigenlijk bladeters. Ze hebben liever takken dan gras en zullen ook hun best doen bij bomen te komen. Ze eten niet alleen het blad maar slopen ook de bast. Bomen overleven dat natuurlijk niet! Tja en het zijn meesters in uitbreken, dat is waar.
Ze waren heerlijk tam en zo zachtaardig. Onze bok hebben we laten castreren op jonge leeftijd zodat hij meteen bij zijn zusje kon staan. Dankzij de castratie stonk hij niet meer. Beide geiten hadden hun hoorns nog. Ik denk dat dit echt puur eigen keus is. Enig nadeel is dat als ze stoten, het best hard aan komt. Vooral ons mieke durfde soms fel uit de hoek te komen. (Was wel om te spelen, maar als zo'n geit op z'n twee achterpoten staat om te rammen wil je echt uit de weg zijn
) Onze bok was veel rustiger van karakter. Hij kon wel verschrikkelijk zeuren soms. Maar dat hangt ook wel van geit tot geit af..
Wij hebben veel geniet gehad van onze 2 schatten. Helaas zijn ze allebei veel te vroeg gestorven.. De ene had ernstige problemen aan zijn poten. (Poten begonnen zich vast te groeien in een hoek van 90°, heel bizar.. Meerdere DA's naar gekeken, maar was einde verhaal) De andere is tragisch plots gestikt in haar eten.. (Schoot in de luchtpijp :'( ) Hebben gewoon bij allebei enorme pech gehad.
siskeh schreef:Lopen ze samen met de paarden? Enige wat ik van geiten weet is dat ze alles eten, dus ook staarten en manenmaar of dat voor alle geiten zo is durf ik je niet te zeggen
. En ze hebben niet per se een schuilstal nodig. Alleen je moet schapen leuk vinden. Er zijn hele leuke, wat meer sociale rassen die ook tam zijn/worden. Zoek eens op wallische schwarznaze, herdwick of zwartbles.beert schreef:Als je dieren zoekt om het gras kort te houden, zijn schapen geschikter. Dat zijn echte grazers. Geiten houden meer van takken en struiken. Ook breken ze niet uit (zoals geiten) en eten minder snel je paard op. En ze hebben niet per se een schuilstal nodig. Alleen je moet schapen leuk vinden. Er zijn hele leuke, wat meer sociale rassen die ook tam zijn/worden. Zoek eens op wallische schwarznaze, herdwick of zwartbles.
), sommige probeerden de staarten van mijn pony's op te eten en de schuilstal van de pony's was altijd bezet door de schapen. Maar goed ... die van ons waren ook ... uhm ... zéér apart.