Konijnenplein starten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Konijnenplein starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 12:00

OP de kinderboerderij waar ik werkzaam ben, willen we het allemaal wat diervriendelijker.
Geen konijnen in konijnen-flats, maar een plein waar de bezoeker tussen een groepje konijnen kan gaan zitten. Ik denk aan max. 5 konijnen.

Het konijnenplein is ong 200 vierkante meter. Heeft 2 bomen, picknicktafel, zandbak voor de konijnen om in te graven (verder betegeld) en een hok van 2 bij 2. In dit hok wordt nog een verdieping gebouwd zodat de konijnen meer ligplaats hebben. Vanwege vossen moeten we ze op hok doen voor de avond.

We willen hier graag verschillende rassen konijnen in doen, zodat de groep divers is, interessanter voor bezoeker.

Maar hoe kunnen we de konijnen op een goede manier koppelen?
Koppels in het verleden waren jonkies uit hetzelfde nest. Het huidige koppel betreft een konijn dat is ontsnapt en gezellig bij de ander is gaan zitten. Omdat dit direct goed ging lekker laten zitten. We hebben geen ervaring met een groepskoppeling....

Ik heb op het net al tips gevonden van 1 gecastreerde ram bij max 5 voedsters, in neutraal terrein koppelen, en alleen uit elkaar halen als er bloed vloeit. Zijn er mensen die andere tips hebben?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:04

Je kan ook informatie en hulp vragen bij een konijnenopvang in de buurt. :j

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:08

Ik had een ren van 80m2, dus wel wat kleiner. Maar kon vrouwtjes er altijd wel bij doen. Dat was wel even vechten om de rangorde, maar de zwakste rende al snel weg en dan was het klaar. Gezien de ruimte konden ze ook elkaar ontlopen, wat natuurlijk wel belangrijk is.

Ik had 5 konijnen trouwens. Maar wel 1 mannetje.

Overigens wel een ontzettend leuk idee, die konijnen gaan het zo te lezen super krijgen. +:)+

Edit: ik ben ook begonnen met 4 vrouwtjes en 1 mannetje. Gewoon uit de opvang gehaald en allemaal tegelijk in de ren gezet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:11

Ik zou inderdaad samen met een opvang kijken hoe je het het best kunt doen. Dan kun je ook meteen een paar opvangkonijnen blij maken :)

Heel leuk idee! Zo mogen alle kinderboerderijen etc. het wel doen :D

Eoweyn_x

Re: Konijnenplein starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:28

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:54

Bokker faniek heeft een konijnen opvang en veel ervaring met koppelen. Misschien een idee om haar te contacten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:24

Dat is een leuk idee zeg!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:39

Ik denk dat als je alle konijnen er tegelijk in zet er weinig problemen zullen zijn.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:43

zorg wel dat er een even aantal vrouwen is per man , dus als je 2 mannen zorg dan voor minimaal 2 vrouwen , of 4 of 6 enz. anders gaan ze vechten voor die ene vrouw.
idd bij elkaar in neutraal terein, ook meerdere voerbakjes is handig in het begin , later als de rangorde is bevestigt kan je wel een grote bak gebruiken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 10:12

Contacteer inderdaad een opvang voor een echt leuke afwisselende groep, echt een aanrader. Krijg je ook konijnen die leuk zijn met bijv. kinderen en naar je toe komen.
Alles is dan al gecastreerd en ingeënt (zeker nu er een RHD-2 epidemie is wel handig) en dan krijg je een groep dat wat aan elkaar heeft en klikt met elkaar.

@ uniekhorse
Thanks ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 13:51

Bedankt voor jullie tips! Ik ga kijken voor opvang in de buurt, maar heb wel voorkeur voor verschillende rassen en kleuren. Vijf grijze konijnen bij elkaar ben je ook zo snel op uitgekeken...

De kans is dus ook dat konijnen van verschillende adressen gaan komen. Faniek, heb je hier nog tips in?

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:20

Verschillende rassen en kleuren moet via een opvang denk ik helemaal goed komen! ;)

Je kan ook je voorkeuren opgeven en dan wanneer ze dieren hebben die aan dit plaatje voldoen krijg je een seintje. Maar als je een groep konijnen in één keer wilt is dat misschien lastiger.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:42

Dan ben je juist bij een opvang aan het goede adres ;)
Zomaar konijnen halen en hopen dat het klikt zou ik echt niet doen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 22:16

Op sites van opvangen in de buurt gekeken, maar jeetje....3 kwart van de konijnen is 5+ jaar.... Heel wat rassen worden gemiddeld maar 6, 7 jaar... Maandag belronde houden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:43

Er zijn al veel kinderboerderijen die het goede voorbeeld geven qua huisvesting van konijnen in groepen. Je kan ook eens bij andere locaties kijken hoe zij het doen.

Als de bezoekers tussen de konijnen mogen, kies dan voor grote rassen zoals de Vlaamse reus of hangoor. Die zijn vrij rustig en kunnen niet opgetild worden door kinderen of hun ouders. Je wil niet dat de konijnen per ongeluk vallen.

Maar zou je niet eerst de ruimte klaarmaken voordat je gaat rondbellen voor konijnen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 22:54

Grote rassen staan idd op de verlanglijst, ik wil idd voorkomen dat deze dieren worden opgetild. We hebben in een andere ruimte kleinere konijnen die wel opgetild kunnen worden, maar dit gebeurt dan onder begeleiding.

De ruimte is bijna klaar. Vandaar dat ik nu ook begin met serieus rond kijken. Een maand tegen een lege ruimte aankijken is ook een beetje jammer :')

Het is een goede tip om andere locaties te vragen hoe zij de groepen gestart zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:15

Niet bij elke opvang zijn ze ouder hoor, althans bij mij zijn de meesten juist rond de 1 a 2 jaar, maar ik zit vermoedelijk erg ver weg. Ik heb bijv. twee super leuke zwarte heren die aan de maat zijn en super aanhankelijk, ideaal voor kinderne wat dat aan gaat.
Ook veel raskonijnen hier in de opvang, maar punt is dat het onderling echt moet klikken in zo'n groep en niet alles gaat samen helaas. Welke regio zit je?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 15:44

Mijn werk is in Arnhem, zit je idd een beetje uit de richting... Jammer.