Op borsthoogte drinken beter voor hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Op borsthoogte drinken beter voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 10:49

Wie kan mij hier antwoord op geven?

Is het drinken op borsthoogte gezonder of beter voor een hond? En waarom wel of niet?

In de natuur was dat toch ook niet het geval? Thuis heb ik wel een drinkbak op hoogte staan echter drinkt hij tijdens wandelingen uit de sloot ed, dat is ook niet op borsthoogte, beetje afhankelijk van de diepte van het water natuurlijk als hij er in staat ;) Als we ergens op bezoek zijn drinkt hij ook vaak laag.

Ik ben benieuwd!

palousa_boy

Re: Op borsthoogte drinken beter voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:59

Hier drinken ze ook net hoe het uit komt.
Binnen staat hij wel wat hoger maar dat is meer om te zorgen dat de bak niet door de hele keuken schuift.

Buiten drinken ze overal waar water in staat.

1 hoogte is hier ook lastig want de kleinste is een boerenfox en de grootste is een labrador. Dus de bak op borst hoogte hangen is al vrij lastig. Ze zullen ook gewoon uit elkaars bak drinken.

Over voeren zeggen ze hetzelfde. Echter strooien wij de brokken gewoon over het gras in de tuin, dan hebben ze even wat te doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:03

Onze dierenarts heeft ons wel ooit geadviseerd om onze hond op borst hoogte te voeren. Onze hond liet destijds vrij veel boeren en winden omdat het nogal een schrokker is en ie vanaf de grond blijkbaar meer lucht binnen hapte. Opzich kon dat geen kwaad maar voor ons was het soms wat minder aangenaam %) . eten wat ie niet heel kan doorslikken eet ie meestal liggend en als je brokjes uitstrooid/vertsopt oid heeft ie er ook geen last van, het gaat echt om het van de grond alles in een keer binnen schrokken.
Het water heeft ie het nooit zo specifiek over gehad. Ik heb opzich niet het idee dat het voor de hond verschil maakt, als ie de keuze heeft om in het water te staan om te drinken of langs de kant dan doet hij het er ook de ene keer in het water en het andere keer niet. En ik merk ook geen verschil in de hoeveelheid gas die er dan weer uit komt :o

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:12

Ik heb er wel eens over gehoord. Maar thuis doe ik er niets mee. Hier staat een waterbak op de grond op de plek waar de gehele dag de meeste schaduw is. Overigens heb ik een hond van 10 kg en een van 30. Dus dat zou twee waterbakken betekenen. En de grote vraag is of ze dat naar behoren gebruiken.

Buiten drinken ze waar het uitkomt: staand/liggend in een kanaaltje, al rennende door een riviertje of slurpend uit een piepkleine opening in een grot waar water loopt.

En anders heb ik water bij me, en dát is het enige water wat ze op borsthoogte drinken. Ik persoonlijk zie geen verschil met de andere vormen van drinken. :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:16

Onze waterbakken staan op de grond, nu ja die binnen is een witte beslagkom omdat mevrouw vertikt uit iets anders te drinken :+

Buiten drinken ze overal waar ze water vinden, vooral hier op de berg zijn veel modderpoeltjes en die zijn erg geliefd.

Ik heb voor lange wandelingen een speciale waterfles waar ze uit drinken. zelfde als bij Palmera dat is het enige waar ze dan op borsthoogte drinken. Ik heb deze http://www.huverods.com/files/kampanj-h20-17maj.jpg erg fijne en stevige flessen trouwens

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:19

Die van ons drinkt uit een grote emmer :') Nooit problemen ondervonden.

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:24

Ergens snap ik wel dat het met eten soms problemen kan geven, zoals Liedje89 aangeeft.
Als je zó'n enorme schrokkop hebt haalt die tijdens het schrokken in korte tijd echt veel lucht binnen, en die lucht moet eruit.

Als een hond snel water drinkt (is een héle andere beweging met mond en tong) komt er nauwelijks lucht mee. Gebeurd dat een keertje wel, dan hoor je de hond meteen proesten dus is het er weer uit.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:30

Oke, misschien ben ik heeel crue... maar ik heb (onbewust) Oscar een keer heet eten voor schotelt. Ik dacht dat het afgekoeld was. Maar hij verbrandde zijn tong, omdat hij als een malle aan dat eten begon. Sindsdien doet hij voorzichtig en eet hij heel netjes :D

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 11:53

OEPS CHASEY!

Bedankt voor al jullie reacties. Nog geen bewijs dat drinken op hoogte dus echter beter is...

Ik heb een voerbak voor schokkers, zo'n groene met hobbels waar hij dan tussendoor zijn brokken uit moet halen. Die staat op de grond, past niet in het ding voor het verhogen van voerbakken. Die "stellage" staat er dus enkel om de waterbak hoog te houden. Als het dus niet echt beter is voor de hond haal ik dat ding liever weg, vandaar mijn vraag!

Ik wacht nog even wat reacties af hier voordat ik hem weg doe!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:02

Daarom strooien wij de brokken over het gras, tegen het schrokken.
Nu moeten ze eerst de brokjes zoeken en komen ze 1 voor1 naar binnen.

Als we ze gewoon uit bakken laten eten is het binnen een paar seconden weg, nu zijn ze zeker 3 minuten bezig :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:06

Vaak staat het verhoogd, om klachten vanuit de rug en nek e.d. te voorkomen, of voor honden met bijv. een slokdarm verlamming.

Bij ons staat hij ook verhoogd, met de reden dus dat het eventuele klachten zoals een nek hernia of whatever te voorkomen. Heeft het veel nut? Geen idee, maar mijn hond heeft nergens last van, haha. De katten vinden het ook reuze interessant, ALS ze binnen al drinken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:08

PB Dat doe ik ook heel vaak! Voel me dan altijd zo'n oud vrouwtje die zaadjes naar een stel duiven gooit. Maar ik strooi brokken voor de hond :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:10

Mijn honden doen aan "zelfbediening" :+ Die drinken zowel uit het zwembad als vijver als waterkommen. Laatste staan "op hoogte" voor de jackrussel, gewoon omdat het handiger is ivm omstoten of door heel de tuin gooien.
Op wandeling kiezen ze plassen, beken, vijvers en rivieren. Maar... nu weet ik wel waarom mijn grote tot borstdiepte in het water gaat om te drinken :)*
lol

Maar ik denk dat het vnl met eten belangrijker is of bij honden met een slokdarm probleem. Maar daar zou het in sommige gevallen zelfs zohoog moeten dat de hond net wel of net niet op de achterpoten moet gaan staan...

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 12:17

Oke, eventueel om dus nek en rug klachten te voorkomen..... en bij slokdarmverlamming.

Als er al problemen zijn kan ik me dat goed voorstellen dat het beter is en dat de hond het ook fijner vind. Misschie ga ik een hoge en een lage bak naast elkaar zetten, eens kijken wat meneer fijner vind. hij drinkt wel 50 % buiten denk ik, zou het dan echt verschil maken...? Even over nadenken!

Het is een jong hond die nergens last van heeft, hij is 40 cm hoog. Ik kan me voorstellen dat het voor echt grote honden meer verschil maakt? Die moeten verder "bukken".

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:21

Onze lab die gaat het liefst in een van de vijvertjes van de paarden staan om te drinken :+ dan hoeft hij helemaal niet te bukken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:42

Ik heb een tijd twee bakken naast elkaar gehad, eentje op hoogte en eentje op de grond en Ollie dronk toen met name uit de bak op de grond. Maar kan ook zijn omdat dat een kunststof bak is en die op hoogte is metaal. Geen idee :+

Hoe kom je op de vraag?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:45

ivm nek of rugklachten op termijn: ik denk dat mijn honden wel andere dingen doen die meer kans geven op nek-en rugklachten dan drinken van de grond of zelfs lager uit de vijver of rivier...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:47

Omdat ze lebberen en niet zuigen (zoals paarden bv) stroomt er meer water terug als ze het hoofd heel laag moeten houden dan als ze het hoger/horizontaler kunnen houden, dat is eigenlijk het enige verschil.
Je moet je water dan vaker verversen omdat er kwijl mee terugkomt.

Meestal drinken ze toch niet echt van de grond omdat het niveau van het water niet op de grond is tenzij ze uit een sloot drinken ofzo.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-07-16 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:13

Hier staat alles gewoon op de grond.
En of het hoger beter is eigenlijk geen idee.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 14:02

@ Neej Ik hoorde van iemand dat het beter was en ben nieuwsgierig waarom. Ik heb liever die stellage weg uit de keuken en gewoon een bak op de grond, eten doet hij zo wie zo van de grond. Maar als ik er hier achter kom dat er goede redenen zijn om het toch op hoogte te houden, laat ik het zo!

@ petitparis Haha! Ja die van mij zeker! Is niet zo voorzichtig met zichzelf!

@ Lusitana Oh dat is nog een puntje! Best logisch ja. Hij krijgt 's ochtends en 's avonds vers water. Dat is vaak genoeg neem ik aan?