Kat verder met 3 poten...iemand ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Kat verder met 3 poten...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 14:34

Hoi,

Gisteravond kwam mijn jonge kat van 11 maanden in één keer thuis op 3 pootjes.
Zijn linker voorpoot bungelde er maar wat bij, na zelf onderzoek, spoed DA vannacht en vanmorgen foto's te hebben gemaakt lijkt het op een zenuw beknelling of schade aan de pees/zenuw die over de schouder naar de poot loopt.
Zowel mijn eigen DA als de orthopeed vanuit de kliniek die we om een second opinion hebben gevraagd kon in de ''harde'' delen niets ontdekken.
Het rare is dat Fredt geen verwondingen, rauwe zooltjes, ingescheurde nagels of wat dan ook maar heeft wat je vaak bij een aanrijding oid ziet.
Wat hij heeft uitgespookt blijft de grote vraag.
Hij toont ook geen tot weinig pijn op zijn linker voorpoot, vanmorgen probeerde hij alweer een langpootmug te achtervolgen alleen...ja, dat gaat wat lastig als je ene poot niet meewerkt. -O-

I.o met mijn DA kijken we het nu een weekje aan, hij krijgt Metacam voor de zekerheid en heeft een shot B vitaminen gehad tbv het centrale zenuwstelsel.
Indien hij na een week geen verbetering laat zien zal zijn pootje geamputeerd moeten worden; naar wat ik begreep is dit een lastige ingreep die pijnlijk is voor de kat in het genezingstraject.
Ik heb aangegeven dat ik, indien hij daarna als een blije kat verder kan, dit absoluut wil proberen. Geld speelt ook geen enkele rol.

Graag zou ik van bokkers die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt met hun kat horen hoe dit is gegaan na de operatie en m.n of hun kat daarna weer een blije kat werd.

Dank alvast!

maralyn

Re: Kat verder met 3 poten...iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:38

Hier enkele poot amputatie katten voorbij zien komen.
Zowel achter als voor, geen probleem.
Katten hebben minder het probleem van voren, als een groter dier, waardoor ze hier prima mee leren leven.
De eerste weken gaan wat klungelig, en ook als het tot aan de elleboog geamputeerd wordt, zie je dat katten willen blijven spinnen met twee pootjes :') dus zie je het stompje bewegen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:38

Ik ken twee katten die als gevolg van een ongeluk een poot zijn verloren. Ook eerst geprobeerd te behouden, maar bij beide (overigens bij twee verschillende families en wat jaren ertussen) is dat niet gelukt. Beide katten waren gelukkiger toen ze ervan verlost waren, geen pijn en de poot zat niet meer in de weg.
Volgens mij ging het herstel snel en waren ze er ook heel snel alweer super handig mee.

Succes en beterschap voor je kat :(:)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 14:40

maralyn schreef:
Hier enkele poot amputatie katten voorbij zien komen.
Zowel achter als voor, geen probleem.
Katten hebben minder het probleem van voren, als een groter dier, waardoor ze hier prima mee leren leven.
De eerste weken gaan wat klungelig, en ook als het tot aan de elleboog geamputeerd wordt, zie je dat katten willen blijven spinnen met twee pootjes :') dus zie je het stompje bewegen.

Goed om te horen, ik verwacht wel dat ze indien ze gaan amputeren het pootje vanaf het schoudergewricht weg zullen nemen omdat het daar ook mis gaat zeg maar.
Ik zit in mijn hoofd al een constructie met een prothese op een wieltje te maken zeg maar ;-)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:40

In de dierenopvang diverse keren een poot moeten laten amputeren en katten gehad met 3 poten. Niet 1 kat gezien die zich er niet mee kon redden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:40

Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar zie toch af en toe poezen op 3 pootjes rondhupsen die er geen enkele hinder van ondervinden. Meestal geamputeerd na een aanrijding of ongelukje met paard of koe, maar goed, het resultaat blijft hetzelfde. Poezen hebben een groot aanpassingsvermogen :j
Beterschap voor je poezebeest !

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:41

Ik heb een kat in de mijn gastgezin gehad die met zijn voorpoot in een rattenklem was gekomen. Pootje is geamputeerd en het gaat nu (een paar jaar later) nog steeds heel goed met hem. Zijn herstel was een eitje, kreeg wel medicijnen tegen de pijn en ontsteking, maar heb nooit iets aan hem gemerkt. Hij komt nu wel buiten, maar niet meer buiten de tuin omdat hij nog niet zo snel meer is.
Dit is Manco:

Hij moest alleen nog een beetje afvallen, want hij moest te veel gewicht dragen op de 3 overgebleven pootjes.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:43

Wildgirl schreef:
Goed om te horen, ik verwacht wel dat ze indien ze gaan amputeren het pootje vanaf het schoudergewricht weg zullen nemen omdat het daar ook mis gaat zeg maar.
Ik zit in mijn hoofd al een constructie met een prothese op een wieltje te maken zeg maar ;-)
Bij mijn voorbeelden betreft het ook vanaf het schoudergewricht. Ik denk dat een prothese hem alleen maar extra in de weg zal zitten.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:44

Hier een kat met een andere achtergrond, maar ook linksvoor geamputeerd.
Kan alles nog, alleen wat meer moeite met lange/snelle afstanden dan zie je dat hij wat meer doorzakt, al is dat nu een twee jaar later wel al een stuk beter dan in het begin.

Kat had een klompvoetje om het zo maar te noemen, chronisch ontstoken en is waarschijnlijk naar binnen geslagen en dus met spoed pootje eraf.
Ivm chronische ontsteking was poot al niet meer 100% in gebruik (eerder 60% en met vlagen gewoon hinkelend wanneer er weer een ontsteking opspeelde). Daarom dus ook geen problemen gehad met de overgang.

Foto van meneer:
Afbeelding

Meneer vangt ook nog vaak genoeg muizen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:44

Ik volg even. Onze kat heeft nu hetzelfde, maar aan zijn achterpoot. Er zit geen wond en het lijkt ook niet gebroken. Hij probeert hem wel neer te zetten, maar echt stabiel gaat het nog niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:45

zonnebloem18 schreef:
Dit is Manco
Het beestje moet toch een naam hebben :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:47

Mijn kat heeft het na een aanrijding gehad aan de voorpoot en nergens last van gehad, heeft zich enorm snel aangepast
Ze kunnen zich uitstekend redden op 3 poten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:47

Ja en vanuit het asiel werken ze met een vaste letter voor de week waarin het dier gevonden is en dat was toevallig een M, heb het niet zelf bedacht. Inmiddels heet hij Bikkel.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:51

Het asiel hier in de buurt maakte laatst een grapje: als we van alle katten hier een pootje zouden amputeren, werden ze meteen geadopteerd...

Katten met drie poten gaan bij hun als warme broodjes. Iedereen vindt het zo zielig voor ze,dat ze meteen worden opgehaald... En ze doen het goed, meestal wennen ze heel snel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:54

Jaren lang ook een kat gehad met 3 pootjes, welliswaar een binnenkat, maar ze is er ver in de 20 mee geworden en uiteindelijk overleden aan een gezwel in de keel. Was altijd een heel lief aanhankelijk dier en vele mensen hebben het niet eens opgemerkt dat ze drie pootjes had.
Sterkte met je keuze en beterschap voor je kat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:05

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 15:06

Wat fijn om te horen dat dit dus vaak goed gaat en de katten in kwestie er prima mee kunnen leven.
Zoals ik al zei, zolang hij blij kan leven daarna is het mij goed, kwaliteit van leven moet wel goed blijven.
Ik zit er sowieso nu al over te denken om mijn tuin te gaan afzetten zodat hij wel lekker in het zonnetje kan liggen buiten maar niet meer gevaar loopt.
Dank voor al jullie reacties!!!

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:16

Wij hadden ook een kat met 3 pootjes, beetje eenzelfde verhaal. Onze jonge kater kwam thuis met
zijn linkerachterpootje erbij bungelend, direct naar de DA en amputatie was de enige optie. Binnen
een paar weken kon meneer gewoon weer alles, van rennen tot in de bomen (en gordijnen :+ ) klimmen.
Geen zorgen maken dus, de eerste dagen zijn even schrikken, vooral als je een nogal luid miauwende
kat onder je hoede hebt, maar achteraf merk je dat ze er zo aan wennen en prima kunnen leven met 3 pootjes :)

Het enige waar je even op moet letten is dat ze zich niet overal meer kunnen schoonlikken omdat ze het evenwicht
niet meer hebben om zich overeind te houden. Wij hebben katerlief dus ook een paar keer onder de douche
gezet om hem nog enigszins schoon te houden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:19

Toen mijn kat 2 jaar was ze ineens weg, 2 dagen lang overal gezocht en toen hoorden we haar op de hooizolder miauwen, kon niet meer lopen dus mand opgehaald en meegenomen. Volgende ochtend meteen naar de da gegaan en bleek erger dan we dachten, achterpootje compleet verbrijzeld, vlees was aan het rotten en het puntje van de staart was eraf.

2 opties, 1 amputeren of 2 inslapen.

Voor amputeren gekozen. Na een paar dagen mocht ze weer naar huis en toen heeft de assistente een verkeerde kap omgedaan, eentje voor honden, dus heeft ze de hele wond opengehaald. Weer terug naar de dierenarts en toen zijn we er nog 15 keer geweest, wond ging ontsteken, moest weer dicht, ze moest in een rolladepakje en ze had heel veel pijn.

Na maanden alleen zielig op de bank liggen en alleen snoepjes willen eten ging het langzaam beter en nu hebben we alweer 3 jaar lang een blije 5 jarige kat. (dierenarts heeft de torenhoge rekening voor de nazorg die eigenlijk niet nodig was geweest laten vallen, geweldige man!)

Ze heeft er geen last meer van, klimt in bomen, speelt met haar zusje (moeder is inmiddels overleden sinds januari) en vangt weer ratten en muizen.

Ze heeft waarschijnlijk in een klem gezeten.

Ik zou zeggen zeker doen, ondanks alle ellende ben ik echt blij dat we het gedaan hebben.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:34

Onze kat heeft ook 3 poten, één voorpoot is geamputeerd en de andere had ook nog breuken. Het verbaast me hoe snel een kat zich aan kan passen en hoe makkelijk ze zich ermee redden. In dit topic staat het verhaal van onze kat, misschien interessant om te lezen. [BB] Ervaringen gevraagd: meerdere breuken bij kat

Iets waar je wel rekening mee moet houden is dat een kat met 3 poten sneller stress kan ervaren, al zal dit per kat ook verschillen. Over het algemeen is hij met 3 poten net zo blij, maar als er iets spannends is reageert hij nu wel heftiger en is hij meer op z'n hoede.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:38

Onze oude kat had een tumor aan zijn kniegewricht. Die poot is toen geamputeerd en express ietsje korter omdat ze anders op de stomp willen lopen. De kat is nog 4 jaar mee gegaan en sloeg de vogels weer uit de lucht. Alleen als hij ergens afsprong landde hij weleens op zijn kin. Maar na het wennen ging het prima. De kat is 19 geworden.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:42

Wij hebben ook een kat gehad die door een aanrijding een poot moest missen. Poes kwam zelfs nog met een duif thuis en was altijd aan het jagen. Helaas is ze een jaar later weer aangereden. Toen was ook haar andere poot helemaal verbrijzeld en had ze inwendige bloedingen. We hebben haar toen helaas moeten laten inslapen. Naar mijn idee heeft ze er nooit hinder van gehad dat ze haar poot miste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:42

Ik heb zo veel katten zich zo makkelijk zien redden met 3 pootjes dat ik de eventuele ellende van operaties en toestanden aan een pootje niet aan zou gaan en relatief makkelijk zou zeggen dat het er af mag.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:48

Nooit zelf gehad maar wel meerdere driepotige katten gekend en gezien (mijn opa had een abonnement op driepotige dieren, leek wel). Bij sommige moest je gewoon een keer extra kijken omdat je wel wist dat er iets niet klopte maar je het niet zo snel door had.
Ik heb trouwens ook nog een heel snoezig boekje in de kast, Oom Whiskers, over een kat met twee en een halve poot, die, volgens het werkje, ook nog een heel productief en blij leven had, met alles wat vierpotige katten doen inclusief het vangen van muizen.
Ze kunnen het dus meestal prima redden met een stukje lijf minder, zelfs als dat een poot is. En inderdaad wat Tica zegt, ik zou ook vrij makkelijk voor er af knippen gaan als een pootje ernstig stuk is. Ook al zou ik het doodzonde vinden omdat mijn poeslief zulke snoezige stappertjes heeft.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:56

Onze kat mist een achterpoot en heeft daar geen problemen mee. Je ziet het als hij gewoon loopt, maar als hij rent (en dat kan hij hard!) zie je het totaal niet. Hij speelt, rent, bijt van zich af als het nodig is, dendert trappen op en af en springt op de bank. Geen enkel probleem dus, je kat past zich vanzelf aan, aan de nieuwe situatie. Succes!