Kip is al 3 maanden broeds, hoe haar broedsaf krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Kip is al 3 maanden broeds, hoe haar broedsaf krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 13:55

Hi,

Onze kriel kip is al zeker 3 maanden broeds. Ze komt wel vaak (1 keer per dag of 1 keer in de zoveel dagen) er even af om wat te eten.

Ondertussen is ze natuurlijk graat mager en ze toont uitgedroogd. Zeker met deze warmte is dit gewoon gevaarlijk voor der.

Heb haar er nu uit met een bak water en leg voer, dit eet en drinkt ze, maar hoe krijg ik haar nou eindelijk eens broedsaf?

In een donkerhok op de grond leverde niets op. Net als hele dag 'buiten' sluiten zodat ze niet der hok in kan leverde een andere broedplek op.

Help!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:02

Heb altijd geleerd ze met hun kont dan in koud water te stoppen.

Geen idee of het echt werkt heb het zelf nog nooit hoeven uit te proberen.

manumol

Re: Kip is al 3 maanden broeds, hoe haar broedsaf krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:04

Ik haal ze dan uit het hok en doe die overdag dicht. Na een dag of wat zijn ze weer in het normale doen en laten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 14:06

Koude bad helpt niet, geprobeerd.

Hok overdag dicht helpt ook weinig want ze zoekt weer een andere plek om te zitten.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:10

Zit ze wel op eitjes of niet?
Ik heb bij een van mijn kippen de eieren een x weggehaald aangezien het echt niks meer ging worden en die kip er maar op bleef zitten. Nadat ik de eieren met gevaar voor eigen leven heb weggehaald ging het wel goed met die kip :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:11

Zit ze echt op eieren? Dan heel consequent de eieren weg halen en ook geen kunstei laten liggen. Verder inderdaad hok afsluiten en in een emmer koud water dompelen.

Mocht dat alles niet werken, bevruchte eieren er onder leggen en haar echt laten uitbroeden. Zodra die uitkomen is ze ook broeds af.

Zet dan wel een bak voer en water naast het nest zodat ze daar makkelijk toegang toenm heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:16

Anders heel drastisch wat vroeger veel gedaan werd, alleen lastiger met warm weer al zou het s nachts kunnen. In een zak of grote sloop aan de waslijn buiten hangen. Door gebrek aan harde ondergrond en het wiebelen aan de lijn wil dat als laatste mogelijheid wel helpen

Hier gaan ze in een strafren, alleen zand, bakje eten en water en daar laat ik ze net zo lang zitten tot ze broeds af zijn. Langste periode 2 weken volhouden. Dame was ook al ruim 2 maanden broeds en graat mager

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 15:09

Nee ze zit gelukkig niet op eieren. We hebben 2 leg hokken en ze andere kippen leggen in de andere hok hun ei.

Misschien ga ik toch nog gewoon een paar keer een koude bad geven.

En anders zet ik der in de schuur op de koude grond. Vannacht zal dat niet gaan met de warmte.

Eten en drinken terwijl ze op t nest zit doet ze doet. We gaan er geen bevrucht ei onder leggen. Meer kippen kunnen we niet hebben namelijk.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:17

oppakken met de kop schudden en neer zetten kippen vergeten dan wat ze deden en gaan vaak verder met hun scharrel leven

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:17

karuna schreef:
Anders heel drastisch wat vroeger veel gedaan werd, alleen lastiger met warm weer al zou het s nachts kunnen. In een zak of grote sloop aan de waslijn buiten hangen. Door gebrek aan harde ondergrond en het wiebelen aan de lijn wil dat als laatste mogelijheid wel helpen

Hier gaan ze in een strafren, alleen zand, bakje eten en water en daar laat ik ze net zo lang zitten tot ze broeds af zijn. Langste periode 2 weken volhouden. Dame was ook al ruim 2 maanden broeds en graat mager

Jezus dat is gewoon dierenmishandeling dat doe je toch niet,vooral het bovenste.
Ik heb zijdehoenders een broedser ras bestaat er geloof ik niet.Ik raap ten eerste grondig alle eieren 2x per dag.En ik zet ze iedere keer buiten,met een dag of 3 geven ze het meestal op.Bovendien iedere keer als ik ze van het nest haal en buiten zet gaat ze toch weer even eten en drinken voor ze terug het hok in gaan.Nu hebben die van mij wel een enorme grote ruimte, ik heb daardoor het idee dat ze sneller broeds af zijn om dat er veel te beleven valt.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:20

Zet haar maar een aantal dagen apart in een krat of ren. Dat ze wel kan eten en drinken maar weinig ruimte heeft om aan de wandel te gaan. Zo doen wij dat ook altijd. Of we zetten ze een aantal dagen buiten de ren. Ze kunnen dan wel bij eten en drinken maar niet gaan zitten broeden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:23

Hoezo is onderste mishandeling? Ren is 2,5 bij 1. Ruimte genoeg netjes overdekt en roofdier dicht.alleen zit ze dan alleen ipv los rondlopend door de tuin.

Zak is ook laatste redmiddel als het een zich doodbroedende kip is of een paar uurtjes in een zak zitten die opgehangen is en daardoor wat wiebelt. Je moet ze geen dagen ophangen maar een uurtje of 2 a 3 is vask meer dan genoeg,

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:34

De zak vind ik mishandeling zelfs voor 2/3 uur.Als je wat tijd in een kip steekt broed ze zich niet dood.Als je dieren wilt hebben moet je investeren soms in geld soms in tijd.Dieren zijn geen robots.
Dus een dier in een zak steken en ophangen omdat je te beroerd bent om ze een paar keer per dag van haar nest te zetten,dan vraag ik me af of je aan dieren moet beginnen.
Apart in een ren vind ik dan minder zielig,zeker als ze ruimte hebben.Maar je leest soms de meest idiote methode's.
Maar goed ik ben ook de gek die met een kip naar een dierenarts gaat en waar ze blijven tot ze dood gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:42

Wij sluiten nachthok af, en dan ook echt een paar dagen (ook nachten dus). Helaas ook voor de andere kippen. Ja, ze broedden wel eens op de grond verder maar consequent eieren weg halen en t is eigenlijk na die paar dagen altijd klaar. Ook bij de hardnekkige broeders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:57

Beatje ik ook hoor. Maar als eraf halen niet helpt, waterbak, apart zetten enz was het ook de vogelarts die me adviseerde dame twee uur zo op te hangen als laatste redmiddel. En het heeft wel gewerkt. Sinds die tijd is apart zetten voldoende.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:26

Wij hadden cochin kriels die we echt niet broedsaf te krijgen waren. We lieten die op een keer maar gewoon steeds 1 of 2 eieren uitbroeden, het koppel hebben we verkocht uiteindelijk. We waren er helemaal klaar mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:40

Moeilijk. Die met de zak zou ik ook niet doen. Ik deed met de barnevelders die met z'n 3 zaten elke dag er af en buiten zetten eieren weg en op een dag hebben ze het toch maar opgegeven.
Emmer water vindt ik ook niet zo vriendelijk en werkt ook nog niet. Zelf zou ik ze eieren uit laten broeden. Hoop dat er hier iets voorbij komt wat werkt en ook nog kip vriendelijk is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:47

Dat met die zak absoluut niet doen :n Echt dierenmishandeling.
Bij een goede dierenarts (het liefste vogelarts) kunnen ze via injecties het broedse gedrag minimaliseren. In sommige gevallen is het dan echt voor langere tijd over.
Ik zou eens informeren! :)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:52

Als er 1 hier hardnekkig broeds is, zet ik ze een aantal dagen in een bench op de roosterbodem. De bench plaats ik dan op een paar latjes of bakstenen, zodat er lucht onderdoor kan. Hierdoor koelt de kont af en worden ze broeds-af. De bench staat dan in het overdekte gedeelte van de ren, zodat de hen nog wel contact heeft met haar ren-genoten, maar beschut is als het slecht weer is en veilig voor roofdieren. Uiteraard krijgt ze ook water en voer in de bench. Meestal is 1 of 2 dagen genoeg.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:56

Ik heb een keer kuikens gekocht en die eronder gezet. Hier was dat toen opgelost

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 17:13

Ze zit nu gewoon serieus midden in de tuin te broeden??
Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:23

Gewoon laten zitten of een zetje geven zo dat ze rond loopt dan is het met een dag of 3 over .En anders wat cayenne zegt even langs de da.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:14

Niet alles gelezen. Maar hier zet ik ze apart in een bench met enkel kranten op de bodem en voer en water. Verder niets. Dan stoppen ze vanzelf ermee. Elke dag eraf zetten heeft geen zin, zodra je je omdraait zit ze weer op het nest.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:19

Zon kip heb ik ook zitten. Alles geprobeerd. Hok afsluiten, tweemaal een koud bad tot aan bibberen toe. Alles tevergeefs. Inmiddels zot ze op 2 bevruchte eieren en moeten morgen of zaterdag kuikentjes uitkomen. Hopelijk is het dan klaar anders weet ik het ook niet meer.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:40

criollo_yess schreef:
Als er 1 hier hardnekkig broeds is, zet ik ze een aantal dagen in een bench op de roosterbodem. De bench plaats ik dan op een paar latjes of bakstenen, zodat er lucht onderdoor kan. Hierdoor koelt de kont af en worden ze broeds-af. De bench staat dan in het overdekte gedeelte van de ren, zodat de hen nog wel contact heeft met haar ren-genoten, maar beschut is als het slecht weer is en veilig voor roofdieren. Uiteraard krijgt ze ook water en voer in de bench. Meestal is 1 of 2 dagen genoeg.

Deze methode gebruik ik ook voor mijn Wyandotte-hennen en gaat eigenlijk altijd goed :j

Ik vind dit soms al aan m'n hart gaan, laat staan de wat meer onconventionele methodes. Het is natuurlijk voor iedereen verschillend wat goed werkt, maar we moeten wel respectvol blijven omgaan met onze gevederde vrienden :j