Hamster als logé, hoe verblijf prettiger maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Hamster als logé, hoe verblijf prettiger maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 23:08

Hoi bokkers!

Even een kleine situatieschets; een vriendin is op vakantie en kon geen oppas regelen voor haar hamster, dus heeft ze gevraagd of ik er niet op wou passen tot ze terug is. Alleen thuis achterlaten met een berg voer is ook niks, dus toegezegd. Vroeger had ik ook een hamster, dus zo moeilijk kon het niet zijn.

Iets te simpel gedacht denk ik. :=

Hij lijkt niet lekker in zn velletje te zitten. Vieze, vettige vacht, gestresst, rent 3 voudige marathons zo gauw ik bij het hok ga staan.
Of het nou door het auto ritje (van toch dik 20 minuten), de nieuwe " thuis " situatie o.i.d komt, ik heb geen idee. Maar fijn voor het diertje kan het ook niet zijn, en dat wil ik graag wat prettiger maken.

Aangezien het kleine meneertje hier nog tot eind deze maand zit, wil ik er dus graag wat aan doen waardoor die zich meer thuis gaat voelen. Momenteel staat er een rad in het hok (Welke beide groot genoeg zijn :) ), een kasteeltje waar die doorheen kan aan de bovenkant, zijkanten, voorkant, achterkant, zodat ie kan klimmen etc. Een huisje om in te slapen, gevuld met een laagje zaagsel en hooi, onder het plateau ligt veel hooi om in de graven en slapen, er staat een voerbakje en een drinkflesje. Het hok zelf heeft een dikke laag zaagsel zodat ie een beetje kan graven. Ik wil graag nog iets opzoeken waar ie meer mee kan spelen (denk aan een brug, wipwap etc.). Ik hoop dat ik dit nog thuis heb van mijn oude hamster, en zo niet kan ik er eentje lenen van mijn buurmeisje, dus het komt er sowieso :)
Is dit genoeg voor in een hamsterhok? Of moet ik er nog iets van wc-papier rollen, keukenpapier o.i.d bij in doen?

Qua voer krijgt hij nu standaard voer, volgensmij standaard knaagdieren voer met vrij weinig variatie, dus ik gok dat het verstandig is een zakje speciaal hamstervoer te halen? Ik las op internet dat standaard knaagdiervoer voor hamsters niet zo goed zou zijn, en vroeger voerden wij ook altijd speciaal hamstervoer, dus mocht het echt niet lekker/goed zijn voor hamsters, haal ik morgen bij de welkoop een zakje op. :j
Verder heb ik geprobeerd wortel te voeren, maar hier is niks van gegeten. Komkommer geprobeerd, en dit gaat in rap tempo op, dus valt in de smaak. Maar te veel van hetzelfde is vast niet goed, dus ook daar wil ik graag wat in variëren, maar ik weet niet zo goed wat allemaal tot te mogelijkheden behoort. Op internet staan zulke lange lijsten dat ik door de bomen het bos niet meer zie :')
En snoepjes, hoe zit het daar mee? Wel/ niet goed? Wel/niet geven? Eigenaresse van de hamster gaf het af en toe wel, maar het was op dus hij heeft het al een tijdje niet meer gehad. Kan ik het gewoon weer geven of beter van niet?
Op internet las ik ook dat hamsters eiwitten nodig zijn in de vorm van vlees/vis/eiwit. Nooit van gehoord, dus ook daar twijfel ik over. Ik wil best een paar meelwormen halen, kost geen drol, maar dan moet ie t wel eten :')

Last but not least: Hoevaak moet ie uit zn hok? Hij is niet bepaald tam, en vind oppakken eng en niet leuk en uit dit in mij bijten. Auw. Voor beide partijen niet leuk. Het is geen jonkie meer, dus nu nog tam maken word een lastigere opgave, maar als het moet dan doe ik het met alle plezier :) Hij kan op dit moment nergens goed vrij rondlopen, maar dit kan natuurlijk wel geregeld worden :)

Zo, wat een ontzettend lang verhaal is dit geworden, heel erg bedankt als je het helemaal hebt gelezen, en ik hoop toch iets wijzer te worden en Sjonnie ( :') ) een prettig verblijf te geven voordat ie misschien weer naar huis terug keert.

PS: Niet denken dat mijn oude hamster een ontzettend rot leven heeft gehad hoor, doordat ik er niet zoveel mee deed en er daardoor niet alles over weet, maar diertje was zo blind als maar kon, dus ik kon er vrij weinig mee ;) oppakken of hok anders inrichten zorgden voor ontzettend veel stress, dus meer als zijn hamster wc'tje schoonmaken, eten geven en drinken verversen, deed ik niet zo vaak.
Vandaar dat ik me iets verkeken heb op het houden van een niet-blinde hamster, en ipv zomaar van alles te doen, bedacht ik me dat ik beter kon googlen en bokt raadplegen, waar vast genoeg mensen met hamsters te vinden zijn :)

PPS: ik wil best kleine uitgaven doen, dat zijn dieren van andere mensen net zo goed waard, dus opties over voer, snoep en alles wat er bij komt kijken, mogen prima gedaan worden. Graag zelfs.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 15-07-16 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Re: Hamster als logé, hoe verblijf prettiger maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:10

Ik zou m lekker laten zitten. Niet te veel oppakken. Niet te veel aan zn hok veranderen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:13

Zo min mogelijk veranderen aan zijn huis en eten.

Laat hem even bijkomen :(:)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 23:21

Shirley schreef:
Zo min mogelijk veranderen aan zijn huis en eten.

Laat hem even bijkomen :(:)

XxLMMxX schreef:
Ik zou m lekker laten zitten. Niet te veel oppakken. Niet te veel aan zn hok veranderen

Hij heeft een ander hok meekregen voor deze weken, helaas. Vandaar dat ik me af vroeg of er nog iets bij moet, ik weet niet hoe hij er in zn eigen hok bij zit normaal, maar ik vond het nu wat karig lijken.
Maar dan laat ik het lekker zo en kan die nog even bijkomen :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:22

Je klinkt als een superlieve oppas.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:24

Dat is sneu.

Maar iets waarin hij zich kan verstoppen, zal hij wel fijn vinden.
Hooi ofzo, geen hamsterwatten of andere ongein :n

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:25

XxLMMxX schreef:

Absoluut!
Als ik ooit nog eens ergens moet gaan logeren. ..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 23:28

XxLMMxX schreef:

Dat is leuk om te horen :D dankjewel!

Shirley schreef:
Dat is sneu.

Maar iets waarin hij zich kan verstoppen, zal hij wel fijn vinden.
Hooi ofzo, geen hamsterwatten of andere ongein :n

Hij heeft een bult hooi over 1/3 van de onderkant, en volgensmij is dat ondertussen een slaapplekje geworden. Hij staat op het meest rustige plekje in huis, zonder katten, dus ik hoop dat ie snel wat minder gestresst raakt :(:)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:30

Lekker met rust laten de komende 24 uur.
Daarna zal hij zich wel wat meer op zijn gemak voelen. Maar tam maken in die paar weken zal niet lukken en als hij het oppakken niet leuk vind zak ik dat dan laten.

Zorgen voor een schoon verblijf, vers water en goed voer / hooi en hij zal het prima naar zijn zin hebben bij je denk ik :)

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:32

Ik zou hem eerst een weekje ofzo laten wennen, en als hij wat meer gewend is aan jou en de omgeving kun je nog wat dingen toevoegen zoals een bakje chinchillazand, daar rolt mijn hamster graag in, en verder kun je ook een keukenrol/ wc rolletjes in het hok leggen waar hij door heen kan lopen, deze kun je ook makkelijk vervangen als ze vies/ nat zijn geworden. verder leg ik wat tissues en wc papiertjes in het hok, en deze gaat hij dan verslepen en er een nestje van maken. Mijn hamster krijgt elke dag een beetje groente, zoals een stukje witlof, andijvie, paprika of wortel, en ook krijgt hij soms een paardenbloemblaadje, dat vindt hij ook heerlijk. Verder krijgt hij elke dag een paar meelwormpjes, dat eten ze vaak ook graag. Je kunt inderdaad het beste voer geven wat speciaal voor hamsters bedoeld is. Snoepjes krijgt die van mij niet, maar hij krijgt wel af en toe zo'n knaagstok van vitakraft, daar heeft hij een hele tijd plezier van. Als hij oppakken niet leuk vindt, dan zou ik dat zo min mogelijk doen. Als je het hok gaat verschonen en hij er toch uit moet, dan kun je hem wel even los laten lopen, als dat mogelijk is, dat vinden ze vaak wel leuk.

Veel plezier met Sjonnie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:33

Ik mis nog een zandbak , wat chinchilla zand erin is goed voor de vacht zeker als die al wat vettig is :)

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:33

Wat goed dat je zo op hem let! Super oppas inderdaad!

Normaal gesproken zou ik ook zeggen niet teveel verandering. Maar als hij alleen maar standaard knaagdiervoer krijgt zou ik inderdaad wel iets meer variatie proberen te geven. Eet hij dat niet? Ook goed, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Meelwormpjes vinden ze vaak erg lekker. Hier waren ze ook gek op een stukje broccoli of bloemkool.

Oppakken zou ik laten voor wat het is.

Vaak vinden ze een zandbadje ook erg fijn. Chinchillazand is daar erg geschikt voor.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 23:36

horse94 schreef:
Ik zou hem eerst een weekje ofzo laten wennen, en als hij wat meer gewend is aan jou en de omgeving kun je nog wat dingen toevoegen zoals een bakje chinchillazand, daar rolt mijn hamster graag in, en verder kun je ook een keukenrol/ wc rolletjes in het hok leggen waar hij door heen kan lopen, deze kun je ook makkelijk vervangen als ze vies/ nat zijn geworden. verder leg ik wat tissues en wc papiertjes in het hok, en deze gaat hij dan verslepen en er een nestje van maken. Mijn hamster krijgt elke dag een beetje groente, zoals een stukje witlof, andijvie, paprika of wortel, en ook krijgt hij soms een paardenbloemblaadje, dat vindt hij ook heerlijk. Verder krijgt hij elke dag een paar meelwormpjes, dat eten ze vaak ook graag. Je kunt inderdaad het beste voer geven wat speciaal voor hamsters bedoeld is. Snoepjes krijgt die van mij niet, maar hij krijgt wel af en toe zo'n knaagstok van vitakraft, daar heeft hij een hele tijd plezier van. Als hij oppakken niet leuk vindt, dan zou ik dat zo min mogelijk doen. Als je het hok gaat verschonen en hij er toch uit moet, dan kun je hem wel even los laten lopen, als dat mogelijk is, dat vinden ze vaak wel leuk.

Veel plezier met Sjonnie :D

Kan ik dat chinchilla zand gewoon in de winkel kopen? Heb er even op gegoogled, en daar staat dat ze er ook schoner van worden, en dat is op dit moment ook geen overbodige luxe, dus dan kan ik hem dat over een poosje wel een bakje van geven :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:46

kan je niet wat speelgoed uit zijn oude hok halen? Neem dan gelijk zijn gebruikte bodembedekking mee. Dat zal naar zijn omgeving ruiken :)

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:48

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 16:55

Sjonnie heeft ondertussen een zandbadje, waar die tot nu toe wat in loopt te graven en vroeten :') misschien had ik een wat hoger bakje moeten pakken, het zand vliegt alle kanten op :=
Ook heb ik wat ander voer erbij gehaald, en dit grotendeels gemengd met zijn eigen voer, want het was wel een hele grote pretmix van alleen maar lekkere dingen :') Ik wil geen obesitas hamster creëren, dus hij krijgt er een klein beetje van, dat is wel goed hoop ik? :=

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:19

Wat voor soort hamster is het? Een rusje of syr? Want als het bijvoorbeeld een syr is voelt die zich het fijnst in een bak van min 80 cm in de lengte.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 17:24

Het is een rusje :j hij zit in een redelijke bak, maar preciese afmetingen weet ik niet. Ik zou een gok doen op 60x30? Zijn eigen hok thuis is groter, dit is de logeerbak

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:29

Het kan zijn dat hij daar ook nog aan moet wennen he. Geef hem rustig de tijd. Went vanzelf.
Je bent echt een top oppas! Kan ik je niet een keer inhuren? :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 17:59

Niet te veel veranderen aan voer! Het is heel lief bedoeld, maar ik zou er als eigenaar NIET blij mee zijn als mn diertje ineens op ander voer wordt gezet. Even als het bijvoeren van groentes, fruit en eiwitten zoals meelwormen. Als de hamster hier namelijk niet aan gewend is, kan hij er ziek van worden! Ook weet je niet of ie misschien ergens allergisch voor is. Als je contact kan krijgen, ff overleggen met de eigenaar en anders is het jammer dan. Maar nooit zomaar bij voeren/ van voer veranderen! Het chinchilla zand zal ie wel lekker vinden maar doe niet teveel aan het hok veranderen. De eigenaar heeft het waarschijnlijk naar haar zin en met de beste bedoeling zo ingericht.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:03

Hm dat hij nu bijt en niet tam lijkt kan door de reis komen, maar ook door het hok(sorry, ga het toch zeggen). Daar kan ik nu dus niet over oordelen :)

Super goed dat je een bakje en zand heb gekocht, hij zal daar überhaupt even aan moeten wennen voor dat ie het door heeft. Maar dat komt uiteindelijk vrij vlot. Morgen zal hij er al een stuk beter uit zien!
Laat hem nu vooral lekker slapen en tot rust komen, vannacht zal ie alles wel gaan verkennen en eigen maken.

Geniet van je logeeruk :) Je bent een super oppas!

Je kan een hamster gewoon stukjes sperzieboon of aardappel gegeven (gekookt met zo min mogelijk zout en dan laten afkoelen) of een stukje appel. Maar hij heeft al komkommer gehad dus dat is prima hoor ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 18:24

mvdende schreef:
Niet te veel veranderen aan voer! Het is heel lief bedoeld, maar ik zou er als eigenaar NIET blij mee zijn als mn diertje ineens op ander voer wordt gezet. Even als het bijvoeren van groentes, fruit en eiwitten zoals meelwormen. Als de hamster hier namelijk niet aan gewend is, kan hij er ziek van worden! Ook weet je niet of ie misschien ergens allergisch voor is. Als je contact kan krijgen, ff overleggen met de eigenaar en anders is het jammer dan. Maar nooit zomaar bij voeren/ van voer veranderen! Het chinchilla zand zal ie wel lekker vinden maar doe niet teveel aan het hok veranderen. De eigenaar heeft het waarschijnlijk naar haar zin en met de beste bedoeling zo ingericht.

Overleg is er natuurlijk, zou niet durven zomaar wat te veranderen := Ze heeft zelf ook aangegeven dit prima te vinden, als ie maar niet te veel erbij krijgt. Tot nu toe zitten er een paar dingetjes uit het zakje (ik heb bewust gekozen voor het kleinste zakje dat er was, aangezien het maar in hele kleine beetjes door z'n eigen voer gaat) bij in, dus ik zal even goed in de gaten houden hoe die er op reageert!
Qua andere dingetjes erbij houd ik het dan op komkommer, dat krijgt ie van de eigenaresse ook altijd, dus dat zit gelukkig wel ok. Andere dingetjes krijgt ie dan maar niet. Fijn dat je het even zegt, was kansen op een allergische reactie even vergeten. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:30

Wil je het allemaal niet te goed doen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 18:34

Ah kijk. Zolang er overleg is en de eigenaar geeft aan dat het goed is, is het prima en heb ik niks gezegd. En kan je in overleg ook andere dingen zoals meelwormen proberen. Ik dacht dat je op eigen houtje het voer veranderde. Ik heb zelf nog geen hamster met allergieën gezien, maar weet van andere diersoorten dat ze wel allergisch kunnen zijn. (Honden, paarden)